اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

راس هیئت حزب‌الله در مقابل المستقبل کیست؟

'بانک اسرار حزب الله' (معاون سیاسی حزب الله) که گفته است، 'حزب الله' و حزب 'جریان آزاد ملی' به ریاست ژنرال 'میشل عون' یک پیکر هستند، اکنون در راس هیات حزب الله در پشت میز گفت و گوها با 'جریان المستقبل' که نخستین دور آن سه شنبه شب برگزار شد، نشست .
به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی 'السفیر' روز چهارشنبه به بررسی زندگی و شخصیت 'الحاج حسین الخلیل' معاون سیاسی 'سیدحسن نصرالله' دبیرکل حزب الله لبنان که به 'بانک اسرار حزب الله' و هیات همراه وی و همچنین 'نادر الحریری' که به 'مرد سایه جریان المستقبل' شهرت یافته و همراهانش در این نشست، پرداخته است.

این روزنامه همچنین نگاهی کوتاه به زندگی 'حسین الحاج حسن' وزیر صنعت و 'حسن فضل الله' عضو فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان و دو عضو دیگر هیات حزب الله داشته است.

السفیر نوشت: حسین الخلیل که با رسانه ها و دوربین ها خیلی میانه خوبی ندارد، به دلیل روابط بسیار نزدیکش با دبیرکل حزب الله در قلب همه پرونده های حزب الله قرار دارد و به همین دلیل به بانک اسرار این حزب تبدیل شده است.

او یکی از حاضران اصلی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های سیاسی حزب الله در رابطه با پرونده های لبنانی و منطقه ای است.

حسین الخلیل در شهرک 'برج البراجنه' در ساحل جنوبی لبنان متولد شده و شاگرد 'العاملیه' و مدرسه سیاسی 'امام موسی صدر' است.

'فرزند جنبش امل' و شیفته انقلاب اسلامی ایران و اندیشه های بلند حضرت امام خمینی (ره) بعد از مدتی تصمیم گرفت با برخی دوستان دیگر خود حزب الله لبنان را تشکیل دهد.

عضو هسته اصلی گروه تشکیل دهنده حزب الله به عضویت 'شورای تصمیم گیری' این حزب در آمد و در دایما با 'سید مقاومت' در تماس است.

السفیر افزود: وی دارای طبع آرام و ذهنی قوی است، اما در مواقع حساس با عباراتی قوی و تحرکاتی بزرگ وارد صحنه می شود و اعلام موضع می کند. به سختی می توان این مرد همیشه آرام ولی پر تحریک را به واکنش عجولانه وادار کرد.

به دلیل جایگاه سیاسی و امنیتی ، دستیابی به او به معادلات خاصی نیاز دارد.

از قدرت زیادی در هنر مذاکره برخوردار است و روش های مختلفی را بکار می گیرد، به ویژه اینکه با آرامش پیشنهادهای مخالفان را به خوبی گوش می دهد.

در دوران زیادی بین بیروت و دمشق رفت و آمد کرده و در برخی پرونده ها با 'علی حسن الخلیل' معاون سیاسی 'نبیه بری' رییس 'جنبش امل'، ترکیب سیاسی 'دو خلیل' را بوجود آورده و گاهی 'جبران باسیل' داماد ژنرال عون نیز آنها را همراهی کرده است.

حسین الخلیل یکی از کارشناسان حزب الله در خنثی کردن 'مین' بحران های داخلی لبنان است، به ویژه اینکه با نیروهای 'سعد الحریری' در قدرت ارتباطات مسقیمی دارد و البته این ارتباطات از زمان 'رفیق الحریری' شکل گرفته و تاکنون ادامه یافته است.

الخلیل هرگز از داشتن روابطی متمایز و نزدیک با نبیه بری رییس مجلس و رییس جنبش امل غافل نشده است.

** حسین الحاج حسن

اما حسین الحاج حسن وزیر صنعت، فرزند شهرک 'النبی شیت' در منطقه 'بعلبک' در شرق لبنان، دارای دکترا در فیزیک و شیمی از دانشگاه 'اورلئان' فرانسه که سابقه چند سال نمایندگی در مجلس لبنان را دارد.

او سال 2009 میلادی برای نخستین بار در دوره نخست وزیری 'سعد الحریری' به عنوان وزیر وارد کابینه دولت لبنان شد و تاکنون یک پست وزارتی در دولت های 'نجیب میقاتی' و 'تمام سلام' هم برعهده داشته است.

پسر یکی از بردارنش در درگیری های سوریه و نبرد با تروریست های تکفیری به شهادت رسیده است.

** حسن فضل الله

نماینده جوان پارلمان لبنان و نویسنده کتاب 'حزب الله و دولت' که اکنون در لبنان با استقبال گسترده ای مواجه شده و نشان می دهد که وی با اسرار حزب الله کاملا آشنا است، در یک خانواده فرهنگی مذهبی متولد و رشد کرده است.

سال ها تجربه کار رسانه ای به ویژه در رسانه های حزب الله مانند شبکه 'المنار' و 'رادیو نور' را دارد که به تقویت روابطش با همه گروه های سیاسی لبنانی کمک کرده است.

فضل الله از سال 2005 میلادی تاکنون نماینده مردم 'بنت جبیل' در پارلمان لبنان است و ریاست کمیسیون رسانه و ارتباطات در پارلمان را برعهده دارد.

در رشته رسانه در دانشگاه لبنان درس خوانده و دکترایش را از دانشگاه لبنانی 'القدیس یوسف' گرفته و اکنون به دانشجویان هم درس می دهد.

به داشتن شخصیتی آرام، متوازن و اهل گفت وگو معروف و روابطی خوب با همه گروه های سیاسی لبنان دارد.

** مذاکره کنندگان جریان المستقبل

روزنامه لبنانی السفیر نگاهی نیز به نمایندگان جریان المستقبل در مذاکرات دیشب انداخته و از نادر الحریری رییس هیات این جریان در گفت و گوهای با حزب الله به عنوان 'مرد سایه سعد الحریری' رییس این حزب و 'مخزن اسرار سیاسی و زندگی شیخ سعد' یاد کرده است.

به گزارش ایرنا، السفیر در بررسی زندگی سیاسی هیات جریان المستقبل افزود: رییس دفتر و مشاور سعد الحریری، صحبت نمی کند و توضیح نمی دهد، اما مسایل را در پشت پرده و در جلسات پشت درهای بسته حل می کند.

نادر الحریری، 30 سال دارد و نزدیکانش او را 'منطقی، آرام و عاقل' معرفی می کنند که تابع احساسات نیست و 'رایگان امتیازی' نمی دهد.

السفیر افزود: نادر در همه کارها از جمله تحلیل مسایل و بیان مواضع و شعارها به شیخ سعد کمک می کند و او این مشاور جوان را برای گفت وگوهای سخت و نفس گیر با حزب الله بر سیاستمداران کارکشته ترجیح داده است.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: نادر الحریری در 'دایره تنگ تصمیم سازان و تصمیم گیران' اطراف سعد الحریری قرار دارد و نقش اساسی او، اجرای این تصمیم ها است.

فرزند شهر صیدا در جنوب لبنان، همه چیز را با مقیاس سود و زیان می سنجد و دارای مواضع سیاسی ثابتی است.

سعد الحریری بیش از دیگران به او اعتماد دارد و نادر جوان هم ارتباطاتی گسترده با همه گروه های سیاسی لبنان برقرار کرده است .

** نهاد المشنوق

السفیر نوشت: وزیر کشور کنونی لبنان که در داخل جریان المستقبل به 'مرد گفت وگو' شهرت دارد.

عضو مجلس لبنان از شهر بیروت پایتخت است و حتی قبل از این گفت و گوها از درهای امنیت سیاسی بارها با حزب الله به ویژه 'حاج وفیق صفا' مسوول بخش ارتباطات حزب الله وارد گفت و گو شده است.

السفیر افزود: نهاد المشنوق امروز با نهاد المشنوق دوران نخست وزیری نجیب میقاتی که نشستن با نمایندگان حزب الله در یک سالن را اشتباه و حتی جرم می خواند، تفاوت می کند.

وی معتقد است که با خشونت نمی توان به جنگ با خشونت رفت و اوضاع سیاسی و امنیتی لبنان مشورت با حزب الله و مشارکت با آن در دفاع از مرزهای کشور را ضروری کرده است و انتظار دارد لبنانی ها در این خصوص به اجماع دست یابند.

** سمیر الجسر

السفر خاطر نشان کرد: گویا سعد الحریری خواسته است با انتخاب 'سمیر الجسر'، شهر 'طرابلس' معروف به پایتخت شمالی لبنان هم نماینده ای در گفت وگوهای با حزب الله داشته باشد .

الحریری با این انتخاب در حقیقت 'اشرف ریفی' وزیر دادگستری را که مواضعی تند علیه محور مقاومت و حزب الله دارد، نادیده گرفته است.

ریفی زمانی که رییس پلیس ( نیروهای امنیت داخلی لبنان) بود، تجربه گفت وگو با حزب الله را داشته است.

السفیر افزود: الجسر عضو جریان المستقبل دارای دیدگاهی باز و مستعد گفت وگوهای سازنده برای حل پرونده های اختلافی است.

یکی از ویژگی های او این است که در سه سال گذشته که شمال لبنان به ویژه طرابلس به دلیل تحولات امنیتی ملتهب بود، علیه ارتش و حزب الله مواضع منفی اتخاذ نکرده است.

** گفت و گوهای حزب الله و جریان المستقبل

نخستین دور گفت وگوهای حزب الله و حزب جریان المستقبل سه شنبه شب در فضایی مثبت برگزار و دو طرف در بیانیه ای با تاکید بر ادامه و تکمیل این گفت و گوها با رویکردی مثبت برای کاهش تشنج ها و اختلافات انباشته شده، آن را فرصتی برای کمک به توافق داخلی لبنانی ها دانستند.

هیات های حزب الله و جریان المستقبل نخستین دور گفت وگوها را در ساختمان شماره 2 ریاست مجلس لبنان (عین التینه) و تحت نظارت نبیه بری رییس مجلس که چهار ساعت طول کشید، برگزار کردند.

'نادر الحریری' مشاور و رییس دفتر سعد الحریری رییس جریان المستقبل به همراه 'نهاد المشنوق' وزیر کشور لبنان و 'سمیر الجسر' از فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان از طرف این حزب در نخستین دور گفت وگوهای با حزب الله شرکت کردند.

حسین الخلیل معاون سیاسی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز به همراه حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان و حسن فضل الله از فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در پارلمان از طرف این حزب پشت میز گفت و گوها نشستند.

دور نخست این گفت و گوها که با تلاش های نبیه بری رییس مجلس و رییس جنبش امل لبنان شکل گرفته، تحت نظارت مستقیم وی برگزار شد و شخصا ریاست نخستین جلسه را برعهده داشت.

در این دور از گفت وگوها 'علی حسن الخلیل' وزیر دارایی و عضو جنبش امل از نزدیکان نبیه بری هم حضور داشت.

تاکنون جزییات این گفت و گوها منتشر نشده، اما فضای مثبت آن احتمال حل برخی از مشکلات کنونی لبنان را در پی خواهد داشت .
منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد