اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

رسانه‌هایی که داعشی عمل می‌کنند


رسانه‌هایی که داعشی عمل می‌کنند

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در حالی که تکفیری‌ها در مناطق مختلف عراق، ضمن تجربه شکست‌های تلخ همچنان به ریختن خون مردم بی گناه ادامه می‌دهند، رسانه های غربی و وابستگان منطقه‌ای آنها با خطوط خبری مختلف سعی در حمایت رسانه‌ای از بربریت و توحش در قرن 21 دارند.

 

همزمان با جولان عناصر گروه تکفیری – بعثی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در عراق و حمایت لجستیکی و دیپلماتیک برخی کشورهای مرتجع منطقه ای و فرامنطقه ای، تلاش هماهنگ و منسجم رسانه ای جهت روایت ساختگی از این بحران امنیتی در رسانه های خارجی هویداست. این روایت ساختگی که به گفته مقام معظم رهبری، آرزویی بیش نیست، از زمان شروع بحران تاکنون به شکل منسجمی دوام داشته است و چند خط ثابت را دنبال نموده است:

1- تقابل قومی و مذهبی: نخستین و مهم ترین خط خبری که عمدتا از سوی شبکه های العربیه و بی بی سی دنبال می شود القای تقابل مذهبی و جنگ شیعه و سنی و یا عرب و عجم می باشد. این حربه استعماری که در بسیاری از مقاطع تاریخی کارگر می افتد این بار زمانی مورد استفاده قرار گرفت که گروهک های تکفیری – بعثی عراق، به دلیل فقدان مشروعیت و مقبولیت ، به دنبال تقابل سازی و کسب پشتیبانی مردمی در بین اهل تسنن می باشند به همین خاطر آنها با تبلیغ " انقلاب اهل تسنن " این نیت سوء را دنبال می نمایند، در صورتی که همین تکفیری ها 21 نفر از علما و کدخدایان اهل سنت را در دو شهر راوه و عنهف استان انبار عراق کشتند. این اقدام تکفیری ها درپی بیعت نکردن این افراد با سران تروریست ها صورت گرفته است .

در این راستا روزنامه الشرق الاوسط وابسته به خاندان سعودی که در لندن منتشر می‌شود، با انتشار مقاله‌ای در مورد فتوای آیت‌الله سیستانی ، اعتراض نموده و خواستار توضیح این مرجع عالیقدر شده است. این روزنامه نگرانی ساختگی را پیش می‌کشد مبنی بر اینکه فتوای آیت‌الله سیستانی منجر به جنگ شیعه و سنی خواهد شد در حالی که آیت الله سیستانی خواستار دفاع مردم از کشور عراق شده است و این مسئله کاملا روشن است و بیشتر مناطق درگیری در استان های سنی نشین واقع شده و بسیاری از داوطلبان مردمی برای جنگ با تروریست‌ها نیز از اهل سنت هستند ‏و یا روزنامه "المساء "  الجزایر با انتخاب تیتر تحریک آمیز "شیعه و سنی رو در روی هم در عراق" همین رویکرد را دنبال کرد.

در این میان رسانه های سعودی عملا جنگ تمام عیاری را علیه دولت و ملت عراق با ترویج ادعای واهی انزوای اهل سنت و یا جنگ علیه اهل سنت و طایفه ای عمل کردن دولت مالکی و تکیه بر شخص مالکی به راه انداخته اند، و برخی روزنامه های عرب زبان، با الگوگیری از آن ها عمل می کنند. روزنامه الفجر در نحوه انعکاس تحولات عراق، جنگ ارتش و نیروهای مردمی با تروریست ها را "نبردهای طایفه ای" توصیف می کند و می نویسد: « اوضاع در عراق همچنان بحرانی است و تحول جدیدی رخ نداده است و "نبردهای طایفه ای" همچنان قربانیان بیشتری می گیرد.»

اشاره به این مهم در سخنان اخیر رهبری نیز آشکار بود که فرمودند: آنها به دروغ حوادث عراق را جنگ شیعه و سنی می‌نامند، اما این جنگ، جنگ تروریسم با مخالفان تروریسم، جنگ دلبستگان به اهداف آمریکا و غرب با طرفداران استقلال ملت‎‌‎ها و جنگ انسانیت با بربریت و وحشیگری است.

2- ترویج خط تجزیه در عراق: از دیگر مواردی که امپراتوری رسانه ای غرب و تفاله های منطقه ای آن پیگیری می کنند، ترویج خط تجزیه عراق است. طرح آمریکایی – صهیونیستی تجزیه عراق که سال های قبل در قالب طرح خاورمیانه بزرگ مطرح بود، پس از ناکامی در سالهای ابتدایی قرن،  اکنون بلافاصله پس از شروع بحران در عراق به صورت پررنگ در این رسانه ها مورد اشاره قرار می گیرد و از طرف برخی کشورهای غربی و عربی مورد حمایت قرار می گیرد. تبلیغ مدام بر طائفی گری دولت قانونی نوری مالکی  و معرفی وی به عنوان ظالم که در حق بقیه اقوام و مذاهب ستم روا داشته  و اینکه داروی زخم عراق امروز  تقسیم این کشور به سه منطقه شیعی، اهل سنت و کردستان است، این روزها پررنگ تر از همیشه در رسانه های غربی و مرتجع عربی هویداست.

آنها کف خواسته های خود را تغییر ساختار قدرت می دانند که این مهم چند روز پیش در تحلیل  و راهبرد مقامات آمریکایی نیز مشهود بود؛ آنجا که جان کری از مالکی خواست دولت جدیدی تشکیل دهد که همه طوایف و قومیت ها در آن سهم بیشتری داشته باشند .این در حالی است که آنچه در انتخابات عراق گذشت، نتیجه طبیعی انتخاب مردم است و دولت مالکی نیز طی این سال ها تلاش کرده حقوق تمامی اقلیت های عراقی را تأمین کند، حال حکومت های مرتجع عربی منطقه از عدم رعایت حقوق اقلیت ها در عراق سخن می گویند در حالی که خود حقوق اولیه اقلیت ها در کشور خود را رعایت نمی کنند.

3-اغراق در قدرت داعش: این خط خبری که خواسته و  ناخواسته توسط  برخی رسانه های منطقه در ابتدای این بحران به کار گرفته شد، به منظور ایجاد رعب و وحشت در منطقه می باشد. در این جهت رسانه‌های الجزیره ، العربیه، بی بی سی و اسکای‌نیوز عربی  با انعکاس نخستین تصاویر قتل عام فجیع داعش در شهرهای شمالی عراق به دنبال ایجاد ترس و هراس در عراقی ها و همچنین مردم ایران هستند به گونه ای که نخستین خبری که  در سر خط رسانه ‌های جهان قرار گرفت این بود که "داعش در حال به تصرف در آوردن عراق است!"

در روزهای گذشته این رسانه‌ها بارها اشغال پالایشگاه «بیجی» در شمال عراق به دست تروریست‌های داعش را مخابره کرده‌اند در حالیکه این پالایشگاه صرفا  از کارکنان خود تخلیه شده است تا جان آنها در امان باشد و کنترل آن کماکان در دست نیروهای ارتش عراق است.

همچنین با نگاهی به تیترهای صفحه نخست سایت الجزیره، صرفا اخبار پیشروی‌های گروهک تروریستی داعش را مشاهده خواهید کرد. و یا پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ برای برجسته ‌سازی توان داعش نوشت: "تروریست ‌های گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش که کاملا مسلح هستند، تامین مالی شده و به خوبی آموزش دیده ‌اند و از ترکیه و شمال شرقی سوریه به جنوب عراق هجوم آورده، شهرهای موصل و تکریت را گرفته ‌اند و اکنون تهدید می‌کنند که بغداد پایتخت این کشور را تصرف خواهند کرد.

در این چارچوب و جهت متزلزل نشان دادن ارتش عراق، پایگاه خبری عراقی "المدی ‌پرس" به نقل از گروه تروریستی داعش اعلام کرد که این گروه تروریستی 1700 دانشجوی دانشکده نیروی هوایی عراق را در پایگاه سباکیر در شمال تکریت اعدام کرده است. شبکه عربستانی العربیه و سایر شبکه های عربی و غربی نیز در ادامه این جوسازی ‌و ایجاد فضای رعب و وحشت هر روزه با انعکاس اخبار غیر مستند در جهت تشویش اذهان عمومی قدم برمی دارند. به طور مثال العربیه تاکنون چندین بار از تسلط داعش بر فرودگاه بغداد خبر داده و یا بی بی سی در خبری دیگر مدعی شد داعش به 120 کیلومتری بغداد رسیده است و در حال پیشروی است. این اخبار که بدون حضور خبرنگاران این رسانه ها تبلیغ می شود، از واقعیت به دور است و عناصرتکفیری به عنوان نیروهای نامنظم و پراکنده ممکن است چند نفر از آن ها در مناطقی مشاهده شوند، اما این موضوع به معنای تسخیر سرزمینی نیست. اکنون 70 درصد شهر تکریت در اختیار ارتش عراق است،مناطق مختلفی همچون "الدوالیب"، "شروین"، و "الشوهالی" در استان دیالی و نیز مناطق مختلف در استان صلاح الدین آزاد شده است.

پیش روی ارتش عراق و فرار تروریست ها از مناطق مختلف در حالی است که با خلیفه نامیده شدن البغدادی و درخواست از دیگر گروه های تکفیری برای بیعت با وی، پیش بینی می شود که اختلافات بین تکفیری ها روز به روز افزایش یافته و جنگ فرسایشی آن ها علیه یکدیگر به زودی آغاز خواهد شد.

4- تمرکز بر ایران و وابسته نشان دادن دولت قانونی نوری مالکی: یکی دیگر از خطوط تبلیغات رسانه های مورد اشاره، وابسته نشان دادن دولت نوری مالکی به ایران و ادعای دخالت ایران در بحران عراق است؛ مساله ای که در تحولات سوریه، لبنان و حتی تحولات قبل از بحران کنونی عراق نیز مشهود بود اکنون پررنگ تر جلوه می نماید. در واقع این خط خبری  پس از سقوط دیکتاتور سابق عراق «صدام» با شانتاژ و بزرگنمایی حضور ایران در عراق شروع شد و اکنون همراه با لشگرکشی گروهک تروریستی داعش به عراق شدت یافته است.رسانه‌های وهابی با توصیف نیروهای ارتش عراق به ارتش وابسته به ایران، سعی دارند این موضوع را به مخاطبان خود القاء کنند که نوری مالکی بازیگر ایران در عراق بوده و باید نفوذ ایران را از کشور از بین برد.

شبکه الجزیره نیز در گزارشی چنین می‌نویسد: «آیا ایران با شیطان بزرگ همراه می‌شود؟» شبکه العربیه می‌نویسد: «پهبادهای آمریکایی در کنار نیروهای قدس ایران...» و از این طریق درصدد القاء دخالت ایران در عراق و وابسته نشان دادن دولت نوری مالکی است.آن ها در رسانه های خود مدعی شدند ایران در کنار شیطان بزرگ یعنی آمریکا در حال جنگ با به اصطلاح انقلابیون ! عراقی است. موضوع همکاری جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی در عراق، خط شانتاژی است که پیش از این‌ها از سوی رسانه‌های غیر رسمی و شدیدا تندروی وهابی تبلیغ می‌شد، ولی هم اکنون رسانه‌های رسمی چون الجزیره و العربیة  سعی می‌کنند این موضوع را القاء کنند که ایران به عنوان دشمن اهل سنت و آمریکا به عنوان دشمن اسلام، دست در دست هم داده و برای مبارزه با اهل سنت عراق همکاری می‌کنند. این در حالی است که اساسا طبق اعلام خود آمریکائی ها، حتی هواپیماهای بدون سرنشین آن ها از حمله به داعش خودداری خواهند کرد و صرفا برای تأمین امنیت سفارت آمریکا در عراق به پرواز در خواهند آمد. در این میان حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت مالکی در ایجاد امنیت در عراق موضوعی انسانی و در جهت حفظ تمامیت ارضی عراق و تأمین امنیت تمامی عراقی هاست و اساسا ایران موضوع شیعی- سنی کردن تحولات عراق را مسأله ای خطرناک و از جانب بیگانگان برای ایجاد جنگ طائفه ای در عراق می داند که باید با آن مقابله کرد.

5- ارائه چهره ای خشن از اسلام:  از دیگر تبلیغاتی که عمدتا توسط رسانه های غربی دنبال می شود این است که با نشان دادن عناصر داعش به عنوان نماد اسلام، چهره ای خشن از اسلام را در منظر افکار عمومی غرب می سازد؛ افکار عمومی که فارغ از شیعه و سنی، همه رفتارهای مسلمانان منطقه غرب آسیا  را در چهره اسلام می بینند، به خصوص اینکه البغدادی، در اقدامی تمسخرآمیز خود را خلیفه مسلمین نامیده است. در واقع داعش با اقدامات خود کمک شایانی به پروژه اسلام هراسی می نماید که توسط رسانه های غربی نیز به جهان مخابره می شود. انعکاس گسترده تصاویر قتل عام داعش توسط بی بی سی ، گاردین و دیگر رسانه های غربی گواه این مدعاست.

نتیجه:

رسانه های آمریکایی، صهیونیستی و وابسته به ارتجاع عربی، پس از ناکامی در بحران آفرینی و تضعیف خط مقاومت، اکنون که دوستان و سرسپردگان خود را در عراق و سوریه شکست خورده می بینند با برجسته سازی نقش آمریکا در عراق در صدد این هستند که آمریکا را منجی بحران عراق نشان دهند و هر روز با علم کردن این موضوع درصدد تضعیف قدرت بسیج مردمی عراق  با حمایت مرجعیت می باشند. آنان با زیر سوال بردن نقش سازنده مرجعیت عراق، پیروزی های ارتش عراق و نیروهای مردمی را با کمک آمریکا میسر می دانند. این در حالی است که خود آمریکا اعلام کرد ما با پهپادهای خود درصدد حمله به داعش نیستیم.

این رسانه ها با فرافکنی و چشم پوشی از بحران آفرینان اصلی عراق، یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان ، قطر، ترکیه، اردن و امارات، سعی در متهم نمودن نوری مالکی دارند و از خون های ریخته در عراق توسط تروریست های تکفیری، به سود انتقام گیری از دولت قانونی مالکی می گذرند. اما واقعیت های منطقه سر شوخی با کسی ندارند و گروهای تکفیری و جاهل که هیچ منطقی را نمی پذیرند، به زودی حامیان منطقه ای خود را مورد تهاجم قرار خواهند داد. نمی توان افزایش حجم اخباری که از تهدیدات داعش به سوی اردن و عربستان حکایت دارد را، نادیده گرفت.

  • حسن احمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد