اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

چرا حمایت رسانه‌ای از داعش اینقدر زیاد است؟


تولید خبر، گزارش، فیلم‌های تبلیغاتی و حتی فروش تی‌شرت‌هایی با آرم گروه‌های تروریستی مانند «داعش» و تبلیغ گسترده آن در فضای مجازی در سطح دنیا، سؤالاتی درباره دلایل نهفته در این حمایت همه‌جانبه از «داعش» را به ذهن متبادر می‌سازد. هم‌چنین سؤالاتی درباره نوع طراحی این لباس‌ها؛ بررسی این تی‌شرت‌‌ها نکات نادیده‌ای را روشن می‌کند.

به گزارش مشرق، مدت زیادی از حضور گروهک‌ تروریستی تکفیری «داعش» در عراق نمی‌گذرد. اما حجم تبلیغات مختلف رسانه‌ای از این گروهک به قدی زیاد و متنوع است که سوالاتی جدی درباره حامیان این گروهک ایجاد می‌کند. از جمله این حمایت‌ها تبلیغات مجازی به سود «داعش» و حتی تبلیغ تیشرت‌هایی با آرم این گروه است.

چندی است این تیشرت‌ها با آرم گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، در برخی فروشگاههای «ترکیه» و کشورهای جنوب شرق آسیا دیده شده است.

فارس در چندین گزارش به نقش تبلیغاتی و عملیات روانی رسانه‌هایی که در پشت پرده به نفع داعش و در واقع در راستای منافع کلان‌تری فعالیت می‌کنند، پرداخته است. 

در همین راستا، با کمی تفکر درباره تیشرت‌های طراحی شده با شعارهای تروریست‌های داعش که متأسفانه «ظاهر اسلامی» نیز دارد به چند نکته پی می‌بریم که کلید واژه‌های آن، «اسلام هراسی»، «جهانی بودن داعش»، «اغراق و بزرگنمایی تکفیری‌های داعش و موج هراس» است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

کلمه اسلام و مظاهر آن اولین چیزی است که توجه فرد را به خود جلب می‌کند. معرفی تروریست‌های داعش به عنوان مظاهر اسلام، پروژه‌ایست که پیش از این در رسانه‌های غربی کلید خورده و حال در این تیشرت‌ها نمود پیدا کرده است.

نکته بعدی در این موضوع نهفته است که علاوه بر معرفی کردن این گروه تکفیری و خشن با عنوان اسلام، با جهانی ذکر کردن حکومت خیالی داعش، پروژه اسلام هراسی دوباره و تلقین خطر اسلام برای تمام دنیا نیز دوباره کلید خورده است.

بازی با کلماتی که بار ارزشی دارند، برای تروریست‌های تکفیری حربه دیگری در رسانه‌هایی حتی رسانه «صدای شیطان» (VOA) است. رزمنده و اسلام.

استفاده از نقشه جهان بر روی پیراهن‌ها  و عبارات «الدولة الاسلامیة»، «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» یک نمونه دیگر از این کارهاست.

همراه با پخش این تی شرت، نقشه‌ای جغرافیایی نیز در فضای مجازی به طور گسترده به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است که باز بر القاء کردن جهانی بودن یا شدن حکومت «تکفیری‌های اسلامی داعش» تأکید دارد.

«دولت اسلامی» که قرار است از ورای تکفیری‌های داعش به عنوان نماینده اسلام در تمامی جهان برپا شود، شاخصه اولش، خشن بودن آن است. این تصویر خشن پیشاپیش در سوریه به دنیا مخابره شده است. سه سال کشتار از «گاز زدن قلب» سرباز سوری تا «ذبح کردن جوان سوری با کارد کند» و «زنده سوزاندن» مخالفان در «چاله‌های آتش».

اکنون تیشرت‌ها و پیراهن‌ها به خوبی این تصویر را منعکس می‌کنند. تصویر عناصر تروریستی داعش بر روی تی‌شرت‌ها همچون فیلم‌های هالیوودی و استفاده از رنگ سیاه و همچنین عبارت «طالبان» بر روی تی‌شرت‌ها تماما سعی دارند چهره بسیار خشنی از تکفیری‌های داعش که حال نماینده اسلام هستند القا کند. جهانی و خشن جلوه دادن داعش یک نتیجه دیگری نیز به دست می‌دهد و آن علو در قدرت و بزرگنمایی این تکفیری هاست.

تا این جا به خوبی می‌توان فهمید، هدف رسانه‌ها و سازندگان این تی‌شرت‌ها «برندسازی» برای «اسلام داعش تکفیری وحشی» است، در اصل برندسازی اسلام هراسناک که قرار است بزودی تهدیدی برای تمام دنیا باشد. داعش در این میان بهانه است، چند صباحی می‌چرخد و هدف، «برندی» است که از اسلام در اذهان مردم در سراسر دنیا به یادگار می‌گذارد تا بعد از این به رسم همیشگی یانکی‌ها، «ناجی آمریکایی» یا «غربی» به این بهانه هجمه‌ای جدید به دنیای اسلام آغاز کند. یازده سپتامبر 2001 از همین طراحی‌ها بود.

اما سؤال نوشتار در این جاست که چه کسی سعی دارد چنین تصویری از اسلام بر جای بماند، چه کسانی می‌خواهند چنین برندی از اسلام، مطرح شود. در هفته‌های اخیر موج انتشار طرح‌ها و گرافیک‌های متعدد در فضای مجازی در نسبت با تکفیری‌های داعش، شروع شده است. آیا مسئول این کارها داعشیانی هستند که برای مشتی دلار نفتی سعودی راهی سوریه و عراق شده‌اند؟ یا آبشخور دیگری باید داشته باشد؟

پیش از این در گزارشی از چرایی سفر دختران نوجوان غربی به میان تکفیری‌های سوریه و عراق، دو مقوله هالیوودی «سکس و خشونت» را به عنوان جاذبه گروههای تکفیری به میان کشیده بودیم و در آن جا چنین گفتیم که عامل اصلی این موضوع بیش از هرچیزی رسانه‌های غربی هستند که گروههای تکفیری که از آن‌ها به عنوان اسلامگرایان یاد می‌کنند، به عنوان آرمان شهر خشونت و هرزگی، تبلیغ می‌شود؛ رسانه‌های غربی که تسلیحات جنگ نرم امروز علیه اسلام و دنیای اسلام هستند.

چه کسی می‌خواهد برای تکفیری‌هایی که هیچ بوئی از اسلام نبرده‌اند برندسازی کند؟ چرا در ترکیه این تیشرت‌ها به فروش گذاشته می‌شود و چرا در برخی کشورهای جنوب شرق آسیا که جمعیت مسلمان بزرگی دارند، تا این برند خشونت و هراس را به جای اسلام به خورد شهروند غربی بدهد و پیشاپیش هر حمله‌ای به مسلمانان را در ذهن او توجیه و حتی ضروری وانمود کنند؟

منبع: فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد