اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

آسیب‌های ماهواره از منظر آیات و روایات


218123515424103172217157104209133241201242161

“من و تو ” شبکه ای تلویزیونی متعلق به شرکت “شبکه تلویزیونی مرجان”  که برنامه‌های خود را از کپیتال استودیوی شهر لندن پخش می‌کند، در ۶ آبان ۱۳۸۹(۲۸ اکتبر ۲۰۱۰) در همسایگی تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی و با همکاری برخی عوامل آن، در لندن پا به عرصه وجود گذاشت.

درباره فلسفه ایجاد این شبکه تلویزیونی در  سایت رسمی آن، این طور آمده است: “جهان از چند دهه گذشته به تدریج وارد عصر ارتباطات نوینی شده است. امروزه، بر پایه باور بسیاری از دانشمندان در حوزه های مختلف علوم اجتماعی، جهان امروزی آنچنان دگرگون شده که فهم و درک آن با مفاهیم و نظریه‌های قدیم تا حد زیادی عملی نیست. جهانی شدن، عصر اطلاعات، عصر رسانه ها، جامعه اطلاعاتی و جامعه رسانه ای برخی از این مفاهیم اند.

تلویزیونهای من و تو ۱و۲ در این راستا و در جهت ارتقای نقش و جایگاه رسانه ای ایرانی و پارسی زبان در بین رسانه‌ها سعی در ارتقای نقش ایرانیان در جامعه جهانی و همچنین ارائه بروزترین و با کیفیت ترین برنامه‌ها بزودی کار خود را شروع خواهد کرد. برنامه شبکه‌ها شامل فیلم، سریال، اخبار، گزارش و برنامه‌های متنوع دیگر می‌باشد که شما تاکنون در هیچ شبکه پارسی زبان دیگری ندیده اید.”

اما به گزارش کیهان از پایگاه اینترنتی اخبار روز وابسته به گروهک های ضدانقلاب مقیم آلمان “این شبکه در تملک دو ایرانی به نام کیوان عباسی و مرجان عباسی بوده و دفتر مرکزی و استودیوی آن در شهر لندن واقع است. کیوان و مرجان عباسی که با یکدیگر شریک تجاری هستند، علاوه بر کارهای اقتصادی به کار رسانه ای هم روی آورده اند. فعالیت این دو، با شبکه تلویزیونی مرجان که در واقع شرکت اصلی می باشد، در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. ادارات و استودیوهای شبکه من و تو نیز در وندزورث لندن بوده و تحت عنوان «Capital studios» اداره می شود. پیش از این مرجان و کیوان عباسی مالک شبکه ماهواره ای «ببین تی وی» بودند، که در واقع اولین شبکه اینترنتی فارسی زبان بوده است(توضیح نویسنده: سایت اینترنتی «ببین تی‏وی» در سال ۲۰۰۸ به دلیل رویکرد غیراخلاقی و غیر دینی خود به دستور مقام قضایی در ایران فیلتر شد). پدر این دو نیز مالک تلویزیون آزادی در واشنگتن دی سی و شبکه پورنوی Hostlertv در کانادا می باشد.

آنچه از حدس و گمان های مختلف مطرح شده درباره این شبکه می توان فهمید این است که شرکت تلویزیونی مرجان تنها حامی رسمی و دارنده کانال «من و تو» است

بنا به گزارش های رسیده همچنین این افراد بخش عمده ای از بودجه شبکه های من و تو ۱ و ۲ را از وزارت امور خارجه انگلیس گرفته اند. رابط این افراد نیز فردی به نام «مک وولین» است که به عنوان مدیر و یکی از مشاورین ارشد این گروه فعالیت می کند و با همکاری وی، وزارت امور خارجه انگلیس بودجه راه اندازی این دو شبکه را تامین کرده است. اما برای سال ۲۰۱۱ با همکاری عباسی پدر، یک بودجه هنگفت ۴۰ میلیون دلاری را از محل بودجه امنیتی و هجوم رسانه ای آمریکا برای ایران (در پنتاگون) دریافت می کند. براساس گزارش ها بودجه ۴۰ میلیون دلاری این شبکه در حقیقت ۴۰ برابر بیشتر از بودجه شبکه اسطوره ای فارسی ۱ است.”

 من و تو 2

این در حالی است که برخی بر جعلی بودن نام این دو شریک تجاری خبر داده و  گوگوش را به عنوان یکی از مالکان این گروه مطرح می کنند. البته در وب‌سایت رسمی این گروه تلویزیونی، از هیچ فردی به عنوان مالک یا مدیر گروه نام برده نشده است. آنچه از حدس و گمان های مختلف مطرح شده درباره این شبکه می توان فهمید این است که شرکت تلویزیونی مرجان تنها حامی رسمی و دارنده کانال «من و تو» است. شرکتی که جز یک سایت اینترنتی، اطلاعات دیگری از آن در دست نبوده و صاحبانش نیز مشخص نمی باشند که البته این امر خود، گمانه زنی ها و برخی شایعات را قوت می بخشد و این پرسش را به ذهن متبادر می سازد که هزینه های هنگفت این دو شبکه برای پخش برنامه های ۲۴ ساعته از چه راهی تامین می شود. یادآوری این نکته نیز لازم است که به دلیل عدم پخش تبلیغات، این شبکه هیچ گونه بازگشت سرمایه ای را برای حامی یا حامیان احتمالی اش ندارد و به عنوان یک سرمایه گذاری یک طرفه باید به آن نگاه کرد. ضمن اینکه دانستن این نکته نیز بد نیست که مسوولان امنیتی اطلاعاتی انگلستان در ارائه گزارش سالانه فعالیتهای فرهنگی سازمانMI5  در مجلس انگلستان عنوان کردند این سازمان جاسوسی جهت انجام فعالیتهای بشردوستانه و در راستای فعالیتهای فرهنگی، به شبکه های فارسی زبان از جمله من و تو کمک مالی کرده است.

البته از اواخر اردیبهشت ماه جاری شبکه من و تو ۲ حذف و برنامه های هر دو شبکه از طریق من و تو ۱ پخش می شود. گرچه دست اندرکاران آن، پارازیتهای ارسالی بر روی فرکانسهای من و تو۲ را دلیل این امر ذکر کرده اند؛ اما شاید ناتوانی در جذب آگهی را نیز بتوان یکی از دلایل مهم این تصمیم دانست.

اما اغلب مجریان این شبکه که جوان و بزرگ شده ایران نیز هستند به اعتراف وبلاگهای وابسته به این شبکه، بهایی بوده و در بسیاری از برنامه ها به شکلی نامحسوس و البته در سایتهای خود به طور کامل و محسوس به این امر اشاره داشته و به آن افتخار می کنند.به گزارش های رسیده همچنین این افراد بخش عمده ای از بودجه شبکه های من و تو ۱ و ۲ را از وزارت امور خارجه انگلیس گرفته اند

توجه به نام این شبکه تلویزیونی و نیز آنچه در فلسفه راه اندازی آن آمد، نشان می دهد دست‏اندرکاران آن با انتخاب اسم «من و تو» عملا خواستار تعامل و ارتباط با مردم ایران بوده و سیاست خود را کمک به تغییر سبک زندگی آنها برای حضور در پروسه جهانی سازی از طریق پخش برنامه هایی چون فیلم، سریال، اخبار و گزارش‏های متنوع برای مخاطبان هدف یعنی خانواده های طبقه متوسط (از لحاظ فرهنگی)جامعه ایرانی و بویژه دو قشر زنان و جوانان در گامهای از بین بردن قبح برخی رفتارهای غیراخلاقی و پس از آن و به تدریج، جایگزینی و رواج آنها در میان این مخاطبان قرار داده اند.

اما از آنجا که مهمترین عنصر در کادرسازی و تربیت نسل را بدون هیچ شک و  شبهه ای زنان بر عهده دارند و اگر زنان جامعه ای از قدرت  تجزیه  و تحلیل درست اتفاقات بر آیند و با تکیه بر نجابت و حیای ذاتی که هر دو از موهبت های الهی است در مسیر صحیح حرکت کنند جریان حرکت جامعه خود به سوی پیشرفت را چنان تسریع می کنند که ابدا چنین کاری از مردان بر نمی آید، درباره این شبکه قطعا سوال هر فرد منصفی از خود این خواهد بود که آیا برنامه هایی چون بفرمایید شام، سالی تک، آموزش رقص و … کمکی به زنان و جوانان جامعه ایران برای رسیدن به توان لازم برای کمک به پیشرفت جامعه خود خواهد کرد؟

5069903-240x180-cropped

به گزارش اجتماع نیوز به نقل از  خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان ، گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان با تاکید بر دلایل بالارفتن سن ازدواج گفت: بیش از ۱۰ عامل در افزایش سن ازدواج و بی رغبتی جوانان به تشکیل خانواده دخیل هستند که  مسائل اقتصادی یکی از آنهاست. بحران اقتصادی از جمله این عوامل است اما همه آن نیست.

وی افزود: حوزه اقتصاد خانواده و ازدواج ۴ قسمت دارد اشتغال، مسکن، وام ازدواج و کمک‌هایی از قبیل هزینه جهیزیه؛ همچنین مشاوره‌های ازدواج امری بسیار مهم است که هزینه‌های خاص خود را دارند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان، بخش جوانان را میراث دار سازمان ملی جوانان سابق دانست و اظهار داشت: مدیریت امور جوانان برنامه‌ریزی کننده و فرابخشی است نه اجرایی. به همین دلیل تمام مسائل جوانان را در وزارتخانه بررسی و در شورای عالی جوانان که بیش از ۱۸ عضو از وزرا و مقامات عالی دستگاه ها دارد و به ریاست رئیس جمهوری تشکیل می شود، مطرح می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مسائل جوانان پس از تصویب و نهایی شدن در این شورا در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان که بیش از ۳۰ عضو از نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌ها در آن حضور دارند اجرایی می شود. وظیفه ما در وزارت ورزش و جوانان پیگیری و نظارت مسائل جوانان است که توسط شورا و ستاد تصویب و اجرایی می‌شود.

*تا پایان سال ۹۲ بیش از ۱ میلیون جوان در نوبت وام ازدواج بودند ولی وام نگرفتند

گلزاری با اشاره به مشکلات اقتصادی حوزه ازدواج و جوانان گفت: تا پایان سال ۹۲ بیش از ۱ میلیون جوان در نوبت وام ازدواج بودند که به دلیل اتمام موجودی صندوق ملی قرض الحسنه و تکالیف دیگری که بر عهده این صندوق بود، وام نگرفتند.

وی تاکید کرد: اردیبهشت ماه امسال بودجه بحث وام ازدواج در مجلس مطرح شد که بنده هم ۱ ماه پیش در کمیسیون بودج به دفاع از آن پرداخت که رای نیاورد اما مجلس هم برای گشایش وام ازدواج اقدام نکرد.

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این پرسش که راهکار وزارتخانه برای حل مشکل اقتصادی ازدواج جوانان چیست، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت پرداخت وام‌ها، مجمع خیرین ازدواج یکی از راهکارهای ما در این زمینه است. با بیش از ۴۰ نفر از افراد دلسوز و توانا در تهران و استان ها این مجمع فعالیت خود را آغاز کرده تا مردم مثل خیرین سلامت و مدرسه ساز به عنوان خیرین ازدواج در این امر مشارکت کنند.

محمود گلزاری با اعلام خبر برگزاری نشستی با معاون وزیر اقتصاد و اعضای صندوق مهر امام رضا (ع) گفت: امیدواریم با برگزاری این جلسه در هفته آینده و بهره گیری از ظرفیت‌های وقف و مجمع خیرین ازدواج خبرهای خوشی را در زمینه بهبود مشکلات اقتصادی پیش روی ازدواج جوانان اعلام کنیم.

لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در ادامه از مسئولان و مردم خواست تا با همت بیشتر و عزم همگانی در جهت رفع موانع ازدواج اقدام کنند.

وی گفت: قانون تسهیل ازدواج در سال ۸۴ و در زمان مجلس هفتم تصویب شد اما ۱ درصد هم اجرایی نشد با اجرای این قانون شاید بستری برای کاهش موانع ازدواج فراهم می‌شد.

افتخای افزود: فرهنگ سازی فواید ازدواج، اینکه چطور نهادهایی از جمله صدا و سیما در رفع موانع ازدواج و سبک صحیح زندگی کمک کنند، مسکن جوانان، سربازی و صندوق اندوخته ی مهر امام رضا (ع) از محورهای اصلی قانون تسهیل ازدواج بود .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید برنقش مردم و مسئولین اعم از دولت، مجلس و خانواده ها اظهارداشت: هرکسی می‌تواند کمک کند. از تجربیات موفق دنیا استفاده کنیم.

انتهای پیام/

5069904-240x180-cropped

 

به گزارش اجتماع نیوز به نقل از خبرنگار زنان و خانواده خبرگزاری تسنیم ، امیر مهرانی، مربی در حوزه رشد فردی و استاد دانشگاه در برنامه یک گام به پیش با بیان این‌که توانمندی در زندگی نقش به سزایی دارد، اظهار داشت: بسیاری از انسان‌ها عقیده دارند برای پیشرفت نقطه ضعف‌ها را از بین ببرند ولی به نظر بنده باید روی نقاط قوت تمرکز کرده و آن‌ها را قوت بخشیم.

وی با بیان این‌که تحقیقات نشان داده است که باید روی نقاط قوت خود سرمایه‌گذاری کنیم تا به پیشرفت برسیم، ادامه داد: انسان‌های توانمند می‌دانند چگونه یک گام به پیش بردارند تا شاهد موفقیت باشند در واقع آن‌ها بر روی داشته‌های خود متمکز می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که انسان‌ها دارای توانمندی‌های بسیار هستند، گفت: بیاییم احساس‌های خوب و بد خود را در طی یک روز بر روی کاغذ بیاوریم تا دیگر درگیر مسئله ضعف نشده و را ه خود را پیدا کرده و به رضایت درونی همراه با موفقیت دست یابیم.

مهرانی بیان کرد: شناخت استعداد‌ها ما در زندگی توانمند می‌کنند و اگر جوانان به این امر دست یابند شاهد رضایت و موفقیت می‌شوند در واقع موفقیت و رضایت از زندگی در جوانان با شناخت استعداد‌هایشان ممکن است.

انتهای پیام/

0004033

مقدمه:

در حوزه سرگرمى و تفریحى، شبکه هاى ماهواره اى به عنوان رقیبى سرسخت و قدرت مند در برابر صدا وسیماى جمهورى اسلامى ایران عرض اندام کرده اند. متأسفانه در حال حاضر شبکه هاى PMC، GEM، PERSIA TV، PERSIA MBC و نیز شبکه تازه تاسیس فارسى وان جاى خود را در میان مخاطبان باز کرده اند، این شبکه ها، انبوهى از برنامه هاى تفریحى؛ اعم از فیلم هاى سینمایى، موزیک ویدئو، دوربین مخفى، سریال و… را براى بینندگان پخش مى کنند. بنابراین، هرگاه مردم احساس کنند، که تلویزیون ایران برنامه اى باب میل آنها ندارد، به راحتى قادرند از میان این شبکه ها برنامه اى جالب براى تماشا پیدا کنند.
نکته مهم در این بین این است که بسیارى از این برنامه ها منطبق با موازین دینى و اخلاقى مردم ما نیست و این خطر وجود دارد که این قبیل برنامه ها در دراز مدت تاثیر غیر قابل جبرانى در نوع تفکر و نگاه اجتماعى مردم بگذارد. به عنوان مثال، شبکه Persia TV طى برنامه اى با عنوان Star Persian Next در چند مرحله، خوانندگان جوان ایرانى را با سوداى ستاره شدن به دبى مى کشاند تا آنها در رقابت با دیگران به عنوان ستاره بعدى ایران در عرصه خوانندگى مطرح شوند. شرکت صدها خواننده جوان در این مسابقه و نیز استقبال بینندگان از این برنامه، به خوبى جاى پاى این قبیل برنامه ها را در میان مخاطبان نشان مى دهد. تجربه نشان داده که مردم ایران علاقه شدیدى به سریال دارند و اگر تا چند سال پیش هفته اى چند سریال از تلویزیون ایران پخش مى شد، اما اکنون روزى چند سریال به صورت شبانه پخش مى شود و شبکه تازه تاسیس فارسى ۱ نیز با در نظر گرفتن میل شدید مردم ایران به سریال، آغاز به فعالیت کرده و در کمال ناباورى در مدت فعالیت بسیار کوتاه خود و علیرغم دوبله هاى بسیار ضعیف، جاى خود را در میان ایرانیان باز کرده است.
این شبکه ماهواره اى تازه تاسیس، از طریق ماهواره هات بیرد به راحتى قابل دریافت است. این شبکه پس از مدتى تبلیغ و در انتظار نگه داشتن مخاطبان فارسى زبان خود، بالاخره در روز شنبه ۱۰ مرداد برابر با اول آگوست ۲۰۰۹ برنامه هاى خود را شروع کرد، که اغلب برنامه هاى این شبکه، شامل پخش سریال هاى خانوادگى و تفریحى کشورهاى مختلف، از جمله آمریکا و کره به زبان فارسى (دوبله) بوده و داراى موزیک ویدئوهاى خاص خود نیز مى باشد، که متأسفانه به دلیل ناآگاهى مخاطبین از اهداف پیدا و پنهان گردانندگان این شبکه، در حال حاضر شبکه فارسى ۱ مخاطبین بسیارى را از میان جوانان و بخصوص خانواده ها به خود اختصاص داده که این مسئله مى تواند هشدار و زنگ خطرى جدى براى متولیان رسانه ملى محسوب شده و رسالت ایشان را در ارتقاى کیفى برنامه هاى تولیدى سیما افزایش دهد.
اهمیت موضوع

شبکه فارسى وان، که گفته مى شود، توسط کمپانى استار متعلق به شرکت نیوزکورپریشن اداره مى شود، مدت کوتاهى است که با آغاز پخش برنامه هاى خود وارد عرصه تاخت و تاز فرهنگى فارسى زبان شده است. این رخداد جدید شبکه هاى ماهواره اى، بر خلاف سایر شبکه هاى مشابه، فیلم ها و سریال هاى روز تولید غرب را به صورت دوبله فارسى-هرچند ضعیف- پخش مى کند. از نکات قابل توجه در خصوص شبکه فارسى ۱ مدیریت و شیوه اداره این شبکه است. به نظر مى رسد، دانستن برخى اطلاعات در این خصوص ضمن اینکه مى تواند جالب باشد، شاید بتواند در تشریح اهداف و نیات پنهان این شبکه براى مخاطبین موثر واقع شود.
روبرت مرداک کیست؟

شبکه فارسى وان متعلق به فردى به نام روبرت مرداک – امپراطور رسانه اى – است، که یک یهودى استرالیایى و چهارمین مرد ثروت مند آسیاست. دفتر مرکزى این شبکه در هنگ کنگ قرار دارد و توسط کمپانى معروف استار، متعلق به نیوز کورپریشن واقع در نیویورک و با همکارى شرکت افغانى موبى متعلق به خانواده محسنى اداره مى شود. مالک شرکت نیوز کورپوریشن نیز روبرت مرداک است. او به نقش پررنگ خود و مجموعه رسانه اى اش در امور دیگر کشورها افتخار مى کند و عملکرد شبکه خبرى فاکس نیوز و سایر رسانه هاى تحت تملک ش در تحریک و تشویق دولت ایالات متحده و اقناع افکار عمومى براى حمله به عراق را بسیار خوب و مؤثر ارزیابى کرده است. روبرت مرداک در خانواده اى استرالیایى از طبقه متوسط، ولى پرنفوذ و قدرتمند چشم به جهان گشود. در جوانى گرایش هاى سیاسى چپ داشت و ولادیمیر لنین را مى ستود. روبرت در سالیان دهه ۱۹۵۰، دیدارهاى منظمى از آمریکا داشت. او با آگاهى و دید ویژه اى نسبت به آمریکا بزرگ شده بود و زمانى که در آکسفورد تحصیل مى کرد با پیچیدگى هاى “جنگ سرد” دست و پنجه نرم کرده و اذعان مى داشت: زمان آن رسیده که موقعیت آمریکا را به عنوان یک قدرت فائقه جهانى به رسمیت بشناسیم.
مرداک به زودى دلباخته آمریکا، به ویژه شهر “نیویورک” شد. او که کار خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک در “ملبورن” استرالیا شروع کرد، پس از مدت کوتاهى توانست یک امپراتورى رسانه اى را پایه گذارى کند. مرداک در سال هاى اخیر به شدت به صنعت سودآور ماهواره اى تلویزیونى علاقه مند شده و به خصوص در زمینه پوشش زنده رویدادهاى ورزشى؛ مانند مسابقات فوتبال و بسکتبال از این شبکه ها، سرمایه گذارى هاى مدرن کرده است. اقبال گسترده مردم جهان به چنین برنامه هایى و قابلیت مانور روى شخصیت بازیکنان محبوب و نیز پرداختن به مسائل خصوصى آنان سود سرشارى به جیب وى سرازیر کرد. در صنعت عظیم و بى مرز ارتباطات، بسیارى از مردم جهان روبرت مرداک را قماربازى مى دانند، که حدس زدن حرکت بعدى اش عملاً غیرممکن است.
روبرت مرداک یهودى استرالیایى الاصل، که به سلطان شیطانى رسانه ها معروف است، داراى ۶۰ شبکه تلویزیونى به ۱۳ زبان مختلف است، که روزانه حداقل ۳۰۰ میلیون مخاطب را به خود جلب مى کند. همین طور مسئولیت ۱۰۰ روزنامه و مجله معتبر؛ همچون دیلى تلگراف، وال استریت ژورنال، تایمز، ساندى تایمز، نیویورک پست و نیز شبکه هاى خبرى معروفى؛ همچون فاکس، فاکس نیوز و اسکاى نیوز و سایت هایى؛ همچون “ماى اسپیس” بر عهده این فرد است. روبرت مرداک که از صهیونیست هاى بسیار با نفوذ در دنیاست، بارها شخصاً به دخالت در امور دیگر کشورها از طریق همین شبکه افسانه اى – رسانه اى – اذعان داشته است که شاید یکى از مهمترین این کارکردهإ؛ اثرگذارى و هدایت افکار عمومى توسط شبکه فاکس نیوز در جریان جنگ آمریکا علیه عراق باشد.
شخصیت عجیب مرداک بسیار قابل تأمل است. او در عین حالى که هدایت بزرگترین بنگاه هاى خبرى را بر عهده دارد، اما بیشترین تمرکز خود را بر روى برنامه هاى تفریحى – سرگرمى نهاده و در عین حال، پر تیراژ ترین مجله انگلیسى، یعنى نیوز آوورلد که یک مجله جنسى است، متعلق به اوست و همین طور پرتیراژترین انجیل جهان توسط انتشارات او (واندروان) در آمریکا به چاپ مى رسد. همین اندک گفته ها درباره وى، به خوبى بیانگر آن است که لقب سلطان شیطانى رسانه ها لقب برازنده اى براى مرداک است.
بررسى محتوایى سریال هاى فارسى وان

اندکى تأمل در مضامین سریال هاى شبکه نوظهور، این غول رسانه اى، این نکته ظریف را آشکار مى سازد، که بسیارى از این داستان هاى به ظاهر جذاب و دیدنى، در کنار کیفیت بالاى تصویر و صدا، حاوى مفاهیم خیانت، جنایت و حتى بى بند و بارى فکرى و فرهنگى هستند. با اینکه سریال هاى شبکه فارسى وان از میان برنامه هاى روز آمریکا و اروپا انتخاب مى شوند، اما تحلیل محتوایى آن ها نشان مى دهد، که این انتخاب ها با دقت و وسواسى خاصى صورت مى پذیرد. سریال هایى که شخصیت هاى اغلب آنان زنانى هستند که یا در حال خیانت به زندگى خود و دیگران اند و یا افراد دیگرى در زندگى به آن ها خیانت مى کنند و به تبع راه هایى براى رهایى از منجلاب مى یابند؛ راه هایى که حداقل با فرهنگ ما تضادها و تناقض هاى آشکارى دارد. بر این اساس، مى توان به الگوى فکرى انتخاب کنندگان سریال هاى این شبکه فارسى زبان دست یافت و با قاطعیت به این باور رسید که تیرانداز چابک دست شبکه، این بار بنیان جامعه فارسى زبان، یعنى خانواده را نشانه رفته است. مطالعات نشان مى دهد که بى ثباتى در خانواده ها، که به مثابه فطرى ترین و مقدس ترین نهاد بشرى و حلقه هاى اصلى جوامع و سنگرهاى پاسدارى از فرهنگ و ارزش ها تلقى مى شود؛ به دلیل کج روى ها، انحرافات فکرى و روانى افراد جامعه است، که روندى رو به گسترش را مى پیماید. روند روزافزون بى ثباتى و تزلزل، نظام خانواده ها را با بحران بسیار جدى تر از آنچه هست، مواجه خواهد ساخت؛ تا حدى که به مرز آسیب پذیرى آنى برسند و با کوچک ترین اشاره اى از هم بپاشند.
در حال حاضر، شبکه فارسى وان ظاهراً برنامه هاى خود را براى مخاطبان فارسى زبان افغان، تاجیک و ایران تهیه و پخش مى کند، ولى به خوبى مشخص است که تمرکز اصلى برنامه ها بر روى مخاطبان ایرانى است؛ زیرا برنامه هاى این شبکه فارسى زبان، شامل پخش سریال هاى تفریحى و خانوادگى صرف، با دوبله فارسى و نیز موسیقى با تصویرهاى خاص با محتواى جنسى و خشونت مى باشد. از این بابت این شبکه نسبت به دیگر شبکه ها، حتى شبکه ۲۴ ساعته ام بى سى پرشیا، که پیش از این پخش فیلم هاى سینمایى روز هالیوود با زیرنویس فارسى را در ماهواره عرب ست آغاز کرده بود، متمایز است.
ویژگى هاى این شبکه را از دو نظر مى توان بررسى کرد:
۱- شاخصه اى ظاهرى

- این شبکه براى اولین بار اقدام به دوبله آثار نمایشى روز اروپا، آمریکا و آسیاى جنوب شرقى به زبان فارسى نموده است. اگر چه کیفیت این دوبله ها، بسیار ضعیف و غیر قابل مقایسه با دوبله فیلم هاى خارجى در داخل ایران است، ولى در مقایسه با شیوه زیرنویس فارسى این آثار که در دیگر شبکه ها صورت مى گیرد، توانسته است نظر مخاطبین خود را به نوعى جلب کند. پیش بینى مى شود به تدریج شبکه فارسى ۱ تلاش مى کند که این نقیصه را نیز رفع نموده و به کیفیت دوبله آثار پخش شده بیافزاید.
- از ویژگى هاى دیگر این شبکه، پخش سریال هاى طولانى مدت و دنباله دار خانوادگى و تفریحى معمولى است، که مخاطب اصلى آن خانواده ها بوده و با هدف کاملاً تفریحى تهیه و پخش مى شوند. بخشى از برنامه هاى این شبکه هم به پخش موزیک ویدئوهایى اختصاص دارد، که غالباً مضامین جنسى و خشونت را به تصویر مى کشند.
- استفاده از وله هاى خاص غالباً با غلبه رنگ هاى صورتى از ویژگى هاى دیگر برنامه هاى این شبکه است. رنگ صورتى به خصوص آنجا که در کنار رنگ هاى تیره (مشکى) قرار مى گیرد، از رنگ هاى ویژه و مورد توجه شبکه هاى پورنو بوده و به شدت در تولیدات بصرى (مجله ها، سایت ها و…) با موضوعات جنسى به کار مى رود. برخى روانشناسان معتقدند: رنگ صورتى به خصوص در مجاورت رنگ تیره، بر انگیزاننده حس و غریزه جنسى در مخاطب است.
۲- شاخص هاى محتوایى

به هیچ عنوان نمى توان پذیرفت که آقاى روبرت مرداک – یکى از بزرگ ترین مردان رسانه اى جهان – تنها با هدف سرگرم کردن مخاطبان فارسى زبان جهان، شرکت هاى متعددى در دبى، هنگ کنگ و نیویورک فعال کرده باشد و شبکه اى خاص را بر روى یکى از بهترین فرکانس هاى ماهواره اى هات برد راه اندازى و هیچ هدف خاصى را پى گیر نباشد. شبکه فارسى ۱ اولین شبکه اى است که به طور تخصصى تمام تمرکز خود را بر روى خانواده ها نهاده است و اگر قرار است جوانان را نیز مورد هدف قرار دهد آنها را در کنار خانواده مورد توجه قرار مى دهد.
مدیریت شبکه فارسى ۱ با دقت و وسواس خاصى برنامه هاى خود را انتخاب مى کند و آنچنان محتواى این سریالها براى آنها مهم است که به طور شتابزده و با دوبله اى نازل، اما با سرعت در اختیار بینندگان فارسى زبان قرار مى دهد. نگاهى به این سریال ها به خوبى نشان مى دهد که تمام آنها در پرداختن به موضوعات ذیل مشترکند و به نظر مى رسد، قرار است، در فارسى ۱ به هیچ موضوعى غیر از این موضوعات پرداخته نشود:
- ترویج خانواده هاى بى سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتى خانواده؛
- ترویج و عادى جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن؛
- بى اهمیت جلوه دادن احترام به والدین؛
- عادى جلوه دادن رابطه جنسى دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده؛
- هویت زدایى از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعى مستقل و مؤثر؛
- عادى جلوه دادن سقط جنین براى دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلى طبیعى براى رفع دلهره هاى احتمالى در روابط جنسى دختر و پسر؛
- تعصب زدایى از کانون خانواده و ترویج بى تفاوتى نسبت به حریم خانواده؛
- ترویج مفهوم زندگى با دیگران به جاى ازدواج ( جالب است بدانیم که این مفهوم سال هاست در برخى تولیدات روتین تلویزیونى خودمان هم تبلیغ مى شود)؛
- ترویج فیمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه، در حد کسى که تنها جهت رفع
نیازهاى جنسى زن خلق شده است!؛
- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده؛
- افزایش تأثیر پذیرى جنسى و خشونت در جوانان و نوجوانان، به خصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهاى خاص؛
- پى ریزى و ایجاد آمادگى ذهنى تفکر شیطان پرستى در نوجوانان و جوانان.
شبکه ماهواره اى فارسى وان توانسته است از خلاء به وجود آمده در رسانه ملى ایران، به دلیل عدم راضى کردن مخاطبان متنوع خود، به بهترین نحو استفاده نموده و به دور از جو سیاست زده ایران، تمرکز خود را بر قشر جوان و حتى میانسال ایرانى متمرکز کرد. و ارزش هاى نوینى و البته بیگانه با فرهنگ و سنن ایرانیان را به خانواده هاى ایرانى انتقال دهد.
در حالى که سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران، مدعى بود، که مردم ایران فرصت تماشاى دو سریال بیشتر را در ماه مبارک رمضان ندارند، این شبکه تلویزیونى سریال هاى معروفى، هم چون “ویکتوریا” و “جسور و زیبا” به همراه سریال هایى از کره جنوبى را هر شب پخش مى کرد، که هنوز هم ادامه دارد.
شبکه فارسى ۱، با دقت، تعمد و وسواس خاصى، سریال هایى را براى مخاطب ایرانى و فارسى زبان پخش مى کند که موضوع اصلى همه آنها روابط خانوادگى و زناشویى است؛ موضوعى که از قضا مى تواند پاشنه آشیل هر جامعه اى باشد، که عدم مقابله و پاسخ گویى در برابر آن مى تواند انحرافاتى جدى در خانواده ها و در نهایت جامعه جوان ایرانى ایجاد کند. به عنوان نمونه، در یکى از این سریال ها، مخاطب با خانواده از هم گسیخته اى روبرو است که زن خانواده خود عاشق جوان دیگرى شده است. پدر خانواده با فرد دیگرى زندگى مى کند و دختر و پسر خانواده هم روابط نامعقولى در حیطه مسائل خانوادگى دارند و البته در سراسر این فیلم تاکید بر مثبت بودن و عرفى بودن این نوع مناسبات ناسالم مى شود! موضوعى که در صورت تداوم و انتقال به جامعه و خانواده ایرانى، بسیار مخرب تر و تاثیر گذارتر از برنامه هاى خبرى “بى بى سى”و یا “صداى آمریکا” خواهد بود.
به نظر مى رسد، در صورتى که از مباحث روزمره سیاسى بگذریم، متوجه خواهیم شد که اگر جامعه جوان ایرانى در غیاب همه نهادهاى انتقال ارزش به حال خود رها شود، این رهایى مى تواند در آغاز خود بیگانگى جامعه و تجزیه اخلاقى آن شود. هرچند از زمان تشدید فعالیت این شبکه ماهواره اى تاکنون برخى سایت هاى خبرى و دیگر رسانه هاى سایبر و مکتوب، به نحوى سعى در گوشزد کردن خطر فعالیت این شبکه ماهواره اى داشته اند، اما به نظر مى رسد چه در خصوص این شبکه و دیگر شبکه هاى ماهواره اى که با رویکردهاى غیر سیاسى و با هدف قرار دادن بنیان خانواده و ارزش هاى جامعه ایرانى، آثار تخریبى کوتاه مدت و دراز مدتى دارند، برنامه مشخصى از سوى مسئولین امر وجود ندارد.
باید اذعان کنیم که در دنیاى امروز، که رسانه و ارتباطات رسانه اى جاى بسیارى از نهادها را در حفظ و ایجاد ارزش هاى جامعه گرفته است، مبارزه سخت- که یکى از نمودهاى عینى آن ارسال پارازیت بر روى شبکه هاى ماهواره اى است- کارایى لازم را ندارد، بلکه رسالت نهادهایى، چون صدا و سیما، گروه هاى مرجع مردمى و رسانه ها، این است که ظرافت هاى کارى این شبکه ها در هدف قراردادن بنیان هاى خانواده و ارزش هاى جامعه ایران را به مردم تبیین و از دیگر سو شبکه هاى مختلف صدا و سیما با مخاطب شناسى بهتر و ارائه برنامه هاى متنوع، غنى و جذاب، اجازه نفوذ چنین رسانه هایى را در جمع خانواده ها ندهند.
نتیجه گیرى

به طورکلى، گستره فرایند رسانه اى، فراوانى ارتباطات مجازى، وابستگى هاى روز افزون به کامپیوتر، اینترنت و فراگیرشدن شبکه هاى ماهواره اى در شهر و روستا، اقتدار تربیتى اولیا ومربیان را تضعیف کرده است؛ به طورى که دیگر کانون خانواده و محیط مدرسه، استوارى، ارزشمندى، قداست و حرمت ِگذشته را ندارد. به همین دلیل، تربیت نسلى سالم، صالح، پویا، خلاق، عاقل و بهره مند از مؤلفه هایى، چون اندیشه هاى استوار دینى، احساس ارزشمندى و داراى غنى ترین نوع هویت ملى و فرهنگى براى جامعه اسلامى فردا، رسالتى بس دشوار است؛ زیرا بسیارى از خانواده ها به دلیل تاثیر پذیرى از برنامه هاى رسانه اى و شبکه هاى ماهواره اى، از رضایت مندى و آرامش متقابل محروم هستند. هم چنین، اقتدار عاطفى و منطقى و همدلى و همراهى لازم را نیز، در تعامل با فرزندان ندارند.
مطالعات نشان مى دهد، که بى ثباتى در خانواده ها، که به مثابه فطرى ترین و مقدس ترین نهاد بشرى و حلقه هاى اصلى جوامع و سنگرهاى پاسدارى از فرهنگ و ارزش ها تلقى مى شود؛ به دلیل خلأ فکرى و روانى افراد جامعه است، که روندى رو به گسترش دارد.
روند روزافزون بى ثباتى و تزلزل، نظام خانواده ها را با یک بحران جدى مواجه کرده است؛ تا جایى که بسیارى از خانواده ها، از روش هاى گوناگونى آسیب پذیر شده اند. افزایش روزافزون آمار طلاق در نقاط مختلف جهان، به ویژه در کشورهاى غربى، عوامل بسیارى دارد که از آن جمله مى توان به: بحران هاى ناشى از طلاق، کم رنگ شدن ارزش زوجیت هاى شرعى و ازدواج هاى قانونى و ترویج زندگى مشترک زنان و مردان بدون ازدواج رسمى، پیرشدن جمعیت ها، ترغیب غیرمنطقى زنان به استقلال طلبى، خودمختارى و خودکفایى اقتصادى، زایمان هاى بدون ازدواج رسمى و بالأخره شیوع خارق العاده افسردگى، اضطراب، اعتیاد به موادمخدر و فراورده هاى رسانه هاى الکترونیکى و لجام گسیختگى هاى فرهنگى، که تمامى این عوامل،کانون مقدس خانواده ها را متزلزل کرده، و بحران هاى اجتماعى را به بار آورده است. بى جهت نیست که در فرهنگ و ارزش هاى اسلامى، ازدواج و کانون خانواده بیشترین ارزش و اهمیت را دارد؛ چنانکه مسلمانان به ازدواج شرعى و تشکیل خانواده بسیار اهمیت مى دهند. و همین امر مقدس است که همواره در تهاجم فرهنگى بى وقفه امپریالیسم رسانه اى و مروّجان نظام نوین جهانى قرار دارد.
شوراى عالى جمعیت، در سال ۲۰۰۵، گزارشى از سرنگونى و فروپاشى خانواده ها در نقاط مختلف جهان داده، که بر اساس این گزاش، فراوانى فرایند طلاق، گسترش روز افزونى دارد. میزان افزایش طلاق از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۷ در اغلب کشورهاى غربى بیش از دو برابر شده است. البته این آمار به غیر از جدایى هاى غیررسمى (ثبت شده) است که درصد بسیار بیشترى را دارد.
در بسیارى از کشورهاى غربى، مانند امریکا، اسپانیا، و مکزیک بیش از ۵۰ درصد زنان ازدواج نکرده اند و از سوى دیگر، در برخى از کشورهاى آمریکایى، اروپاى شمالى و آفریقایى، بیش از ۵۰ درصد کودکانى که به دنیا مى آیند متعلق به مادرانى به اصطلاح مجرد هستند، که هرگز شرعاً و رسماً ازدواج نکرده اند! در بسیارى از کشورهاى غربى، درصد قابل توجهى از اولین زایمان ِزنان، قبل از اولین ازدواج آنان است! بنابراین، اضطراب و افسردگى، دو بیمارى بزرگ قرن حاضر است که دامن گیر درصد شایان توجهى از جوانان و بزرگ سالان مغرب زمین گشته است؛ به طورى که بیش از نیمى از تخت هاى بیمارستان هاى آمریکا به بیماران روانى اختصاص یافته است.
از این رو،محتواى سریال هاى این شبکه” فارسى ۱ “که عمدتا حول مسائل جنسى، خیانت و بحران هاى خانوادگى مى گردد زنگ خطرى براى تلویزیون ایران است.
اکنون این واقعیت وجود دارد که بسیارى از خانواده هاى ایرانى از ماهواره استفاده مى کنند و برخلاف اقدامات تامینى نیروى انتظامى، شبکه هاى ماهواره اى نیز از برنامه روزانه خانواده ها حذف نشده و این مسئله هوشیارى مسئولان صداوسیما را مى طلبد؛ زیرا آنها مى توانند با تغییر نوع نگرش خود و باز کردن درهاى این رسانه به روى جریان هاى فکرى مختلف که در چارچوب نظام فعالیت مى کنند، این امکان را مهیا کنند که مردم بتوانند برنامه هاى دلخواه خویش را از میان شبکه هاى رسمى ایران بیابند و در غیر این صورت در آینده اى نه چندان دور بسیارى از مردم شبکه هاى ماهواره اى را جایگزین قطعى صداوسیماى ایران خواهند کرد. انتخاب فرم سریال، آن هم با دوبله فارسى از آن رو مى تواند خطرناک ترین هجوم به خانواده هاى ایرانى باشد که یکى از عادات خوشایند خانواده ها همواره تماشا و دنبال کردن سریال بوده است.
در هر اثر هنرى اثرگذار، پیام هاى خیلى خوبى وجود دارد، که متناسب با فضاى فرهنگى کشور سازنده هستند، اما سریال هایى که از شبکه فارسى وان پخش مى شوند، نه تنها فاقد پیام هاى خوب اخلاقى هستند، بلکه برخى روابط مسموم و پیام هاى غربى را منعکس مى کنند، که به هیچ وجه با فرهنگ ما سازگار نیستند.
آرى، مهاجمان فرهنگى و طراحان نظام نوین جهانى، مدت هاست که چراغ به دست در پى ترویج بى تفاوتى، تضعیف باورهاى دینى، سست کردن نظام ارزش هاى دینى، ایجاد وابستگى هاى فرهنگى بیگانه و متزلزل ساختن ارزش هاى اخلاقى قشرهاى مختلف، به ویژه کودکان و نوجوانان و تخریب بنیان خانواده ها در کشورهاى مختلف جهان هستند. به همین دلیل، خانواده به مثابه تنها نهاد فطرى بشر و اصلى ترین رکن جامعه، بیشترین حمایت و پاسدارى را مى طلبد. از آنجا که خانواده قوى ترین سنگر در برابر هجوم ها و آسیب هاى فرهنگى است؛ بنابراین، ایجاد مصونیت فرهنگى در کانون خانواده و تقویت استحکام نظام آن، اصلى ترین وظیفه کارگزاران آگاه در هر جامعه اى است، که راز و رمز مصونیت فرهنگى خانواده، ایجاد مصونیت عاطفى و امنیت روانى براى اعضاى خانواده است؛ چرا که خلأهاى عاطفى و ناامنى هاى روانى، مستعدترین بستر آسیب پذیرى فرهنگى را پدید مى آورند، که آسیب پذیرى فرهنگى،نیز سرآغاز لجام گسیختگى و حراج کردن اصول و ارزش هاى خانوادگى است.
سلامت، رشد، تحول و اعتلاى هر جامعه اى در گرو وجود خانواده هایى متدین، متعهد، سالم، پویا و بانشاط است، که محور اساسى این عنصرها نیز خانواده و حضور همسرانى همراه و همدل است. از همین رو، سلامت و رشد شخصیتى زوجین و آرامش آنان، پویایى، نشاط و اعتلاى عاطفى خانواده را فراهم مى آورد، که آرامش وجودى همسران نیز، در سایه بهره مندى ایشان از برترین جاذبه هاى شناختى، روانى و جنسى متقابل ظهور مى کند.
بدون تردید تبلور جاذبه هاى نیکو و شایسته همسرى در زندگى مشترک نیز، مستلزم آگاهى و بصیرت لازم داشتن زوجین، به ویژه زوج هاى جوان از ویژگى ها و نیازهاى فطرى و اساسى همدیگر و تلاش در تحقق نیازهاى متقابل است.
متاسفانه، ریشه اصلى همسر گریزى و طلاق در جهان، بى اعتنایى و وجود تضادهاى دائم روانى و جنسى است، که براى جلوگیرى از آن باید به تقویت و استمرار جاذبه هاى روانى و جنسى پرداخت.
زمانى که همسران در کانون پرقدرت خانواده در کنار هم، بالاترین احساس آرامش را داشته باشند و همواره غنى ترین عواطف، دوستى و محبت را نسبت به هم ارزانى دارند؛ کانون خانواده بسان دژى استوار در برابر تهاجم هاى فرهنگى بیشترین مصونیت را خواهد داشت.
چنانکه اشاره شد، در فرهنگ و ارزش هاى اسلامى “خانواده”، رفیع ترین جایگاه را داشته که بیشترین اهمیت ها به ازدواج داده شده است.
آن گاه که خانواده مطابق ارزش هاى اسلامى بنا شود و جوانان براى نیل به آرامش و فلاح، ازدواج کنند و کانون خانواده را آرامشگاه خود بیابند؛ از چنان رشد و تعالى فکرى و صلابت شخصیتى بهره مند مى شوند که دیگر، هرگز پیامدهاى ناخوشایند فرآیند جهانى شدن، آنان را تهدید نمى کند.
بهترین پاسخ به نیاز همیشگى آرامش روانى و امنیت خاطر جوانان؛ ارائه الگوهاى برتر خانواده در چارچوب قوانین اسلامى و تعلیم دادن روابطى صحیح، مطلوب، جذاب و با نشاط میان همسران است.
ارائه الگوهاى شایسته درباره همسردارى و چگونگى ایجاد زمینه هاى آرامش خانواده در چارچوب فرهنگ و ارزش هاى جهان شمول اسلامى، مى تواند حیات روانى پر آسایشى رإ؛ براى جهانیان به ارمغان آورد، که در نتیجه، زمینه هاى خوشبختى و خودشکوفایى همسران را فراهم کرد. و آنان را از اسارت هاى حاکمیت عوامل اقتصادى و مناسبات نابرابر – آن از یک سو و قدرت هاى الکترونیکى در فرایند جهانى سازى از سوى دیگر – آزاد مى سازد.
بنابراین، امید است در جوامع اسلامى، به ویژه در ایران، همه همت و تلاش مسؤولان در درجه نخست، پاسدارى از حریم خانواده باشد، که بدین منظور، باید تمامى برنامه هاى آموزشى و پژوهشى، فرهنگى و اجتماعى، بهداشتى و پزشکى، هماهنگ با نیازها و ویژگى هاى کانون خانواده باشد.
به یقین، هر کشورى که کارگزاران آن بیشترین همت خود را صرف تقویت و تحکیم موازین خانواده و آسایش زوج ها مى کنند؛ شاهد جامعه اى با کم ترین آسیب ها و کژروى هاى فردى و گروهى خواهند بود.
از آنجا که در عصر کنونى، بیشتر از هر زمان دیگرى، کانون مقدس خانواده در تهاجم معارضان فرهنگى قرار گرفته، لذا شایسته است، که مدیران نظام اسلامى، به ویژه کارگزاران فرهنگى، بیش از پیش، برنامه هاى جامعى را به منظور دانش افزایى عامه مردم و آموزش داوطلبان ازدواج و همچنین زوج هاى جوان تهیه و تنظیم کنند و در این هدف، از همه نهادها و سازمان هاى ذى ربط یارى طلبند.
کانون خانواده از مهمترین پایه هاى جامعه در کشورهاى اسلامى و به خصوص ایران عزیزمان است و لذا به خوبى مشخص است، که گردانندگان شبکه “فارسى۱″ بر اهمیت این پایگاه مقدس، در جامعه اسلامى واقف ند و با مورد هجوم قرار دادن آن، برنامه دراز مدتى را در ذهن خود طراحى نموده اند.
منبع ماهنامه پگاه حوزه شماره ۲۱۸

نویسنده : سید ابوالفضل جعفری نژاد

0008263

اشاره:

بی‌تردید، ماهواره‌ها نقش عمده و تعیین کننده‌ای در سمت و سو دادن به مطالبات مردم دارند. دهکده جهانی مک‌لوهان نیز با این امکان عملی می‌شود و شعار «جهان وطنی» از این بستر، امکان تعامل و نزدیکی فرهنگ‌ها را فراهم می‌کند. ماهواره‌ها در حوزه سیاست، اقتصاد ، فرهنگ، هنر و…آخرین دست‌آوردهای روز را برای مردم تمام دنیا عرضه می‌کنند.
جهان ماهواره‌ای، کره‌خاکی را همچون استودیوی‌حقیری، زیر پرژکتورهای خود در محاصره دارد. به‌آسانی می‌تواند روی آن‌چه می‌خواهد زوم کند و آ‌ن‌چه را تاب نمی‌آورد، در سایه قرار دهد. برای بشر در عرصه تکنولوژی شاید این بزرگ‌ترین غنیمت ممکن برای تعامل و نزدیکی باشد. به‌راستی در این شرایط اجتناب ناپذیر و غیر قابل مهار، سهم ما از این دست‌آورد دراین رابطه‌یک‌سویه چیست؟

* ما؛ ناگزیر یا در گریز؟!

واقعیت این است که ما در این کشمکش ناگزیر و با احتساب توانمندی‌های محدود و محذورات اخلاقی، مغبون هستیم. برای گریز از این موقعیت اجتناب ناپذیر، آیا استفاده از اهرم قانون، به‌تنهایی می‌تواند ما را از این تهاجم مصون دارد؟ شبیخون فرهنگی به فرموده رهبر انقلاب، یک واقعیت غیر قابل انکار است. نسل امروز ما با تناسب شرایط جهانی، مطالبات‌خاص خود را دنبال می‌کند. حذف این مطالبات، نه امکان‌پذیر و نه عقلانی است. دست‌آوردهای تکنولوژیک در عرصه رسانه‌ای، به‌زودی مخاطبان را از نصب دیش‌ها روی بام‌ بی‌نیاز می‌کند. در این شرایط، اهرم‌های قانونی هم قادر به مهار این پدیده نخواهد بود. ابزار دریافت امواج، هر لحظه و ثانیه نامریی‌تر می‌شوند. به‌راستی چه باید کرد؟

* فرهنگ؛ سیبل دشمن

رویکرد دشمن به عرصه فرهنگ با هدف دگردیسی در بنیان‌های ارزشی این انقلاب، نکته پنهانی نیست. با اندکی جست‌وجو در اظهارات تئوری‌پردازان آمریکایی می توان به گفته‌های آشکاری در این‌باره دست یافت.
دیوید کیو، یکی از ماموران سازمان سیا، به لحاظ اهمیت مقوله فرهنگ در تغییر جستارهای فرهنگی انقلاب ایران برای هر گونه تغییر و یا استحاله سیاسی می‌گوید:
مهم ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصممم به آن هستیم.
این استراتژی که نخست، با زمینه‌سازی بازگشت عناصر فرهنگی غرب به ایران آغاز شد، به‌تدریج با افشای ماهیت این جریان، راه‌کارهای کم‌هزینه‌تری برای استحاله پیش گرفتند. ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای، در واقع عرصه‌های جدیدی شدند که از آن سوی دنیا، انقلاب اسلامی را در معرض تهاجم قرار دادند.
با آغاز نخستین برنامه‌های ماهواره‌ای رادیو و تلویزیون امریکا به زبان فارسی، جفری‌کان، مدیر این شبکه در اهمیت این ارتباط ماهواره‌ای می‌گوید:
با آن‌که آنتن‌های بشقابی در ایران ممنوع اعلام شده‌اند؛ ولی به اعتقاد ما صدها هزار آنتن بشقابی در ایران نصب شده‌اند که می‌توان به‌وسیله آن‌ها برنامه‌های بخش فارسی صدای امریکا را دریافت کرد.( صدای امریکا ۲۷/۷/۷۵)
در ادامه روند افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای با روشن‌فکران وابسته به غرب، اکنون تعداد این شبکه‌ها به تعداد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. در بهمن ماه ۱۳۷۸، کنت نیرمن، از اعضای ارشد سیا و کارشناس‌ جنگ روانی در عرصه بین‌المللی، به لحاظ اهمیت تراکم شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و شیوع آنتن‌های ماهواره‌ای در ایران می‌گوید:
هدف افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای، تغییر ماهیت و جوهره رژیم اسلامی است و در حقیقت، نتیجه تغییر این ماهیت و سرنگونی این رژیم، یکی است. استراتژی مقابله با ایران باید اهداف و ماهیت رژیم اسلامی ایران را دقیقا مورد بررسی قرار دهد و بعد به این بپردازد که ما چگونه می توانیم از نقاط قوت خود برای تضعیف این رژیم و بهره‌برداری از تناقضات درون آن استفاده کنیم و این موقعیت را به‌وجود بیاوریم که این رژیم، با دست خودش قبر خود را بکند.( انقلاب و روشنفکران ص ۲۵۸)
با این حساب، باید پذیرفت که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای در مقایسه با دیگر شبکه‌ها، تاثیر دوچندانی بر نسل جوان ما می‌گذارند.

* شبکه‌های لوس‌آنجلسی

شبکه‌های لس‌آنجلسی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
گروهی که ظاهرا بدون موضع‌گیری سیاسی دربارة ایران، تنها فعالیت خوانندگان ایرانی خارج از کشور را پوشش می‌دهند.
گروه دیگر، شبکه‌های موسوم به اپوزیسیون‌اند که مجموع فعالیت‌های مخالفان را در خارج از کشور پوشش می‌دهند.
هر یک از این دوجریان، هدف‌های مشخص و خاصی را در راستای استحاله و تهاجم فرهنگی و سیاسی دنبال می‌کنند. آن‌چه در این میان اهمیت دارد، شیوه عملکرد گروه نخست یا به اصطلاح شبکه‌های بشکن و بالا انداز است . این گروه، در پوشش انفعال سیاسی و گاه، حمایت تلویحی از جمهوری اسلامی و حتی احترام به باورهای اعتقادی و اخلاقی مردم، می‌کوشند نخست به‌گونه‌ای برای خود در نزد خانواده‌های مذهبی، کسب مشروعیت کنند.
آن‌ها از یک سو با تعدیل و یا حتی تعطیل برنامه‌های عادی خود در مناسبت‌های مذهبی و گاه حتی با اظهار احترام به شعایر مذهبی تلاش می‌کنند فاصله خود را با خانوادهای ایرانی کم و با اعتمادسازی، این مهم را القا کنند که فعالیت‌های آنان هیچ مغایرتی با مبانی دینی و شرعی ندارد. در این راستا، گاهی اقدام به پخش فیلم‌ها و سریال‌های تولید شده در ایران می‌کنند. این شیوه، ناخواسته، به گونه‌ای برای نسل جوان و مسلمان این توهم را ایجاد می‌کند که مشروعیت این عملکرد را نوعی قرائت تازه از دین به حساب می‌آوردند که هیچ مغایرتی با اعتقادات و مبانی دینی ندارد.
گروه دیگر، شبکه‌های سیاسی است که هر کدام، بنا به اهداف خاصی که دنبال می‌کنند، از موضع مخالفت با جمهوری اسلامی، اساسی‌ترین مبانی تفکر دینی را به چالش می‌کشند. برنامه‌های این گروه، آشکارا مبانی دینی را مورد استهزا قرار می‌دهد. این اهانت‌ها به اندازه‌ای است که چند روز اخیر، مدیر یکی از این شبکه‌ها با شکایت تعدادی از مسلمانان انگلیس‌ دستگیر و روانه زندان شد.
شبکه‌های موسوم به لس‌آنجلسی، بنا به اعتراف گردانندگان آن‌ها، هر یک به نوعی از طریق کنگره ، سیا و وزارت امور خارجه امریکا حمایت مالی می‌شوند. آن‌ها اگر چه در ظاهر با یکدیگر مخالف و علیه هم موضع‌گیری می‌کنند، اما در واقع این نزاع‌های زرگری بخشی از استراتژی آ‌‌ن‌ها برای جلب اقشار گوناگون است.

* ماهواره؛ پرندة خوشبختی غرب

ماهواره‌ها در واقع، آخرین دست‌آوردهای رسانه‌ای غرب برای تحقق اهدافی است که از سال‌ها پیش و با اتخاذ دکترین امریکا برای رویارویی با انقلاب اسلامی، تحت عنوان «تهاجم فرهنگی» تدارک شده بود.
در واقع این ابزار، به غرب این امکان را می دهد تا اینک از مسیری سرراست‌ و کم هزینه‌ و با هدف قراردادن باورهای دینی و مبانی اخلاقی، محتوای این انقلاب را دستخوش چالش‌های تدریجی و القای فرهنگ انفعال و بی‌تفاوتی قرار دهد.
در چنین شرایطی، چانه زنی برای اعمال محدودیت‌های قانونی برای استفاده از ماهواره، سرنوشتی مشابه ممنوعیت ویدئو در ابتدای انقلاب خواهد داشت.
سلطه رسانه‌ای غرب و به‌ویژه امریکا، امروز توانسته است در پرتو استیلا و القای مولفه‌های خود، سلیقه‌ها و گرایش‌های فرهنگی را به سمت تامین منافع خود هدایت کند.

* چرا انفعال؟!

 

مشکل اساسی جامعه ما برای تعدیل و مقابله با تاثیرهای ماهواره، فقدان رقابت‌سالم در تامین برنامه‌های داخلی است. ایجاد شبکه‌های خصوصی با نظارت اهل فن، می‌تواند بخش عمده‌ای از گرایش به برنامه‌های ماهواره‌ای را کاهش دهد.
پذیرش این فرض که شبکه‌های ماهواره‌ای یک سره درجهت تخریب مبانی اخلاقی و فکری ما تنظیم شده‌اند، به همان اندازه ساده‌نگری است که انفعال کامل در قبال آن‌ها. بخشی ازتاثیرهای این پدیده بر شرایط اجتماعی ما محصول ارتباط اجتناب ناپذیر آن و بخش دیگر، محصول اهداف استراتژیک غرب و عناصر خود فروخته است.
انفعال بخشی از نیروهای متدین ما نسبت به اهمیت پدیده های ارتباط جمعی از جمله ماهواره‌ها و بی تفاوتی نسبت به اتخاذ راه‌کارهای اساسی، بدون توسل به اهرم‌های قانونی، از جمله ممنوعیت و یا محدودیت، زمینه را برای ادامه روند بلاتکلیفی مدیریت کلان اجتماعی در مقابله عقلانی با این پدیده تشدید می‌کند.

منبع:www.hawzah.net

 

برگرفته از : ماهنامه دیدار آشنا > دی ۱۳۸۴، شماره ۶۵

آسیب های اینترنت بر دختران و راهکارهای رویارویی با آن
0004924

دختران و اینترنت
پیشرفت خیره کننده فن آوری، تأثیرات محسوس و نامحسوس زیادی را بر زندگی دختران گذاشته است. دسترسی آنها به انواع گوناگون رسانه ها به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست. بنا بر تحقیقی در غرب، نوجوانان تقریباً سی و هشت ساعت در هفته، غرق در رسانه ها هستند؛ به رادیو گوش می دهند، تلویزیون تماشا می کنند، از سی دی استفاده می کنند، به بازی های ویدیویی مشغول می شوند یا پای رایانه می نشینند. در این میان، اینترنت با تمام آثار مثبتی که روی دختران می تواند داشته باشد، دنیایی خطرناک از ناشناخته ها و گاه تبهکاران را به حریم خانه می آورد. اینترنت طی سال های اخیر رشدی تصاعدی داشته است و به نظر کارشناسان، شناخت تأثیرات بلندمدت آن بر دختران به این زودی میسر نیست. ورود به اینترنت امکان سر زدن رفتارهایی را به دختران می دهد که ضرورتاً در دنیای واقعی آنها جایی ندارد. بعضی از این رفتارها، واقعاً منفی هستند. مانند چت هایی که ماهیتی جنس دارند. اینترنت جایی است که دختران می توانند هرچه می خواهند باشند و شخصیتی را به نمایش بگذرانند که نیستند.
روش استفاده از این فن آوری، به بافت خانوادگی کاربر بستگی دارد. نوجوانانی که با والدین یا بزرگ سالان نزدیک، ارتباطی مستمر و بازدارند و این افراد نحوه استفاده مثبت از اینترنت را به آنها آموزش می دهند، استفاده مفیدتری از آن می کنند. برعکس، دخترانی که از شبکه اینترنت استفاده منفی می کنند، افرادی هستند که خانواده بر کارشان نظارتی ندارد و آنها ساعت های متمادی به شبکه وصل می شوند. (۱)
اینترنت همانند دیگر وسایل ارتباطی می تواند نعمت یا نقمت باشد. نوع استفاده از این امکان گسترده و شگفت، سودمندی یا زیان مندی آن را رقم می زند. امروزه نوجوانان زیادی به اینترنت دسترسی دارند یا حداقل روش های استفاده از آن را به خوبی می دانند. تصور کنید نوجوانی با یک دنیا کنجکاوی بر سفره سرشار از تنوع و اطلاعات حاضر شود. در این شرایط طبیعی است که عطش کنجکاوی، وی را به هر سویی خواهد کشاند و تنها وجود پاره ای از قوانین و شرایط محیطی و فردی است که می تواند او را از آسیب ها و جنبه های منفی اینترنت محفوظ دارد.
برخی کارشناسان معتقدند، ۸۰ درصد پرسه زدن اینترنتی نوجوانان در دنیا و از جمله در ایران، در سایت های ضد اخلاقی و گاه جنسی است. دوست یابی های اینترنتی از طریق چت، خودکشی اینترنتی، سرقت اینترنتی، افزایش فاصله میان دنیای واقعی و تخیلی و مجازی، پرسه زدن در سایت های به شدت غیر اخلاقی و ضد ارزشی و دینی، مقوله ای است که هویت یابی و هویت جویی نسل جوان و نوجوان در ابعاد جنسی، فکری، اخلاقی و دینی را تحت تأثیر قرار می دهد.
معمولاً کودکان و نوجوانان برای از دست ندادن امکانات استفاده از اینترنت و پرسه زدن در فضای اینترنت، گاهی مجبور به نوعی پنهان کاری از والدین می شوند. از این رو باید ضمن اینکه خلوت کودکان و نوجوانان را به رسمیت می شناسیم، به جای رفتارهای خشن و قهرآمیز، بیاموزیم چه طور اعتماد فرزندان را جلب کنیم و جریان مسائل خصوصی آنها قرار گیریم.
والدین تا زمانی که فرزندانشان از عهده رانندگی بر نمی آیند. اتومبیل در اختیارشان قرار نمی دهند؛ زیرا از بروز حوادث خطرناک می ترسند، به همین نسبت والدین نباید با تأمین امکانات اینترنت، موبایل و کامپیوتر، فرزندان را به حال خود رها کنند و آنها را با دنیایی از تصاویر و اطلاعات درست و نادرست تنها بگذارند.
محل استقرار کامپیوتر در منازل، یکی از مشکلات اصلی در زمینه اعتیادهای اینترنتی و آسیب های اجتماعی است. چنانکه بررسی ها نشان می دهد، متأسفانه ۳۰ درصد کامپیوترهای خانگی در اتاق خواب فرزندان قرار دارد و آنها به راحتی می توانند ساعت های متناوبی را با کامپیوتر کار کنند و در سایت های نامناسب پرسه بزنند. حتی تلویزیون که ابزار نسبتاً قدیمی است، می تواند فرد را معتاد کند و تا ساعت ها در شبکه های تلویزیونی پرسه بزند و به صرف روشن بودن تلویزیون و گذراندن وقت، معتاد شود. حضور نوجوانان در فضای وب، از نشانی دادن و پیام گذاری توی چت و گشت و گذار در سایت ها شروع می شود تا پاسخ به کنجکاوی های دوران نوجوانی و تجربه های دوستی جنس مخالف و روابط نامشروع و، عضویت در سایت ها و باندهایی که کارشان انتشار عکس ها و فیلم های مبتذل و مستهجن، انتشار داستان های غیر اخلاقی، گرایش به هم جنس بازی، حضور در مجالس شبانه، فیلم برداری از زنان و دختران عفیف و نجیب برای اخاذی و سوء استفاده های جنسی، توهین به مقدسات، انتشار مطالب ضد دینی و ضد انقلابی و… است. این کارهای نابهنجار برای اهلش، علاوه بر التذاد روانی به دلیل ارضا امیال درونی و جنسی، منبع درآمدی است که سود سرشار حاصل از آن خیلی از کاربران را به فعالیت در این زمینه ترغیب می کند. گاهی نوجوانان و جوانانی، خواسته یا ناخواسته، گرفتار لذت ها و جاذبه های دنیای مجازی اینترنت می شوند که حتی کوچک ترین حرکت ناشایست را در محیط خانوادگی به چشم ندیده اند.
این در حالی است که اینترنت بازاری جهانی برای خرید و فروش اطلاعات است. می توان از این بازار به نحو مطلوب استفاده شود یا به جهت عدم فرهنگ سازی و وجود محدودیت های اجتماعی و سیاسی، تأثیرات منفی جبران ناپذیری ایجاد کرد، اما در ایران به جهت وجود محدودیت ها در بخش های مختلف، اینترنت به منزله ابزاری برای آشنایی افراد مطرح است. نه اطلاع رسانی. در تمامی دنیا از اینترنت برای گرفتن اطلاعات در زمینه پژوهش های علمی، خرید، فروش و غیره استفاده می شود، در این کشورها مطالب و اخبار به صورت درست و واقعی قبل از اینکه وارد سایت شود، در اختیار خبرگزاری ها قرار می گیرد و دیگر نیازی نیست مردم دنبال کسب این گونه مسائل از اینترنت باشند و مطالب را برعکس دریافت کنند. جایگاه اینترنت در همه جای دنیا و حتی در ایران مشخص است، اما مشکل این است که از لحاظ فرهنگ استفاده از اینترنت هنوز خیلی عقب هستیم.

راهکارها
در این میان، نقش خانواده در هدایت استفاده از اینترنت به سزاست. آشنایی فرزندان با خطرات جسمانی، رفتاری و اخلاقی و سوء استفاده های نامناسب غیر ضروری و زاید فن آوری های جدید مانند ماهواره، اینترنت و موبایل، تقویت مبانی ارزشی، اخلاقی و دینی فرزندان و ایجاد خود کنترلی و خود ایمنی در آنها برای استفاده بهینه از فن آوری های جدید، بسیار پر اهمیت است.
نتایج تحقیقات و همچنین از نظر متخصصان، مؤید این نکته است که بهترین کاری که می توان در این خصوص انجام داد. این است که قبل از فراهم آوری امکان استفاده از اینترنت یک خط مشی کامل، شفاف و دقیق درباره نحوه استفاده از اینترنت ترسیم شود. والدین می توانند ضمن آنکه رایانه را در مکان عمومی منزل بگذارند. زمانی را به استفاده نوجوان از اینترنت اختصاص دهند و خود نیز وی را در این زمینه همراهی کنند. می توان به نوجوان قوانین کشور درباره استفاده و نحوه پیگیری حقوقی برای کاربران خاص را یادآور شد و با اطلاع یافتن از سایت های مفید علمی و نیز ارائه پیشنهادهای پژوهشی امکان استفاده از اینترنت را در زمانی مشخص در منزل فراهم کرد. ممنوعیت استفاده از فیلتر شکن، ممنوعیت ورود در بازی های اینترنتی و دانلود فیلم و دیگر قوانین پیشگیرانه می تواند کمک زیادی به خود کنترلی نوجوان داشته باشد. همچنین آموزش قوانین دینی و نگاه و مشاهده، از دیگر زمینه های یاری رساندن به نوجوان است.

در مراکز مشاوره با نوجوانانی روبرو می شویم که تمام شب و حتی ساعاتی از روز را پای اینترنت و اتاق های گفت و گو سپری می کنند و با کپسولی از فشار روانی و نشانگان وسواس یا افسردگی دست به گریبان می شوند. اقتدار والدین و وضع قوانین صحیح و منصفانه به همراه فراهم آوردن زمینه های سالم برای بهره وری از دوره نوجوانی، مانند زمینه های ورزشی، هنری، مذهبی و علمی می تواند در رهایی نوجوان از اعتیاد به اینترنت و نیز مصون ماندن از این عارضه روانی، سهم زیادی داشته باشد.

آسیب های ماهواره و راهکارهای رویارویی با آن
دنیای صنعتی امروز که عصر تکنولوژی نامیده می شود، با پدید آمدن و گسترش تکنولوژی وسایلی مانند ماهواره، اینترنت، موبایل و بازی های رایانه ای، زندگی افراد جوامع مختلف را با چالش های فراوانی روبرو کرده است. تکنولوژی مرزهای فرهنگی و اجتماعی و حتی جغرافیایی را دستخوش تغییرات می کند، به نحوی که از تکنولوژی های نام برده در برخی کشورها به عنوان انفجار اطلاعاتی یا بحران اطلاعات یاد می شود.
کارشناسان علوم اجتماعی و بسیاری از روانشناسان معتقدند، گستردگی این وسایل به خصوص ماهواره به عنوان ابر رسانه جمعی در بین جوامع مختلف، وسیله ای ارتباطی است. رسانه های جمعی مانند ماهواره، اینترنت و بسیاری از بازی های رایانه ای در عصر حاضر، نقش قابل توجهی در انتقال اطلاعات و پیام ها به عهده دارند. برقراری ارتباط در دنیای امروز از طریق امواج ماهواره ای امکان پذیر است و هر آنچه برنامه های ماهواره ای ارائه می دهند. همزمان برای تمامی افراد گیرنده یکسان است. اما مسئله ای که باید به آن توجه شود، گروه بندی ها و طبقات اجتماعی، سنین مختلف بینندگان و همچنین تفاوت درک و سلیقه افراد در محتوای این برنامه هاست. همچنین عصر ارتباطات علاوه بر افزایش رسانه های ارتباط جمعی، نمادها و باورهای جوامع را دچار تغییر و تحول کرده و همزمان با افزایش رسانه های جمعی تأثیرات آنها بر هویت و فرهنگ جوامع ارتباط داشته و در واقع تأثیری که رسانه های جمعی بر فرهنگ و ساختار اجتماعی زندگی افراد داشته اند، سبب شده به نوعی همه دنیا با چالشی به نام بحران هویت روبرو شود.
با پیشرفت تکنولوژی، چشم انداز جدید و تازه ای برای افراد جوامع مختلف ابداع شد. از آن جایی که این ابزارهای پیشرفته رسانه ای، هیجانات زیادی را برای گروه های سنی مختلف ایجاد می کند و باعث می شوند در سراسر دنیا مخاطبان فراوانی را جذب کند، بنابراین روان شناسان متعدد از این نوع رسانه ها به نوعی تروریسم فرهنگی یا ترور فرهنگی و خانوادگی در بین جوامع یاد می کنند. این رسانه های تصویری، با برنامه های تفریحی و سرگرم کننده برای افراد در مدت طولانی باعث یکسان سازی سلیقه قشرهای مختلف یک جامعه می شود. و از سوی دیگر ایجاد شکاف های عمیق و جدید طبقاتی می کنند و به دلیل ارتباط این وسیله ها با تمام دنیا فرهنگ قالب بندی شده، فرستنده این نمادها و پیام ها، بدون محدودیت در اختیار گیرنده قرار می گیرد و سپس وارد کانون خانواده و بعد از آن وارد جامعه می شود.

پیامدهای استفاده از رسانه های جمعی
بسیاری از بازی های کامپیوتری و استفاده بیش از حد رسانه های جمعی به دلیل داشتن صفحات گوناگون، تنوع رنگ و شبکه باعث تأثیرات منفی روی مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان و عصبانیت های بدون دلیل افراد می شود و وضعیت تحصیلی کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. آسیب های روانی و اجتماعی این وسایل به مرور زمان در کودکان باعث منزوی شدن آنها می شود؛ به طوری که کودکانی که از بدو تولد و در دوران کودکی به دلیل کمبود و نداشتن فضاهای تفریحی و آموزشی در منزل و محیط خانواده به بازی های کامپیوتری، اینترنت و تماشای ماهواره علاقه مند شدند، به مرور زمان نوعی انزوا طلبی در آنها ایجاد می شود که در نتیجه این انزوا طلبی باعث دور شدن آنها از اجتماع می گردد، در حالی که این کودکان در این سنین نیاز دارند با هم سن و سالان خود بازی های گروهی انجام دهند تا سطح مهارت های اجتماعی شان تقویت شود. کودکانی که به طور مداوم تصاویر و صحنه های خشونت آمیز فیلم های ماهواره را می بینند. این تصاویر در ذهن آنها ثبت می شود. و گاهی اوقات کودک خود را به جای قهرمان فیلم جایگزین می کند و به مرور تأثیرات منفی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی در آنها پدیدار می شود و این مسئله باعث افزایش پرخاشگری در کودکان و نوجوانان می گردد.
همچنین با ادامه این روند، کاربران این ابزارها به نوعی وابستگی با اعتیاد رسانه ای دچار و این مسئله در خانواده باعث به وجود آمدن بحران خانوادگی در بین جوامع می شود و گاهی اوقات در برخی میان کاربران ایجاد حساسیت زدایی در فرهنگ می کند، یعنی بعد از یک مدت فرد استفاده کننده حساسیت های فرهنگی و اخلاقی را از دست می دهد و به نوعی فرد مغلوب آن فرهنگ می شود.
مطالعات متعدد نشان داده است که ادامه این معضلات فرد گرایی در جامعه و در بین خانواده را گسترش می دهد و در یک خانواده فرزندان به جای آنکه مطالعات فراغت را با یکدیگر سپری کنند، به صورت انفرادی در کنار این نوع ابزارها اوقات فراغت را سپری می کنند.
بر اساس نظر کارشناسان دینی، برنامه های مبتذل ماهواره ای، موجب فروپاشی خانواده ها و سستی اعتقادات و تشویق به روابط نامشروع، استحاله فرهنگی و هویت دینی نسل آینده می شود. رفتن ماهواره به منازل، یکی از جلوه های روشن جنگ نرم دشمنان است؛ زیرا دشمن به واسطه این شبکه ها درصدد ترویج دین ستیزی و از بین بردن ارزش های اخلاقی و قبح روابط نامشروع است. آوردن ماهواره به خانه، مشابه آوردن آتش به خانه است. حتی کسانی که در غرب زندگی می کنند از ایجاد تباهی در نسل های آینده به واسطه برنامه های این شبکه ها ناراحت هستند.

راهکارهای مناسب
از بهترین راه مقابله با آسیب های ماهواره و ابزار رسانه ای، تقویت فرهنگ خودی، بومی، ملی و دفاع از ارزش های ملی، ارتقای سطح آگاهی خانواده، برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان، ترویج الگوهای رفتاری مناسب در خانواده و اجتماع است. خانواده باید با آگاهی بخشی و فرهنگ سازی به موقع و صحبت پیرامون آثار مثبت و منفی این ابزار رسانه ای سعی کند فرهنگ و اعتقادات مذهبی را آموزش دهند. از سوی دیگر خانواده باید با افزایش سطح دینداری در بین فرزندان و اعضای خانواده و نیز افزایش سطح درک و فهم فرزندان، آثار منفی و مخرب این ابزارها را کاهش دهد با ترویج کتاب خوانی، قصه گویی، نقاشی، تهیه کاردستی میان اعضای خانواده باعث می شود کودکان کمتر سراغ این ابزارها رفته و بهتر است رسانه های خودی هنجارها، ارزش ها و میراث فرهنگی جامعه تحت عنوان فیلم، داستان، مقاله و گزارش مستند را به نسل جوان معرفی کنند.
جالب است در نوجوانان و جوانان بدانند که در کشورهای غربی نیز برنامه های خاص ماهواره ها به پس از نیمه شب یعنی زمانی که بیشتر مردم در حال استراحت و آمادگی برای فعالیت های روز بعد هستند پخش می شود تا از هدر روی توان نیروهای انسانی جلوگیری شود، در حالی که این تحفه غربی در کشورهای جهان سوم بدون هیچ محدودیت زمانی و گاهی حتی در زمانی که نیروی فعالی مانند جوان و نوجوان باید به تلاش های علمی برای ساختن آینده ای روشن اقدام کند، پخش می شود و مخاطبان خود را به آینده ای خیالی و وهمی سوق می دهد.
آشنایی با قوانین دینی در این باره، زیر پا گذاشتن قوانین رسمی با تماشای ماهواره، توجه به فریب کاری رسانه ای دشمنان از طریق ایجاد جذابیت های جنسی و مشغول نگه داشتن دل و جان مخاطبان با برنامه های کاذب از دیگر مسائلی است که بازگویی آن تأثیر خوبی بر بینش نوجوان خواهد داشت.
بررسی یک پژوهش علمی درباره ی تأثیر برنامه های ماهواره ای بر روی کودکان و نوجوانان در جدول زیر آمده است:

پی‌نوشت‌ها:
۱- کلیدهای شناخت و رفتار با دخترها، صص ۴۸-۴۹٫

مشاهده نامه «تأثیر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی اینترنت، موبایل و ماهواره بر دانش آموزان
مریم رفیعی و حمیده انیسی بصیر

شرح مشاهده

شرح تأثیر

 سطح تأثیر

 نوع تأثیر

 پیامدهای تأثیر

علاقه به سریال های ۲۴ و فرار از زندان

انجام اعمال خشونت آمیز روی دوستان

اجتماعی

رفتاری

منفی

احساس اضطراب و ترس و گاهی هم گریه کردن هنگام دیدن فیلم  های ترسناک

افسردگی و غمگین شدن نوجوانان و ترس از اضطراب هنگام مواجه با موقعیت های استرس زا

اجتماعی

عاطفی

منفی

علاقه پسرها به برنامه های ورزشی خشن، مثل کشتی کج

الگو برداری رفتارهای خشن

اجتماعی

رفتاری

منفی

علاقه به سریال های رومنس در بین دختران

القا مطلوب بودن روابط نامشروع

اجتماعی و فرهنگی

شناختی

منفی

دیدن فیلم های زبان اصلی در شبکه های عربی

تقویت زبان خارجه

اجتماعی

رفتاری

معمولی

محدود کردن نوجوانان در دیدن ماهواره از سوی والدین

دوری از برنامه های مخرب

اجتماعی

شناختی

مثبت

علاقه بیشتر به سریال های کره ای به دلیل شرقی بودن فرهنگ آنها

تشویق نوجوانان به تماشای هر چه بیشتر سریال های ماهواره

فرهنگی

عاطفی و رفتاری

معمولی

علاقه به شبکه bbc و دنبال کردن اخبار ایران و جهان

مطلع شدن از اتفاقاتی که رخ می دهد

اجتماعی

شناختی

معمولی

دنبال کردن سریال سفری دیگر به دنبال لباس های فاخر و زیبا

 الگوگیری از نوع پوشش

فرهنگی

رفتاری

منفی

مشاهده نوجوانانی که بدون محدودیت برنامه های ماهواره ای می دیدند و خانواده روی آنها کنترلی نداشتند.

از بین رفتن حیا در بین خانواده و گستاخ شدن نوجوان

اجتماعی

رفتاری

منفی

علاقه نداشتن به شبکه های ماهواره در برخی نوجوانان به دلیل نوع تربیت خانوادگی

تأثیر نپذیرفتن از ماهواره

فرهنگی

شناختی

معمولی

بیشتر دخترها تماشاگر سریال ها هستند، به دلیل اوقات فراغت بیشتر

تأثیر هر چه بیشتر ماهواره روی شکل گیری هویت دختران

فرهنگی و اجتماعی

شناختی

منفی

تشویق دوستان به دیدن فیلم ها و سریال های ماهواره

فشار به خانواده برای تهیه ماهواره یا دانلود آن از اینترنت و تماشای سریال ها دور از چشم والدین

اجتماعی

رفتاری

منفی

دنبال کردن سریال های اکشن با وجود نداشتن ماهواره

اثر پذیری ازگروه دوستان

اجتماعی

رفتاری

معمولی

با پخش سریال قهوه تلخ، گفت وگوها و رفتارهای نوجوانان حول این سریال است و از تأثیر سریال های ماهواره کاسته شده.

فرهنگ سازی بومی و عدم تأثیر از سریال های مخرب

فرهنگی

رفتاری

معمولی

رواج نوع پوشش غربی به دلیل نوع پوشش بازیگران و خواننده های امریکایی

رواج پوشش و آرایش نامناسب در بین نوجوانان

فرهنگی واجتماعی

رفتاری

منفی

تعریف کردن از زندگی بی قید و بند نوجوانان به تصویر کشیده شده در سریال در بین گروه دوستان

یادگرفتن سرکشی از والدین و پیدا کردن دیدی منفی نسبت به خانواده

اجتماعی و فرهنگی

شناختی

منفی

 علاقه به روابط آزادانه بین دختر و پسر حتی در سنین پایین در برنامه های ماهواره

فرو پاشی خانواده و رواج بی بند و باری

فرهنگی

عاطفی

منفی

منابع
پژوهش: www.mohammadnejadr.blogfa.com 13 آبان ۱۳۸۹٫
۱- رحیمی، امین، ۵/ ۱۲ /۱۳۸۷، «اعتیاد از نوعی دیگر»، روزنامه جام جم.
۲- رضا صادقی، آرام، «تلفن های همراه فرهنگ سازی و هویت». سایت حوزه.
۳- «ثانیه هایی از جنس نگرانی». ۲۰ /۱ /۱۳۸۸، روزنامه ابتکار.
۴- «ماهواره ترور خاموش». مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران.
۵- خبرگزاری دانشجویان ایران، ۵ /۱۲ /۱۳۸۵
۶- ظهیری، علی اصغر، ۱۳۷۹، برای دختران، قم: روحانی.
۷- منصور نژاد، محمد، ۱۳۸۴، مسائل دختران، تهران، جوان پویا.
۸- نانسی اسنایدرمن و پگ استریپ، ۱۳۸۵، کلیدهای شناخت و رفتار با دخترها، ترجمه: اکرم کرمی. تهران: صابرین، کتابهای دانه.
منبع: حسینی ایمنی، سید علی؛ اشارات، قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، تابستان ۱۳۹۱٫

برنامه هاى ماهواره اى در ارتباط با اصل حاکمیت دولت ها واصل آزادى اطلاعات
0019168

مقدمه:
فرهنگ والای ایرانی اسلامی به عنوان برجسته ترین هویت مردمان مشرق زمین و فلات ایران ار روزگاران بسیار دور مورد هجمه های مختلفی از سوی دشمنان بوده است و در گاهی اوقات با مشکلات عدیده ای روبرو شده است که در زمان هایی که حکومت های ملی در ایران روبه انحطاط و ضعف می نمود ،این فرهنگ والای مردمان سرزمین ایران بود که پویایی و زنده شدن و رشد و تعالی دوباره این سرزمین را به دنبال داشت.
در این مقطع زمانی به دلیل نزدیک شدن فرهنگ ها و از بین رفتن مرز های جغرافیایی و فکری در جهان شاهد نابودی خرده فرهنگ ها وفرهنگ و آداب و رسوم کشور های ضعیفی هستیم که در برابر تهاجم فرهنگی و نفوذ بدون رقیب کشور های سلطه گر،در حال نابودی هستند.
کشور های غربی و سلطه گربه موجب مقابله با فرهنگ های ارزشی و اصیل مشرق زمین اقدام به طراحی وسایل و برنامه های مختلف فرهنگی نموده اند که در این میان ماهواره ها به دلیل دسترسی آسان عموم مردم در تمامی کشور ها به عنوان ابزاری قوی در دست سلطه گران قرار گرفته است.لذا برهمگان لازم است تا با روشن بینی کافی در جهت مبارزه با تهاجمات فرهنگی ایستادگی نموده و در راستای تقویت هویت ملی و دینی ایران اسلامی تلاش نمایند.
شرح:
فرهنگ،میراث گران بها وحاصل هزاران سال تلاش فکری،هنری وصنعتی نسل های گذشته یک ملت است.هرنسلی،اندوخته های فرهنگی وتجارب زندگی خویش رابا شیوه های گوناگون به نسل بعدی منتقل می سازد.نسل بعد نیز اندوخته های خود را بران می افزاید وان را به نسل بعد از خویش انتقال می دهد.این جریان،همواره در طول تاریخ ادامه داشته است؛همان گونه که شخصیت یک فرد،حاصل تجربیات فردی او است وموجب امتیازش از دیگر افراد می شود،فرهنگ یک جامعه نیز حاصل هزاران سال تجربه تلخ و شیرین ان جامعه است واین فرهنگ جامعه است که هویت ان را شکل داده وان را از جوامع دیگر،متمایز می سازد.این فرهنگ وفضای فرهنگی،چونان فضای اطراف،ما را کاملا احاطه کرده ودرتمام صحنه های زندگی فردی و اجتماعی خود،ان را لمس کرده واز ان تاثیر می پذیریم.
هین فرهنگ، بسان هرکالای گران بهای دیگر،همواره در معرض خطر دستبرد راهزنان و شیادان قرار داشته است؛به ویژه در قرن های اخیر که کشور های
قدرتمند و استعمارگر جهان،به دو دلیل عمده،سعی در انهدام و نابودی فرهنگ جوامع و ملل دیگر داشته اند:
الف) دست یابی به اغراض سیاسی و اقتصادی
استعمار گران برای آن که سرنوشت یک ملت را به دست گرفته،از منابع عظیم مادی و معنوی آنان به نفع خویش بهره برداری کنند،در گام نخست،تلاش می کنند تا موانع فرهنگی را که جدی ترین مانع بر سر راه ان ها به حساب می اید،ازسر راه خویش بردارند؛بدین منظور،از ابزار و شیوه های گوناگون،به ویژه برنامه های به ظاهر جذاب ماهواره ای،فرهنگ بومی را تضعیف وفرهنگ خویش راترویج می کنند.بدین ترتیب،مردم کشورهای مورد تهاجم،از فرهنگ خویش فاصله گرفته،با ان بیگانه شده وبه فرهنگ بیگانه واستعماری روی می اورند.
ب) جهانی کردن فرهنگ غربی و امریکایی
در سال های اخیر،برای سردمداران کشورهای سلطه گر،خود جهانی کردن فرهنگ غربی،اهمیت بسیار پیدا کرده است.این نظر علاوه براستفاده از وسایل سیاسی،تبلیغاتی وصنعتی،با نظریه های شبه علمی نیز پشتیبانی می شود. مثلا،نظریه دهکده جهانی مک لو هان و امثال ان،با صراحت سعی بر ان دارد که زمینه رابرای پذیرش فرهنگ غربی مساعد کرده واز حساسیت هایی که ممکن است در مقابل ان ابراز شود،بکاهد.بنابراین،دراثر این حمله فرهنگی دشمن،مردم نخست دچار شک وتردید در مثبت بودن فرهنگ ملی ودینی خود شده و باورهایشان را نسبت به کارایی فرهنگ خویش از دست می دهند و سپس،به تدریج،آماده تمایل وجذب فرهنگ بیگانه دست کم جنبه هایی ازآن می شوند وهمه این ها حاصل برنامه های حساب شده ماهواره است.
دشمن آشکار و تهاجم خاموش:
عصری که در آن قرار داریم،عصر ارتباطات و عصر سلطه پدیده رسانه بر زندگی انسان هاست.بی گمان برنامه های رادیویی و تلویزیونی موفق شده اند افکار و عقاید انسان های بی شماری را دستخوش تغییر سازند.تمدن منحط غرب برای ترویج سکولاریسم اقدام به تأسیس هزاران شبکه تلویزیونی و رادیویی کرده است که به صورت شبانه روزی برنامه های گوناگونی را با این هدف پخش می کنند.متأسفانه دستیابی به این برنامه ها در کشور ما بسار ساده و امکان پذیر است.باید توجه داشت دکه وقتی سخن از ماهواره به میان می آید،ابتدا مسایل ضد فرهنگی آن جلب توجه می کند،سپس مسایل سیاسی،علمی و ورزشی ایفای نقش می نمایند.بیشتر شبکه های فارسی زبان ماهواره ای،در یک تقسیم بندی معمولی به شبکه های سیاسی و غیر سیاسی تقسیم می شوندکه بر اساس تحقیقات به عمل آمدهتمامی این شبکه ها،با وجود هدف ها و سلیقه های گوناگون،در هجوم ئبه مبانی دینی به طور جدی اشتراک دارند و هرکدام با مأموریتی خاص به مقابله با اسلام برخواسته اند.این هجوم اگر چه آرام و خاموش آغاز شده،اصول و پایه های اعتقادی مردم را هدف قرار داده و با دقت ماهرانه ای تمام گروه های مختلف جامعه را در بر می گیرد.
فن آوری ماهواره و آمار تقریبی آن:
ابتدا چنین به نظر می رسد که پیشرفت رسانه های ماهواره ای به صورت مطلق و بی قید و شرط پدیده ای مطلوب است و برای تحقق دهکده جهانی،ضرورت تام دارد حال آنکه در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شد که برخی از پی آمد های سوءاین پدیده از حیث فرهنگی به شدت آسیب زاست.
آلویت تافلر،نویسنده و منتقد اجتماعی،می نویسد:«تکنولوژی ملاهواره ای و دیگر رسانه۸ های جدید،فرهنگ های ملی را از هم می پاشند و این ارتباط متقاطع،به هر حال تهدیدی است برایهویت ملی که حکومت ها برای مقاصد شخصی خود،سعی در حفظ و انتشار آن دارند».
گفتنی است،فرایند ارتباطات از راه دور و استفاده از ماهواره و دیگر رسانه های گروهی برای پخش امواج در سطح گسترده،شمشیری دو لبه است که می تواند پی آمد های مثبت و منفی را به دنبال داشته باشد.الگو گزینی نوجوانان و جوانان از رسانه های تصویری در دهه های اخیر توجه پژوهشگران روانشناسی را به خود جلب کرده است.طبق آمار در سال ۱۳۷۷ از جمعیت ۶۷ میلیونی کشور،حدود ۳۵ درصد نوجوانان و جوانان به تلویزیون ماهواره ای دسترسی داشته و روزانه بین ۲ تا ۳ ساعت برنامه های این تلویزیون ها را تماشا می کنند.بالاترین میزان بهره مندی روزانه ۵/۴ ساعت و پایین ترین آن روزانه یک ساعت برآورد شده است.
طبق آمار های مندرج شده در مجلات و روزنامه های کشور،۷۳ درصد از جوانان مراکز استان ها به راحتی به ماهواره دسترسی دارند.
رویکرد نامناسب به ماهواره ها:
امروزه بیشتر افراد جامعه زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ماهواره ای اختصاص می دهند و همین امر سستی نظام بیشتر خانواده های ایرانی را به دنبال دارد.برخی کارشناسان معتقدند امروزه افراد جامعه وسایل ارتباط جمعی ساده؛همانند تلویزیون و یا ویدیو را جوابگوی نیازهای خود نم دانند،به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که با وسایل مختلف با دنیای بیرون در ارتباط باشند.
یک آسیب شناس اجتماعی درباره پیامد های ماهواره بر روی جوانان می گوید:«با وجود اینکه برنامه های ماهوار ه ای محتوای علمی و آموزنده نیز دارد،امروزه بیشتر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه هایی دارند که آن ها را در رسانه های داخل کشور نمی یابند و در واقع به خاطر برنامه های مبتذل و مستهجن،از ماهواره استفاده می کنند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است».
چه زیبا فرموده است رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص):«کیف بکم اذا رأیتم المنکر معروفا؛چه می شود شما را آن گاه که ناپسند را پسندیده می شمارید و بد را خوب می بینید».
اشاعه فحشا و بی بند و باری:
بدون شک ارایه تصویر های مستهجن و مبتذل از طریق ماهواره و نمایش آن ها یکی از عوامل گسترش بی بندوباری و به فساد کشاندن جوانان است.
دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند،برای کم رنگ کردن این اعتقادات،با ایجاد خلل دراعتقادات قشر جوان،در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن آنان می کوشد.
قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی ها در جامعه اسلامی هشدارمی دهد ومی فرماید:
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد،عذاب دردناکی برای آن ها در دنیا و آخرت است وخداوند می داند و شما نمی دانید.
در واقع از دیدگاه و منطق قرآن،باز گو کردن زشتی ها وارایه وترویج آنها،نهی شده است؛زیرا موجب آشکار سازی زشتی ها و بر ملا شدن آن ها می شود.امام رضا می فرماید:آن کس که گناه را نشر دهد،رانده است وآن کسی که گناه را پنهان می دارد،مشمول آمرزش الهی است.
شبکه های ماهواره ای در قالب میان برنامه ها و آگهی ها،مظاهر ضد اخلاقی را تبلیغ می کنند و این رسانه،همچون دیگر ابزار پیشرفت می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر بیشترین خیانت ماهواره در ایجاد و رواج فساد و فحشا در میان جوانان است.
منبع:http://khabatkurd.blogfa.com

نقش ماهواره در به انحراف کشاندن جوانان
0019171

درآمد
بدون شک، غرب به موازات کسب توانایی ها و اقتدار سرشار مادی و تکنیکی، در عرصه معنویت و مکارم اخلاقی، شدیداً به انحطاط گراییده است و بر این اساس، نه تنها جوامع غرب، بلکه بیشتر جوامع بشری دستخوش بحران های گوناگون شده اند. اقبال لاهوری، اندیشمند پاکستانی، سال ها پیش خطاب به تمدن غرب، چنین سروده است:
عجب این نیست که اعجاز مسیحا داری
عجب این است که بیمار تو بیمارتر است
دانش اندوخته ای، دل ز کف انداخته ای
آه از آن نقد گران مایه که درباخته ای
از میان ابزارهایی که فرهنگ ها و تمدن های دیگر را به چالش های جدی کشانده، ماهواره است که با هدف تهاجم فرهنگی به دیگر کشورها در عرصه رسانه ها، جایی برای خود باز کرده است. ماهواره از جمله پدیده هایی است که وقتی پا در صحنه اجتماعی و سیاسی کشورمان گذاشت، عده ای را به طرفداران و مخالفان افراطی خود تبدیل کرد.

دشمن آشکار ـ تهاجم خاموش
عصری که در آن قرار داریم، عصر ارتباطات و عصر سلطه پدیده رسانه بر زندگی انسان هاست. بی گمان برنامه های رادیویی و تلویزیونی موفق گشته اند افکار و عقاید انسان های بی شماری را دستخوش تغییر سازند. تمدن منحط غرب برای ترویج سکولاریسم اقدام به تأسیس هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی کرده است که به صورت شبانه روزی برنامه های گوناگونی را با این هدف پخش می کنند. متأسفانه دست یابی به این شبکه ها در کشور ما به سادگی امکان پذیر است؛ زیرا امکان تهیه و دریافت وسایل ماهواره ای با سهولت و قیمت نازل فراهم آمده است. باید توجه داشت که وقتی سخن از ماهواره به میان می آید، ابتدا مسائل ضد فرهنگی آن جلب توجه می کند، سپس مسائل سیاسی، علمی و ورزشی ایفای نقش می کنند. بیشتر شبکه های فارسی زبان ماهواره ای، در یک تقسیم بندی معمول، به شبکه های سیاسی و غیر سیاسی تقسیم می شوند که بر اساس تحقیقات به عمل آمده تمامی این شبکه ها، با وجود هدف ها و سلیقه های گوناگون، در هجوم به مبانی دینی به طور جدی اشتراک دارند و هر کدام با مأموریتی خاص به مقابله با اسلام برخاسته اند. این هجوم چه آرام و چه خاموش آغاز شده باشد، اکنون شکل وسیع و جدی تری یافته است و بسیار حساب شده، اصول و پایه های اعتقادی مردم را هدف قرار داده و با دقت ماهرانه ای تمام گروه های مختلف جامعه را در برگرفته است.

فن آوری ماهواره و آمار تقریبی آن
 

ابتدا چنین به نظر می رسید که پیشرفت رسانه های ماهواره ای مطلقاً و بی قید و شرط، پدیده ای مطلوب است و برای تحقق دهکده جهانی، ضرورت تام دارد، حال آنکه در تجربه کوتاه و چندین ساله، معلوم شد که برخی از پی آمدهای سوء این پدیده، از حیث فرهنگی آسیب زاست. آلوین تافلر، نویسنده و منتقد اجتماعی، می نویسد:
تکنولوژی ماهواره ای و دیگر رسانه های جدید، فرهنگ های ملی را از هم می پاشاند…
و این ارتباط متقاطع، به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی که حکومت ها برای مقاصد شخصی خود، سعی در حفظ و انتشار آن دارند.
گفتنی است، فرایند ارتباطات از راه دور و استفاده از ماهواره و دیگر رسانه های گروهی برای پخش امواج در سطح گسترده، شمشیری دو لبه است که می تواند پی آمدهای مثبت و منفی را به دنبال داشته باشد. الگوگزینی نوجوانان و جوانان از رسانه های تصویری در دهه های اخیر توجه پژوهش گران روان شناسی را به خود جلب کرده است. طبق آمار، در سال ۱۳۷۷ از جمعیت ۶۷ میلیونی کشور، حدود ۳۵ درصد نوجوانان و جوانان به تلویزیون ماهواره ای دسترسی داشتند و روزانه بین ۲ تا ۳ ساعت برنامه های این تلویزیون را تماشا می کردند. بالاترین میزان بهره مندی، روزانه ۵/۴ ساعت و پایین ترین آن روزانه ۱ ساعت برآورد شده است.
طبق آمار، ۷۳ درصد از جوانان مراکز استان ها به راحتی به ماهواره دسترسی دارند. جوانان تهرانی در استفاده از ماهواره رتبه نخست را دارند و پس از آن، جوانان شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری و آذربایجان، رتبه های بعدی را کسب کرده اند و قم، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان و اردبیل در رتبه های بعدی کابران ماهواره قرار می گیرند.

رویکرد نامناسب به ماهواره ها
امروزه جوانان زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ماهواره اختصاص می دهند و همین امر سبب سستی نظام بیشتر خانواده های ایرانی شده است. برخی کارشناسان معتقدند امروزه جوانان وسایل ارتباط جمعی ساده؛ همانند تلویزیون و یا ویدئو را جوابگوی نیازهای خود نمی دانند، به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که از راه های مختلف با دنیای بیرون از خود در ارتباط باشند. برنامه های ماهواره ای زمینه ساز مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و بیشتر از آنکه برای نسل امروز و به طور کلی مردم مفید باشد، خطرناک و مضر است.
واقعیت است که ماهواره همچون دیگر ابزار بشری می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند؛ زیرا قابلیت برنامه های ماهواره ای به گونه ای است که به یک اندازه می توان از آنها بهره برداری مطلوب یا نامطلوب کرد.
یک آسیب شناس اجتماعی درباره آثار ماهواره بر روی جوانان می گوید:
با وجود اینکه برنامه های ماهواره ای محتوای علمی و آموزنده نیز دارند، امروزه بیشتر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه هایی دارند که آنها را در برنامه های داخل کشور نمی یابند و در واقع به خاطر برنامه های مبتذل و مستهجن، از ماهواره استفاده می کنند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است.
چه زیبا فرموده است رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله :
«کیف بکم اذا رأیتم المنکر معروفا؛ چه می شود شما را، آن گاه که ناپسند را پسندیده می شمارید و بد را خوب می بینید».

حمله به دین به بهانه مبارزه با بدعت و خرافات
تمدن عصر جدید که شکوفایی آن را پیوسته ناشی از حذف دین از صحنه زندگی فرد و اجتماع می شمارند و عامل عقب افتادگی جوامع وامانده یا عقب نگه داشته شده را پای بندی به دین و ضوابط مذهبی قلمداد می کنند، حربه خطرناکی است که بر روح حساس و پرشور جوان اثر نامطلوبی بر جای می گذارد. یکی از روش های دیرین دشمن برای گسترش سلطه خویش، استفاده از باورهای انحرافی در برابر عقاید و ارزش های اسلام اصیل است. آنان می کوشند مذهب را که عامل بیداری، پویایی، ستم ستیزی، عدالت گستری و فراهم آورنده سعادت دنیا و آخرت است، به عامل تحذیر، انزواطلبی، واپس گرایی، رهبانیت و امری شخصی تبدیل کنند و با این شگرد، بیشترین سعی شان در درست کردن عقاید نسل جوان بر طبق خواسته ها و اهداف خودشان است. به تعبیر امام خمینی رحمه الله : «می خواهند اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله را به اسلام امریکایی مبدل سازند.» تأکید بر اختلاف های مذهبی، تکیه کردن افراطی بر تفاوت های شیعه و سنی، ترویج خرافه گرایی، ترویج مذهب های دروغین، تحریف مفاهیم والایی همچون: انتظار، توکل، دعا، قضا و قدر و تعبد و نیز ارائه نظریه های ویرانگر گوناگون علیه مذهب، همه برای رسیدن به این هدف شوم سازمان دهی و اجرا می شود. در واقع این شبکه های ماهواره ای با روش های به ظاهر علمی، دینی و حتی طنز، در سست کردن عقاید مردم می کوشند و این برنامه ها نسل جوان را به ابتذال می کشاند.

اشاعه فحشا و بی بند و باری
یکی از کارکردهای رسانه های جمعی به ویژه ماهواره، مفهوم سازی و به تبع آن، شکل دادن به هنجارهای مناسب با آن مفهوم است. بر این اساس، ارائه تصویرهای مستهجن و مبتذل و خلاف عفت عمومی از طریق ماهواره و نمایش آنها، یکی از عوامل گسترش بی بند و باری و به فحشا کشاندن جوانان از نوع جرایم جنسی است.
دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، با ایجاد خلل در اعتقادات قشر جوان، در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن آنان می کوشد.
قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی ها در جامعه اسلامی هشدار می دهد و می فرماید:
إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ اْلآخِرَةِ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ. (نور: ۱۹)
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم باایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است و خداوند می داند و شما نمی دانید.
در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی ها و ارائه و ترویج آنها، نهی شده است؛ زیرا موجب آشکارسازی زشتی ها و برملا شدن آنها می شود. امام رضا علیه السلام می فرماید: «آن کسی که گناه را نشر دهد، رانده است و آن کس که گناه را پنهان می دارد، مشمول آمرزش الهی است».
شبکه های ماهواره ای در قالب میان برنامه ها و آگهی ها، مظاهر ضداخلاقی را تبلیغ می کنند و این رسانه، همچون دیگر ابزار بشری می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر، بیشترین خدمت ماهواره در ایجاد و رواج فساد و فحشا در میان جوانان است.

نمونه ای از تأثیر ویرانگر ماهواره بر خانواده ایرانی
اکنون داستان زندگی خانواده ای را ورق می زنیم که از پی آمدهای زیان بار ماهواره در امان نمانده اند و تا سراشیب پرتگاه فنا پیش رفته اند. پدری می گوید: «خیلی وقت ها آدمی می ماند که چه کار کند، آن هم در شرایطی که همه نوع فرهنگ به وسیله فن آوری، به طور غیر مستقیم به مغز انسان می کوبد که «انتخاب کن!» من هم به ارزش های فرهنگی خودمان بسنده نکردم و به این فکر افتادم که ماهواره تهیه کنم؛ هر چند از زیان های این مار خوش خط و خال، در رسانه های همگانی چیزهایی شنیده بودم. خلاصه آنتن ماهواره را تهیه کردم و کار ما شب و روز تماشای تلویزیون و کانال های گوناگون ماهواره بود؛ از فیلم های خشن گرفته تا صحنه های مبتذل و شرم آور. در این حال، رفت و آمد دختر بزرگم به خانه ما و تماشای ماهواره، او را نیز وسوسه کرد تا شوهرش را به خرید آنتن وادار سازد. پس از گذشت چند روز اختلافات دختر و دامادم به گوش رسید. معلوم شد که دخترم با تقلید از هنرپیشه ها و خواننده های غربی هر روز در پی مد و لباس و آرایش و خواسته های دیگر است. کار از کار گذشته بود که دخترم خانه اش را به حالت قهر ترک کرد. از سوی دیگر پسر شانزده ساله ام در غیاب من، دوستانش را به دیدن فیلم های ماهواره ای دعوت می کرد. در میان همسایه ها و فامیل انگشت نما و رسوا شده بودم. پسرم هر روز در پی مد و لباس بود و پول می خواست تا خود را به شکل تیپ های مضحک ماهواره ای درآورد. کار به جایی رسید که پسرم رودرروی من ایستاد و احترام پدر و فرزندی را کنار گذاشت. بسیار تندخو، بداخلاق و بی شرم شده بود. دیگر از کنترل من بیرون رفته بود. در این اوضاع و احوال، دعوا و بددهانی و ناسازگاری شبانه روزی من و بچه ها، خانه را به صورت جهنمی سوزان و گردابی مهلک درآورده بود. پس از مدتی پسرم از خانه رفت و تا چند وقت نیامد. به دنبالش رفتم و او را در وضعی اسف بار و آلوده به مواد مخدر یافتم. پسرم به کلی دگرگون شده بود و جوانی اش را بر باد داده بود. آتشی را که با دست خود افروخته بودم، شیره جانم را سوزاند و خاکستر کرد. دیگر پاهایم سست شده بود و از خود بیزار بودم. راهی برای نجات نمی یافتم. یکی از همسایگان که گویا از دور شاهد نابود شدن خانواده ما بود، به دیدنم آمد و پیشنهاد کرد که اول آنتن و وسایل ماهواره را جمع کنم. در اولین فرصت ماهواره را جمع کردم؛ وسیله ای که در خفا و در پس پرده و دور از چشم مردم و قانون در خانه جا داده بودم، چنان جلوه گری کرد که عالم و آدم باخبر شدند. تصمیم به خودسازی و بازسازی کانون خانواده ام گرفتم. از دخترم نیز خواستم که به زندگی اش بازگردد و به آنچه دارد، قانع باشد.
به دنبال پسرم رفتم و او را به خانه برگرداندم و زیر بال و پر خود گرفتم. به لطف خدا و اراده خودمان، آفتابی دوباره در زندگی ما طلوع کرد و کانون خانواده ما را دوباره گرمی بخشید».
آری، ماهواره که حامل پیام فرهنگ مبتذل غرب است، اثر ویران کننده ای بر رفتار و پرورش کودکان و نوجوانان و جوانان دارد و بر خانواده هاست که خود را از آثار ویرانگر این پدیده شوم در امان نگه دارند.
منبع:www.hawzah.net

برنامه هاى ماهواره اى در ارتباط با اصل حاکمیت دولت ها واصل آزادى اطلاعات
0008266

مقدمه

یکى از چیزهایى که موجبات رشد و تکامل انسان ها را فراهم مى سازد، حق آزادى اخبار و اطلاعات است. یکایک شهروندان حق دارند به درست ترین و صادقانه ترین اخبار و اطلاعات داخلى و خارجى دست رسى داشته باشند تا بدانند در کشورشان یا دیگر نقاط جهان چه مى گذرد. علاوه بر این، باید بتوانند از راه روزنامه ها، نشریات ادوارى، رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه هاى جمعى از انواع تفسیرها، تحلیل ها و ابعاد مختلف قضایاى سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى اطلاع یابند، آن ها را با هم مقایسه کنند و طبق برداشت خود به کنه واقعیات پى ببرند. دولت ها حق ندارند به بهانه مصلحت اجتماعى از طریق پرده پوشى و سانسور، مردم را در بى خبرى قرار دهند یا آنان را از حقایق منحرف سازند یا گمراه کنند.
موضوع این بحث آن است که عده اى با تکیه بر اصل «آزادى اطلاعات» معتقدند که این حق افراد است که بتوانند آزادانه و با بهترین وسایل ارتباطى در تماس باشند; این به رشد و شکوفایى جوامع کمک خواهد کرد. عده اى دیگر با استناد به اصل حاکمیت دولت ها، اعتقاد دارند که دول ارسال کننده برنامه هاى ماهواره اى باید رضایت دول گیرنده این برنامه ها را از قبل اخذ کرده باشند.
حال بر اساس تحلیل حقوقى، کدام یک از این دو نظر را مى توان تأیید کرد؟ آیا ماهواره تجاوز به حق حاکمیت دولت هاست یا موجب رشد و شکوفایى ملت ها؟

آزادى اطلاعات و برنامه هاى ماهواره اى

۱ـ آزادى کسب و ارسال اطلاعات

نوعى از آزادى، که در مغرب زمین از حداکثر ترویج و تبلیغ و بیان برخوردار گشته، «آزادى بیان و تبلیغ» است. شاید بتوان گفت چشمگیرترین جمله اى که درباره این آزادى گفته شده همان جمله معروف نقل شده از ولتر است که گفته: «من با این سخنى که تو مى گویى مخالفم، ولى حاضرم به خاطر این که تو این سخن را آزادانه بیان کنى زندگى خود را از دست بدهم.»۱
یکى از حقوقى که بر مبناى آزادى، در اعلامیه جهانى حقوق بشر مقرر شده همین حق است. ماده ۱۹ اعلامیه مى گوید: «هر کس حق آزادى عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابى نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزى آزاد باشد.»۲
آیا آزادى در کسب اطلاعات و افکار و انتشار آن با تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزى، مطلقاً بدون هیچ محدودیتى به رشد و شکوفایى جوامع کمک خواهد کرد و نباید نسبت به آن هیچ ممنوعیتى اعمال داشت؟ یا این که آزادى مطلق در هیچ زمینه اى معقول نیست، بلکه از نظر حقوقى با توجه به اصل حاکمیت دولت ها، که یکى از اصول اساسى منشور ملل متحد و نیز در روابط بین المللى است، ارسال اطلاعات ـ به نحو اطلاق ـ چه بسا منافى با حاکمیت بوده و باید در انتشار آن، محدودیت هاى جغرافیایى و رضایت دولت هاى گیرنده برنامه ها، از قبل اخذ شده باشد؟

اطلاعات

گرچه در بدو امر، به ذهن مى رسد که مراد از «اطلاعات» علم و دانش مفید است، هر تخصّصى که باشد، اما عملکرد بسیارى از کشورها با استناد به این اصل بیانگر آن است که هر نوع اطلاعاتى را که به نحوى جهل زدایى کند، هر چند در قالب مبتذل ترین فیلم ها یا مضرترین دانش ها باشد، دربرمى گیرد; مثلاً، آموزش سرقت، خراب کارى، درگیرى، ایجاد نفرت و مانند آن.

آزادى اطلاعات

اسلام نه تنها از آزادى فکر جلوگیرى نمى کند و در بى اطلاع نگه داشتن مردم کوشش ندارد، بلکه اطلاع از حقایق زندگى را جزو وظایف هر شخص مى داند و معتقد است هر کس آراء گوناگون و نظرات مختلف را آزادانه مورد مطالعه و بررسى قرار دهد، حقیقیت را بهتر به دست خواهد آورد و راه و رسم زندگى را به نحو صحیح تشخیص خواهد داد. حضرت على(علیه السلام) مى فرماید: «کسى که با آراء گوناگون روبه رو شود، موارد خطاى آن ها را از درست بازخواهد شناخت»۳
اسلام خیر دنیا و آخرت را در سایه علم و شرّ دنیا و آخرت را در سایه بى خبرى و جهل از اسرار هستى مى داند، آن جا که رسول اکرم(صلى الله علیه وآله)مى فرماید: «خیرُ الدّنیا و الآخرةِ مع العلمِ و شرُّ الدّنیا و الآخرةِ مع الجهلِ.»۴
اسلام طلب علم را بر هر زن و مردى واجب مى داند و این منحصر به علوم دینى نیست، بلکه کسب تخصص در همه رشته هاى مورد نیاز را واجب کفایى مى شمارد; همانند علم پزشکى. این در حالى است که دولت هاى استعمارى که اینک دم از آزادى اطلاعات و افکار مى زنند، تلاش داشته اند تا همواره مردم کشورهاى تحت استعمار را از حقایق و اطلاعات محروم نمایند، و امروزه هم اطلاعات نادرست را با شگردهاى گوناگون به آن ها تزریق مى کنند. با وجود آن که در کشورهاى پیشرفته، یک تا چهار درصد جمعیت بالاتر از ده سال بى سوادند، آمار بى سوادان کشورهاى تحت استعمار بین ۸۰ تا ۹۶ درصد است. پاتریس لومومبا طى نطقى که در جشن استقلال کنگو در حضور پادشاه استعمارگر بلژیک ایراد کرد، گفت: در سراسر مملکت ما، تعداد تحصیل کرده ها از ۲۰۰ نفر تجاوز نمى کند و براى هر پنجاه هزار نفر یک دکتر نداریم. هنوز در سراسر کنگوى چهارده میلیون نفرى، یک طبیب یا یک مهندس سیاه پوست ـ که مردم اصلى کنگو هستند ـ وجود ندارد. در آنگولا ـ مستعمره پرتغال ـ که چهارمیلیون و نیم نفر جمعیت دارد، فقط ۷۵۰ نفر، آن هم با برنامه قرون وسطایى مشغول تحصیل هستند و در مدت ۳۵۰ سال دوره استعمار، فقط ۴ نفر آنگولایى توانسته اند خود را به دانشگاه برسانند و تازه این ها هم خود محروم شده اند.
پیش از آن که، الجزایر به چنگال فرانسه بیفتد، به اعتراف ژنرال فاتح آن کشور، تقریباً تمام مردم الجزایر سواد خواندن و نوشتن داشتند، ولى بر اثر فجایع استعمار و مبارزه با آزادى فکرى مردم، در سال ۱۸۸۷ م.، طبق آمار رسمى دولتى، از پانصدهزار الجزایرى که در سن تحصیل بوده اند، فقط ۹۶۳ نفر مشغول تحصیل بوده، آن هم در مدارس مخصوص فرانسویان.۵
از دیدگاه اسلام، بیان واقعیات مفید به حال بشر، چه در قلمرو مادى و چه در قلمرو معنوى، نه تنها آزاد است، بلکه کسى که از واقعیات و حقایق اطلاعى داشته باشد و قدرت بیان و تبلیغ آن ها را در خود احساس کند و با این حال ساکت بماند و مردم را از دریافت آن حقایق و واقعیات محروم سازد، مجرم است و هم در این دنیا و هم در آخرت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.۶
خداوند متعال بهترین ارمغان را براى بندگانى مى داند که اقوال و افکار مختلف را شنیده، بهترین آن ها را انتخاب مى کنند.۷ اما سؤال مهم این است که آیا با تکیه به اصل آزادى بیان و نشر اطلاعات و افکار، مى توان هر چیزى را که دلخواه باشد، خواه دروغ و مضر و خواه صحیح و سودمند و به هر شکلى، بیان نمود؟
اگر اعتلاى فکر بشر به حدى رسیده بود که هم بیان کننده غیر از حق و واقعیات ابراز نمى کرد و هم مخاطب از اطلاعات کافى برخوردار بود، هیچ مشکلى در آزادى بیان به طور مطلق وجود نداشت. ولى آیا اکنون چنین است؟
واقعیت آن است که همه افکار، حق و صحیح نیست; همه اطلاعات، درست نیست. عقاید و افکار باطل که در واقع، نوعى مرض فکرى به شمار مى رود، فراوان است. امراض فکرى و عقیدتى بسیار مهم تر و خطرناک تر از بیمارى هاى جسمانى است و زمانى که عقل، انتشار امراض جسمانى را در اجتماع تجویز نمى کند، سزاوار است که در انتشار امراض روانى نیز مسامحه نکند و آن ها را تجویز ننماید.
از سوى دیگر، همه اطلاعات صحیح نیز براى همه کس و در همه شرایط مفید نیست; همچون شمشیرى است دو دَم که احیاناً اگر در دست زنگىِ مست قرار گیرد دمار از روزگار افراد بشر درخواهد آورد.
بنابراین، طرح مسأله «آزادى فکر و بیان» حربه اى است براى عرضه هرگونه فکر و اندیشه، آن هم با شگردهاى خاص. علاّمه محمدتقى جعفرى در این زمینه مى گوید: «در یکى از جملات آموزنده اى که از مشهورترین دانشمندان قرن اخیر در خاطر دارم، چنین آمده است: «معمولاً آزادى بیان و تبلیغ، در طول تاریخ، موقعى مورد شدیدترین دفاع قرار گرفته است که جمعى مى خواستند عقاید خود را مطرح سازند و آن را بقبولانند.»۸
بدون شک، انقلاب در «عملیات با اطلاعات» یکى از ویژگى هاى مهم عصر حاضر به شمار مى آید که در به وجود آوردن وضعیت آینده، نقش مهمى ایفا مى کند. اکنون از یک سو، جمع آورى، آماده سازى و در دسترس قرار دادن اطلاعات، بسیار متحول شده و از سوى دیگر، در جایى که اطلاعات وجود دارد، در تصمیم گیرى براى عمل مؤثر است، چه در رفتار فردى و چه جمعى. همین رفتار است که جوامع را به رشد و یا به نابودى مى کشاند و مبناى سعادت و شقاوت قرار مى گیرد.
آزادى اندیشه از مختصات اسلام بوده و دلیل آن صدها آیه از قرآن مبنى بر دستور به تفکر و تعقل است. به قول مولوى:
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر، جانش فزون
اقتضاى جان چو اى دل، آگهى است
هر که آگه تر بود جانش قوى است
جان ما از جان حیوان بیش تر
از چه رو، زان کو فزون دارد خبر۹
اما، باید توجه داشت که آلودگى هاى اطلاعاتى به مراتب از آلودگى هاى زیست محیطى خطرناک تر است و انتشار این آلودگى نیز از راه هاى بسیار زیرکانه و از روى قصد و عمد به منظور خاصى از سوى افراد و شرکت هاى متخصص با شگردهاى گوناگون صورت مى گیرد.
گاندى مى گوید: «من دلم مى خواهد که از پنجره خانه من، تمام فرهنگ ها مانند نسیم به داخل خانه بوزد، ولى اگر آن نسیم به طوفانى تبدیل شود که بخواهد مرا جاکن کند، تمام پنجره ها را خواهم بست.»۱۰

پی نوشت ها:
۱ـ۲ـ محمدتقى جعفرى، حقوق بشر در اسلام و غرب، نشر دفتر خدمات حقوقى بین المللى جمهورى اسلامى ایران، ۱۳۷۰، ص ۴۲۰/ ص ۲۳۰
۳ـ۴ و ۵ـ زین العابدین قربانى، اسلام و حقوق بشر، چاپ پنجم، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ۱۳۷۵، ص ۲۲۹/ ص ۲۲۷
۶ـ آل عمران: ۷۱ / بقره: ۱۵۹
۷ـ زمر: ۱۷ و ۱۸
۸ـ محمدتقى جعفرى، پیشین، ص ۴۲۱
۹ـ به نقل از: مجله رسانه، ش. ۳، سال ۴، ص ۶۴
۱۰ـ …، «سه گفتار درباره تلویزیون جهانى و تداخل فرهنگى»، سروش، ۱۳۷۱، ش. ۶۰۹، ۳/۵/۷۱، ص ۵۲

منبع: فصلنامه معرفت، شماره ۳۶

ماهواره، یک مهمان ناخوانده و غریبه است؛ چه‌قدر او را تحویل بگیریم؟!
0008264

 

گفت‌وگو با چند پژوهشگر جوان

برای تشکیل این گفتگواز افراد ذیل دعوت به عمل آمد:
آقای امیرحسین پیرمرادی، پژوهشگر و کارشناس فرهنگ و ارتباطات و مبدع نظریة دنیای شیشه‌ای، آقای امیرعباس جعفری، نویسنده و منتقد، آقای دکتر عباس عاشورلویی، پزشک عمومی و آقای مهدی عبداللهی محقق و پژوهشگر.
هرچند با توجه به گستردگی بحث ماهواره نتوانستیم به برخی زوایای دیگر آن بپردازیم. بدون توضیح اضافه شما را به خواندن نظرات این دوستان جوان دعوت می‌کنیم.

امیرحسین پیرمرادی:

در دنیای امروز ما فن‌آوری‌های مختلف ارتباطات و اطلاعات و تکنولوژی مثل انگشتان دستی که کنار هم چیده شده‌اند ما را در بر گرفته‌اند. این تکنولوژی فراگیر، ما را به هر سمتی می‌برد. موبایل، اینترنت، ماهواره، تلویزیون الان جزئی از آن شده است. ما داریم به سمت و سویی می‌رویم که به آن گفته‌ام: «دنیای شیشه‌ای»؛ یعنی دنیای شفاف که همه چیز را همگان خواهند دانست. حالا چه وقت محقق می‌شود و آیا خواهد شد یا نه؟ این‌ها بحث خاص خودش را دارد.
جایگاه ماهواره؟!
درسال‌های اخیر، فقط در مورد خود ماهواره صحبت شده است. نیامدند بگویند که ماهواره در کنار فن‌آوری‌های دیگر، چه جایگاهی دارد؟ ما نخست باید جایگاه ماهواره را بشناسیم تا آن‌گاه از ممنوعیت و محدودیت آن بحث کنیم. مثلاً الان بحث فیلترینگ در اینترنت مطرح است. میگویند آقا! فیلتر کنید، یا فیلتر نکنید؛ خیلی هم بحث داغی است. بعضی از متخصصین امر می‌گویند اصلاً سرعت اینترنت در ایران، خودش فیلترینگ است؛ ماهواره را هم باید بگذاریم در جایگاه خودش؛ نه زیادی بزرگش بکنیم و نه به آن بی‌توجهی. ما هنوز جایگاه ماهواره را در فن‌آوری‌های دیگر روشن نکرده‌ایم.
ماهواره؛ هم خوب هم بد!
الان مرتب می‌گویند جلوی ماهواره را بگیریم. این در حالی است که خیلی از آقایان اهل فن که آدم‌های بسیار متدینی هم هستند، عقیده دارند که اگر ماهواره نباشد، از علم و دنیای واقعی علوم عقب می‌مانیم؛ و آن‌ها حتی ماهواره را جزو لاینفک زندگی دینی خودشان می‌دانند و از ماهواره استفاده می‌کنند. البته یکی از ضعف‌های ماهواره این است که در میان این برنامه‌های مثبت، سم‌های مهلک نیز وجود دارد که ما باید با درک دقیق از آن سموم و برنامه‌ریزی کارشناسانه مشکل را حل کنیم و صد البته افراد فرهیخته و خواص جامعه بسیار متفاوت با عوام می‌باشند و این‌جاست که کار سخت می‌شود وقتی که شما بخواهی برای عوام برنامه‌ریزی کنی و این هنر خاص خود را می‌طلبد.

عباس عاشورلویی:

به عنوان مقدمه بحث ماهواره یادآوری این واقعه جالب است: سال‌های ۶۲ و ۶۳، بحث ویدئو خیلی داغ بود. آقایان حضور ذهن دارند؛ بگیر و ببندی بود. نگه‌داری فیلم‌های مستهجن مجازات داشت. خب، آن موقع عده‌ای مخالف این قضیه بودند. می‌گفتند با ویدئو نمی‌شود این برخوردها را کرد و البته بعدها خود قانون‌گذاران علناً اعلام کردند که طرحشان موفقیت‌آمیز نبود و به ضرر جامعه و صنعت سینما هم شد. به این دلیل که ورود یک تکنولوژی مستلزم بروز مفسد‌ه‌ای است نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

اگر شناخت و معرفت باشد …

من فکر می‌کنم اگر شناخت ما نسبت به خدا و انسان بالاتر برود، مشکلات حل می‌شود.
ما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم و ببینیم به سمت چه چیزی می‌رویم و دنیا به چه سمتی می‌رود؟ نباید از فن‌آوری‌های روز دنیا عقب افتاد بلکه باید برای در امان بودن از آفات آن برنامه‌ریزی کنیم.

هدف ما و ماهواره‌ها

بحث دیگر این که باید دید دست‌اندرکاران شبکه‌های ماهواره چه اهدافی دارند؟ آیا فقط به دنبال تهاجم فرهنگی و ترویج ابتذالند؟ آیا هدف همة شبکه‌های ماهواره‌ای، تبلیغات غیراخلاقی و فعالیت‌های اپوزیسیونی است؟ من چنین نمی‌اندیشم. اگر پانصد شبکه داشته باشیم، پنجاه شبکه، بحث ابتذال و تهاجم فرهنگی و … را دنبال می‌کنند؛ البته هرگز منکر خطرات و مضرات همان پنجاه شبکه غیراخلاقی نیستم و همین‌جا باید به این واقعیت بپردازم چیزی که غیراخلاقی باشد، به هر جهت اثرهای سوئی خواهد داشت؛ چه به صورت موقت، چه به صورت دائمی.
ببینید! بینایی یک حس است؛ دیدن ابتذال، بر مغز و قوه جنسی انسان تاثیر می‌گذارد. شما می‌دانید که بوی غذای خوب، اشتها را تحریک و بوی مواد غذایی بد، اشتها را کور می‌کند؛ پس فقط خوردن نیست. پی‌آمدهای صحنه مبتذل هم همین‌طور است؛ آثار کوتاه و طولانی مدت دارد. هورمون‌های جنسی را تحریک و تفکرات صحیح انسان را مختل می‌کند. پی‌آمدهای طولانی مدت آن هم این است که اگر این آثار کوتاه تکرار بشود، ذهن انسان، کارکرد اصلی‌اش را از دست می‌دهد و فکر ابتذال، برایش امری عادی می‌شود؛ پس به همین دلیل، آزادی ماهواره به صورت مطلق واقعاً درست نیست.
اما نکته مهم این‌جاست که به هرحال ما به سمت تکنولوژی و جهانی شدن پیش می‌رویم و مجبوریم در این‌باره برخی هزینه‌های جهانی شدن را بپردازیم. به مرور زمان چه بخواهیم و چه نخواهیم ماهواره آزاد خواهد شد؛ چون نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند. یک روز مامورین، ماهواره‌ها را جمع کردند، بعد آمدند و گفتند که اگر همسایه‌ای شاکی نباشد، مشکل ندارد.

ماه رصد می‌کنید یا تیرگی؟!

من فکر می‌کنم، مهم‌ترین مسئله این است که چگونه پی‌آمدهای ویران‌گر آن‌را مهار کنیم؛ با فرهنگ‌سازی، با ترویج اخلاق یا …؟ اگر با کار بر اعتقادات مردم، آن‌ها را به سمت خداشناسی هدایت کنیم، هرچند فیلم و برنامه‌های مبتذل هم باشد، جوان ما به آن رغبت نمی‌کند. جوان اگر لذت معنویت را بچشد و سرخوشی با خدا بودن ذکر و دعا را درک کند، سراغ چیزهای دیگر نمی‌رود. من این مثال را برای معتادان می‌زنم، بدن ماده‌ای شبیه مرفین تولید می‌کند که نیاز ضروری است من که مواد مصرف نمی‌کنم، به اندازه‌ای مرفین در بدن من هست که از زندگی خودم لذت می‌برم؛ حرف می‌زنم، می‌خندم، می‌گویم، ارتباط دارم؛ ولی شما به صورت مصنوعی، یعنی با تریاک و هروئین یا با مواد دیگر برای خودتان خوشی زودگذر ایجاد می‌کنید. بنابراین، باید معنویت مردم را رشد داد؛ این بهترین پدافند در برابر شبکه‌هایی است که هدفشان، ویرانی فرهنگ ماست.

مهدی عبداللهی:

به نظر می‌رسد ماهواره در قدم اول باید ارزش‌گذاری و ارزش‌یابی شود؛ سپس، بحث‌های دیگر را مطرح کرد. باید ببینیم در جامعه، این یک هنجار و ارزش است و باید گسترش یابد یا ناهنجار و ضدارزش است و باید با آن مقابله کرد؟ به نظر من، ما به عنوان یک مسلمان، اگر پذیرفته باشیم که معیار ما در همه‌‌چیز و از جمله در بحث شبکه های ماهواره‌ای، اسلام است، از منظر دین به آن نگاه می‌کنیم. اکنون می‌توانیم دو شاخصه آن‌را مورد ارزیابی قرار بدهیم؛ تصویر و صوت. در بحث تصویر، اسلام تا یک حدی را مجاز، و بیش از آن را، حرام می داند.
در بخش صوت هم مشخص است؛ موسیقی‌هایی که مربوط به مجالس لهو و لعب باشد، حرام است یا مثلاً طبق فتوای همه مراجع شنیدن صدای زن حرام است. این‌ مرزهای شرعی تا حدودی تکلیف برخی برنامه‌های ماهواره‌ای را مشخص می‌کند، از آن سو برنامه‌های علمی یا خبری یا برنامه‌هایی که می‌توان از آن استفاده خوب کرد، مجاز است. در حقیقت اگر شما ابزار و تجهیزات دریافت کانال‌های ماهواره‌ای را تهیه کردید، هم می‌شود از آن استفاده‌های خوب و مفید کرد و هم استفاده‌های ناصحیح؛

ماهواره؛ ابزار تهاجم و تحریک

اما بیاییم در جامعه خودمان بررسی بکنیم، آیا این ظرفیت برای جامعه ما وجود دارد که بشود این را گسترش داد و یک جوان بتواند از ماهواره فقط استفاده مفید بکند یا نه؟ اگر واقع بینانه نگاه کنیم، انسان به طور کلی تحت تاثیر امیال نفسانی است. بحث‌ استهجان و ابتذال در ماهواره، حقیقت روشنی است. به طور طبیعی انسان از تصویر و صوتی که مطابق با امیال نفسانی باشد، لذت می‌برد. امیال نفسانی، که مشتمل بر سه قوه شهوانی، غضبیه و وهمیه است، در فیلم‌ها و آثار هنری غرب، به‌وفور مورد توجه قرار می‌گیرد. یعنی هدف آنان این است که به‌واسطه جذابیت‌های کاذب به تسخیر روانی بیننده بپردازند و او را به ورطه تسلیم در برابر شهوت و غضب و وهم بکشانند و این‌گونه نیازهای برگرفته از ضعف انسان‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند که غالبا با اقبال عوام جامعه مواجه می‌شوند. اگر ما به این جایگاه رسیده باشیم که عموم جوانان تحت تاثیر یک سری ارزش‌ها و تبلیغات صحیح مذهبی و آموزه‌های دینی، بتوانند با اراده و اختیار خودشان، از ماهواره فقط استفاده مثبت کنند؛ استفاده از ماهواره را می‌توان عمومی کرد؛ ولی وقتی می‌بینیم جامعه امروز، به آن حد خودآگاهی مورد قبول نرسیده است و واقعیت‌ها حکایت از آن دارد که از این وسیله تنها استفاده صحیح نمی‌شود و طبق معیار اسلام که حتی نباید زمینه گناه و معصیت را در جامعه ایجاد کنیم، به‌نظر می‌رسد که رواج و گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای با وضعیت فعلی ـ‌ که هم برنامه‌های مثبت و هم برنامه‌های منفی به هم ضمیمه شده‌اند ـ درست نیست. من مخالف با تکنولوژی نیستم؛ اما بحث تهاجم فرهنگی به وسیله ماهواره جدی است و حتی به تهاجم فرهنگی هم ختم نمی‌شود؛ به تحریک مردم و توطئه هم می‌انجامد.

امیرعباس جعفری:

به ماهواره دوگونه می‌شود نگاه کرد. یک نگاه آرمانی، و این‌که بگوییم ماهواره این توانایی‌ها را دارد. آقا چرا شما این‌قدر بد هستید؟ چطور نمی‌فهمید؟ این‌قدر کار خوب می‌شود با آن کرد و…
اما در نگاه واقع گرایانه باید ببینیم کارکرد فعلی ماهواره چیست؟ با این خودکار، هزار و یک کار می‌شود کرد. من باید ببینم از این خودکار چه استفاده‌ای می‌توانم بکنم. گاهی با نگاه مدرن و پسامدرن در مقابل پست‌مدرن دچار پزمدرن می‌شویم! یعنی بگوییم! همه دنیا ماهواره دارند، تو چه‌طور نمی‌گذاری بچه‌ات با خیال راحت هر شبکه‌ای را که می خواهد نگاه کند؟ غافل از این‌که این ابزار ماهواره ـ که حالا جهان‌شمول هم شده ـ دست چه کسی است؟ چه قدرت‌هایی با چه جهان‌بینی و چه اهدافی از آن استفاده می‌کنند؟ چند شبکه ماهواره‌ای در اختیار ماست؟
من به چند شبکه می‌توانم به صورت علمی و تخصصی نگاه کنم و استفاده ببرم؟

دنیای شیشه‌ای، واقعی است؟!

بحث دنیای شیشه‌ای را من به یک معنا قبول دارم و به یک معنا نه. دنیای شیشه‌ای به این معنا که، دیگر سدی در مقابل امواج وجود ندارد، درست است؛ ولی دنیای شیشه‌ای به این معنا که همه‌کس، همه‌چیز را آن‌طور که حقیقت دارد بفهمد، نه؛ چون ممکن است این امواج مسموم باشند، ممکن است این اخبار دروغ باشد. درباره یک موضوع ممکن است بیست تحلیل مختلف برسد، من از کجا بدانم کدام درست است؟ آن‌وقت کسی قوی‌تر است که این امکانات را بهتر در سیطره خودش بگیرد و بهتر بتواند بر اساس ایده‌ها و آرمان‌های خودش این امواج را بفرستد؛

بی‌تفاوت نباشیم…

نکته بعدی، خوب یا مفید بودن و یا مفید نبودن استفاده از ماهواره است. وقتی دیدن یک چیزهایی برایمان حرام شرعی باشد؛ چطور می‌توانیم درباره آن بی‌تفاوت باشیم. از دیدگاه روان‌شناسی، دیدن فقط یک‌بار بسیاری از صحنه‌ها، تا مدت‌ها ذهن را ویروسی می‌کند، پس یک سری فیلترهای، خانوادگی اجتماعی و فرهنگی، لازم است. بعضی می‌گویند آقا، برو در خانه‌ات هر کار خواستی بکن! چه کار داری که همسایه بغلی چه می‌کند. ولی درباره مقوله فرهنگ، این‌‌گونه نیست؛ چون تأثیرات آن در جامعه ظهور می‌یابد مثل مدها، گویش‌ها و رفتارهای اجتماعی مختلف که بر دیگر افراد جامعه تاثیر می‌گذارد.
بالاخره انقلابی وجود دارد به نام انقلاب اسلامی ایران ـ نمونه خارجی هم اصلاً ندارد ـ که حرکت عظیمی را در جهان به وجود آورده و دشمن‌های منحصر به فرد و قدرتمندی هم دارد. انواع شیوهها را هم استفاده کرده‌اند؛ اینان اکنون جنگ فرهنگی را به عنوان موثرترین شیوه، به‌کار می‌برند. اگر قبول کنیم که این جنگ وجود دارد، قطعاً یکی از ابزارهای آن همین تلویزیون‌های ماهواره‌ای است. حالا اگر همه متفق شدیم به این‌که این انقلاب دشمنی دارد که همه شیوه‌های دشمنی را امتحان کرده و الان آمده سراغ جنگ فرهنگی، و تلویزیون‌های ماهواره‌ای ابزاری شده‌اند برای هجمه دشمن به فرهنگ و اعتقادات ما و نهایتاً به اضمحلال و دست‌کم خفه‌کردن صدای انقلاب ما، باید ببینیم شیوه مقابله چیست؛ سانسور؟ محدودیت؟ ممنوعیت؟ پارازیت؟

منبع:www.hawzah.net

0023581

مقدمه
امروز ما با غول پرنده افسانه‌ای ۱۷ هزار سر و دست وپایی روبه‌رو هستیم که همه دنیا را به هم می‌دوزد و مرتبط می‌کند، غولی که چنگالهای نحس خود را در بدنه خانواده فرو می‌کند و نگوییم در یک آن بلکه با چند پرده نمایش سفره، خانه و خانواده را بر می‌چیند که اگر برای قدیمی‌ها ازاین غول می‌گفتی دهانشان از تعجب باز می‌ماند که مگر می‌شود بله امروز سر از قبر در بیاورند وببینند که این غول چگونه همسران را سر به هوی کرده ورو به طلاق و فرزندان را به اعتیاد و فساد دعوت می‌کند و چطور فرهنگ‌ها را مسخر خود و چطور آداب و رسوم و اعتقادات و ارزش‌ها را به یک باره می‌بلعد؛ و جز خسران زیان تباهی باقی نمی‌گذارد. در این مقاله کوتاه به بخشی از اهداف ماهواره و آسیب‌های ناشی از برخی از شبکه‌ها و همچنین راهکارها توجه شده است.

اهداف ماهواره

۱- دعوت به نفاق و فسق
قال رسول الله (ص) واما علامه الفاسق فاربعه الهو ولغو والعدوان والبهتان رسول خدا (ص) فرمود: علامت فاسق چهار چیز است: ۱- لهو گرایی ۲- بیهوده گرایی ۳- دشمنی ۴-تهمت زدن (۱)
۲- دعوت به کارهای پست
عن الصادق (ع) انه سئل عن السفله فقال من یشرب الخمر و یضرب الطنبور از امام صادق (ع) از کار پست سوال شد، حضرت فرمود: کسی که مشروبات مست کننده بخورد ۲-کسی که طنبور سنطور بزند (۲)
۳- دعوت به فساد قلب و نفاق
قال رسول الله (ص) اربعه یفسدن القلب و ینبتن النفاق فی القلب کما ینبتن الماء الشجر: استماع الهو والبذاء واتیان باب السلطان وطلب الصید رسول خدا (ص) فرمود: چهار چیز قلب را فاسد می‌کند ونفاق را در دل به وجود می‌آورد همچنان که آب درخت را رشد می‌دهد ۱-گوش دادن موسیقی ۲-قمار کردن ۳-توجه به حکمرانان ظالم ۴-شکار بی جهت
(۳)
۴-دعوت به بدی و فحشاوسخنان بی دلیل
ا نَّما یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ
او تنها شما را به بدى و فحشاء و گفتن سخنان بى دلیل و نسبت دادن آن به خدا وا می‌دارد (۴)
۵—دعوت به نگاه آلوده وخیانت
أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا یَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ امْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ وَ رَجُلًا خَانَ أَخَاهُ فِی امْرَأَتِهِ وَ رَجُلًا یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَى نَفْعِهِ فَسَأَلَهُمُ الرِّشْوَة امام باقر (ع) فرمود: رسول خدا (ص) لعن کرد مردی راکه نگاه کند به فرج زنی که حلال او نمی‌باشد و مردی که خیانت کند به زن برادرش و مردی که مردم به او محتاج شوند ودر مقابل از مردم رشوه بخواهد. (۵)

آسیب‌های ماهواره

۱- عوارض روحی و روانی (متاثر ازفیلم‌های مبتذل و خشن)

الف – احساس گناه

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِیلَةً امام صادق (ع) فرمود: نگاه (حرام) تیری از تیرهای مسموم شیطان می‌باشد؛ و چه بسا نگاه حرامی که حسرة و پشیمانی (روانی) طولانی را به جای می‌گذارد. (۶)

ب- روان پریشی:

مرد یا زنی که همواره در ماهواره نا محرم را با آن بدن نیمه عریان و آرایش شده ببیند و نتواند به آرزوی خود برسد. به صورت عقده در خود ریخته ودچاربیماری روان پریشی خواهد شد.
عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّهُ کَانَ جَالِساً فِی أَصْحَابِهِ إِذْ مَرَّتْ بِهِمُ امْرَأَةٌ جَمِیلَةٌ فَرَمَقَهَا الْقَوْمُ بِأَبْصَارِهِمْ فَقَالَ ع إِنَّ عُیُونَ هَذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ وَ إِنَّ ذَلِکَ سَبَبُ هِبَابِهَا فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُکُمْ إِلَى امْرَأَةٍ تُعْجِبُهُ فَلْیُلَامِسْ أَهْلَهُ فَإِنَّمَا هِیَ امْرَأَةٌ کَامْرَأَة
روایت شده از علی (ع) در میان یارانش نشسته بود که زنی زیبا از کنار آن‌ها عبور نمود و عده ای از آنها به او خیره شدند پس امام (ع) فرمود: همانا دیدگان این بزرگان طمعکار است و این نگاههای خیره سبب ایجاد تصور ذهنی می‌شود بنابراین، هنگامی که یکی از شما به زنی نگاه کند که از او خوشش بیاید باید با همسر خود آمیزش کند، (و بداند) آن زن، زنی است همچو زن خودش. (۷)
أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْیَا تَعَلَّقَ قَلْبُهُ به ثلاثِ خِصَالٍ هَمٍّ لَا یَفْنَى وَ أَمَلٍ لَا یُدْرَکُ وَ رَجَاءٍ لَا یُنَالُ (۸)
امام صادق (ع) فرمود: هرکس قلبش به دنیا تعلق پیدا کند قلبش به سه خصلت تعلق پیدا کند. گرفتاری که تمام نمی‌شود، و آرزیی که درک نمی‌کند و امیدی که به آن نمی‌رسد.
وَ قَالَ ع مَنْ أَمَّلَ فَاجِراً کَانَ أَدْنَى عُقُوبَتِهِ الْحِرْمَانَ هر کس آرزوی گناه داشته باشد کمترین عقوبتش پشیمانی است. (۹)

ج- پایین آمدن سطح رضایتمندی همسران:

مرد ویا زنی که همواره صحنه های مستهجن به واسطه فیلم‌های ماهواره برای او عادی شده باشد دیگر به واسطه همسر راضی نمی‌گردد. واین اولین قدم فساد زن ومرد در خانواده می‌باشد.
عَنْ عَلِیٍّ ع فِی حَدِیثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ إِذَا رَأَى أَحَدُکُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ‏ فَلْیَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ عِنْدَ أَهْلِهِ مِثْلَ مَا رَأَى فَلَا یَجْعَلَنَّ لِلشَّیْطَانِ عَلَى قَلْبِهِ سَبِیلًا لِیَصْرِفْ بَصَرَهُ عَنْهَا
علی (ع) فرمود: هرگاه از زنی خوشتان آمد نزد همسر خود بروید (وبا او رابطه زناشویی برقرار کنید).زیرا همسر شما هم مثل اوست و برای شیطان در قلب خود راهی قرار ندهید، تا اینکه آن زن از خاطر شما برود. (۱۰)

د-خود ارضایی:

دیدن صحنه های محرک و شهوت انگیز در فیلم‌های ماهواره مخصوصا برای جوانانی که توان اطفاءشهوت از راه شرعی را ندارند، موجب روی آوردن به دفع شهوت از راه استمناء می‌گردد.

ه-هم جنس گرایی:

سیر شدن از جنس مخالف (به خاطر دیدن صحنه های مستهجن) ورو آوردن به هم جنس که خود یک نوع بیماری می‌باشد. – عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ کَانَ عَلِیٌّ ع إِذَا وَجَدَ رَجُلَیْنِ فِی لِحَافٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَیْنِ جَلَدَهُمَا حَدَّ الزَّانِی مِائَةَ جَلْدَةٍ کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا وَ کَذَا الْمَرْأَتَانِ إِذَا وُجِدَتَا فِی لِحَافٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَتَیْنِ جَلَدَ کُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَة امام باقر (ع) فرمود: علی (ع) اگر می‌یافت دو مرد مجرد را در زیر یک لحاف حد زانی که صد ضربه شلاق بود به هر کدام از آنها می‌زد. واگردو زن مجرد را در زیر یک لحاف می‌یافت به هر کدام صد ضربه شلاق حد زنا می‌زد. (۱۱)

ی- دعوت به آرامش کاذب با اعتیاد به انواع قرص‌ها:

برای آرامش و دور کردن اضطراب و افسردگی ناشی از دیدن فیلم‌های خشن ومستهجن موجبات رو آوردن به انواع اعتیاد را فراهم می‌کنند.
ن- افسردگی شدید وگاه همراه با خودکشی
انحطاط ودور افتادگی از اصل خود با دیدن انواع و اقسام فیلم‌ها و به وجود آمدن احساس پوچی و بی هویتی و دور شدن از یاد خدا و هجوم تاریکی‌ها و بیماریهای روانی انسان را به سمت خود کشی سوق می‌دهد.

و – و مواردی از قبیل

۱٫ ایجاد روابط نا سالم
با به نمایش گذاشتن انواع فیلمهای شهوت انگیز و روابط نا مشروع کم کم روابط نا سالم بین زن ومرد نا محرم عادی شده و منجر به فساد خانواده و اجتماع می‌گردد.
۲٫ افزایش جرایم توسط نمایش تصاویر خشونت بار
سهل وآسان نشان دادن کشتار وقتل و هر گونه جنایت با سلاح سرد وگرم ترس بیننده را فرو می‌ریزد و موجبات بلا رفتن آمار جرم وجنایت در جامعه را پدید می‌آورد.
۳٫ ترویج مد گرایی وارائه مد های آرایشی وپوشش زننده:
امام صادق (ع) : اوحی الله عز وجلالی النبی من الانبیاء قل للمؤمنین: لا تلبسوا لبس اعدائیو لا تطمعوا طعام اعدائی ولا تسلکوا مسالک اعدایی، فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی ترجمه: خداوند بزرگ به پیامبری از پیامبرانش وحی نمود که به مؤمنین بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید، غذای آنان را نخورید و از راه آنان نروید (آنان را الگوی خود قرار ندهید) که در این صورت از دشمنان من محسوب می‌شوید، همانطور که آنان دشمنان من هستند. (۱۲)
۴٫ ترویج عقایدو فرقه های نادرست وغیر اخلاقی مثل شیطان‌پرستی
۵٫ از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی در بین مردم
قال الله تبارک وتعالی ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم ترجمه: همنا برای کسانی که دوست دارند گناه فاحش در بین مؤمنان شایع گردد (و محیط زندگی‌شان آلوده گردد) عذاب درد ناکی است. (۱۳)
۶٫ نابود کردن فرهنگ مردم جهان، اعم از سنت‌ها، آداب ورسوم
۷٫ تلاش برایجاد هیجانات، خوشی‌ها، تفریحات، سرگرمیهای کاذب در بین مردم.
۸٫ ایجاد فرهنگ مصرف وتبلیغ کالاهای غربی و دور نگه داشتن مردم از خود کفایی
۹٫ سست شدن بنیان خانواده (اختلاف بین خانواده بین همسران – مرزها وحریم خانواده را می‌شکنند – طلاق وجدایی را فراهم می‌کنند). قال الله تبارک تعالی: قوا انفسکم واهلیکم نارا ترجمه: خود و خاندانتان را از (عذاب) آتش حفظ کنید. (۱۴)
۱۰٫ ترویج فرهنگ ابتذال و بی حجابی وبی حیایی
۱۱٫ ترویج هوس خواهی وتنوع طلبی
۱۲٫ تهاجم فرهنگی نرم و بی سر صدا به هر فرهنگی که بخواهند.
۱۳٫ الگوگیری غلط:
قال رسول الله (ص) : لا یتبه الزی بالزی حتی یشبه الخلق با لخلق، ومن شبه به قوم فهو منهم ترجمه: شکل‌ها به یکدیگر همانند نمی‌گردد، جز آنکه خلق خوها به هم نزدیک گردد، وهرکس خود را شبیه گروهی سازد، از آنان به شمار می‌رود (۱۵)
۱۴٫ ایجاد فراموشی هدف:
علی (ع) : من کانت الدنیا اکبر همه طال شقاؤه و غمه ترجمه: آن شخص که دنیا بزرگ‌ترین هدف وی باشد، همواره گرفتار بد بختی و اندوه خواهد شد. (۱۶)
۱۵٫ فراموشی معاد:
با توجه دادن به دنیای محض و لذتهای زود گذر و فانی کردن مردم در اینکه اینست وجز این نیست مانع از توجه مردم به آخرت می‌شوند.
إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِید به ما نَسُواْ یَوْمَ الحْسَابِ
کسانى که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدى به خاطر فراموش کردن روز حساب دارند! (۱۷)
۱۶٫ تباهی خرد و اندیشه:
قال علی (ع) : قد خرقت الشهوات عقله ترجمه: شهوت‌ها خرد اورا تباه کرده است. (۱۸)
۱۷٫ طغیان و سرکشی:
قال الله تبارک وتعالی: کلا ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی
ترجمه: باز چراانسان از کفر وطغیان باز نمی‌ایستد. با تماشای برنامه های مستهجن و محرک جنسی شهوت طغیان می‌کند ودست به کفر وعصیان وجرم می‌زند. (۱۹)
۱۸٫ ایجاد پشیمانی:
قال صادق (ع) ان الحسرة و الندامه والویل کله لمن لم ینتفع به ما ابصر ومن لم یدر الامرالذی هو علیه مقیم، انفع هو له ام ضر؟ ترجمه: حسرت و پشیمانی و نگون‌ساری برای کسی است که از آنچه بر آن بینایی دارد، بهره نگیرد ونداند کاری که می‌کند برای او سود دارد یا زیان. (۲۰)
پس از صرف بیهوده عمر در تماشای فیلم‌های لغو وتأثیر پذیری و خلق وخوی حیوانی پیدا کردن در پایان چیزی جز حسرت واندوه بر جای نمی‌ماند.
۱۹٫ تزلزل اعتقادی: در شبکه‌های مختلف حتی با نام دین به راحتی ایجاد شبهات مختلف کرده و با مغلطه و سفسطه افکنی بدون اینکه مناظره ای یا جواب‌دهنده‌ای باشد، به مبانی وریشه های یک دین حمله می‌کنند و عده ای از مردم که متأسفانه دارای معلومات کافی در آن بحث نیستند فریب شیادهایی را می‌خورند که با شیطلان قرینند.
۲۰٫ وارونه سازی و پایمالی فضیلت‌ها
در تحت لوای بیان تفسیر یا بیان دستورات الهی آنچنان ارزش‌ها و فضیلت‌های دینی را وارونه جلوه می‌دهند که هر بیننده‌ای فکر می‌کند فقط اوست که راست می‌گوید.
۲۱٫ فراموش کردن یاد خداوند: قال الله تبارک وتعالی: ترجمه: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً وَ نحَشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ أَعْمَى‏
و هر کس از یاد من روىگردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور مى‏کنیم! (۲۱) تمسخر و استهزاء آیات الهی:
قال الله تبارک وتعالی: ولئن سأ لتهم لیقولن انما کنا نخوض ونلعب قل اباالله و ایاته و رسوله کنتم تستهزؤن ترجمه: واگر از آن‌ها بپرسند چرا سخریه و استهزاء مکنید پاسخ دهند که ما به مزاح ومطایبه سخن راندیم ای رسول بگو به آن‌ها آیا با خدا وآیات خدا ورسول خدا تمسخر می‌کنید. (۲۲)
۲۲٫ پخش شایعات:
خداوند متعال می‌فرمایید: وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِه وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلىَ الرَّسُولِ وَ إِلىَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنهُْمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنبِطُونَهُ مِنهْم وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَنَ إِلَّا قَلِیلًا
و چون از ناحیه کفار خبرى از امن و یا خوف به این سست ایمان‌ها برسد آن را منتشر سازند، در حالى که اگر قبل از انتشار، آن را به اطلاع رسول و کارداران خویش رسانده، درستى و نادرستى آن را از آنان بخواهند، ایشان که قدرت استنباط دارند، حقیقت مطلب را فهمیده، به ایشان مى‏گویند و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود جز مواردى انگشت شمار هر لحظه شیطان را پیروى مى‏کردید. (۲۳)
۲۳٫ سخنان جذاب و نفاق انگیز در لوای دین:
* وَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُم وَ إِن یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلهِم کَأَنهَّمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَة یحَسَبُونَ کل صَیْحَةٍ عَلَیهْم هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُم قَاتَلَهُمُ اللَّه أَنىَ‏ یُؤْفَکُونَ
اى رسول تو چون (از برون) کالبد جسمانى آن منافقان را مشاهده کنى (به آراستگى ظاهر) تو را به شگفت آرند و اگر سخن گویند (بس چرب زبانند) به سخنهایشان گوش فرا خواهى داد (ولى از درون) گویى که چوبى خشک بر دیوارند (و هیچ ایمان و معرفت ندارند و چون در باطن نادرست و بد اندیشند) هر صدایى بشنوند بر زبان خویش پندارند. اى رسول (بدانکه) دشمنان (دین و ایمان) به حقیقت اینان هستند از ایشان بر حذر باش، خدایشان بکشد چقدر (به مکر و دروغ) از حق باز مى‏گردند. (۲۴)
۲۴٫ فتنه انگیزی و سخنان اراجیف:
لَوْ خَرَجُواْ فِیکمُ مَّا زَادُوکُمْ إِلَّا خَبَالًا وَ لَأَوْضَعُواْ خِلَالَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ وَ فِیکم سَمَّاعُونَ لهَُم وَ اللَّهُ عَلِیم بِالظَّلِمِینَ
اگر با شما بیرون شده بودند در کارتان جز فساد نمى‏افزودند و میان شما اراجیف انتشار داده فتنه‏جویى مى‏کردند و (چون) در میان شما زود باوران (نیز) بودند (در نتیجه تحت تاثیر اراجیف آنان قرار مى‏گرفتند) و خدا ستمکاران را خوب مى‏شناسد. (۲۵)
۲۵٫ ایجاد شک ودو دلی:
إِنَّمَا یَسْتَئذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فىِ رَیْبِهِمْ یَترَدَّدُونَ
تنها کسانى که به خدا و روز جزا ایمان ندارند و دلهایشان به شک افتاده و در شک خویش سرگردانند از تو اجازه مى‏خواهند. (۲۶)
۲۶٫ تضعیف ایمان‌ها و دعوت به کفر:
وَدَّ کَثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُم مِّن بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَین لَهُمُ الْحَق فَاعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتىَ‏ یَأْتی اللَّهُ بِأَمْرِه إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ کُل شىَ‏ْءٍ قَدِیرٌ
بسیارى از اهل کتاب دوست می‌دارند و آرزو مى‏کنند اى کاش می‌توانستند شما را بعد از آنکه ایمان آوردید بکفر برگردانند و این آرزو را از در حسد در دل مى‏پرورند بعد از آنکه حق براى خود آنان نیز روشن گشته، پس فعلا آنان را عفو کنید و نادیده بگیرید تا خدا امر خود را بفرستد که او بر هر چیز قادر است. (۲۷)
۲۷٫ ایجاد دهکده جهانی جهت اینکه همه را مطیع هوی و هوس خود کنند:
وَ لَن تَرْضىَ‏ عَنکَ الْیهَودُ وَ لَا النَّصَارَى‏ حَتىَ‏ تَتَّبِعَ مِلَّتهَم قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُْدَی وَ لَئن اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَکَ مِنَ الْعِلْم مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلی وَ لَا نَصِیرٍ
یهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى‏شوند مگر وقتى که از کیش آنان پیروى کنى بگو تنها هدایت، هدایت خدا است و اگر هوى و هوسهاى آنان را پیروى کنى بعد از آن علمى که روزیت شد، آن وقت از ناحیه خدا نه سرپرستى خواهى داشت و نه یاورى. (۲۸)
۲۸٫ در حال کید وفریب:
إِن تمَسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَ إِن تَصْبرِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْا إِنَّ اللَّهَ به ما یَعْمَلُونَ محُیط. اگر خیرى به شما برسد آن‌ها ناراحت مى‏شوند و اگر مصیبتى برسد خوشحال مى‏گردند و شما اگر صبر کنید و از خدا بترسید، کید آن‌ها هیچ ضررى به شما نمى‏زند که خدا به آنچه مى‏کنید، احاطه دارد. (۲۹)
نتیجه گیری:
هر چند ماهواره شبکه های علمی ومورد استفاده دارد اما نباید غافل بود که اکثر شبکه های ماهواره ای اهدافی جز تسخیر وتخریب وتباهی انسان‌ها وبه انحطاط و انحراف کشاندن آن‌ها وفرهنگها و آداب ورسوم ها و تبدیل به دهکده جهانی عاری از معنویت ندارد.
چهار راهکار مهم مبارزه با مفاسد ماهواره:
۱-آشنایی خانوادها با احکام شرعی در باره ماهواره (احکام نگاه)
۲-آگاهی دادن مردم به آسیب‌های ماهواره و اهداف آن
۳- جا یگزین کردن برنامه های متنوع
۴-دعوت به تقوی ومعنویات

پی نوشت ها :

۱- تحف العقول ص ۱۷
۲- وسائل الشیعه ج ۱۲ ص ۲۳۴
۳- خصال ص ۲۷۷
۴- بقره آیه ۱۶۹
۵- کافی ۵ ص ۵۵۴
۶- کافی ۵ ص ۵۵۹
۷- وسائل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۰۶
۸- کافی ج ۲ ص ۳۲۰
۹- بحار الانوار ج ۷۵ ص ۸۳
۱۰- وسائل الشیعه ج ج ۲۰ ص ۱۰۶
۱۱- کافی ج ۷ ص ۱۸۲
۱۲- علل شرایع ج ۲ ص ۳۴۸
۱۳- نور آیه ۱۹
۱۴- تحریم آیه ۶
۱۵- ره توشه ص ۳۰۳
۱۶- میزان الحکمه ج ۲ ص ۹۰۹
۱۷- ص آیه ۲۶
۱۸- نهج البلاغه خ ۱۰۹ ص ۱۶۰
۱۹- علق آیه ۶
۲۰- بحار الانوار ج ۲ ص ۳۰
۲۱- طه آیه ۱۲۴
۲۲- توبه آیه ۶۵
۲۳- نساء آیه ۸۳
۲۴- منافقون آیه ۴
۲۵- توبه آیه ۴۷
۲۶- توبه آیه ۴۵
۲۷- بقره ۱۰۹
۲۸- بقره ۱۲۰
۲۹- آل عمران آیه ۱۲۰

منابع:
۱٫ قرآن
۲٫ الکلینی، ابو جعفر محمد، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، چاپ تهران، بی تا، ۱۳۷۵
۳٫ ابو جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی، الخصال، بیروت، موسسه الاعلمی، الطبعه الاولی،۱۴۱۰ ق
۴٫ الحسن شعبه الحرانی، تحف العقول عن آل الرسول، تهران، اسلامیه،۱۴۰۲ ق
۵٫ بابویه القمی ابو جعفر، علل الشرایع، بیروت، دار احیاء التراث، الطبعه الاولی،۱۴۰۸ ق صبحی الصالح، نهج البلاغه، قم، دار الهجره، بی تا.
۶٫ عاملی، حر، وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه، چاپ تهران، مکتبه الاسلامیه، بی تا.
۷٫ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، انتشارات موسسه وفا، بیروت، سال انتشار ۱۴۰۴ ق
۸٫ محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مؤسسه دار الحدیث الثقافیه، الطبعه الثانیه،۱۳۷۷ ش.
۹٫ محسنی علی اکبر، ره توشه، قم، انتشارات رشید، چاپ اول، ۱۳۸۸ منبع:

1399188498

1399188498

** صدور حکم فیلترینگ واتس آپ توسط یکی از مقامات قضایی

معاون قضایی دادستان کل کشور توضیح داد: علاوه بر کارگروه، یکی از مقامات قضایی استان فارس نیز دستور فیلتر شدن واتس آپ را صادر کرده است و این دستور نیز به وزارت ارتباطات اعلام شده که منتظریم هر چه سریعتر اجرا شود .

** خودداری از اجرای تصمیمات کارگروه، جرم است

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اضافه کرد: خودداری از اجرای تصمیمات کارگروه ومقامات قضایی جرم است و اگر ثابت شود سوء نیتی در عدم اجرای این تصمیم ها وجود دارد، افراد ذیربط قابل تعقیب هستند.

خرم آبادی در خصوص نرم افزار وایبر نیز گفت: فعلا در خصوص وایبر تصمیم گیری نشده است هر چند که وایبر هم همه خطرات واتس آپ را دارد.

** علت فیلترینگ نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه

دکترخرم آبادی اعلام کرد: دلایل زیادی برای فیلتر نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه وجود دارد اما علت اصلی فیلتر اینگونه نرم افزارها توزیع، انتشار و اشتراک گذاری غیرقابل کنترل محتوای مجرمانه خلاف اخلاق، عفت عمومی، مقدسات، فرهنگ و ارزشهای اسلامی است .

معاون قضایی دادستان کل کشور توضیح داد:دلیل دیگر فیلتر این نرم افزارها عدم نظارت مدیران و قابلیت گمنامی کاربران آنها است و این شرایط زمینه ارتکاب بسیاری از جرایم رایانه ای را فراهم می آورند و از آنجا که مدیران و سرورهای این نرم افزارها در خارج از کشور قرار دارد و هیچگونه همکاری در جهت کشف جرم و حفظ آثار علایم و دلایل وقوع آن با ضابطین و مقامات قضایی ندارند رسیدگی به بسیاری از جرایمی که از طریق نرم افزارهای مذکور ارتکاب یافته بی نتیجه باقی مانده و حقوق شکات و قربانیان جرایم تضییع می شود.

** وابستگی به فیس بوک باعث شد واتس آپ زودتر فیلتر شود

خرم آبادی گفت: دلیل اینکه کارگروه نرم افزار ارتباطی تصمیم به فیلترینگ ˈواتس اپˈ قبل از سایر نرم افزار های مشابه خارجی گرفت، این است که مارک زاکربرگ صهیونیست، مدیر سایت فیلتر شده فیس بوک، اخیرا این نرم افزار را به قیمت نوزده و نیم میلیون دلار خریداری و اعلام کرده قصد دارد از قابلیت های آن در جهت ارتقاء وگسترش فیس بوک استفاده کند تا بدین وسیله از ریزش فعلی کاربران آن سایت کاسته و از زوال حتمی آن جلوگیری کند بنابراین وابستگی جدید این نرم افزار به سایت فیس بوک باعث شده است که زودتر از نرم افزارهای مشابه فیلتر شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار داشت: فیلتر سایر نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه نیز جزء برنامه های کارگروه است ولی تحقق آن منوط به این است که نرم افزارهای داخلی به قدری ازجهت کمیت وکیفیت توسعه یابند که پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: در این رابطه اقدامات و تلاش های خوبی صورت گرفته و شرکتهای متعددی در داخل کشور در تولید نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه پیش قدم شده اند و البته این موضوع نیاز به حمایت و ساماندهی از طرف دولت دارد و در کشورهای دیگر نیز اینگونه امور بدون حمایت دولت به سامان نرسیده اند.

**درخواست کارگروه از مرکز ملی فضای مجازی برای توسعه نرم افزارهای داخلی

خرم آبادی افزود: در همین راستا کارگروه تعیین مصادیق از مرکز ملی فضای مجازی درخواست کرده تمهیدات لازم را برای ساماندهی و توسعه کمی وکیفی نرم افزارهای داخلی ارتباطی تلفن همراه توسط بخش خصوصی فراهم کند.

معاون قضایی دادستان کل کشور ابراز امیدواری کرد درآینده نزدیک ، شاهد ارتقای کمی و کیفی چشمگیری در نرم افزارهای داخلی باشیم بطوریکه در سال آینده همه شهروندان کشورمان بتوانند ارتباطات سالم و بسیار کم هزینه ای را از طریق اینترنت با تلفن همراه خود تجربه کنند.

** علت استقبال مردم از نرم افزارهای خارجی تلفن همراه

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص علت استفاده مردم از نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه اظهار کرد: نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه تمامی خدمات اپراتور های تلفن همراه را انجام می دهند و به همین جهت اپراتورهای تلفنی مجازی نیز نامیده می شوند اما علت استفاده کاربران از این نرم افزارها این است که اولا تمامی خدمات تلفن همراه مانند ارتباطات صوتی – تصویری و ارسال پیامک و پیام های متنی، صوتی و تصویری را رایگان انجام می دهند.

وی اضافه کرد: ثانیا برخلاف اپراتور های تلفن، امکان اشتراک گذاری اطلاعات را نیز بر روی موبایل فراهم می کنند و طبیعی است کاربران اینترنت برای اینکه هزینه کمتری پرداخت کنند از این نرم افزارها که قابلیت نصب بر روی تلفن همراه را دارند، استفاده می کنند.

خرم آبادی گفت: چون نرم افزار های داخلی به علت عدم حمایت توسعه نیافته اند لذا کاربران اینترنت برای کاهش هزینه از نرم افزارهای خارجی تلفن همراه استفاده می کنند و دشمن هم از این خلاء نهایت سوء استفاده را در جهت تهاجم فرهنگی و جاسوسی می کند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: البته درست است که این نرم افزارها به ظاهر برای کاربران بی هزینه و رایگان هستند اما در واقع هزینه ارزی هنگفتی را برای تأمین پهنای باند بین المللی خود بر کشور تحمیل می کنند.

خرم آبادی ادامه داد: اگر نهادهای ذیربط بنحوی از بخش خصوصی حمایت کنند که بتوانند اپلیکیشن های داخلی با کیفیت بالا تولید کنند این اقدام می تواند علاوه بر خودکفایی وصرفه جویی ارزی حتی با پیوستن کاربران خارجی ، باعث کسب درآمد ارزی برای کشور شده و گام بزرگی در جهت حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

** بسیاری از نرم افزارهای خارجی تلفن همراه به سرویس های جاسوسی متصل هستند

وی در پاسخ به این سوال که « هزینه شرکت های خارجی مانند ˈواتس اپˈ که نرم افزارها و خدمات خود را بطور رایگان در اختیار کاربران دیگر کشورها قرار می دهند چگونه تامین می شود؟» اظهار داشت: این شرکتها اگر به درآمد مشروع قانونی قانع باشند می توانند علاوه بر هزینه های انجام شده سود کلانی نیز از طریق تبلیغات و سایر ارزشهای افزوده کسب کنند ولی بسیاری از این شرکت ها مانند ˈواتس اپˈ وابسته به سرویس های جاسوسی هستند که هزینه های آنها را دولت هایشان تامین می کنند و نیازی به انجام تبلیغات برای کسب در آمد ندارند و برخی از آنها نیز شرکتهای تجاری هستند که به درآمد تبلیغاتی قانع نیستند و برای کسب درآمد بیشتر به ˈدیتا ماینینگˈ و فروش اطلاعات می پردازند.

وی افزود : ˈاطلاعاتˈ ارزشمند ترین کالای عصر اطلاعات است و ارزش آن بالا تر از فولاد و نفت است که با ارزش ترین کالای عصر صنعت محسوب می شوند و امروزه علاوه بر سرویس های جاسوسی، بنگاهای صنعتی، خدماتی، تجاری و فرهنگی نیز برای برنامه ریزی تولید و فروش کالاها و خدمات خود نیاز به اطلاعات دارند و آن را با قیمت گزاف خریداری می کنند.

** واتس اپ اطلاعات ۴۵۰ میلیون کاربر را در اختیار دارد

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: به همین علت است که مارک زاکربرگ صهیونیست اپلیکیشن ˈواتس اپˈ را بخاطر اینکه اطلاعات ۴۵۰ میلیون کاربر در اختیار دارد، نوزده و نیم میلیارد دلار خریداری کرده و می گوید بیش از این ارزش دارد.

** دشمن می خواهد با جمع آوری اطلاعات برایمان برنامه ریزی کند

خرم آبادی گفت: هیچ کشوری اجازه نمی دهد که اطلاعات شهروندانش مستقیما در اختیار سرویس های جاسوسی دشمن قرار گیرد تا براحتی علیه آنها برنامه ریزی کنند و حتی اگر با دید خوشبینانه به موضوع بنگریم و شرکتهای خارجی را که خدمات رایگان ارتباطی را ارائه می دهند صرفا تجاری فرض کنیم نباید اجازه دهیم این شرکتها اطلاعات مردم ما را به بیگانگان بفروشند.

وی گفت: آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی دسترسی ملت ایران به سایت های اینترنتی علمی را ممنوع کرده اند ولی ایمیل مجانی، شبکه اجتماعی فیسبوک و نرم افزار ارتباط تلفنی رایگان واتس اپ و غیره را در اختیار ما قرار می دهند و اگر جمهوری اسلامی به لحاظ حفظ ارزشها و منافع مردم وکشور محدویتی در دسترسی به این امکانات ایجاد کند به بهانه عدم رعایت حقوق بشر محکومش می کنند.

خرم آبادی ادامه داد:قطعا هدف دشمنان از ارائه این خدمات رایگان اینترنتی این است که اولا مردم ما را از ارزش ها و شاهراه فرهنگ اصیل اسلامی منحرف کرده و به بیراهه ضلالت بکشانند و ثانیا اطلاعات مردم را جمع آوری کرده بر اساس آن، کشور را کنترل کرده و برایمان برنامه ریزی کنند.

** کشورهایی که فعالیت نرم افزارهای خارجی را ممنوع کرده اند

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه کشورهای زیادی اجازه فعالیت به اینگونه نرم افزارهای ارتباطی خارجی موبایلی نمی دهند ،گفت: به عنوان مثال به تازگی مجلس دومای روسیه مصوب کرده تمامی خدمات اینترنتی این کشور که سرورهای آنها در خارج از روسیه قرار دارد به داخل روسیه منتقل شود و درغیر اینصورت فیلتر می شوند.

خرم آبادی اضافه کرد:همچنین کشورهای زیادی مانند عربستان ، مصر، پاکستان ، هند ، ویتنام، فعالیت اینگونه نرم افزارها ی ارتباطی خارجی موبایلی را در کشور خود ممنوع کرده یا موضوع ممنوعیت آنها را در دستور کار قرار داده اند و این بدان جهت است که کشورها به راحتی اجازه نمی دهند اطلاعات شهروندان شان در بستر ارتباطات خارجی انجام شود زیرا بسیار خطرناک است و معمولا بخش مخابرات به لحاظ حساسیتی که در جمع آوری اطلاعات کشورها دارد آخرین بخشی است که خصوصی سازی می شود و کشورها در هنگام خصوصی سازی این بخش تمام تلاش خود را می کنند تا از اطلاعات مردم سوء استفاده نشود

معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار داشت: در حال حاضر در حدود ۲۰۰ نرم افزار موبایلی خارجی مانند واتس آپ، بدون محدویت در ایران فعالیت دارند ولی تعداد معدودی ( تقریبا ۱۲ مورد ) از آنها توسط مردم بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

انتهای پیام /*

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد