مفاهیم
سری زیادی در این مکان وجود دارد که با بررسیهای بیشتر میتوان نمادهای
مختلف، ارجاعات نجومی به زحل و دیگر سیارات را مطالعه کرد. هر کسی که آشنا
به نمادها باشد، حتی بدون دانستن تاریخ، فلسفه یا باورهای قدیسان آخرالزمان
نیز میتواند نیت اصلی این کلیسا را با خواندن معانی آثار هنری به کار
رفته متوجه شود.
گروه گزارش ویژه مشرق- واژه
"Symbol" در لغت بهمعنای نماد، نشانه، دالّ، نمودگار،
نمون، رمز است و در عرف علمی، کد و سمبل نیز برای آن بهکار میرود. این اصطلاح، در حوزه فلسفه زبان، زبانشناسی، ارتباطشناسی
و هنر و ادبیات بهکار برده میشود و اصل آن ریشه در ادبیات نشانهشناختی جهان باستان
دارد. گذشتگان همواره منابعی غنی از رمزها (نمادها) را در ادبیات خود دربر داشتهاند
و نمادها از ارکان اساطیر کهن است؛ بلکه زبان اسطوره، نماد است. اما اصطلاح نشانه و به تبع آن انواع نشانه از جمله نماد (symbol)، برای اولینبار توسط چارلز
ساندرز پیرس، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی و با تقسیم سهگانه نشانه توسط او وارد ادبیات
علمی دوران مدرن شد و مورد استفاده در علوم گوناگون قرار گرفت.
پیرس "نشانهها" را به سه دسته معروف
شمایل (Icon) ، نمایه (Index) و نماد (Symbol) تقسیم کرده است. این گفتار
به مطالعه نماد با رویکرد ارتباطشناختی و بهعنوان یک واسط (Medium) در انتقال پیام میپردازد
و از جنبههای فلسفی محض و زبانشناختی صرف در اینباره صرفنظر میکند.
در این گزارش به بررسی نمادهای فراماسونری به کار رفته در سه مکان مهم در آمریکا می پردازیم.
ساختمان کنگره آمریکاساختمان
کنگره آمریکا تنها یک ساختمان دولتی نیست بلکه کانون روحانی ایالات متحده
است. ساختمان، هنر، و نماد های این بنا اهمیت زیاد سازمان های مخفی را در
شکل دادن قدرتمندترین حکومت جهان آشکار می سازد.
در این گزارش به
بررسی ساختمان کنگره می پردازیم و ویژگی هایی را که این ساختمان را به
مکانی فراماسونی، یا یک هیکل سلیمان آمریکایی، تبدیل میکنند پیدا می کنیم.
کنگره آمریکا؛ یکی از نمادهای اصلی قدرت آمریکا
یک
فرد آمریکایی عادی ساختمان کنگره را جایگاه دموکراسی می داند که در آن
تصمیمات بزرگ سیاسی گرفته می شوند. افراد کمی هستند که به عناصر معنوی
معماری و نمادین ساختمان که به واقع آن را به معبدی از رازو رمزهای
فراماسونی تبدیل می کند توجه نمایند. در پشت همه ماجرا جورج واشنگتن قرار
گرفته است، یک فراماسون درجه سی و سوم که "مسیح آمریکایی" خوانده می شد.
ساختمان
کنگره مفاهیم زیادی در بر داشت که برای افراد عادی ناشناخته بود اما گویا
سازندگان اهمیت زیادی برای آن ها قائل بودند: همترازی با اجسام آسمانی،
اهمیت خطوط لی (ley Lines خطوطی که تصور میشد اماکن برجسته مذهبی و روحانی
را به هم مرتبط می کند)، روابط و معانی رمزی و مخفی اعداد، انرژی معنوی، و
غیره. این ها ممکن بود برای مردم عادی "چیزهای احمقانه عصر جدید" به نظر
بیاید ولی نه برای بنیانگذاران آمریکا که به این چیزها اهمیت زیادی می
دادند.
نگاهی به معنای ساختمان کنگرهمثل
همه ی واشنگتن دی سی، ساختمان کنگره نیز تقریبا کاملا توسط فراماسون ها
طراحی شده است و در معماری و کارهای هنری "نشانه ها"یی از این گروه دیده
می شود.
ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دی سی توسط گروهی از
معماران که تقریبا همه ی آن ها فراماسون بودند ساخته شد. طراحی اولیه
ساختمان توسط "ویلیام ثورنتون" (1828-1759) صورت گرفت و کار آن نهایتا توسط
"برودر بنجامین لتروب" ( شاگرد معمار انگلیسی ساموئل پپیس کوکرل،
1827-1754) تکمیل شد که او نیز آن را پس از جنگ 1812 دوباره طراحی کرد.
ساختمان های کناری و گنبد بزرگ بعد ها توسط برودر توماس اوستیک والتر
اضافه شدند.

گذاشتن سنگ بنای ساختمان توسط جورج واشنگتن در لباس کامل فراماسونیسنگ
بنای ساختمان کنگره ایالات متحده با تشریفات فراماسونی در 18 سپتامبر 1793
تحت نظارت لژ(فراماسون) اعظم مریلند گذاشته شد. رئیس جمهور جورج واشنگتن
ریاست مراسم را بر عهده داشت و افرادی چون جوزف کلارک از مریلند، الیشا دیک
از ویرجینیا، و ولنتین رینتزل از مریلند وی را همراهی می کردند.
طرح جغرافیایی کنگره

ساختمان کنگره در مقابل بنای یادبود واشنگتن
واشنگتن
دی سی با دقت زیادی مطابق اصول جادوگری قدیم طراحی شد. ساختمان کنگره
بخاطر مکان و شکل ظاهری خود، بخش مهمی از این شهر است. مهمترین ویژگی
ساختمان کنگره گنبد بزرگ آن است که همانطور که بعد از این خواهیم دید معنای
نمادین عمیقی دارد. این گنبد در مقابل بنای یادبود واشنگتن قرار دارد که
نمونهای تقریبا 170 متری ازیک ستون هرمی سنگی مصری است. این طرح همچنین به
طرز عجیبی شبیه به میدان سنت پیتر در واتیکان است که در آن یک ستون هرمی
سنگی (ابلیسک) در مقابل یک گنبد عظیم الجثه قرار دارد.

میدان سنت پیتر، واتیکان، ستون هرمی ابلیسک در مقابل گنبدهمین
طرح در پاریس، آستانه (در قزاقستان)، وبسیاری از شهرهای دیگر دیده می شود.
این ها تصادفی نبوده و معنای مهمی دارند. تئوری های زیادی وجود دارند که
ادعا می کنند اشکالی چون هرمها، گنبدها، و قوسها میتوانند از اطراف خود
انرژی گرفته یا به اطراف انرژی پخش کنند. حال اینکه این مطالب تا چه حد
درست است هنوز مشخص نیست.
حال از زاویه ای دیگر به ساختمان
کنگره نظر می اندازیم. خط مستقیمی را فرض کنید که از نوک گنبد مستقیما به
زیرزمین وصل میشود. ما بدین ترتیب ساختمان را واکاوی خواهیم کرد.
مجسمه آزادی بر فراز کنگرهدر
بالای گنبد کنگره مجسمه مرموز آزادی روی سطحی کروی که احتمالا نماد زمین
است قرار دارد. در اطراف کره این جمله که "از میان همه، یکی" "E Pluribus
Unum” نوشته شده است.
کلمبیا الهه نمادین آمریکا و
شخصیت اسطورهای آمریکایی است.
گفته
می شود که مجسمه یک نماد تمثیلی مونث است که در دست راستش دسته شمشیری
غلاف شده و در دست چپش تاج پیروزی ساخته شده از برگ بو و نیز سپر ایالات
متحده را گرفته است.
این سپر درست شبیه سپری است که در نشان بزرگ
ایالات متحده وجود دارد. و مانند آن شامل 13 خط میشود. با این تفاوت که در
قسمت بالای این زره هم 13 ستاره وجود دارد.
قبای کوتاه او با
سنجاق سینه ای که روی آن US یا ایالات متحده نوشته شده، بسته شده است و
بخشی از آن با پتوی سنگین ریشه دار به سبک بومیان که از روی شانه ی راست او
آویزان شده پوشانده شده است. او به صورت نمادین رو به مشرق و به سمت ورودی
اصلی ساختمان دارد که این بدان معناست که خورشید هیچگاه بر آزادی غروب
نمیکند."
حال این الههای که بر بالای مهمترین ساختمان آمریکا قرار دارد و کنگره را تحت نظارت دارد کیست؟
مطمئنا او بر خلاف آنچه خیلیها تصور می کنند
حضرت مریم نیست و
به هیچ یک از الهه های قدیم نیز ربطی ندارد. واقعیت این است که این ناحیه
(ناحیه D.C) به اسم همین شخصیت شناخته میشود و ناحیه "کلمبیا" نام دارد.
کلمبیا الهه نمادین آمریکا و شخصیت اسطورهای آمریکایی است.نماد کلمبیا در همه تبلیغات آمریکایی به چشم می خورد
گنبد کنگره آمریکا
در
قسمت درونی گنبد که از داخل ساختمان کنگره قابل رویت است نقاشی بسیار مهمی
دیده می شود که اهداف سیاسی، معنوی و فلسفی بنیانگذاران آمریکا را آشکار
می کند.
با وجود آن که میلیونها توریست از این نقاشی دیدن کرده
اند اما نویسندگان معدودی معانی عارفانه، مبهم و کیمیایی این اثر را مورد
بررسی قرار داده اند . کتاب جالب " دروازه آزادی" اثر ویلیام هنری و مارک
گری تنها کتابی است که به تحلیل معنای اسرارآمیز این نقاشی که " آپوتئوسیس"
یا "عروج از زندگی خاکی" نام دارد پرداخته است.
آپوتئوسیس
اثر هنرمند ایتالیایی "کنستانتینو برومیدی" بود که بخاطر نقاشیهایش که در
اختیار واتیکان و پاپ پیوس نهم قرار گرفته بودند مشهور شد.
در سال
1848 جوزپه متزینی که فراماسون نیز بود برای سرنگونی قدرت پاپ اقدام کرد
که این باعث ایجاد دورانی از آشوب و نیز فرار پاپ شد. این انقلاب البته
موفق نبود و قدرت پاپ طی یک ائتلاف اروپایی به وی بازگشت. اما در کمال تعجب
برومیدی دستگیر و متهم به هدایت یکی از گروه های انقلابی متزینی برای
سرنگونی واتیکان شد. او بخشی از محکومیت خود را در زندانها گذراند ولی
بعدا به او اجازه داده شد که به آمریکا برود و هیچ وقت به واتیکان
بازنگردد. او در آمریکا با کار کردن برای گروههای مخفی چون ژزوئیتها
(سربازان مسیح) به شهرت رسید. داستان برومیدی در انطباق کامل با وضعیت "ضد
واتیکان" کنگره است. حال بیایید نگاهی به شاهکار هنری برومید یعنی
آپوتئوسیس بیاندازیم.
آپوتئوسیس چیست؟آپوتئوسیس
به معنای ارتقای یک سوژه به درجه ی الهی است. به عبارت دیگر، این نقاشی
ارتقای جورج واشنگنتن را به وضعیتی خدایگونه، همچون وضعیت مسیح مسیحیان به
تصویر میکشد.
او روی رنگین کمانی نشسته و پشت سر او دریچه و
دروازه خورشید رو به بهشت (یا عالم ارواح) است. به عبارت بهتر، واشنگتن در
حال خروج از رحم گنبد است تا تولدی دوباره را در قالب خدایی جاودان تجربه
کند. ویلیام هنری در کتاب خود اشاره کرده است که خدایی حضرت مسیح هم در هنر
مذهبی قدیمی به شکل مشابهی مصور شده بود.

تابلو "آخرین حکم" اثر هانس مملینگ
مسیح نشسته بر رنگین کمان و دروازه ی خورشید پشت او

تابلو "مسیح در عظمت"
در این اثر نیز مسح روی رنگین کمان نشسته و شخصیت های مذهبی در اطراف او هستندبنابراین آپوتئوسیس یک پیام روشن دارد:
جورج واشنگتن مسیح آمریکایی است. این ممکن است به نظر یک مسیحی عادی کفرآمیز باشد اما در توازن کامل با فلسفه ی ماسونی سازندگان کنگره است.
آموزه
های کابالایی یهود میگویند که جرقهای از الهیت در وجود هر انسانی نهفته
است. و این خدایی بودن درونی را میتوان با آموزش معنوی و ذهنی و فراگرفتن
هنرهای اسرارآمیز بیدار کرد. بطوریکه یک آموزش موفق، منجر به تولد یک مرد
کامل شده، یک مسیح، یا یک خدا-انسان میشود.
روسیکروسیانیها
معتقدند که تعلیمات مسیح مثل تعلیمات بودا راه اصلاح روحانی را که برای
رسیدن به تنویر لازم است نشان می دهد. جورج واشنگتن به عنوان یک فراماسون
درجه سی و سه به این سطح متعالی رسیده است.
برخلاف نقاشیهای بالا
که در آنها مسیح با فرشتگان و قدیسان احاطه شده است، واشنگتن با شخصیتهای
الحادی قدیم احاطه شده و با اسرار فراماسونی در آمیختهاند.

توث هرمس با کادوسه (نشان جام و مار) و کلاه بالدارش 
ولکان، خدای آتش و کیمیاگری

فریدوم (که نام دیگرآن کلمبیا است)
در حال کنار زدن پادشاهان و یاغیان 
مینروا، الهه حکمتهرمس،
پوزئیدون،ولکان، فریدوم، سرس، و مینروا به ترتیب نشانه تجارت، دریا، نیرو،
جنگ، کشاورزی، و حکمت هستند. نقاشی اما معنای سحرآمیز پنهانی را مخفی نگه
می دارد.
معنای کیمیاییگفته
می شود "کیمیا هم فلسفه است و هم عملی که میخواهد به نهایت حکمت و
جاودانگی برسد. این امر هم با تقویت کیمیا و تولید موادی که خواص غیر طبیعی
دارند همراه است."
هدف نهایی کیمیاگری دستیابی به امر بزرگ است که
همان تبدیل فلزات پایه به طلاست، یا به عبارت دیگر تبدیل انسان به خدا.
نقاشی مذکور توازن بین عناصر کیمیا که همان هوا، آتش، آب، و خاک هستند را
به تصویر می کشد که به ترتیب در هرمس، ولکان، سرس، و پوزئیدون تبلور
یافتهاند. جورج واشنگتن نیز خود به طرز مشابهی به عنوان شخصیت کیمیاگری
نشان داده شده است.

"کیمیاگری" روی کلیسای نتردام پاریس 
جورج واشنگنتن در حال اشاره به یک کتاب"در
نمادشناسی کیمیاگری، تخت واشنگنتن جایگاه حکمت است. او قابل مقایسه با
"کیمیاگر" کلیسای نتردام است. فالکانلی در کتاب "راز کلیساها" در مورد
حکاکی کلیسای نتردام می گوید: کیمیاگری توسط زنی نشان داده شده است که سر
در ابرها دارد. درحالیکه بر تخت نشسته گرزی در دست چپ خود دارد که نشانه ی
قدرت پادشاهی است و در دست راست خود دو کتاب دارد، یکی باز (ظاهرگرایی) و
دیگری بسته (باطن گرایی). بین زانوان او نردبان فلاسفه یا نردبان بهشت قرار
دارد.
جورج واشنگتن نیز در این تصویر بالا در ابرهاست. به جای گرز او
خنجری رو به پایین دارد و کتاب بازی را به ما نشان می دهد. اما این رازها
چه هستند؟" (ویلیام هنری "دروازه آزادی.)
زیرزمین کنگرهدقیقا
زیر گنبد و در طبقه زیرین، زیرزمین ساختمان وجود دارد که در آن چهل ستون
ساخته شده به سبک یونانی طبقه فوقانی را نگه میدارند. در مرکز این دایره از
ستونها، یک ستاره قطبنمای برنجی است که مرکز واقعی واشنگتن دی.سی است.

همه آدرس های خیابان ها در واشنگتن دی سی در ارتباط با این ستاره داده می شوند.بناهای
دیگر مشهور ماسونی (مثل ساختمان قانونگذاری مانیتوبا و دیوان عالی
اسرائیل) نیز زیرزمینی دارند که در آن ستونهایی در ردیفهای دایرهای با یک
ستاره در مرکز وجود دارد و این ستاره هم دقیقا زیر گنبد قرار گرفته است.
این ویژگی موجود در بناهای فراماسونی عصر جدید، از اهمیت بالایی برخوردار
است.
مقبره واشنگتندر
زیر زیرزمین مقبره جرج واشنگتن قرار دارد. البته جسد او البته به خاطر یک
دعوای حقوقی در کوه ورنون است. البته بعضی معتقدند که قرار بوده مقبره خالی
بماند، همانطور که مقبره مسیح خالی ماند. زیرا واشنگتن یک انسان نیست بلکه
یک خداست!
اقلام متفرقهامکان ندارد که همه ی ویژگیهای ارزشمند ساختمان کنگره را در یک مقاله آورد اما این چند عکس جالب را ببینید.

مجسمه جرج واشنگتن این
مجسمه که واشنگتن را خشمگین و با سینهای عریان (شبیه به زئوس در المپیا)
نشان میدهد قرار بود در ساختمان به نمایش گذاشته شود اما درگیریهایی را
بوجود آورد و باعث ناراحتی مردم در جامعه بسیار مسیحی و بسیار پیوریتن
آمریکای آن زمان شد. هیچ کس واقعا نمیدانست چرا آنها باید به یک واشنگتن
لخت نگاه کنند. آنها همچنین نمیفهمیدند چرا واشنگتن باید شبیه خدایان
کفار نشان داده می شد. این مجسمه الان در اسمیتسونین است.

یک مجسمه شرمآور دیگر که از انظار عموم جمع آوری شد این
مجسمه نیز توسط " هوریشو گرینوف" خالق مجسمه قبلی واشنگتن-زئوس ساخته شد.
در این مجسمه مرد سفیدپوست مقبولی نشان داده میشود که دارد یک بومی وحشی
دیوانه را رام می کند. مرد سفیدپوست که هیکلی دوبرابر وی دارد به او می
گوید: "هیس، مشکلی نیست، وحشی کوچولو، بدبختی تو تمام شد. تمدن بزرگ ما از
تو به خوبی مراقبت خواهد کرد." این اثر غیر تهاجمی(!) که به شایستگی "
نجات" نامیده شده است! مدتی در ساختمان مدور کنگره نگهداری شد. این مجسمه
الان در انبار قرار گرفته است.

پنجره اتاق عبادت در
سال 1955 در کنار ساختمان مدور اتاق عبادت قرار گرفت. در پنجره تصویر
واشنگتن نشان داده شده است و بعصی نمادهای دیگری که ممکن است متوجه آنها
بشوید.

آپوتئوسیس لینکولن
ساختمان قانونگذاری ایالت منیتوبا ظاهر
ساختمان قانونگذاری منیتوبا در کانادا بسیار با شکوه است، اما در واقع،
حاوی برخی علائم رمزآلود ماسونی میباشد. در این ساختمان، اجزای متعدد هیکل
سلیمان بازسازی شده است و نشاندهنده عمق نفوذ فلسفه هرمتیک در
دموکراسیهای امروزی است. در ادامه گزارش، برخی از نشانههای رازآلود به
کار رفته در این ساختمان معرفی میشود.
در
معماری آمریکای شمالی، عناصر گوتیک بسیار به کار رفته است. به علاوه، در
همه شهرهای این منطقه، میزان طراحیهای نئوکلاسیک و نیز سایر دورههای
معماری به چشم میخورد. اما ساختمانهای شهر وینیپگ بهترین مکان برای
مشاهده نمونههای بیهمتا از معماریهای ماسونی است که در پس ظاهر ساده
ساختمانها پنهان شدهاند.
تنها چند کیلومتر آن طرفتر از مرکز
جغرافیایی آمریکای شمالی، ساختمان قانونگذاری ایالت مانیتوبا بنا شده است
که در ساختمان آن سنگهای تیندال به کار رفته و با فسیلهای دریایی تزیین
شده است. این ساختمان، 30 جریب از اراضی برودوی در حومهی شهر وینینپگ را
اشغال نموده است.
منظره
بیرونی این ساختمان، بسیار تماشایی است. مشاهده معماری داخلی آن نشانگر
کاربرد همزمان عناصر معماری مسیحی، یونانی، مصری، بابلی و یهودی است که به
گونهای رازآلود با سنت جادویی هرمتیک ترکیب شده است. پیش از این، ما به
صورت مجزا به این ساختمان توجه نداشتیم، اما نورپردازی اطراف این ساختمان،
نظر ما را به خود جلب نمود. نگاه کردن طولانی مدت به این بازی نور، باعث
میشود که رنگها کمکم محو شود و فقط ارغوانی باقی بماند. این اثر به
«توهم ارغوانی» مشهور است.
معماری این ساختمان، شهرت چندانی نداشت
تا اینکه در سال 2006 نفوذ ماسونها به کار گرفته شد تا رسانهها در مورد
این ساختمان مطالبی را بیان نمایند. گزارشهای اختصاصی مفصلی در رسانههای
مستقل و دیگر رسانهها تولید شد که به معرفی علائم شیطانیای که در این
ساختمان به کار رفته بود، میپراختند. البته آنها این علائم را بسیار
خوشبینانه تفسیر میکردند و میگفتند که این علائم، نشاندهندهی «جشن
رستاخیز» است. واقعیت این است که این علائم، تماما در خدمت بیان قدرت
هرمتیسیسم است.

«پسر زرین». هرمس ، مهمترین اسطوره در میان اندیشمندان ماسونی است.
زیرا او به وجود آوردندهی آیین تشریفات ورود به حلقه ماسونی قلمداد میگردد.
تقریبا تمام علائم ماسونی، به نوعی به هرمس باز میگردد. معبد سلیمان - سه اتاق مقدسجالبترین
جنبهی ساختمان قانونگذاری منیتوبا، این است که این ساختمان شباهت بسیار
زیادی به معبد سلیمان دارد. این مطلب را فرانک آلبو از دانشگاه وینیپگ
اعلام کرده است. تحقیقات او نشان میدهد که در هنگام ساخت، وسواس و دقت
زیادی به خرج داده شده تا این شباهت حفظ شود.
گفته میشود معبد
سلیمان اصلی، 10 قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده و توسط بابلیها در سال
586 پیش از میلاد تخریب شد. معبد دوم، صدها سال بعد در همان مکان در
اورشلیم که مقدسترین شهر به شمار میرفت، ساخته شد. این معبد، مرکزی برای
عبادت و محلی برای ملاقات یهودیان اورشلیم بود. نقشه معبد اصلی توسط حیرام
ابیف طراحی شده و به حضرت سلیمان ارائه گشت. از نظر تاریخی، معبد سلیمان،
جایگاه رفیعی در اندیشه ماسونی دارد. سلسلهمراتب معنوی و آیین نمایشی ورود
به حلقهی ماسونی، ریشه در تاریخچه بنای معبد سلیمان دارد.
پس از
عبور از درب ساختمان قانونگذاری منیتوبا، وارد یک تالار کاملا مربع
میشوید که هر ضلع آن، 66.6 فوت است. به نظر آلبو، عدد 666 به کتاب De
Occulta Philosophia نوشته کورنلیوس آگریپا باز میگردد. معمولا عدد 666
را بنا بر کتاب مقدس، دجال (Beast) تفسیر شده و به شیطان مربوط میگردد، در
حالی که چندین معنای دیگر نیز از این عدد قابل برداشت است. بیشترین چیزی
که در مورد رابطه 666 و ساختمان مجلس قانونگذاری توسط رسانهها بیان
میشود این است که این عدد به خورشید به عنوان سرچشمه زندگی اشاره دارد.
اگر عدد یک را با 36 جمع کنید و مدام 37 را جمع بزنید، به عدد 666 میرسید.
36، تعداد اجرام آسمانی منظومه شمسی است که دور خورشید میگردند.
به
تالار ورودی بازگردیم. در ابتدای تالار، دو مجسمه گاومیش آمریکایی مشاهده
میشود که با تمام جزئیات خود ساخته شدهاند. در قدیم، اعتقاد بر این بود
که گاو نر قدرت دور کردن شیاطین را دارد و بنابراین در معابد کهن از قدرت
جادویی این حیوان استفاده میشد.

دو گاومیش آمریکایی و 3 تا 13 پله.
(عدد 13 یک عدد مقدس ماسونی است)

با عبور از دو ستون فرماسونری، وارد معبد سلیمان میشویم درست
در میان این دو گاو، پلکانی مشاهده میشود که شامل سه 13 پله است و با سنگ
مرمر ونیزی ساخته شده است. با بالا رفتن از پلهها، وارد اتاقی میشوید که
دقیقا زیر مجسمه پسر زرین است . سقف این اتاق یک گنبد دایرهای با چرخ
هندسی است که با قطعات کوچک سنگ مرمر احاطه شده است. در زیر گنبد، یک
ستارهی 8 پر قرار دارد و به همین دلیل این اتاق به برکه ستاره سیاه معروف
است. این ستاره در بابل، نشانه رب النوع ایشتار بود و در این ساختمان، درست
زیر مجسمه هرمس قرار گرفته است.

اتاق گنبد داری که درست زیر مجسمه پسر زرین قرار دارد اگر
کسی زیر گنبد بایستد و رو به بالا صحبت نماید،به شکل شگفتانگیزی صدایش
تغییر میکند. این نقطه از ساختمان، شبیه اتاق قربانی طراحی شده است.
خدایان جهان زیرین، از نیروی قربانی بهره میگیرند و ارواح توسط هرمس به
جهان زیرین راهنمایی میشوند. ظاهرا مرمر رگه دار در اطراف ستاره، استعاره
از خون قربانی است. این شبیهسازی درست در اتاقی است که زیر مجسمه پسر زرین
قرار دارد. پسر زرین بر روی گنبد این اتاق نشسته و صورتش به سمت شمال است.

برکه ستاره سیاه که دقیقا زیر گنبد قرار دارد عبور
از این تالار، ما را به اتاق دیگری که به اتاق ملاقات معاون فرماندار
معروف است میرساند. متناظر این اتاق در معبد سلیمان، مقدسترین مکان در
معبد مقدس است. در اینجا میتوانیم نشانههای بیشتری از فرماسونری ببینیم.
اگر ابعاد این اتاق را به مقیاس ماسونی تبدیل کنیم، دقیقا 20 در 20 خواهد
شد که در کتاب مقدس و در بخش اول کتاب پادشاهان بیان شده است. بالای این
اتاق از بیرون، «تابوت عهد» حجاری شده است که مطابق تابوت عهدی که در
تورات توصیف شده است و در معبد نگاهداری می شد، میباشد.

اتاق پذیرایی معاون فرماندار

پرده آبی که شبیه آن حجاب آبی رنگی است که در تورات بیان شده
و در معبد سلیمان بر روی تابوت عهد کشیده شده بود

تابوت عهد در ساختمان مجلس که دقیقا بر بالای مقدسترین
مکان این محل مقدس (دفتر معاون فرماندار) قرار گرفته است در
بالای تمام کلیساهای قدیمی مربوط به دوران رنسانس، هنوز میتوان مجسمه پسر
زرین را مشاهده کرد. شاید مهمترین این مجسمهها، همین مجسمهای 17 فوتی
برنزی باشد که با با طلای واقعی، آب داده شده است و بسیار درخشان و گیرا به
نظر میرسد.
پسر زرین، استعاره از هرمس تریسمیگستوس، پدر
کیمیاگری، فلسفه رازآلود است که دانش نور را میدانست. این مجسمه بر روی یک
پا ایستاده و مشعلی را در دست دارد و در دست دیگرش گندم دارد. این مجسمه
در سال 1919 نصب شد و رو به شمال دارد. در شب این مجسمه مانند خورشید
میدرخشد. در عالم معنا، نمادگرایی کیمیایی چنان در این ساختمان به کار
رفته است که انگار زبان رایج، نمادهای کیمیاگری است نه کلمات. این اجتماع
متناقضهاست.
بر روی برج اصلی که گنبد را بر روی خود جای داده است،
4 حجاری قرار دارد. هر یک از این حجاریها، نمایانگر، خاک، باد، آتش و آب
است. این نمادها به صورت علم، کشاورزی، هنر و صنعت در اندازه واقعی ساخته
شدهاند. فرانک آلبو میگوید: پسر زرین، بر این حجاریها مشرف است و بر
آنها حاکمیت دارد تا آنها را متحد نماید و آنها را به طلا تبدیل نماید. این
نماد نیز پروسه کیمیاگری را به نمایش میگذارد.

مجسمه کشاورزی که نماد زمین است و یکی از عناصر چهارگانه کیمیاگری است بخشهای مصری ساختمان
قانونگذاری، علاوه بر این، جادوگری عمیق و تاریک مصر را به نمایش
میگذارد. دو ابوالهول که سقف برج اصلی را زینت بخشیدهاند. یکی از آنها
رو به مشرق و محل طلوع خورشید است و دیگری رو به مغرب و محل غروب خورشید
قرار دارد. بر روی این ابوالهولها به خط هیروگلیف نام «تاتموس سوم» نوشته
شده است. او در میان ماسونها معروف است به اینکه دقیقترین جادوگران را
داشته است و روزکروشنها مدعی هستند که از اعقاب او میباشند.
بر روی مجسمه ابوالهولها، جملهای نیز در ستایش خدای خورشید «را» به خط هیروگلیف نوشته شده است :
"ظهور ابدی برای خدای خورشید، «را» باد که خدای خوبی است و زندگی میبخشد" انتظار میرود که این نوع حکاکیها و جملات را بر دیوار مقبرهها و معابد کهن ببینیم، نه بر روی سقف یک ساختمان دولتی.
نشانههای فرعینشانههای فرعی ساختمان قانونگذاری، را میتوان اینگونه جمعبندی کرد:
دو ابوالهول عظیم بر روی سقف که حامل نوشتهای به خط هیروگلیف در مورد خدای خورشید، «را» هستند
چندین جفت گاومیش آمریکایی در اندازهی واقعی
سر «مدوسا»
جمجمه یک چهارپا و سایر نظرقربانیها مانند سرهای شیر
چند
مجموعه لامپ و چراغ، که نشانگر نماد خاصی هستند. یکی از این مجموعهها که
در میان گنبدی قرار دارد، شامل یک لامپ بزرگ در وسط و 12 لامپ در اطرافش
است و یادآور مسیح و 12 حواری او میباشد.
جاپایی به شکل رز طلایی.
چهره مرد و زن که نماد زاد و ولد هرمس و آفرودیته است (تولد هرمافرودیتوس )
یک درخت در اندازه واقعی بر روی دیوار در سالن قانونگذاری، اثر آگوستوس تک
پیکرتراشیهای جرج گاردت (مجسمه موسی که ده فرمان را در دست دارد، مجسمه سولون از آتن باستان)
حجاریهای برادران پیچیریلی که توسط آلبرت هاج اجرا شده است
موضوعات نجومی مانند تصویر تحویل اعتدال شب و روز.
ساختمان
به گونهای طراحی شده که در روز و روشنایی مشاهده شود. در پارک اطراف آن،
چندین دسته چراخ در نظر گرفته شده است تا محوطه را کاملا روشن نماید

مدوسا، رو به سوی آتن دارد

جمجمه گاو- نماد گاو نر قربانی شده

حضرت موسی 
نمادی از عیسی و 12 حواری است یا خورشید و 12 دایرة البروج آن؟
هرکدام باشد 13 عدد مقدس ماسونهاست. 
یک نقاشی دیواری مربوط به دوران جنگ جهانی اول که مصائب مسیح را به تصویر میکشد.
در وسط تصویر، مردی که با سینهی عریان ایستاده است، نشانگر مسیح است
و به شکل آیین ورودی ماسونی آراسته شده است 
سینه عریان در آیین ورود به فرماسونی موضوعی
که ذهن را آزار میدهد این است که سیاست در صحنهای اجرا میشود که به شدت
شبیه معبد است. کسی که با معماری این ساختمان آشنا شود از خود میپرسد که
آیا این مکان برای آموزش سحر و جادو ساخته شده است؟ مکانی است که در آن
سوال ابدی دانش پاسخ داده میشود؟ مکانی برای غیبگویی از طریق تهذیب جسمی
و روحی و تجربه ماهیت زیبایی است؟ محلی برای متحد کردن تناقضهاست؟ جادوی
جنسی در اینجا آموزش داده میشود؟
حتی اگر این احتمالات را هم در
نظر نگیریم، به سختی میتوان این مکان را محلی برای تجربه پالایش روحی به
شیوه فرقههای مرموز ندانست. نتیجه عبور از سرسراها و سالنها ناخودآگاه
باعث تأثیرگذاری بر شما میگردد. مواجهه با مبلمان و مجسمههای مجلل،
دکورهای شیک، الگوهای متفاوت، مقیاسهای دقیق، خط هیروگلیف و نقاشها و...
باعث پالایش روح شما میگردد. در این ساختمان نیز مانند معبد اصلی در
اورشلیم، احساس رستگاری روحی به سراغ انسان میآید.
معماریها و آنگیزههای آنفرانک
سیمون به عنوان معمار اصلی این بنا، کاملا تحت نفوذ اعضای یکی از لژهای
فرماسونری به نام «قلب ساده ستاره قطبی» یکی از زیرمجموعههای شاخه «لژ
بزرگ شرقی فرانسه» بوده است. در اصل سیمون در فراخوان دولتی ایالت منیتوبا
در سال 1911 برنده شد. اما فردی مرموز به نام سپتیموس وارویک نقشه این
ساختمان را کشید. در واقع، سیمون فقط فردی است که به نمایندگی از برادران
ماسونیش، معرفی میشود. به اعتقاد سیمون، اجرای چنین هندسهای، یک معجزه
الهی بود و به همین دلیل در آن، عناصر مرموز مسیحی و غیر مسیحی را ترکیب
کرد. البته اتمام این بنا، به دلیل مشکلات مالی و آغاز جنگ جهانی اول،
میسر نشد. سیمون در مورد چرایی چنین طرحی میگوید: "مردان و زنان
نمیتوانند در مکانی معمولی، زشت و بیروح، خوب و خوشحال باشند"
بهرهگیری
از معماری «عصر طلایی» که به آثار ویتروویوس (هنرمند شهیر رومی)
بازمیگردد، سبب شد که سیمون و همکارانش به برخی از جزئیات کامل معماری
بپردازند که زیبایی آن غیرقابل انکار است. به عقیده آلبو(که بیشک، بهترین
متخصص در زمینه این ساختمان است) ، سیمون قصد داشت که مردم با ورود به
ساختمان قانونگذاری تحت تأثیر معماری قرار گیرند و به صورت نیمهآگاه، به
سوی امور معنوی مانند ایمان، امید، اخلاق و خیرخواهی سوق داده شوند.
اما اگر این موضوع درست باشد، آیا میتوان گفت که در کنار نیت شیطانی سازندگان، برخی خیرخواهیها هم وجود داشته است؟
تصور
تجربی و این نوع به کارگیری نمادهای جادویی توسط سیمون، به شکل
موفقیتآمیزی به انسان خودآگاهی و احساس پالایش روحی میدهد. اما میتواند
در کنار این، برای ترویج شیطان، جادو و سایر فرقههای رازآلود نیز به کار
رود.
فرد جستجوگر، در ساختمان قانونگذاری ایالت منیتوبا،
نشانههای زیادی از شیطانپرستی میتواند پیدا کند که بر منطبق بر اسناد و
شواهد واقعی قرار دارند.
وینیپگ به عنوان یک شهر ماسونی شناخته
میشود و هنوز هم ماسونها در آن فعالند. به علاوه مشهور است که این شهر
دارای انررژیهای روحی زیادی است. نویسنده کتاب شرلوک هولمز، یکبار گفته
بود: "من به این نتیجه رسیدهام که وینیپگ در صدر تمام شهرهایی قرار دارد
که در آنها امکان فعالیتهای روحی وجود دارد." کانون دویل، در وینیپگ در یک
جلسه احضار ارواح با حضور برخی از استادان ماسونی شرکت کرد.
تمام این شواهد و مدارک، ما را به یک پرسش میرساند: چه کسانی دموکراسیها را اداره میکنند و واقعا چه کسی را میپرستند؟
میدان معبد در ایالت یوتادر
قلب شهر "سالت لیک"، مرکز ایالت "یوتا" آمریکا، "میدان معبد" قرار گرفته
که به عنوان مرکز فرهنگی، روحانی و مدیریتی فرقه مورمون مسیحیان شناخته
میشود. این مجموعه 10 جریبی شامل یک معبد، یک خیمه گنبدی شکل و
ساختمانها، مقبرهها و یادبودهای بسیار زیادی است.
در حالی که این
مکان به ظاهر محلی مقدس و بی خطر به نظر میرسد اما با نگاهی دقیقتر به
این ساختار میتوان حضور نمادهای رمزی، ماسونی و پاگان (آئیینها شرکآلود)
را در آن دید. مطالعه عمیقتر این زمینهها همچنین موجب افزایش جنجالها
بر سر مورمونیسم شده و حقایق را در مورد خدای واقعی این فرقه فاش میکند.
وحشتزده و غیرعادی...بازدیدکننده
از این منطقه مذهبی خود را در محاصره نمادهای مشکوکی میبیند که با جادوی
سیاه، شیطان و یا پاگانیسم باستان آمیخته شدهاند. چرا چنین نمادهایی در
ساختمانهایی که ظاهرا برای مسیحیان ساخته شده است دیده میشود؟ بسیاری از
مورمونهای قدیم ادعا کرده بودند که قدیسان آخرالزمان (LDS) مخفیانه از
پیروان خود خواسته بودند تا لوسیفر را بپرستند. آیا آنها درست میگفتند؟
معبدمعبد
در نقطه مرکزی میدان معبد قرار گرفته است و نقش قلب کلیسای "عیسی مسیح
قدیسان آخرالزمان" را ایفا میکند. خود این ساختمان باابهت و استوار است و
با مجسمههای زیادی احاطه شده است. گفته شده است که این نحوه چینش به منظور
همسانسازی شرایط با معبد باستانی بیتالمقدس است. به هر حال اگرچه میشود
دهها صفحه در رد این ادعا نوشت اما با نادیده گرفتن این موضوع بر خود
ساختار مجموعه متمرکز خواهیم شد.
ستاره پنجپر وارونهنمای
بیرونی معبد شامل نمادهای بیشماری است که نه تنها آثار پاگانیسم باستان را
در خود دارند بلکه مستقیما با شیطان درآمیخته شدهاند. اما مشهودترین این
نمادها، ستاره پنجپر وارونه است.
این
نماد در سرتاسر میدان معبد دیده به اشکال مختلف دیده میشود. یک ستاره پنج
پر عمودی نشاندهنده پنج عنصر بوده و محافظی علیه ارواح خبیث است. این
ستاره همچنین خاصیت نسبت طلایی را نیز در خود دارد. و تاکیدی بر تسلط و
برتری روح خدایی بر بشر است.
در مقابل، یک ستاره پنج پر وارونه و برعکس،
نمایانگر سلطهپذیری روح خدایی در برابر ماده و سلطهپذیری انسان در برابر
غرایز پستش است.

تعبیر "الیفاز لوی" از ستارههای پنجپر قائم و وارونه.
در
این تعبیر، بر خلاف باورهای معمول آن زمان، لوی ستاره پنجپر وارونه را
نمادی منفی معرفی کرد. این ستارهها در قرون پیش از انتشار کتابهای لوی در
تشریفات جادوگری مورد استفاده قرار میگرفتند.
اما "ریچارد
کاوندیش" نیز در کتاب "هنرهای سیاه" خود درباره ستارههای پنجپر نوشته
است: ستاره پنجپری که یک راس آن بالاست، شیطان را دفع میکند اما یک ستاره
پنجپر وارونه که دو راس آن بالا قرار دارد، نماد شیطان و جذب نیروهای
شیطانی است که دلیل آن هم در وارونگی و اشاره آن به عدد 2 است. بدین صورت
که این ستاره نشانگر "بز" عظیم "بزم جادو" ا "بزم سبت" (Witches’ Sabbath)
است که دو راس بالایی آن نیز شاخهای بز را نشان میدهند.
خورشید، ماه و ستارهها روی
دیوارهای معبد سنگهای خورشید، صورتهای ماه و ستارگان (به صورت ستارههای
پنجپر وارونه) دیده میشود. این اجرام آسمانی در معابد پاگان باستان نیز
دیده میشود و میتوان استفاده از آنها را تا دوران پرستش "بعل" نیز
ردگیری کرد. در ادیان رمزآلود، فرقههایی مثل فراماسونها چنین نمادهایی را
استفاده میکنند و آنها را در بناهای خود نیز به کار میبرند.
چشم جهانبین این
نماد سنتی ماسونها که نشانگر "معمار عظیم" است در سمت راست نمای سردر
معبد قرار گرفته و با نقش و نگارهایی محصور شده است. به احتمال زیاد این
شکل، نشانگر مراحل ابتدایی کلیسای مورمون است که بسیار شبیه به روندی است
که فراماسونها دارند.
دست دادن اسرارآمیز مورمونها
شبیه به فراماسونها دستدادنهای سری و رمزهای عبور را در مراحل اولیه
خود میآموزند. این تصویر دستدادن در سردر معبد قرار گرفته و مشابه تصاویر
دستدادنی است که در ساختمانهای ماسونی و بناهایی مثل تصویر زیر وجود
دارند:
در
بالای تصویر دست دادن معبد میدان معبد نوشته شده است: " من آلفا و امگا
هستم". این جمله از کتاب "مکاشفات یوحنا" گرفته شده است و میتوان آن را
اینگونه ترجمه کرد که "من آغاز و پایان هستم". حقیقت این است که در بالای
تصویر دستدادن، نماد دکترین سری قدیسان آخرالزمان، این سوال را ایجاد
میکند که واقعا آلفا و امگا چه کسی است؟
حوض غسل تعمید هر
یک از معابد مورمونها، حوض غسل تعمید مخصوص به خودش را دارد که بر پشت
مجسمه 12 گاو نر به اندازه واقعی آنها، قرار گرفته است. مورمونها
میگویند این حوض از حوضچهای که در ورودی معبد سلیمان قرار داشت برگرفته
شده است. اما چیزی که آنها فراموش کردند بگویند این است که آن حوضچه معبد
سلیمان (Laver) از سوی روحانیون و برای تمیز کردن خودشان بعد از قربانی
کردن حیوانات مورد استفاده قرار میگرفته است. (کلمه Laver خود به معنای
"تمیز کردن" است.) و این حوض هیچگاه برای غسل دادن مردم استفاده نمیشده
است.
این در حالی است که مورمونها برای آنکه مردگان پس از مرگ
بخشی از کلیسای مورمون شوند آنها را در این حوض غسل میدهند. امری که قطعا
در حوضچه معبد سلیمان نیز انجام نمیشده است.
از سوی دیگر تاکنون
غسلهای فضاحتبار زیادی نیز توسط مورمونیها در چنین مکانهایی صورت گرفته
است. برای مثال گفته میشود مادر باراک اوباما که اخیرا به دلیل سرطان فوت
کرد نیز بدون اجازه خانوادهاش توسط مورمونها غسل داده شده است.
این
در حالی است که چنین اقداماتی را نمیتوان در سابقه هیچیک از ادیان
مسیحیت و یا یهود ردیابی کرد. مورمونیهای قدیمی که شاهد این مراسمات
بودهاند میگویند که این تشریفات مذهبی در مکانها و میادین جادوگری و
احضار ارواح انجام میشده است.
موزه تاریخ و هنر کلیسااین
موزه جشنهای کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان و تاریخ آن را به نمایش
گذاشته است. شما میتوانید اطلاعاتی در مورد مهاجرت آنها، اسکانشان و
افرادی که به عنوان رئیسجمهور از سال 1830 تاکنون عمل کردهاند به دست
بیاورید. البته ستارههای پنجپر وارونه نیز در این موزه فراموش نشدهاند!

ورودی موزه

ستارههای پنجپر وارونه این
ستارههای پنجپر در ورودی موزه تاریخ و هنر کلیسا دیده میشوند. یک بار
دیگر باید بر اهمیت مفهوم این نماد تاکید کرده و تصریح کنیم که قرار دادن
ستاره پنجپر وارونه همچون گذاشتن یک صلیب وارونه در کنار یک کلیسا است.
"مانلی
هال" در کتاب معروف "آموزههای سری همه قرون" مینویسد: در نمادگرایی، یک
شکل وارونه همیشه به معنای یک قدرت منحرف و گمراه است. اما افراد عادی حتی
به خصوصیات رمزآلودی که به طلسمهای شبیه به ستارههای پنجپر کنایه
دارند، مظنون هم نمیشوند.
در شکل بالا، ستاره پنجپری که در یک دایره قرار گرفته، در تشریفات جادوگری سیاه مورد استفاده قرار میگرفته است.
مانلی
هال در بخش دیگری از کتاب خود مینویسد: جاودگر سیاه نمیتواند از نمادهای
جادوی سفید، بدون وارونه کردن آنها استفاده کند زیرا این نمادها نیروهای
جادوی سفید را دربر دارند که برای جادوی سیاه مهلک محسوب میشوند. بنابراین
این جادوگر باید اشکال مقدس را تغییر شکل دهد. به عبارت دیگر جادوگر اصولی
را که نمادهای مذکور به آن اشاره دارند، تغییر میدهد و منحرف میکند.
جادوی سیاه یک هنر بنیادی نیست. این نوعی سوءاستفاده از هنر است. بنابراین
هیچ نمادی از خودش ندارد. و صرفا شکلهای کنایی جادوی سفید را گرفته و با
واژگون کردن و تغییر شکل دادن آنها، از آنان استفاده میکند.
ستاره
پنجپر استفاده بسیار زیادی در جادوی سیاه دارد، و به سه شکل مختلف مورد
استفاده قرار میگیرد: ممکن است از یک نقطه شکسته شده باشد تا خطوط متقارن
به همدیگر نرسند؛ ممکن است وارونه شود و دو راس آن بالا رفته و یک راس آن
پائین باید؛ و یا ممکن است که با تغییر طول اضلاع، ستاره تغییر شکل پیدا
کند.
اما ستاره پنجپر وقتی که در جادوی سیاه مورد استفاده قرار
میگیرد،"نشان سم شکافته" و یا ردپای شیطان نامیده میشود. این ستاره دو
راس در بالا دارد که "بز تلالربع"نامیده میشود زیرا ستاره وارونه شبیه به
شکل سر بز است.
در این موزه میتوانیم ستارههای پنجپر بیشتری نیز پیدا کنیم، آن هم در محلی که برای کودکان در نظر گرفته شده است.
مرکز بازدیدکنندگانمرکز
بازدیدکنندگان یک محل توریستی است اما در عین حال شامل آزار دهندهترین
نمادگراییهای میدان معبد است. بطوریکه از اساس معبود مورمونیسم را فاش
میکند.
مجسمه کریستوس گفته
میشود مجسمه کریستوس نشانه و شمایل کلیسای قدیسان آخرالزمان است که در
اینجا در مرکز بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است. این مجسمه، بدلی از
مجسمه کریستوس کپنهاگ دانمارک ساخته "برتل توروالدسن" میباشد. اما این
نسخه که ساخته مورمونهاست در مقابل یک صحنهپردازی غیرمعمول قرار گرفته
است: جهان؛ که احتمالا این اقدام ارجاعی است به مفهوم گنوستیک "مسیح
کیهانی"؛
شاید بدانید که یکی از راههای ابتدایی برای تحلیل یک اثر
هنری این است که رابطه بین نور و سایه را مورد بررسی قرار دهیم. در این
صحنهپردازی، شخصیت کریستون (عیسی مسیح) در "حقیقت سایهای را بر کره زمین
انداخته است." حال با توجه به این اعتقاد که عیسی "نوری بر جهان" میباشد، و
با توجه به آنکه سایه انداختن بر چیزی، بطور نمادین به معنای نگه داشتن آن
در تاریکی و جهل است، باید به این سوال پاسخ داده شود که اگر شخصیت عیسی
منبع نور نیست، پس چیست؟ جواب این سوال در ساختمان مدور مرکز بازدیدکنندگان
است.
ساختمان مدور ساختمان مدور در مقابل مجسمه کریستوس است و نوع خاصی از ستاره پنج پر وارونه در آن وجود دارد.

ستاره پنجپر وارونه با راس پائینی کشیده شدهراس
پائینی این ستاره پنجپر کشیده شده است. اگرچه بسیاری از بازدیدکنندگان به
این مسئله توجه نمیکنند اما همین جزئیات، معانی رمزآلود سنگینی را در بر
دارد. اول آنکه، طول غیرعادی راس پائینی نشانگر انحراف جنسی یا اخلاقی قدرت
خیر و خوبی است. مسئله دوم هم اینکه این ستاره پنجپر خاص که راس پائینی
آن در حال سقوط است، یک معنی دقیق رمزی دارد: "سفوط لوسیفر، فرشته نزول
داده شده، ستاره صبح".
مانلی هال در اینباره مینویسد: وقتی ستاره
قائم میچرخد و راس بالایی به پائین میافتد، به معنای سقوط ستاره صبح است.
بعد از دانستن این حقیقت، معمای نور و سایه هم به سادگی حل میشود. لوسیفر
که دربردارنده نور است، به عنوان منبع نور جهان در نظر گرفته شده است.
پیکرهای هم که نمایانگر عیسی مسیح است، مانع رسیدن نور به زمین میشود. که
این بدان معناست که مسیحیت تاثیر تاریککنندهای بر بشریت دارد. در نتیجه
این صحنهپردازی که ظاهرا آمدن مسیح به زمین را جشن میگیرد، در حقیقت به
معنایی کاملا مخالف و وارونه به کار رفته است.

نخبگان قدیسان آخرالزمان در مقابل کریستوسدر
طول تاریخ، همه جریانهای روحانی نور را اوج نمایش خیر، حقیقت، زیبایی،
دانش و خرد الهی دانستهاند. در تمامی هنرهای مذهبی، منبع نور بیشترین
اهمیت را دارد. برخی از مورمونهای قدیم ادعا کرده بودند که قدیسان
آخرالزمان لوسیفر را به روشهای زیرکانه و فریبکارانه میپرستند. که
نمادگرایی این مکان نیز بیانگر همین ادعاهاست.
پیشکش قابیل یکی
دیگر از محتویات عجیب مرکز بازدیدکنندگان، تصویر بالاست. در این تصویر آدم
و حوا در مقابل یک قربانگاه که میوه روی آن وجود دارد زانو زدهاند. این
تصویر ارجاعی است به بخش چهارم کتاب پیدایش که ماجرای پیشکش هابیل و قابیل
به خدا را توصیف میکند.
در بخش چهارم کتاب پیدایش آمده:
1.پس آدم حوا را به عنوان همسر خود شناخت و او قابیل را حامله شد. و (آدم) گفت که خداوند به من فرزندی عطا کرد.
2.و باز حوا برادر (قابیل) هابیل را به دنیا آورد. و هابیل گوسفند چرانی میکرد اما قابیل کشاوزی میکرد.
3. و با گذشت زمان، قابیل میوه را به عنوان پیشکشی برای خدا برد.
4.و هابیل هم برههای تازه به دنیا آمده و پروار خود را برای پیشکش برد. و خدا به هابیل و پیشکشش توجه کرد.
5.اما به قابیل و پیشکشش توجهی نکرد. و قابیل بسیار عصبانی شد و چهرهاش ناراحت شد.
6.و خدا به قابیل گفت، چرا عصبانی میشوی؟ و چرا چهرهات در هم شده است؟
7.اگر از محصول خوبت میآوردی، پذیرفته نمیشدی؟ و اگر محصول خوب نیاوردی، گناه از در وارد میشود. حال هابیل مهتر و رئیس است.
8.و قابیل به برادرش هابیل گفت: بیا به دشت برویم. و وقتی به دشت رفتند، قابیل علیه برادرش برخواست و او را کشت.
خلاصه
این داستان این است که هابیل و قابیل پسران آدم و حوا بودند. هابیل چوپان
بود و قابیل نیز در زمین کشاورزی میکرد. وقتی موعد ارایه پیشکش به خدا
رسید، هابیل برهای را قربانی کرد و قابیل نیز میوه پیشکش کرد. خدا هدیه
هابیل را پذیرفت و میوه قابیل را نپذیرفت. قابیل نیز فریب شیطان را خورد و
در نهایت برادرش را کشت.
مجسمهای که در کلیسای قدیسان آخرالزمان به
نمایش گذاشته شده است، آدم و حوا را به تصویر کشیده است که میوه را به
خدا پیشکش میکنند و یک بره (هدیه هابیل) در حالی که زنده است آنجا نشسته و
خوشحال است که قربانی نشده است. آیا این تصویر، به معنای تنفر (یا حتی
جنگ) علیه یک خدای بیانصاف و ستمگر نیست؟ چرا باید پیشکشی که قابیل ارایه
کرد و خدا نپذیرفت را به تصویر بکشیم؟
در واقع معنای چنین چینشی به
باورهای شیطانپرستان برمیگردد که خدا را یک مستبد سرسخت میبینند.
شخصیتهای موجود در افسانهها و کتاب مقدس که با خدا میجنگند، در دکترین
شیطانپرستان تحسین میشوند. لوسیفر، برانگیزاننده نور، به عنوان ناجی
پنهان بشریت دیده میشود که هدیه خداشناسی را به انسانها هدیه کرد.
دروازه عقاب دروازه
عقاب که در جنوب معبد قرار گرفته است هم شاهد یک ستاره پنجپر وارونه است.
در بالای این دروازه، یک عقاب عظیم 90 کیلویی دیده میشود که یک کندوی
زنبور عسل را در چنگال خود گرفته است. کندوی عسل نماد یوتا و مورمونیسم
است و اتفاقا یکی از نمادهای مهم فراماسونری نیز هست.
نتیجهگیریمفاهیم
سری زیادی در این مکان وجود دارد که با بررسیهای بیشتر میتوان نمادهای
مختلف، ارجاعات نجومی به زحل و دیگر سیارات را مطالعه کرد.
هر کسی
که آشنا به نمادها باشد، حتی بدون دانستن تاریخ، فلسفه یا باورهای قدیسان
آخرالزمان نیز میتواند نیت اصلی این کلیسا را با خواندن معانی آثار هنری
به کار رفته در آن متوجه شود. معانی پنهان هنرهای میدان معبد ترکیبی از
پاگان و نمادشناسی واژگون است که پرستش لوسیفر را تشویق میکند.
ادامه دارد....