اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

آشنایی با ماه صفر و اعمال ویژه آن

در ماه صفر بزرگترین مصیبت وارده به امت اسلامی یعنی رحلت پیامبر اعظم (ص) رخ داده است؛ از این رو این ماه را ماه مصیبت و عزا می خوانند و شیعیان در این ماه بسیار محزون هستند.
به گزارش 598 به نقل ایرنا، ماه صفر دومین ماه قمری پس از محرم است که در بین مردم به بدیمنی مشهور است.

 در چرایی بدیمنی ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) در این ماه را ذکر می کنند، همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است،آغاز جنگ صفین نیز در نخستین روز صفر بوده است.

در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند.

از دیگر عللی که مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بدیمن یاد می کنند قطع وحی در این ماه است.

حضرت علی (ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر (ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.

در ماه صفر بزرگترین مصیبت وارده به امت اسلامی یعنی رحلت پیامبر اعظم (ص) رخ داده است؛ از این رو این ماه را ماه مصیبت و عزا می خوانند و شیعیان در این ماه بسیار محزون هستند.

مردم دزفول برای در امام ماندن از نحسی ماه صفر در نخستین روز این ماه با قربانی کردن و دادن صدقه، خود و اعضای خانواده را از نحسی این ماه دور می کنند.

مردم با اعتقادی که به سنگین بودن ونحس بودن ماه صفر دارند کارهای مهمی چون سفر ، ازدواج و حتی خواستگاری را به ماههای دیگر موکول می کنند زیرا معتقدند ازدواج و حتی خواستگاری در ماه صفر به طلاق منجر می شود.

امام جمعه دزفول نیز در خصوص ماه صفر گفت:سنگین بودن ماه صفر در روایات آمده به گونه ای که در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است:هرکس پایان ماه صفر را به من بشارت دهد به بهشت وارد می شود.

حجت الاسلام ˈسیدمحمدعلی قاضی دزفولیˈ افزود:برای دفع بلا در ماه صفر باید قربانی کرد و صدقه داد.

وی افزود:مردم باید کارهای مهم خود را از ماه صفر به ماه های دیگر موکول کنند.

اعمال ماه صفر

درباره اعمال مستحبی که در ماه صفر ذکر شده، اهم آن ها خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه داری است.

همچنین درباره خواندن نماز دو رکعتی اول ماه نیز آمده است: در رکعت اول بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه ای در راه خدا بدهد.

تاریخچه ترورهای کور فرماندهان حزب‌الله


پایگاه خبری المنار در گزارشی با اشاره به تاریخچه ترورهای کور فرماندهان حزب‌الله لبنان از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این ترورها عزم مقاومت لبنان برای مبارزات ضد صهیونیستی را جزم‌تر کرده است.

به گزارش 598 به نقل از فارس، پایگاه خبری المنار در گزارشی به ذکر کلیاتی از شهادت رهبران حزب‌الله لبنان اشاره کرد که به شهادت آنها منجر شده است.

علاوه بر اینکه ترورهای زیادی در مورد رهبران حزب الله لبنان انجام شده است، اما تاکنون 9 تن از رهبران حزب‌الله لبنان به دست جنایتکار رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند که تازه‌ترین آنها شهادت شهید حسان اللقیس از عناصر فعال حزب‌الله لبنان است.

شهادت این فرماندهان البته در عزم و اراده مقاومت در طی مسیر درخشان مبارزه با دشمن صهیونیستی که همواره با پیروزی‌های روز افزون برای حزب‌الله همراه بوده، کوچکترین تاثیری نداشته است. 

شیخ راغب حرب

شیخ راغب حرب از مهم‌ترین رهبران مقاومت اسلامی لبنان بود، وی در 16 فوریه سال 1984 و شبانه با تیراندازی مزدوران اشغالگری صهیونیست‌ها در لبنان در منطقه جبشیت به شهادت رسید.

شهید سید عباس موسوی

دبیر کل سابق حزب الله لبنان در 16 فوریه سال 1992 به همراه همسر و فرزندش در اثر حمله هوایی به کاروانش که در مسیر بلدة تفاحتا از سوی یک بالگرد صهیونیستی انجام شد، به شهادت رسید. وی در حالی به فوز عظیم شهادت نایل شد که از شرکت در مراسم سخنرانی به مناسبت هشتمین سالروز شهادت شیخ راغب حرب در جبشیت باز می گشت.

شهید رضا یاسین (ابوعلی)

شهید رضا یاسین از مهم ترین فرماندهان نظامی مقاومت به شمار می‌رفت، وی در 31 مارس سال 1995 در منطقه دردغیا به شهادت رسید. خودروی نامبرده در مسیر عزیمت به محل کار در اثر شلیک موشک از سوی یک هواپیمای آپاچی منهدم شد.

شهید سعید حرب( حاج سعید)

سعید حرب در صبح روز 22 نوامبر در محل زندگی خود در جبشیت به شهادت رسید. وی که عازم شرکت در مراسم تشییع شهید ابراهیم حریری در منطقه عبا بود، با انفجار یک بمب که در خودروی وی کار گذاشته شده بود، در مقابل منزلش به شهادت رسید.

شهید علی حسن دیب (ابو حسن سلامة)

وی ساکن منطقه کونین جنوبی بود، از کوچکی به نیروهای مقاومت پیوسته بود و قبل از شهادت از شش عملیات ترور که همگی از سوی صهیونیستها طراحی شده بود، جان سالم به در برده بود. مهم‌ترین این عملیات‌ها در سال 1996 بود. وی در اثر انفجار یک بمب در مسیر عبرا به صیدا در 17 جولای سال 1999 به شهادت رسید.

شهید علی صالح (حاج علی)

حاج علی از مهم ترین افراد تحت تعقیب موساد بود، بعد از شهادت ابو حسن سلامه مسئولیت ارتباط و هماهنگی با برادران مقاومت فلسطین به وی سپرده شده بود تا اینکه وی نیز در روز 2 آگوست سال 2003 در اثر انفجار بمب در خودروی خود در منطقه الکفائات در ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید.

شهید غالب عوالی (ابو مصطفی)

وی از برجسته ترین فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان بود، وی صبح روز دوشنبه 19 ژولای سال 2004 در انفجار یک بمب که از سوی مزدوران موساد در زیر خودرویش جاسازی شده بود، در منطقه حی معوض در ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید.

شهید عماد مغنیه (حاج رضوان)

وی فرمانده جهادی بزرگ حزب الله لبنان بود که در رأس عناصر تحت تعقیب موساد و سیا قرار داشت. گزارش‌های اطلاعاتی آمریکایی- صهیونیستی وی را خطرناک ترین فرد در خاورمیانه از سی سال پیش می‌دانستند. حاج رضوان در 12 فوریه سال 2008 در انفجار خودرویی در منطقه کفرسوسه دمشق به شهادت رسید.

شهید حسن اللقیس

تازه ترین شهید از میان فرماندهان مقاومت اسلامی شهید حسن اللقیس است. وی بر اثر تیراندازی مزدوران اسرائیلی در مقابل منزلش در منطقه السان تیریز در حوالی ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید. وی در حالی به شهادت رسید که از محل کارش به منزل بر می‌گشت.

برخی منابع اعلام می‌کنند که اللقیس در بخش فنآوری و ارتباطات از راه دور حزب‌الله فعالیت داشت و نقش مهمی در تعمیر سیستم ارتباطات راه دور حزب‌الله پس از آسیب های وارده از سوی اسرائیل در طول جنگ 33 روزه، ایفا می‌کرد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ادعا کرد که این فرمانده حزب‌الله رئیس بخش فنآوری و تسلیحات حزب‌الله بوده است.

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: برادر و فرمانده شهید حسان اللقیس، جوانی و تمام عمر خود تا آخرین لحظه زندگیش در راه مقاومت شریف صرف کرد و همواره مجاهد، رهبر، صاحب ابتکار عمل، فداکار و عاشق شهادت بود و پدر یکی از شهیدان جنگ تموز 2006 (جنگ 33 روزه) به شمار می‌رفت.

میهمان ویژه تهران کیست؟ + تصاویر


زندگی و زمانه نوری مالکی؛
نوری المالکی سیاستمدار 62 ساله عراقی و رهبر فعلی حزب الدعوه توانسته عراق بحران زده را بسیار خوب اداره و کنترل کند. فعالیت های شیعه محور مالکی و عضویت او در حزب الدعوه زمینه‌ساز مبارزه نفس‌گیر وی با دولت مرکزی عراق بود و موجب شد تا او تبعید خود خواسته 16 ساله در سوریه را در این مسیر برگزیند.
گروه گزارش ویژه مشرق- نوری مالکی نخست وزیر عراق دقایقی پیش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. او قرار است در این سفر با مسوولان کشورمان به گفتگو بپردازد. به همین بهانه در این گزارش ویژه به معرفی او خواهیم کرد. نوری المالکی سیاستمدار 62 ساله شیعه عراقی و رهبر فعلی حزب الدعوه به عنوان یکی از اصلی ترین جریان های شیعی عراق است؛ او توانسته است عراق بحران زده را بسیار خوب اداره و کنترل کند.
 

با سقوط و اشغال عراق توسط آمریکا، این کشور شاهد بحران داخلی گشت و به عبارتی مفهوم ثبات در این کشور از اعتبار افتاد. اما با این وجود نوری المالکی توانست در انتخابات سال 2006 میلادی قدرت را از ابراهیم جعفری بگیرد و بتواند تا سال2014 میلادی دو دوره کامل بر این کشور حکم رانی کند؛ از این رو شناخت او، ابزار اعمال قدرت و تبعات مثبت و منفی دولت مردی وی برای ایران دارای اهمیتی جدی و کتمان ناپذیر است.
 

کم و کیف نقش آفرینی مالکی
اعمال و عدم اعمال قدرت توسط مالکی و دولت او هم چون هر شرکت کننده ی کارزار عرصه سیاست به نقاط ضعف و قوت وی در این راستا بستگی دارد. از این رو به طور مجزا به بررسی و تشریح آنها پرداخته می شود تا از این طریق از دایره و حدود قدرت مالکی و تبعات ناشی از آن تصویری منطقی به دست آید:

الف- نقاط قوت مالکی در مسیر اعمال قدرت

تصاحب دولت در دوره متوالی در کشوری بحران زده و مملو از تنوع های سیاسی، اجتماعی، قومی و فرقه ای همچون عراق، قطعاً مستلزم ابزارها و نقاط مثبت مخصوص به خود است که سعی می شود در زیر به پاره ای از آنها اشاره شود:

  • حزب الدعوه
حزب الدعوه از اصیل ترین و قدیمی ترین نیروهای شیعه در عراق است که به واسطه مخالفات سرسختانه علیه دولت صدام و هیچ گونه سازش و تعامل با این رژیم و پرداخت هزینه های فراوان مانند اعدام گسترده اعضاء، توانسته است در بین جامعه شیعی عراق دارای محبوبیت و مقبولیت ویژه و ممتازی باشد و از آنجا که مالکی هم عضویت در این حزب و هم رهبری آن را بر عهده دارد، شهرت اجتماعی- سیاسی و مذهبی این حزب یکی از نقاط قوت او در جهت نقش آفرینی در معادلات سیاسی عراق است.
 

  • تشیع
در کشوری که دارای اکثریت 65 - 60 درصدی شیعه است اما تا چندی پیش تحت السلطه دولت های سنی بوده، بدیهی است که شیعه مذهب بودن و داشتن گرایشات سیاسی شیعه محور و فعالیت های سیاسی مبتنی بر تفکرات تشیع می-تواند یک برگ برنده در وزن کشی معادلات سیاسی باشد. برگ برنده ای که نوری المالکی تمامی ابعاد آن را در کارنامه خود جای داده است.
 

  • سابقه مبارزه با حزب بعث
فعالیت های شیعه محور مالکی و عضویت او در حزب الدعوه زمینه ساز مبارزه نفس گیر وی با دولت مرکزی عراق بود و موجب گشت تا او تبعید خود خواسته 16ساله در سوریه را در این مسیر برگزیند. این تبعید خودخواسته و سابقه انقلابی وی، در جامعه عراق که رنجور از بیدادهای صدام است دارای تاثیرگذاری سیاسی- اجتماعی مخصوصی است.
 

  • عدم سابقه همکاری با حزب بعث
در بین نخبگان سیاسی شیعه عراق با وجود اینکه اکثرشان سابقه مبارزه با دولت بعث عراق را دارند اما بخشی از آنان نیز چون ایاد علاوی با سابقه عضویت مقطعی در حزب بعث عراق، پیشینه همکاری با دیکتاتور سنی عراق را نیز داشته اند.

 پیشینه ای که در مبارزات سیاسی عراق دارای اثری سوء و منفی است، اما مالکی به لحاظ نداشتن آن در کارنامه سیاسی خود توانست نظر و اعتماد بخش مهم گروه های شیعه را به خود جلب کند.
 

  • اعتماد ایران
بر همگان محرز است که ایران به لحاظ اشتراک مذهبی(اکثریت شیعه، اقلیت سنی)، قومی(کرد، عرب) و دارا بودن سابقه ی طولانی در میزبانی اپوزیسیون صدام حسین نظیر مجلس اعلای اسلامی عراق، جریان صدر و حزب الدعوه، نیروهای کرد بالاخص بارزانی ها و بخشی از اتحادیه میهنی کردستان عراق و حتی برای مدت کوتاهی خود شخص نوری المالکی، دارای نفوذی عمیق و استراتژیک در عراق بوده و هرگونه نقش آفرینی در تحولات سیاسی عراق مستلزم جلب نظر این کشور است.
 

در بین نیروهای شیعه افرادی مانند علاوی به خاطر گرایشات سکولار و پان عربیسم و چهرهایی چون مقتدی صدر به خاطر اقدامات هیجانی- احساسی و غیرمعقول نتوانسته اند اعتماد ایران را به خود جلب کنند، اما مالکی بنا به دلایل مختلف تاکنون به خوبی توانسته است اعتماد نسبی ایران و به دنبال آن حمایت این قدرت منطقه ای را جلب نماید.
 

  • روابط مثبت با پاره ای از جریان های سیاسی- نظامی عراق
مالکی توانسته است با پاره ای از جناح های سیاسی عراق و شبه نظامی های شیعی این کشور از جمله ارتش مختار، سازمان بدر و مجلس اعلای اسلامی عراق نیز روابط حسنه ای بر قرار کند و از طریق دادن سمت های سیاسی – نظامی مهم به این تشکل ها این رابطه را حذف و از طریق تحکیم آن، پایه های اقتدار خود را نیز در عراق تحکیم نماید.
     

  • حمایت نجف و قم
عراق دارای اکثریتی شیعه است که تأثیرپذیری از تفکرات و گرایشات شیعه در جنبه های مختلف زندگی سیاسی- اجتماعی و مذهبی آنان ملموس است. از این رو فتاوای صادره از حوزوات علمیه قم و نجف و حمایت علمای شیعه در این شهرها، باعث تقویت نقش آفرینی جناح های سیاسی در عراق می شود، حمایتی که مالکی توانسته است به واسطه حمایت ایران و جریان الدعوه به خوبی از آن برخوردار گردد.
 
  • تقابل با جریان های تندرو سنی
مالکی در طول دولت مردی خود با جریان های تندروی سنی عراق مانند القاعده، دولت اسلامی عراق، ارتش آزاد عراق و ... برخوردی سنگین داشته و به هیچ وجه حاضر به سازش با آنان نشده است. این سازش ناپذیری و سرسختی مالکی در مقابل جریان های تکفیری سنی موقعیت داخلی او را تحیکم بخشیده است.
 

  • اختلاف نظر کشورهای رقیب
علاوه بر ایران برخی دیگر از کشورهای منطقه نظیر عربستان، قطر و ترکیه در عراق دارای قدرت اثرگذاری هستند اما آنچه که در این بین باعث تقویت موضع مالکی شده است، اختلاف نظر آنها در مورد اعمال نفوذ در عراق و آینده سیاسی این کشور است.
 

از این روست که اختلاف نظر عجیب بین شبکه های تی آرتی عربی، الجزیره و العربیه به عنوان بازوان رسانه ای ترکیه، قطر و عربستان وجود دادر، به گونه ای که حتی در صحنه یارکشی های سیاسی نیز در بین این کشورها رقابت و اختلاف نظر های سنگینی است که برای مثال می شود به مورد طارق الهاشمی نگریست که رقابتی سنگین در بین ترکیه و عربستان برای جذب او وجود داشت.
 

ب- موانع مالکی در اعمال قدرت
با وجود نقاط قوت المالکی، شکست اولیه او در انتخابات سال 2010 میلادی در رقابت با ائتلاف العراقیه به رهبری علاوی، اختلافات و تهدیدات مکرر جریان صدر و بحران استقلال طلبی در اقلیم کردستان گواه این است که مالکی در مسیر اعمال قدرت و نفوذ سیاسی با موانع مهمی روبروست.
 

  • مسئله اکراد
اختلاف نظر عمیق مالکی و اقلیم کردستان عراق بر سر حاکمیت کرکوک، قراردادهای خارجی دولت اربیل، مسئله پیشمرگان و بهره برداری های نفتی از میادین مشترک باعث بروز اختلافات عمیق بین کرکوک و بغداد شده است و تا کنون چندین مرتبه این مسئله سبب شده تا دولت مرکزی با دولت اقلیم تا آستانه درگیری مسلحانه بروند.
 

مجموعه این موارد و مسائل فوق الذکر باعث شده است مالکی در بین نیروهای کرد عراق بالاخص جریان بارزانی ها که با رهبری حزب دموکرات کردستان هم اکنون مهم ترین نقش آفرینی را در تحولات اقلیم بازی می کنند، داشته باشد. این روابط تیره باعث گشته که نیروهای کرد به سختی حاضر به تعامل با دولت مالکی شوند.
 
  • نزاع با پاره ای از جریان های شیعی
خاستگاه سیاسی دولت مالکی، جامعه شیعی عراق است، از این روتعامل و رابطه با سایر جریان های شیعه برای وی اهمیتی حیثیتی و هویتی دارد و تقابل با گروهای شیعه موجب خدشه دار شدن وجهه اجتماعی او می شود.
 

با وجود اینکه مالکی توانسته است تعاملی مثبت و سازنده را با جریان های شیعی چون سازمان بدر و امثالهم برقرار کند اما او دارای اختلافاتی عمیق با برخی از گروه های شیعه مانند جریان صدر نیز هست و از سوی دیگر مهم ترین رقیب سیاسی وی، ایاد علاوی شیعه مذهب است. مجموعه این مسائل باعث شده آرای مالکی و حمایت از سیاست های او در بین پایگاه اجتماعی اصلی وی یعنی جامعه شیعه دچار ریزش گردد.
 

  • اهل سنت عراق
سنیان عراق بین 35- 30 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و این مسئله باعث شده  با وجود در اکثریت نبودن، بتوانند در وزن کشی ائتلاف های سیاسی عراق نقشی مهم بازی کنند، نقشی که تا کنون در تقابل با دولت مالکی ایفا شده است.
 

مسئله طارق الهاشمی، تصویرسازی رسانه های عربی از مالکی به عنوان فردی فرقه گرا و ... باعث شده که تا کنون گروهای سنی عراق خود را در تقابل با دولت مالکی تعریف کنند و با روی آوردن برخی از آنان به اعمال رادیکال و بنیادگرایانه مانند حملات انتحاری و مسلحانه باعث تداوم ناآرامی های عراق و از طریق آن خدشه دار شدن کارنامه سیاسی مالکی شوند.
 

  • قدرت های منطقه ای
سایر کشورهای منطقه بالاخص ترکیه، عربستان و قطر دارای نقش آفرینی در معادلات سیاسی عراق هستند و این کشورها بدان جهت که دولت مالکی را نزدیک به ایران می دانند و دولت مالکی دارای گرایشات و خاستگاه شیعی است، در ذات خود برای آنها نوعی تهدید محسوب می شود.

 از این روست که این کشورها از طریق شبکه عملیات روانی خود و تجهیز و تسلیح سایر گروهای سیاسی عراق بالاخص نیروهای تکفیری و عشایر سنی سعی در تضعیف نقش مالکی در معادلات سیاسی عراق دارند.
 
  • قدرت های جهانی
بخشی از قدرت های جهانی به ویژه دولت های غربی از آنجا که دولت مالکی را امتداد ایران در عراق و نخستین حلقه زنجیره محور تهران- بیروت(هلال تشیع) می دانند، امکانات و توانایی خود را جهت تضعیف نقش سیاسی مالکی به کار گرفته اند که می توان نشانه آن را در انتخابات سال 2010 میلادی عراق دید که با انتشار خبر بر صدر جدول نشستن ائتلاف العراقیه، بر صحت و شکوهمندی!! انتخابات تأکید و اصرار نمودند.
 

  • بی ثباتی فعلی عراق
یکی دیگر از نقاط ضعف دولت مالکی کارنامه دولت مردی اوست. مالکی با وجود نزدیک به هشت ساله دولت مردی نتوانسته بخش مهمی از مشکلات عراق را رفع نماید.

عراق هم اکنون با وجود یک میلیون نیروی امنیتی هم چنان دست خوش ناآرامی، بمب گذاری و حملات انتحاری است و از سوی دیگر هنوز مشکلات زیربنایی مانند قطعی آب و برق و معضلات اقتصادی نظیر تورم شدید و بیکاری در سطح کلان در این کشور محسوس و ملموس است.
 

هر چند که مصائب مذکور حاصل مانع تراشی های دولت های منطقه ای و جریان های تکفیری داخل است اما این مسائل باعث رنجش مردم شده و با جهت دهی رسانه های عربی منطقه بر سر دولت مالکی آوار می شوند.
 

  • بحران سوریه
بحران و جنگ داخلی در بزرگ ترین همسایه شرقی عراق باعث شده حجم عظیمی از تسلیحات نظامی و نیروهای زبده تکفیری وارد این کشور شوند که نشانه آن را می توان در تشکیل ارتش آزاد عراق و افزایش حجم و سطح ناآرامی های عراق دید.

 این ناآرامی هایِ سوغات بحران سوریه، پایه ها و اقتدار دولت مالکی را در عراق تضعیف کرده و موجب تسلیح بیش از پیش جریان و عشایر سنی و مانع از اعمال قدرت وی می شوند.
 

  • نزدیکی به ایران
با وجود اینکه جامعه شیعه عراق دارای گرایشات مذهبی است اما نباید فراموش کرد که در این جامعه نیروهای سکولار و ملی گرا نیز در نتیجه ی سالیان متمادی حکومت رژیم بعث دارای ریشه و پایگاه اجتماعی مخصوص به خود هستند که به واسطه این عقاید دارای زاویه با ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران می باشند.

 

ج- تبعات دولتمردی مالکی برای ایران
با توجه به مرز طولانی ایران و عراق، اشتراکات مذهبی و قومی، تاثیر انکار ناپذیر عراق بر محور تهران- بیروت(هلال تشیع) مسلم است که نقش آفرین عنصری چون مالکی در عراق برای ایران دارای پیامدهای مثبت و منفی خواهد بود؛ از این رو به تفصیل به توضیح و تشریح این پیامدها به طور مجزا می پردازیم:
 


الف- پیامدهای مثبت
از آنجا که مالکی مورد حمایت ایران بوده و پیروز بیرون آمدنش از انتخابات سال 2010 میلادی مدیون وساطت ایران برای حمایت ائتلاف میهنی عراق از ائتلاف دولت قانون است، فلذا مسلم است که نقش آفرینی وی در عراق برای ایران دارای پیامدهای مثبتی باشد.
 

  • تحکیم محور تهران- بیروت (هلال تشیع)
عراق نخستین زنجیره محور تهران- بیروت و دارای بیشترین جمعیت شیعه خاورمیانه بعد از ایران است، از این رو مسلم است که سلطه یک جناح شیعه بر این کشور و به دست گرفتن اختیارات وزارت ترابری، که نظارت بر هواپیماهای ایران- سوریه را برعهده دارد و وزارت کشور توسط سپاه بدر، متحد دیرینه ایران باعث تحکیم هلال تشیع خواهد شد.
 

  • تحت الشعاع قرار دادن بحرین
حضور دولت شیعه در عراق و به روی کارآمدن این دولت با کمک ایران، باعث می شود که از یک سو تمایلات آزادی خواهانه و انقلابی شیعیان بحرین تشدید شود و از سوی دیگر آنان بیش از پیش خود را به ایران نزدیک کنند.
 

  • تحت الشعاع قرار دادن ترکیه
حضور 12 میلیون شیعه علوی (یک چهارم شان کرد است) و حدود 18 میلیون کرد در ترکیه یعنی همسایه شمالی عراق برای ایران یک فرصت است.

 در حقیقت با بر سرکار آمدن دولت متمایل به ایران در بغداد، ایران می تواند تمیهدات لازم را جهت حمایت از علویان و کردهای ترکیه بیاندیشد، بالاخص در شرایط حاضر که علویان ترکیه به خاطر تحرکات اردوغان علیه دولت علوی سوریه و کردهای ترکیه نیز به خاطر استقلال کردهای عراق و سوریه و به بن بست رسیدن توافقات گذشته با دولت آنکارا، در بالاترین سطح تحریک پذیری قرار دارند.
 

  • تحت الشعاع قرار دادن عربستان سعودی
نزدیک به 4 میلیون شیعه در مناطق نفت خیز شرقی عربستان سعودی حضور دارند، از این رو به روی کار آمدن دولت شیعه در عراق و شورش های شیعی در بحرین باعث افزایش به اعتماد نفس آنان و در نهایت تحت فشار قرار دادن ریاض می شود.
 

  • تضعیف مخالفان مسلح نظام در مرزهای غربی
عراق برای سالیان متمادی پناهگاه نیروهای ضد انقلاب مسلح همچون مجاهدین خلق(منافقین) و گروهای تجزیه طلب مانند پژاک و کومله بوده است، از این رو بدیهی است که به قدرت رسیدن متحدین ایران در عراق باعث خواهد ایران بتواند بیش از پیش این گروه ها را تحت فشار قرار دهد.
 


بایدها و نبایدهای مالکی
با توجه به تبعات فوق الذکر مسلماً نوع بازی ایران در عراق بایدها و نباید هایی دارد که به اختصار بیان می شوند:

الف- بایدها

1- میانجی گری ایران بین مالکی و اقلیم

2- میانجی گری ایران بین مالکی و مجلس اعلای اسلامی عراق

3- حفظ جریان صدر، توأم با مهار مقتدی صدر

4- جلوگیری از انتقام جویی مسلحانه شیعیان عراق از سنی ها

5- ایجاد چرخش نخبگان در دولت منتخب انتخابات سال2014 میلادی، از طریق جایگزینی مالکی با چهره¬هایی همچون حکیم یا جعفری
 

ب- نبایدها

1- تسلیح نیروهای شیعه تندرو که بیم حمله ی آنان علیه نیروهای سنی می رود

2- ممانعت از هرگونه جانبداری در بحران اربیل – بغداد

3- جلوگیری از پرداختن رسانه های وابسته بر ضرورت باقی ماندن مالکی بر قدرت

4- جلوگیری از هرگونه ایجاد زمینه ی تفاهم ائتلاف دولت قانون با ائتلاف العراقیه
 

در مجموع می بایست در نظر داشت که عراق هم از حیث اشتراکات قومی بالاخص در حوزه کردها و هم از جنبه حیثیتی به عنوان تنها دولت شیعه اثنی عشری جهان عرب و هم از بعد داشتن مرز طولانی با ایران، دارای قدرت سرایت دادن تحولات داخل خاک خود به ایران است، فلذا مسلم است که استفاده از هر شخص، جناح و گروه سیاسی مستلزم بررسی گذشته، تخمین قدرت فعلی و پیش بینی وضعیت آینده آن است.
 

مطالب مرتبط

شرط‌های روحانی برای مناظره اعلام شد!



مقصود از فقط نام بردن از روحانی، خود حسن روحانی رییس‌جمهور است. در این مناظره، آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری روحانی محسوب نمی‌شوند!

ایسنا - طنز روز

رضا ساکی

بر اساس آخرین اخبار دریافتی از دفتر رییس‌جمهور، با درخواست محمود احمد‌نژاد برای برگزاری مناظره موافقت شده، اما رییس‌جمهور شرط‌هایی را برای مناظره درنظر گرفته و تأکید کرده است که اگر رییس‌جمهور سابق به رعایت آن‌ها تعهد بدهد، همین فردا بهترین فرصت برای انجام مناظره خواهد بود.

و اما شرط‌ها:

1-استفاده از واژه‌ی «بگم» به صورت جفتی و نیز به طور متوالی در مناظره ممنوع است و هر کس در هر جمله فقط یک بار می‌تواند بگوید بگم. به جای آن استفاده از واژه‌ی «برم» چه به صورت جفتی و چه مکررا و در عمل، کاملا مجاز خواهد بود.

2- همراه داشتن هرگونه پوشه و پرونده بویژه پوشه‌هایی که گوشه‌ی آن را می‌توان باز کرد و نشان داد، در مناظره ممنوع است. پوشه‌های موجود در هر گونه تبلت و موبایل نیز مشمول همین بند خواهد بود.

3- بیان هر گونه جمله‌ که با «من» شروع بشود و با «از شما می‌پرسم» تمام بشود، اکیداً ممنوع است، بخصوص اگر گوینده‌ی جمله، جواب سؤالی آخری را که از او کرده‌اند، هنوز نداده باشد.

4- طرف‌های مناظره فقط می‌توانند نام دیگری را بر زبان بیاورند، یعنی آقای روحانی فقط می‌تواند بگوید آقای احمدی‌نژاد و آقای احمدی‌نژاد هم فقط می‌تواند بگوید آقای روحانی و نام بردن از دیگر اشخاص ممنوع است! بخصوص اشخاصی که بعداً فرصت دفاع به آن‌ها داده نمی‌شود.

تبصره ۱) مقصود از فقط نام بردن از روحانی، خود حسن روحانی رییس‌جمهور است. در این مناظره، آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری روحانی محسوب نمی‌شوند!

تبصره ۲) نام بردن یا نام نبردن از مجری به اندازه‌ی نام بردن از میز مناظره، اختیاری خواهد بود!

5- مناظره باید صرفاً در موضوع عملکرد هشت سال دولت نهم و دهم و صد روز دولت روحانی باشد. هرگونه اشاره به سایر دولت‌ها از زمان کوروش کبیر گرفته تا دوران سازندگی و اصلاحات باعث قطع میکروفن متخلف و بردن آن به گوجه‌فروشی و سوپرگوشت نارمک خواهد شد.

6- در این مناظره اگر کسی خواست چیزی را افشا کند، باید با حفظ حجب و حیا در همان لحظه افشا کند، چون به فرموده‌ی حافظ «آن مواعید که کردی» همه را لولو برد.

7- پخش هرگونه فیلم و صوت خصوصی و نیمه‌خصوصی باید با مجوز رسمی وزارت ارشاد باشد. شایان ذکر است که نمایش هرگونه فیلم و صوتی که سعید مرتضوی در آن حضور داشته باشد، مشمول این شرط نیست و کلا ممنوع است.

8- ارائه‌ی هرگونه آمار باید فقط با اعداد و ارقام و با مهر و امضای بانک مرکزی یا مهر کپی برابر اصل باشد. همچنین نمایش هرگونه سند و مدرک به شکل نمودار و نقاشی، خصوصا به شکل مار ممنوع است و متخلف موظف است مدرک‌دان خود را پیش از ورود به استودیو پاره کند یا تحویل مسؤول صحنه دهد.

9- استفاده از جملاتی که باعث آمدن وانت نیسان به درِ خروجی صداوسیما و سوارشدن متخلف بر آن بشود و ترافیک را مختل کند، اکیداً ممنوع است.

10- اگر یکی از طرفین در مناظره بگوید من به شما یا ملت علاقه‌مندم، موظف است علاقه‌مندی خود را در همان لحظه و البته با حفظ حدود شرعی ثابت کند، در غیر این صورت هرگونه ابراز علاقه اعم از سیاسی و عاطفی ممنوع است.

دخترانی که زود مادر می‌شوند


شاید ثبت 4 تولد در سال 91 برای مادران ده ساله در مقابل یک میلیون و 102 هزار و 633 تولد ثبت شده برای مادران 20 تا 34 سال ( سن مناسب برای بارداری و زایمان) قابل توجه نباشد ، اما تصور نگهداری یک طفل توسط یک کودک 10 ساله به عنوان مادر ، تصور دلهره آوری است.

به گزارش ایرنا، در سال 91 ، چهار تولد برای مادر 10 ساله ، 17 تولد برای مادر 11 ساله ، 50 تولد برای مادر 12 ساله ، 275 تولد برای مادر 13 ساله و 1289 تولد برای مادر 14 ساله ثبت شده است.

این آمار جدای از آمار حاملگی های سنین 15 تا 19 سال که به آنها در اصطلاح حاملگی نوجوانی گفته می شود ، است.

براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور ، در سال 91 ، چهار هزار و 377 تولد برای مادران 15 ساله ، ده هزار و 637 تولد برای مادران 16 ساله ، 19 هزار و 881 تولد برای مادران 17 ساله ، 31 هزار و 494 تولد برای مادران 18 ساله و 43 هزار و 925 تولد برای مادران 19 ساله ثبت شده است.

براساس آمار سال 91 ، تولدهای مربوط به مادران زیر 19 سال ، 1/8 درصد کل تولدها را تشکیل می دهند.

همگان به این نکته اذعان دارند که ازدواج امری پسندیده و سنت حضرت رسول (ص) است اما بارداری در سنی که هنوز کودک یا نوجوان در حال رشد است امریست که تمامی کارشناسان و پزشکان بر نامطلوب بودن آن مهر تایید می زنند.

نوجوانان در حال رشد و تکامل هستند و نیاز آنها به انرژی و تغذیه مناسب نسبت به افراد مسن تر بیشتر است، بنابراین حاملگی آنها را با کمبودهایی مواجه می کند که نه تنها مادر بلکه به جنین نیز می تواند آسیب برساند .

به لحاظ فکری و ذهنی نیز نوجوان هنوز آماده اجرا کردن نقش همسری نیست چنانچه با تولد فرزند نقش مادری نیز به آن افزوده شود در این شرایط فرد بطور کامل به هیچیک از نقش های خانوادگی و اجتماعی خود جامه عمل نخواهد پوشاند.

پزشکان به این امر اذعان دارند که احتمال کم وزنی نوزاد برای این دسته از مادران بسیار بالاست و این کم وزنی ، نوزاد را در معرض عوارض مختلفی از جمله: عفونت، سوء تغذیه، معلولیت های طولانی مانند اختلال بینایی و شنوایی، مشکلات یادگیری و عقب ماندگی های ذهنی قرار می دهد.

دکتر »شهلا کاظمی پور» عضو هیات علمی پژ‍وهشکده جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در این خصوص می گوید : روانشناسان در خصوص اینکه دقیقا چه سنی نوجوانی محسوب می شود اتفاق نظر ندارند چرا که بحثهای فرهنگی واجتماعی می تواند درتعریف این محدوده سنی که بطور کلی سن بین 10 تا 19 سالگی در نظر گرفته می شود ، تاثیر داشته باشد.

وی ادامه می دهد : براساس آمار دو سوم دختران زیر 19 که باردار می شوند هیچ برنامه ای برای مادر شدن نداشته و بطور ناخواسته باردار می شوند .

بیشتر این بارداری ها در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه در قالب ازدواج و در کشورهای توسعه یافته در قالب روابط جنسی خارج از قالب ازدواج صورت می گیرد.

وی می افزاید : در بحث آمار ازدواج های زودهنگام در برخی از مناطق به دلیل آنکه سن دختر پایین است و هنوز به سن قانونی ازدواج نرسیده ، ازدواجی ثبت نمی شود و تنها در صورت بروز بارداری است که برای ثبت ازدواج اقدام می کنند و همین باعث می شود آمارها در خصوص سن دختر در زمان ازدواج خیلی هم دقیق نباشد.

دکتر «کاظمی پور» یکی از شاخصهایی که در ازدواج زودهنگام دختران تاثیر می گذارد را عامل فقر فرهنگی و مادی می داند و می گوید : این دسته از خانواده ها فکر می کنند که ازدواج بهترین راه حل برای محافظت از دختران بوده و علاوه بر آن ازدواج دختر با یک مرد مسن تر می تواند امنیت مالی و اقتصادی بیشتری برای دختر بهمراه داشته باشد و در عین حال از بار هزینه های خانواده نیز کاسته می شود.

وی می گوید : موضوع بچه داری و مادری برای یک دختر نوجوان او را در معرض آسیبهای روانی قرار داده و درصد افسردگی را افزایش می دهد ، کشمکش ، فرار از خانه ، روابط نامشروع و در نهایت طلاق از جمله عوارضی است که می تواند دامن این نوجوانان را بگیرد.

این عضو پژ‍وهشکده جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بالاترین میزان طلاق به نسبت ازدواجهای همان گروه سنی را بین گروههای سنی 15 تا 19 سال و بعد 10 تا 14 سال می داند.

وی همچنین بیشترین ولادت ثبت شده در سال 91 را برای مادران 10 تا 19 ساله به ترتیب مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان با 7/13 درصد ، اردبیل با 1/13 درصد و خراسان شمالی با 2/11 درصد از سهم کل تولد های استان وکمترین ولادت ثبت شده برای مادران 10 تا 19 ساله به ترتیب مربوط به استانهای اصفهان با 9/3 درصد ، تهران با 3/4 درصد و فارس با 6/5 درصد از سهم کل تولد های استان دانست.

دکتر «کاظمی پور» محدود شدن حمایت های اجتماعی از دختر نوجوان را از ویژگی های ازدواجهای زودرس دانست و گفت : زمانی که یک نوجوان ازدواج می کند به همان نسبت که از محیط اجتماع و مدرسه جدا می شود حمایت های اجتماعی از او کم می شود و انزوای اجتماعی و افسردگی نتیجه نهایی آن است.

دکتر«فریده خلج آبادی فراهانی» عضو موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت در این خصوص می گوید : در کشورهای توسعه یافته حاملگی نوجوانان یک چالش اجتماعی است و این درحالی است که در کشورهای در حال توسعه بعضا این موضوع نه تنها چالش نیست بلکه توسط خانواده ها تشویق هم می شود.

وی می افزاید : خوشبختانه موضوع حاملگی کودکان و نوجوانان زیر 19 سال در کشور ما از سال 2005 تاکنون در حال کاهش بوده اما هنوز متوسط 30 تولد در مقابل هر هزار دختر 10 تا 19 سال است که نشان می دهد این موضوع در کشور ما قابل بررسی و توجه است.

وی می گوید : علی رغم اینکه نرخ تولد برای مادر زیر 15 سال در ایران کم است و در طول سالها شاهد کاهش این نرخ هستیم اما به این نکته باید توجه کرد که کاهش درصد این تولدها به خاطر افزایش جمعیت جوان در ایران است و در واقع تعداد مطلق این تولد ها تقریبا ثابت و حتی بعضا افزایش را هم نشان می دهد و این جای تامل دارد.

دکتر «فراهانی» ادامه می دهد : تعداد کارشناسان بهداشت و ماما در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان که از نرخ تولد بیشتری در این رنج سنی برخوردارند کمتر از استانهایی با نرخ تولد کمتر می باشد و این نشان دهنده رابطه مستقیم تعداد کارشناسان بهداشت و مامایی با نرخ تولد ها است.

وی می گوید : بارداری نوجوانان با اهداف هزاره سازمان ملل متحد بالاخص آرمان 4 با موضوع کم کردن مرگ کودکان و آرمان 5 با موضوع بهبود سلامت مادران در تناقض است و احتمال مرگ مادران زیر 19 سال و سقط جنین در آنها دو برابر مادران 20 تا سال34 است .

وی می افزاید : بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 در تهران انجام شده مشخص شده 11 هزار سقط در تهران صورت می گیرد که رنج ثبت آن از 20 سالگی تا 34 سالگی بوده است و هیچ مشخصه ای برای دختران زیر 19 سال یا دختران ازدواج نکرده وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان یک موضوع اجتماعی در نظر گرفت.

وی این مشکل را به آمار مرگ و میر مادران تعمیم داده و می گوید : متاسفانه در خصوص نوجوانان کار کم شده و آمار برای جمع بندی و ارائه بسیار کم است و این توجه مسوولین را برای کار بیشتر در این حوزه می طلبد.

وی تاکید می کند : چیزی که کاملا مشخص شده این است که شاخص توسعه انسانی رابطه مستقیمی با میزان مرگ و میر مادران دارد و استانهایی که از شاخص توسعه انسانی پایین تری برخوردار هستند از میزان مرگ و میر بیشتری برخوردار می باشند.

وی ادامه می دهد : تعداد کمی از بارداری ها در سنین نوجوانی منجر به مرگ می شود و آن چیزی که همه کارشناسان را نگران می کند موضوع عوارض بعد از بارداری است که عمومیت بیشتری داشته و از هیچ آماری برخوردار نیست .

وی به مطالعات خود در حوزه جمعیت شناسی اشاره می کند می گوید : براساس مطالعات دانشگاهی حدود یک سوم زنان نوجوان از این عوارض که بعضا در تمام طول عمر همراه آنها است رنج می برند.