به مناسبت پیوند آب و خاک؛
نبرد
بدر با پیروزی مسلمانان پایان یافت و آرامشی در مدینه پدید آمد. زهرا سلام
الله علیها دختر پیامبر در خانه پدر به سر می برد. عده ای برای خواستگاری
او آمدند؛ اما رسول خدا صلی الله علیه و آله نپذیرفت.
گروه فرهنگی مشرق-
اول ذیالحجه سالروز عقد خجسته امام علی(ع) و حضرت صدیقه کبری(س) است که
بقای دین اسلام را تضمین کرد. این واقعه مبارک در سال دوم هجرت به وقوع
پیوست.
*****
علی جان! شریک زندگی و دین و عشقم!
زهرایت
آمده است تا دستانش را وقف نوازش روح زخمیات کند تا آثار رنجهای زندگی
از خاطرت محو شود. او از طرف خدا آمده است تا در تنهاییهای مردانهات،
همراهت شود. مگر نه آنکه رسول خدا(ص) فرمود: «جهاد زن، خوب همسرداری کردن
است»؟
زهرای تو، نیت کرده تا در این جهاد الهی، توفیق شهادت بیابد و
نزد خدای عشق روسپید شود. او هرگز از تو چیزی نخواهد خواست که تو را به
سختی بیندازد و یا از توانت فراتر باشد. تا فاطمهات هست، اجازه نخواهد
داد که شانههای مهربانت از اندوه بلرزد و چشمان نازنینت به اشک، تر شود.
زهرا در کنارت میماند، تا وقتی که تازیانهها میان دست او و تو فاصله بیندازد.
دانلودهنگام سرور کائنات است امشب... - حدادیان امام علی (ع) و ازدواج با فاطمه(س)نبرد
بدر با پیروزی مسلمانان پایان یافت و آرامشی در مدینه پدید آمد. زهرا سلام
الله علیها دختر پیامبر در خانه پدر به سر می برد. عده ای برای خواستگاری
او آمدند؛ اما رسول خدا صلی الله علیه و آله نپذیرفت.
علی علیه
السلام برای خواستگاری نزد محمد (ص) آمد و چنان که در کتاب های ویژه
زندگانی فاطمه (س) آمده است، پیغمبر او را به ازدواج علی (ع) در آورد و
فرمود: مرحبا و اهلا. مردانی از قریش از من رنجیدندکه چرا دخترم را به آنان
ندادم. من بدان ها گفتم که این کار به اذن خداست.
... با سعد
معاذ رئیس قبیله اوس به گفتگو پرداختند و آگاهانه دریافتند که جز حضرت علی
علیه السلام کسی شایستگی ازدواج با حضرت زهرا علیها السلام را ندارد و نظر
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز به غیر او نیست. از این رو دسته
جمعی در پی حضرت علی علیه السلام رفتند و سرانجام او را در باغ یکی از
انصار یافتند که با شتر خود مشغول آبیاری نخل ها بود. آنان روی به علی
کردند و گفتند: اشراف قریش از دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
خواستگاری کردهاند و پیامبر در پاسخ آنان گفته است که کار زهرا منوط به
اذن خداست و ما امیدواریم که اگر تو (با سوابق درخشان و فضایلی که داری) از
فاطمه خواستگاری کنی پاسخ موافق بشنوی و اگر دارایی تو اندک باشد ما
حاضریم تو را یاری کنیم.
با شنیدن این سخنان دیدگان حضرت علی علیه
السلام را اشک شوق فرا گرفت و گفت: دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
مورد میل و علاقه من است. این را گفت و دست از کار کشید و راه خانه پیامبر
را، که در آن وقت نزد ام سلمه بسر میبرد، در پیش گرفت. هنگامی که در خانه
رسول اکرم را کوبید پیامبر فورا به ام سلمه فرمود: برخیز و در را باز کن که
این کسی است که خدا و رسولش او را دوست میدارند.

ام
سلمه می گوید: شوق شناسایی این شخص که پیامبر او را ستود آن چنان بر من
مستولی شد که وقتی برخاستم در را باز کنم نزدیک بود پایم بلغزد. من در را
باز کردم و حضرت علی - علیه السلام وارد شد و در محضر پیامبر صلی الله علیه
و آله و سلم نشست، اما حیا و عظمت محضر پیامبر مانع از آن بود که سخن
بگوید، لذا سر به زیر افکنده بود و سکوت بر مجلس حکومت میکرد. تا اینکه
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سکوت مجلس را شکست و گفت: گویا برای کاری
آمده ای؟ حضرت علی - علیه السلام در پاسخ گفت: پیوند خویشاوندی من با
خاندان رسالت و ثبات و پایداریم در راه دین و جهاد و کوششم در پیشبرد اسلام
بر شما روشن است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: تو از آنچه که
میگویی بالاتر هستی. حضرت علی - علیه السلام گفت: آیا صلاح میدانید که
فاطمه را در عقد من در آورید؟
حضرت علی - علیه السلام در طرح
پیشنهاد خود بر تقوا وسوابق درخشان خود در اسلام تکیه میکند و از این طریق
به همگان تعلیم میدهد که ملاک برتری این است نه زیبایی و ثروت و منصب.
پیامبر
اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از اصل آزادی زن در انتخاب همسر استفاده
کرد و در پاسخ حضرت علی - علیه السلام فرمود: پیش از شما افراد دیگری از
دخترم خواستگاری کردهاند و من درخواست آنان را با دخترم در میان نهادهام
ولی در چهره او نسبت به آن افراد بی میلی شدیدی احساس کرده ام. اکنون
درخواست شما را با او در میان میگذارم، سپس نتیجه را به شما اطلاع
میدهم.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد خانه زهرا - علیها
السلام - شد و او برخاست و ردا از دوش آن حضرت برداشت و کفش هایش را از
پایش در آورد و پاهای مبارکش را شست و سپس وضو ساخت و در محضرش نشست.
پیامبر سخن خود را با دختر گرامیش چنین آغاز کرد:
علی فرزند ابوطالب
از کسانی است که فضیلت و مقام او در اسلام بر ما روشن است و من از خدا
خواسته بودم که تو را به عقد بهترین مخلوق خود در آورد و اکنون او به
خواستگاری تو آمده است؛ در این باره چه میگویی؟ در این هنگام زهرا - علیها
السلام - در سکوت عمیقی فرو رفت ولی چهره خود را از پیامبر صلی الله علیه و
آله و سلم برنگرداند و کوچکترین ناراحتی در سیمای او ظاهر نشد. رسول اکرم
صلی الله علیه و آله و سلم از جای برخاست و فرمود: «الله اکبر سکوتها
اقرارها» یعنی: خدا بزرگ است؛ سکوت دخترم نشانه رضای اوست.
دانلودامشب خدیجه در جهان لبخند دیگر می زند.... - حدادیان شروع زندگى در خانه اجاره اى کلبه
باصفا و محقر حضرت زهرا (س)خانهاى گلى بود که دلهائى مصفا به نور خدا در
آن یک زندگى مشترک را آغاز کردند. خانهاى رد ظاهر ساده و حتى اجارهاى،
ولکن اعضاى آن آرمانى متعهد بر اصول اخلاقى، در محیطى پر تفاهم و عاطفى و
خلاصه مالامال از معنویت و یاد خدا، خانهاى که از عرش خدا مورد نظر و
حمایت بود و دریچهاى از زمین به آسمان و از آسمان بر آن خانه دائما گشوده
شده بود و این نبود مگر به خاطر وجود انوار مقدسهاى که در علم و عمل
عالىترین مراتب کمال را با مجاهده نفسانى و انتخاب بهترین عقیده و آرمان
طى مىنمودند، خانه حضرت فاطمه (س) خانهاى بود گلى اما شعاع نور آن
عالمتاب شد و همه هستى را پرتوافکنى کرد.
حضرت على (ع) و حضرت فاطمه
زهرا (س) داراى خانهى مسکونى نبودند، از این رو حضرت على (ع) ابتدا محل
سکونت همسرش را در اطاقى که یکى از انصار در اختیارش نهاده بود و خود نیز
پس از هجرت در آن ساکن بود قرار داد. پس از مدتى دو زوج جوان به خانه
حارثه بن نعمان که در محله بنىنجار قرار داشت و به خانه پیامبر صلى
اللَّه علیه و آله و سلم نزدیک بود منتقل شدند تا اینکه حجرهاى در کنار
حجرهى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله براى آنان ساخته شد و تا پایان زندگى
خانوادگىشان در آنجا ساکن بودند.
وضعیت ساختمانى این خانه که در
اختیار حضرت على (ع) و حضرت زهرا (س) قرار گرفت خانه مسکونى مجللى نبود،
بلکه اطاقى گلین بود که سقف آن را با چوب خرما و حصیر پوشانده و آن را
گلاندود کرده بودند. فاصله سقف آن از کف به اندازهاى بود که دست به
راحتى به سقف مىرسید. آرى این بود کلبه حضرت زهرا (س) که از صفایش تور
خدا جلوهگر بود.
خداوند در قرآن پیرامون معنویت و فضیلت ایشان
فرموده: یعنى در خانههایى (چون خانه انبیاء) خدا رخصت داده که آنجا رفعت
یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام تسبیح و تقدیس ذات پاک او کنند.
وقتى این آیه نازل شد، ابوبکر از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله پرسید: آیا
خانه حضرت فاطمه و حضرت على (ع) از این خانههاست؟ پیامبر صلى اللَّه
علیه و آله فرمودند: بله، خانه آنان از بافضیلتترین این خانههاست.
جهیزیه و لوازم خانه حضرت زهرا (س) پیامبر گرامى رو به امیر مؤمنان کرد و فرمود: آیا چیزى از امکانات مالى و اقتصادى براى ازدواج در اختیار دارد؟
آن حضرت پاسخ داد: پدر و مادرم فدایت باد! به خداى سوگند شرایط اقتصادى من
بر شما پوشیده نیست. همهى ثروت من در حال حاضر یک شمشیر ستم سوز است و یک
زره براى جهاد و یک شتر آبکش براى کسب و کار.
آرى! این دارایى على
علیهالسلام است و این تمامى امکانات مالى و اقتصادى اوست که مىخواهد با
دخت یگانهى پیامبر پیمان زندگى ببندد.
پیامبر گرامى در برابر صداقت و
جوانمردى وصفناپذیر امیر مؤمنان در اوج کرامت و بزرگوارى فرمود: على جان!
اما در مورد شمشیرت نظرم این است که شما به او نیازمندى تا بوسیلهى آن در
راه خدا و دفاع از حقوق و امنیت انسانها به جهاد برخیزى و دشمنان تجاوز
کار خدا را سر جایشان بنشانى. در مورد شترت نیز نظرم این است که آن هم
وسیلهى کار و درآمد توست. بوسیلهى آن، هم نخلستانت را آب مىدهى و براى
خانوادهات هزینهى زندگى فراهم مىآورى و هم زاد و توشهى سفرت را جابجا
مىنمایى. پس از تعیین زرهى حضرت على علیهالسلام به عنوان مهریه حضرت
زهرا (س) حضرت رسول اکرم فرمودند: اما من دخت فرزانهام را به ازدواج تو در
خواهم آورد و در برابر این پیمان براى زندگى مشترک و به نشان صفا و صداقت،
اینک زرهات را بفروش و پول آن را بیاور تا ترتیب این کار را بدهم.
امیر مؤمنان به دستور پیامبر به بازار شتافت و زره مورد اشاره را به حدود
پانصد درهم فروخت و پول آن را به پیشواى بزرگ توحید و آزادگى تقدیم داشت.
بعد از آنکه امیرالمؤمنین علیهالسلام سپر جنگ خود را به پانصد درهم
فروختند و مهریه حضرت زهرا قرار دادند مبلغ آنرا به رسول اکرم دادند:
امام صادق علیهالسلام در ضمن روایتى مىفرماید: رسول خدا درهمها را در
دامنش ریخت و مشتى از آن را که شصت و سه یا شصت و شش درهم مىشد به امایمن
داد تا لوازم خانه خریدارى کند، مشتى دیگر را به اسماء بنت عمیس داد تا
عطر و گلاب بخرد، و مشتى را به امسلمه داد تا غذا تهیه کند و عمار و
ابوبکر و بلال را براى خرید چیزهائى فرستاد که براى خود حضرت زهرا لازم
بود، که از جمله وسائلى که براى براى حضرت خریدارى شد اقلام ذیل بود:
1- یک پیراهن به هفت درهم.
2- یک روسرى به چهار درهم.
3- قطیفه سیاه خیبرى.
4- تختخواب با روتختى
5- دو دست رختخواب از پارچه مصرى که محتواى یکى از آن دو لیف خرما و دیگرى پشم گوسفند بود.
6- چهار پشتى از پشم طائف با محتوائى از گیاهى به نام اذخر.
7- پردهاى از پشم
8- حصیرى هجرى
9- آسیاى دستى
10- دلوى چرمى
11- ظرفى مسى براى درست کردن حناء
12- کاسهاى براى شیر
13- ظرفى براى آب
14- آفتابهاى قیراندود
15- سبوئى سبز رنگ
16- دو کوزه سفالى
17- فرشى از پوست
18- عبائى قطوانى
19- مشک آب.
درسهایی از ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) برای خانوادههااز
ماجرای ازدواج حضرت علیعلیهالسلام و حضرت فاطمهعلیهماالسلام نکات بسیار
جالبی را میآموزیم که اگر خواهان سعادتیم و پیروی راستین اسلام، بایستی
تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد، و
دوم آنکه ساده زیستی در تمام شوون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج راه یابد، و
گرنه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ
غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ی ذهنهای کوتاه مادی و اشرافی است چون غل
و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آنها میافتد و هر روز این غل و
زنجیر بزرگتر و سنگینتر میشود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را
میگیرد و حیات جامعه را به سوی نابودی میکشاند، و بر فساد و
نابسامانیهای روانی و مشکلات اخلاقی میافزاید.
دانلودشب دامادی فاتح خیبر شده... - سیب سرخی درسهائی که از ازدواج حضرت علی و فاطمه زهرا علیهماالسلام میگیریم از این قرار است:1- کفو و همتا بودنیکی
از اصول اساسی و رازهای موفقیت ازدواج، کفو و همتا بودن دختر و پسر با هم
است، زیرا تنها در صورت همتا و همشأن بودن دو زوج است که درک متقابل آنان
از یکدیگر امکانپذیر است.
برخی تصور میکنند کفویت تنها به شرائط
ظاهری از قبیل مسائل نژادی و یا وضعیت مادی و رفاهی بستگی دارد. در صورتی
که چنین نیست، بلکه همتایی و هم سوئی آرمانها، خواستها و تمایلات روحی و
روانی افراد، میزان آگاهیهای علمی و دینی و میزان تعهد عملی به مکتب و
مذهب، و ارزش نهادن به ویژگیهای اخلاقی و فرهنگی است.
اگر مسئله
همتایی نبود، بدون تردید دختران زیبایی در مدینه بودند که از ازدواج با
حضرت علی علیهالسلام خرسند میشدند. اما او حتی از آنان خواستگاری هم نکرد
و برای حضرت فاطمه علیهماالسلام نیز خواستگاران فراوانی بودند امّا حضرت
فاطمه علیهماالسلام و پیامبرصلیالله علیه وآله به این وصلتها راضی نشدند
تنها حضرت فاطمه علیهماالسلام و روح والای او بود که زیباییها و شکوه
معنوی حضرت علیعلیهالسلام را درک میکرد . در این مورد پیامبر اکرم
صلیالله علیه وآله فرمودند: اگر خدا علی را نمیآفرید برای فاطمه کفو و
همتایی وجود نداشت.
2- خواستگاری بدون واسطهخواستگاری
بدون هیچ تشریفات و حضور واسطه انجام شد و حضرت علیعلیهالسلام شخصاً به
خواستگاری حضرت فاطمه علیهماالسلام از پیامبر صلیالله علیه وآله اقدام
نمود.
3- شرط اول : رضایت دخترپیامبر گرامی صلیالله علیه وآله بدون رضایت دخترش حضرت فاطمه علیهاالسلام به خواستگار پاسخ مثبت نداد.
4- قناعتدر
تهیه جهیزیه به ضروریترین و ابتدائیترین وسائل زندگی در آن عصر بسنده
شد، از سیرت پیامبر اسلام صلیالله علیه وآله میآموزیم که بایستی در الگوی
مصرف تجدید نظر کنیم و در زندگی فناپذیر و زودگذر دنیا به حداقل ممکن
قناعت ورزیم تا از گذرگاه پرهیاهوی زندگی سبکبار بگذریم و تن به بردگی این و
آن ندهیم.
مگر حضرت فاطمه علیهاالسلام دختر پیامبر صلیالله علیه
وآله رهبر بینظیر مسلمانان نبود؟ مگر از نژاد بنیهاشم یعنی اصیلترین و
شریفترین تیرههای عرب به حساب نمیآمد؟ مگر مادرش حضرت خدیجه
علیهماالسلام ثروتمندترین زن عرب در عصر خویش نبود؟ مگر از همه جهات علمی
فردی آگاهتر و اندیشمندتر از همگان نبود؟ مگر پیامبر گرامی اسلام صلیالله
علیه وآله نمیتوانست جهیزیه زیادی را همراه دخترش کند؟
پاسخ همه این سوالات «مثبت» است اما منش و روش پیامبر عظیم الشأن اسلام صلیالله علیه وآله و خاندانش بر ساده زیستی استوار است.
متأسفانه
در برخی خانوادهها به خصوص قشر مرفه جامعه جهیزیه دخترانشان نمایشگاه
بینالمللی کاملی است از لوازم خانگی داخلی و خارجی که برقش چشمهای
ظاهربین را خیره میکند.
5- مهیا کردن خانه برای ورود عروساکنون
ببینیم علی بن ابیطالب علیهالسلام شهسوار اسلام و محبوبترین مردان و
نزدیکترین آنان در نزد خدا و رسول خدا چه داشت و چه تهیه کرد:
ابن شهر آشوب در مناقب نقل میکند: که حضرت علیعلیهالسلام نیز اتاق خود را برای عروسی آماده کرد. بدین ترتیب که:
ابتدا
مقداری ماسه کف اطاق پهن کرد و چوبی هم تهیه نمود به دو طرف اتاق وصل کرد
تا لباسهای خود را روی آن بیندازد، و یک پوست گوسفند هم کف اتاق انداخت، و
یک بالش نیز که داخلش را از لیف خرما پر کرده بودند در آنجا نهاد.
انفاق حضرت زهرا (س) در شب عروسى پیامبر
صلى اللَّه علیه و آله و سلم در عروسى زهرا (س) یک دست پیراهن نو به زهرا
داده بود تا در شب عروسى بپوشد، هنگامى که فاطمه به خانه زفاف رفت، بر
سجاده عبادت خود نشسته بود و با خدا مناجات مىکرد، ناگاه مستمندى به در
خانه فاطمه آمد و با صداى بلند گفت: «از در خانه نبوت یک پیراهن کهنه
مىخواهم».
فاطمه (س) در آن وقت دو پیراهن داشت، یکى کهنه و دیگرى
نو، خواست پیراهن کهنه را طبق تقاضاى فقیر، به او بدهد، ناگاه به یاد این
آیه (92 آلعمران) افتاد که مىفرماید: «هرگز به حقیقت نیکوکارى نمىرسید
مگر آنچه را دوست دارید انفاق کنید».
حضرت زهرا (س) که مىدانست پیراهن نو را بیشتر دوست دارد، به این آیه عمل کرد و پیراهن نو را به فقیر داد.
فرداى
آن شب هنگامى که پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم پیراهن کهنه را در تن
او دید. پرسید: «چرا پیراهن نو را نپوشیدهاى؟ حضرت زهرا علیهاالسلام عرض
کرد: آن را به فقیر دادم.
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: «اگر پیراهن نو را براى شوهرت مىپوشیدى بهتر و مناسبتر بود».
فاطمه
(س) عرض کرد: این روش را از شما آموختهام، در آن هنگام که مادرم خدیجه
همسر شما گردید، همه اموال خود را در راه شما به تهىدستان بخشید، کار به
جایى رسید که فقیرى به در خانه شما آمد و تقاضاى لباس کرد، در خانه لباسى
وجود نداشت، شما پیراهن خود را از تن بیرون آورده و به او دادى، از این رو
این آیه (29/ اسراء) نازل شد: «و بیش از حد دستت را مگشا تا مورد سرزنش
قرار گیرى و از کرا فرومانى».
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم
تحت تأثیر محبتها و خلوص دخترش زهرا (س) قرار گرفت قطرههاى اشک از
چشمانش سرازیر شد، فاطمه (س) را به نشانه محبت به سینهاش چسبانید.
دانلودشعر خوانی حمیدرضا برقعی در سالروز ازدواج صدیقه کبری(س) و امیر المومنین(ع) خطبه پیامبر (ص) در عقد حضرت زهرا (س) الحمدلله
المحمود بنعمته المعبود بقدرته، المطاع لسلطانه، المرعوب من عذابه المرغوب
الیه فیما عنده النافذ امره فى سمائه و ارضه، الذى خلق الخلق بقدرته و
میزهم بحکمته و احکمهم بعزته، و اعزهم بدینه و اکرمهم بنبیه محمد ثم ان
الله عز و جل قد جعل المصاهره نسبا لاحقا و امرا مفترضا نسخ بها الاثام و
اوشح بها الارحام و الزمها الانام فقال عز و جل و هو الذى خلق من الماء
بشرا فجعله نسبا و صهرا و کان ربک قدیرا فامر الله یجرى قضائه و قضائه یجرى
الى قدره و قدره یجرى الى اجله فلکل قضاء قدر، و لکل اجل کتاب یمحو الله
ما یشاء و یثبت و عنده امالکتاب.ثم
ان الله تعالى امرنى ان ازوج فاطمه من على و قد زوجته على اربعماه مثقال
فضه، ارضیت یا على؟ فقال على: رضیت عن الله و عن رسوله، فقال (ص) جمع الله
شملکما و اسعد جدکما و بارک علیکما و اخرج منکما کثیراً طیباً. سپاس
خداوندى را سزاوار است که بندگان را به نعمت عبودیت مقرب داشت و به قدرت
اطاعت مکرم فرمود و به سلطنت و صولت مطیع و منقاد ساخت و به عذاب و نعمت
بیمناک فرمود خدایى که امرش در آسمانها و زمین نافذ است، خداوندى که
موجودات را به قدرت خود آفرید، و به حکمت خود از هم متمایز و مشخص فرمود و
به عزت ایمان رشته شخصیت آنها را مستحکم و به دین و فضیلت گرامى داشت و به
نبوت محمد (ص) بر آنها منت نهاد.
آن خدایى که مصاهرت و دامادى را
سبب خویشاوندى قرار داد و بدین وسیله افراد و اقوام را به هم ملحق فرموده و
الفت داد و امر فرمود این فریضه را همه اطاعت کنند و از سنتهاى خداوندى
خویش قرار داد و با این دستور، آثار بتپرستى را محو و معدوم کرد و ارحام
مادران را به ازدواج و دامادى زینت داد و مردم را به این دستور و اجراى آن
ملزم کرد.
آنگاه فرمود: خداوند عزوجل آن خالقى است که بشر را از آب خلق فرمود و میانشان سبب و نسب قرار داد و پروردگارت توانا است.
پس
فرمان خداست که قضایش را اجرا مىکند، و قضاى او است که بر قدرش جارى
مىگردد و قدرش به سوى اجلى روانه مىشود و براى هر اجلى کتابى است با
این همه اختیار کل به طور مطلق در دست او است آنچه را بخواهد محو یا اثبات
مىکند و نزد او است امالکتاب (لوح محفوظ) سپس فرمود: پروردگار عالم مرا
امر کرد که تزویج کنم فاطمه را به على، و هماکنون به قصد انشاء و به امر
حق، فاطمه را به عقد ازدواج على درآوردم به مهر چهارصد مثقال نقره.
آنگاه
رو کرد به على (ع) و فرمود: یا على آیا راضى هستى؟ على (ع) از جاى خود
برخاست گفت: از خدا راضى و از رسول او خشنودم. پس از آن رسول خدا (ص) در حق
آنها دعا کرد و گفت: خداوند مشکلات شما را برطرف نماید. و شما را خوشبخت
کرده و سعادتمند گرداند، و بر شما مبارک باد این ازدواج با میمنت، و
فرزندان پاک و پاکیزه از شما به عمل آید. آنگاه از منبر بزیر آمد و فرمود:
انما انا بشر مثلکم اتزوج فیکم و ازوجکم الا فاطمه فان تزویجها من السماء خطبة.
من یک نفر همانند شما هستم به شما زن مىدهم و از شما زن مىگیرم جز فاطمه که تزویج او در آسمان انجام گرفته است.
دانلودتوصیه های رهبر انقلاب به زوج های جوان