اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

در عراق چه می گذرد؟

معلوم نیست در جلسه میان هیئت بلند پایه شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مسعود بارزانی چه گذشت اما هر چه بود رییس اقلیم کردستان رویای کشور مستقل کرد را برای مدتی فراموش کرده است / بیش از 50 افسر ارشد عراقی ساعاتی قبل از هجوم داعش و سایر گروه های مسلح اقدام به فرار از موصل کردند.
در عراق چه می گذرد؟عصرایران ؛ داوود شریفی - در نوشتار گذشته، آنچه در سوریه می گذرد را با توجه به واقعیت های میدانی بررسی کردیم. امروز نگاهی به عراق و آنچه در آن می گذرد خواهیم داشت.

واقعیت این است که خروج امریکایی ها از عراق باعث ایجاد یک خلأ امنیتی در این کشور شد. این در حالی است که گروه های مسلح سنی مانند جیش الاسلام، جیش المجاهدین، گردان های بیست گانه انقلاب، انصار اهل سنت ،جیش نقشبندی (وابستگان حزب بعث به رهبری عزت الدوری - معاون صدام) از مخالفین اشغال این کشور توسط امریکایی ها بودند.

آنها نه تنها از ورود به فرآیند سیاسی عراق امتناع کردند بلکه پس از خروج سربازان امریکایی، در شرایط ناشی از این خلأ قدرت، ناتوانی دولت مرکزی، اختلافات شدید در سطح حاکمیت میان شیعیان، کردها و سنی ها و حتی در میان احزاب سیاسی شیعه به همراه فساد گسترده در دستگاه های دولتی، حکومت مرکزی را با چالش های امنیتی متعددی مواجه کردند.

این گروه های مسلح به همراه "شاخه القاعده در عراق" که "هسته اصلی داعش" را تشکیل می دهد در شرایط ناشی از بحران سوریه، بن بست سیاسی پس از انتخابات عراق و دخالت دستگاه های اطلاعاتی خارجی، اقدام به اشغال بخش های وسیعی از شمال و غرب کشور کردند.

پاسخ این پرسش که چرا ارتش عراق نتوانست این شورش مسلحانه را سرکوب کند را باید در ساختار فرماندهی ارتش و پلیس در استان های سنی نشین جستجو کرد.

بیش از 50 افسر ارشد عراقی ساعاتی قبل از هجوم داعش و سایر گروه های مسلح اقدام به فرار از موصل کردند. برخی از این فرماندهان از ژنرال های برجسته ارتش بعث بودند که جریان سنی "متحدون" به رهبری "اسامه نجیفی" (رئیس پارلمان) در سال های گذشته در برابر تصفیه آنها از ارتش به شدت مقاومت می کرد.

جالب این است که استاندار نینوی، اثیل النجیفی (برادر اسامه نجیفی رئیس پارلمان) چند روز قبل از آغاز هجوم با صدور امریه حکومتی به نهادهای امنیتی هشدار داده بود که هیچ کس حق ندارد در برابر هجوم "مجاهدین" مقاومت کند و متخلفین در برابر دادگاه های نظامی و امنیتی محاکمه خواهند شد!خبرهایی از اردوگاه گروه های مسلح به گوش می رسد که نشان دهنده افزایش اختلاف این گروه ها با داعش است که عامل اصلی این اختلافات، سرپیچی گروه های مسلح از بیعت با داعش است. تنها "انصار اهل الاسلام" با داعش بیعت کرده است و درگیری نقشبندی ها (بعثی ها) با داعش نشان می دهد که بعید نیست تجربه اختلافات گروه های مسلح در سوریه، در عراق نیز تکرار شود که این مساله به نفع ارتش عراق تمام خواهد شد.

در این میان عدم ارزیابی دقیق نوری مالکی نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از شرایط گروه های مسلح قبل از آغاز هجوم، ضعف بزرگ وی است. البته این علامت منفی به همان اندازه که در کارنامه او ثبت شده است در کارنامه جریان سنی متحدون نیز درج می شود.

در بحران سیاسی این کشور، نوری مالکی و ائتلاف شیعه "دولت قانون" یکی از قفل های اصلی بن بست کنونی هستند. آنها معتقدند که به واسطه اینکه جریان سیاسی آنها بیشترین کرسی های پارلمان را از آن خود کرده اند باید نخست وزیر عراق را تعیین کنند.
با این حال ائتلاف"دولت قانون" به رهبری نوری مالکی فراموش کرده است که در انتخابات قبلی، آنها دومین لیست پیروز بودند و توافقلات سیاسی باعث شد تا مالکی به قدرت برسد.

نخست وزیر عراق خودمحور است، خصلتی که ویژگی مشترک همه سیاستمداران عراقی است. البته باید دقت کرد که قانون اساسی که همه احزاب از شیعه، سنی و کرد به آن رای داده اند اختیارات گسترده ای در اختیار نخست وزیر قرار می دهد. به عنوان مثال همین قانون به وی اجازه می دهد تا دو سال بدون پارلمان، کشور را اداره کند.
 
 یکی از عوامل اصلی ضعف مالکی را باید در احزاب شیعه جستجو کرد. اشخاصی مانند مقتدی صدر به تنهایی قادرند تا فرایند سیاسی را از مسیر عقلایی خویش خارج کنند، همین مقتدی صدر که شب قهر سیاسی می کند و روز آشتی می کند، شخصی که پس از بهم ریختن بصره و شهرک صدر به نام درس خواندن در قم، از عراق فرار می کند و پس از پا در میانی تهران، به بغداد نرسیده، درس های نخوانده قم را فراموش می کند.

"مجلس اعلای اسلامی عراق" که زمانی رویای مرجعیت سیاسی و مذهبی شیعیان عراق را در سر می پروراند هنگامی که رهبری به مقامات این تشکل توصیه می کنند تا همکاری بیشتری برای یکپارچگی ائتلاف سیاسی شیعیان انجام دهد "لا یکلف الله نفسا الا وسعها " سر می دهد. به زبان ساده شخصیت ها و جریانات سیاسی شیعه در عراق، به سختی به صراطی مستقیم می شوند!

در این میان، اصلی ترین ضامن حفظ عراق در شرایط موجود را باید در مرجعیت نجف و حضرت آیت الله سیستانی جستجو کرد. شخصیتی که به رغم دلگیری برخی، به خوبی می داند چه حرکتی را چه زمانی انجام دهد.

در هر صورت آینده سیاسی عراق را باید در مجموعه شرایط اجتماعی و سیاسی این کشور جستجو کرد. با انتخاب "سلیم الجبوری" به عنوان رییس پارلمان عراق و فواد معصوم به عنوان رییس جمهور این کشور به نظر می رسد شرایط سیاسی در حال رسیدن به یک ثبات نسبی است.

معلوم نیست در جلسه میان هیئت بلند پایه شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مسعود بارزانی چه گذشت اما هر چه بود رییس اقلیم کردستان رویای کشور مستقل کرد را برای مدتی فراموش کرده است.

درباره نخست وزیر آینده عراق نیز به نظر می رسد نوری مالکی تا زمانی که ارتش و کمیته های دفاع مردمی در برابر داعش و گروه های مسلح موفقیت های قابل عرضه ای کسب نکند از حق ائتلاف دولت قانون به عنوان حزب سیاسی پیروز در تعیین نخست وزیر کوتاه نخواهد آمد.

خبرهایی از اردوگاه گروه های مسلح به گوش می رسد که نشان دهنده افزایش اختلاف این گروه ها با داعش است که عامل اصلی این اختلافات، سرپیچی گروه های مسلح از بیعت با داعش است. تنها "انصار اهل الاسلام" با داعش بیعت کرده است و درگیری نقشبندی ها (بعثی ها) با داعش نشان می دهد که بعید نیست تجربه اختلافات گروه های مسلح در سوریه، در عراق نیز تکرار شود که این مساله به نفع ارتش عراق تمام خواهد شد.

بستر اجتماعی اهل سنت عراق نیز چندان با ضوابط داعشی سازگار نیست و بسیار بعید است بخش خاکستری اهل سنت در درازمدت پذیزای این شرایط باشند. حتی عشایر عرب های سنی نیز که جنگجویان آنها در شورش مسلحانه دخالت فعال دارند نیز فاقد بستر اجتماعی یکپارچه در میان اهل سنت هستند. به عنوان مثال فردی مانند "شیخ علی حاتم" شیخ عشیره الدلیمی که مسلحین وابسته به این عشیره در کنار داعش و بعثی ها در اشغال موصل نقش برجسته ای داشتند در انتخابات گذشته پارلمان عراق تنها نتوانسته بود کمی بیش از شش هزار رای کسب کند!

به این ترتیب به نظر می رسد پایگاه اجتماعی گروه های مسلح در میان اهل سنت عراق بسیار ضعیف تر از پایگاه اجتماعی گروه های مسلح در میان اهل سنت سوریه است که این مساله باعث می شود در دراز مدت فعالیت این گروه ها را با چالش جدی مواجه گردد.

جعفر محمدی در صفحه اش در فیس بوک نوشت:

این عکس، یک نظامی ارتش عراق را نشان می دهد که در یکی از سنگرهایی که برای مقابله با داعش ساخته اند،‌ مستقر شده است.
علت شکست های ارتش عراق در برابر داعش (عکس)
همین یک عکس برای توضیح علت شکست های پیاپی ارتش عراق در برابر داعش کافی است: تمام سینه خاکریز را پتو کرده اند تا خدای ناکرده لباس شان خاکی نشود و زیرشان هم لحاف انداخته اند تا جایشان نرم باشد!
سایه بان هم درست کرده اند تا آفتاب سوخته نشوند.سایه بان هم درست کرده اند تا آفتاب سوخته نشوند. یک کلمن آب خنک هم در سنگر گذاشته اند تا بد نگذرد.
این فضای جنگ در ارتش جدید عراق است.

اما در مقابل ،‌ داعشی ها که بعضی از آنها حتی زندگی در غرب را وانهاده اند، با به جان خریدن همه مصائب در راه هدفی که برای خود تعریف کرده اند،‌می جنگند.

این عکس ،‌ حرف های زیادی برای گفتن دارد... .

نیروهای داعش بخش هایی از منطقه کردستان عراق را تصرف و درگیری ها در 40 کیلومتری شهر اربیل مرکز کردستان عراق رسیده است.
عصر ایران - جنگ و درگیری داعش در مناطق شمالی عراق ادامه دارد. داعش تلاش می کند شهر اربیل مرکز کردستان عراق را تصرف کند.

 مهمترین تحولات عراق به این شرح است:

- ارتش آمریکا سه مرتبه مواضع داعش در شمال عراق را مورد هدف قرار داد. این سه حمله در روز جمعه انجام شد. جنگنده های اف ای 18 دو مرتبه و هواپیماهای بدون سرنشین هم یک مرتبه ، مواضع داعش را در نزدیکی شهر اربیل مرکز کردستان عراق بمباران کردند.

- دولت عراق در اقدامی بی سابقه، برای نیروهای مسلح کردستان عراق (پیشمرگه)، مهمات ارسال کرد.

این مهمات با استفاده از یک فروند هواپیمای ترابری سی 130  ارسال شد. این هواپیما در فرودگاه اربیل به زمین نشست و محموله تسلیحاتی اش را تحویل داد.


جنگنده اف ای 18 آمریکا بر روی ناو هواپیمابر جورج اچ بوش در خلیج فارس

ادامه پیشروی داعش برای تصرف اربیل / کمک بی سابقه تسلیحاتی دولت بغداد به کردستان / پایگاه ارتش سوریه در تصرف داعش
این اقدام در راستای حمایت از نظامیان کرد در جنگ آنها با نیروهای داعش است. نیروهای داعش به 40 کیلومتری شهر اربیل رسیده اند.

- نیروهای داعش بخش هایی از منطقه کردستان عراق را تصرف کرد. درگیری ها میان نیروهای پیشمرگه و داعش در 40 کیلومتری شهر اربیل مرکز کردستان عراق در جریان است.

- سیطره کامل داعش بر سد موصل بزرگترین سد عراق و چهارمین سد بزرگ خاورمیانه تایید شد.
- آمریکا برای دومین مرتبه، با استفاده از هواپیما، محموله های آب و غذا برای افراد در محاصره داعش در کوه های شمال عراق، پرتاب کرد.

به دنبال حملات داعش، هزاران نفر از عراقی های ایزدی و مسیحی به مناطق کوهستانی فرار کرده اند. آنها در محاصره نیروهای داعش هستند و به دلیل عدم دسترسی به آب و غذا در معرض مرگ قرار دارند.

- داعش برای اشغال شهر اربیل مرکز کردستان عراق تلاش می کند.

- داعش در سوریه نیز توانست آخرین پایگاه ارتش سوریه در استان الرقه را اشغال کند. در این عملیات، شمار زیادی از نظامیان سوریه کشته شدند و حجم زیادی از تسلیحات و خودروهای ارتش سوریه به دست داعش افتاد.

نیروهای نظامی کردستان عراق (پیشمرگه) در حال حفاظت از تاسیسات پالایشگاه اربیل

ادامه پیشروی داعش برای تصرف اربیل / کمک بی سابقه تسلیحاتی دولت بغداد به کردستان / پایگاه ارتش سوریه در تصرف داعش

- نیروهای نظامی کردستان عراق در روزهای اخیر از کمبود تسلیحات و مهمات شکوه کرده است. در مقابل داعش به دلیل در اختیار گرفتن تسلیحات و مهمات زیاد و پیشرفته از ارتش عراق، به لحاظ تسلیحات برتری دارد.

- یک مقام آمریکایی گفت دولت باراک اوباما در حال فعالیت برای سرعت بخشیدن به تامین تسلیحاتی کردستان عراق است.

ادامه دارد ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد