اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

داعش، گنج سوریه را به چنگ آورد +نقشه

داعش، گنج سوریه را به چنگ آورد +نقشه

(بسم الله الرحمن الرحیم)
یکی از مهمترین دلایل داعش برای سیطره بر استان دیرالزور، به کنترل گرفتن چاه های نفت این استان بود، چاه های نفت استان دیرالزور می تواند نیازهای سوختی گروه داعش را تامین کند و روزانه میلیون ها دلار را نصیب گروه داعش کند.
داعش توانسته است کنترل بخش اعظمی از استان دیرالزور که تحت سیطره گروه های مخالف دولت سوریه همچون جبهه النصره و جبهه اسلامیه بود، را در دست خود بگیرد، با پیشروی سریع داعش در استان دیرالزور مردم چندین شهر این استان با داعش بیعت کردند و نیروهای داعش بدون درگیری وارد شهرهایی همچون میادین شدند.

داعش، گنج های سوریه را به چنگ آورد

بازکردن مرزهای عراق و سوریه از سوی داعش

استان دیرالزور که در شرق کشور سوریه واقع است، مرزی طولانی را با کشور عراق دارد و بسیاری از چاه های نفت سوریه را در خود جای داده است.

داعش با کنترل شبه کامل بر استان دیرالزور توانست رقه مرکز حکومتش در سوریه را به مناطق تحت سیطره اش در کشور عراق وصل کند و امروز نیروهای داعش به راحت می توانند که بین مناطق تحت سیطره داعش در کشورهای عراق و سوریه جابه جا شوند و حتی تجهیزات نظامی را از کشور عراق و سوریه و بالعکس منتقل کنند.  

با سیطره نیروهای داعش در دو سمت مرزهای مشترک بین عراق و سوریه، نیروهای مرزبانی عراق برای جلوگیری از محاصره شدن مجبور به رها کردن مرز شدند و مرزهای مشترک بین سوریه و عراق، به صورت کامل به دست داعش افتاد.

داعش، گنج های سوریه را به چنگ آورد

سیطره داعش بر گنج زیرزمینی سوریه

پیش از شروع اعتراضات در سوریه، این کشور روزانه نزدیک به 380 هزار بشکه نفت را تولید می کرد که بخشی از آن را به کشورهای اروپایی صادر می کرد، بیشتر چاه های نفت سوریه در استان دیرالزور قرار دارد که از جمله این چاه ها، چاه عمر است که روزانه نزدیک به 75 هزار بشکه نفت از آن استخراج می شود.

یکی از مهمترین دلایل داعش برای سیطره بر استان دیرالزور، به کنترل گرفتن چاه های نفت این استان بود، چاه های نفت استان دیرالزور می تواند نیازهای سوختی گروه داعش را تامین کند و روزانه میلیون ها دلار را نصیب گروه داعش کند.

داعش با استخراج نفت از چاه های نفت استان دیرالزور به دنبال فروش نفت به تاجران است تا با کسب درآمد از این راه، بتواند هزینه های خلافت تازه تاسیسش را تامین کند، فروش روزانه چند صد هزار بشکه نفت، می تواند درآمد روزانه چند ده میلیون دلاری را نصیب گروه داعش کند که این گروه را از کمک دیگران بی نیاز می کند و امکان جذب نیرو بیشتر و پیشروی به نقاط دیگر را برای داعش فراهم می کند.

از سوی دیگر ناوگان خودرویی داعش روزانه نیاز به حجم زیادی سوخت دارد که با تسلط داعش بر استان دیرالزور این گروه از خرید سوخت از تاجرین، بی نیاز می شود و خود داعش می تواند در مناطق تحت سیطره اش سوخت خودرو را در اختیار مردم قرار دهد که این کار باعث تقویت وجهه داعش در این مناطق می شود.

داعش پس از پیشروی سریعش در عراق، بخش زیادی از تجهیزات و خودروهایی را که از ارتش عراق به غنیمت گرفته بود را به سوریه منتقل کرد، از سوی دیگر این پیشروی سریع هم باعث افزایش طرافداران داعش در کشورهای عربی از جمله سوریه شد و افراد بیشتری به دنبال پیوستن به این گروه هستند.

داعش، گنج های سوریه را به چنگ آورد

پیشروی داعش با استراتژی هراس‌افکنی

داعش از دو سه ماه پیش حمله اش را برای تصرف استان دیرالزور آغاز کرده بود، اما سرعت پیشروی داعش در استان دیرالزور زیاد نبود، اما با شروع پیروزی های داعش در عراق، پیشروی داعش در استان دیرالزور سرعت گرفت و داعش هر روز مناطق و شهرهای جدیدی را در این استان تصرف می‌کرد.

یکی از سیاست های تبلیغاتی داعش ایجاد ترس در میان دشمنانش است و براساس سیاست است که داعش تصاویر عملیات های اعدام های گروهی در عراق را به سرعت منتشر می کند، انتشار این تصاویر و فیلم ها باعث ایجاد ترس در میان گروه های مسلح در استان دیرالزور سوریه شده است، به گونه ای که گروه هایی مانند جبهه النصره و جبهه اسلامیه که تا چند هفته پیش، داعش را جزو خوارج می دانستند و مقاومت سنگینی در برابر این گروه انجام می دادند، امروز فقط با شنیدن خبر نزدیک تر شدن داعش به مناطق استقرارشان، با رها کردن سلاح های سنگین، پایگاه هایشان را ترک می کنند و به مناطق امن فرار می کنند.

داعش پس از پیروزی هایش در عراق، برای گرفتن مناطق استان دیرالزور از دستان جبهه النصره وجبهه اسلامیه، نیاز به درگیری نداشت، صرف حرکت نیروهایش به هر کدام از شهرهای این استان کافی بود برای اینکه مردم آن شهرو گروه های مسلح، پرچم تسلیم را بالا بیاروند و با داعش بیعت کنند، چون نتیجه درگیر شدن با داعش را کشته شدن می دیدند.

داعش امروز به جز شهر دیرالزور بر تمامی مناطق استان دیرالزور سیطره شبه کاملی دارد و ارتش سوریه تنها بر بخش هایی از شهر دیرالزور و نیز فرودگاه دیرالزور سیطره دارد.

داعش، گنج های سوریه را به چنگ آورد

آینده فعالیت داعش در سوریه

این گونه به نظر می رسد که پس از قدرتمندتر شدن گروه داعش و برداشته شدن مرزهای عراق و سوریه، این گروه به آتش بس نانوشته اش با ارتش سوریه پایان دهد و به دنبال پیشروی در مناطق تحت سیطره ارتش سوریه باشد، احتمالا استان حسکه که در مجاورت استان دیرالزور قرار دارد، هدف بعدی داعش در سوریه باشد، این استان هم اکنون در کنترل مشترک ارتش سوریه و گروه های کرد قرار دارد.

کارشناسان این نظر را دارند که سوریه در ماه های آینده درگیری های سنگینی را بین داعش و ارتش سوریه از یک سو و بین داعش و گروه های مخالف دولت سوریه شاهد خواهد بود که نتیجه نهایی جنگ را در سوریه مشخص می کند.

  • مشرق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد