اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اسناد خیانت‌های اردن به کشورهای عربی در جنگ 6 روزه


مهمترین اتهام ملک حسین، تلاش‌های تحریک‌آمیز وی است که جنگ اکتبر 1973 را در پی داشت. در آن زمان اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه وی به گولدا مائیر نخست وزیر اسرائیل درباره طرح سوریه و مصر برای حمله به اسرائیل هشدار داد ولی کسی بدان توجه نکرد.
گروه بین‌الملل مشرق - از دهه پنجاه تا‌کنون اعراب نظام اردن را به تعامل با رژیم صهیونیستی متهم‌ می‌کنند. بعضی معتقدند این موضوع صرفاً یک اتهام سیاسی است حال آنکه برخی دیگر بر این باورند این اتهام برخاسته از واقعیت‌های سیاسی و امنیتی است. با این حال اتهامات، نه بر پایه آمارها و اسناد که بر اساس نگاهی مختصر به شرح حال مسئولان پیشین و کنونی اردن استوار است.

در هر صورت، مهمترین اتهام ملک حسین، تلاش‌های تحریک‌آمیز وی است که جنگ اکتبر 1973 را در پی داشت. در آن زمان اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه وی به گولدا مائیر نخست وزیر اسرائیل درباره طرح سوریه و مصر برای حمله به اسرائیل هشدار داد ولی کسی بدان توجه نکرد.

روزنامه السفیر لبنان نوشت براساس اسناد منتشر شده در اسرائیل درباره این نبرد، ملک حسین که (اسرائیلی‌ها نام رمزی "ایتان" را برایش انتخاب کرده بودند) در 25 سپتامبر یعنی ده روز قبل از جنگ 1973 از سرزمین‌های اشغالی دیدن کرد. اسرار این دیدار در سال 1988 فاش شد. در آن زمان ملک حسین درباره جنگ قریب‌الوقوع به گولدا مائیر هشدار داد، ولی سرویس جاسوسی اسرائیل آنچنان که باید به این هشدار توجه نکرد. سهل‌انگاری این نهاد باعث شد تا کمیته "اگرانات" (کمیته تحقیق درباره نبرد اکتبر) برای متهم کردن آن تشکیل شود. از سالها پیش سؤالاتی درباره علل متهم کردن سرویس جاسوسی اسرائیل مطرح است و این در حالی است که رهبران سیاسی خود از جزئیات باخبر بودند.

ملک حسین بعد از سفر به پایتخت‌های کشورهای عربی و دیدار با انور سادات رئیس جمهور مصر، حافظ اسد رئیس جمهور سوریه و فیصل بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، وارد سرزمین‌های اشغالی شد. به طور مختصر ملک حسین هر چند در متن ماجرا قرار نداشت اما از چارچوب برنامه اعراب خبر داشت. گولدا مائیر وقتی به کمک وی از طرح حمله باخبر شد، از موساد خواست تا این موضوع را بررسی کند.

اسرائیل و ملک حسین کاملاً به هم اعتماد داشتند. اسناد آمریکایی از آن حکایت دارد که وی جیره‌خوار سیا بود و آمریکائیها از سفرهایش به سرزمین‌های اشغالی باخبر بودند. همچنین باید گفت هشدارهای اطلاعاتی وی درباره طرح اعراب، مستقیماً در اختیار هنری کسینجر وزیر وقت امور خارجه آمریکا قرار می‌گرفت و وی در مورد آن با سفیر رژیم صهیونیستی وارد شور می‌شد.

اسناد آمریکا حاکی از آن است که ملک حسین به کسینجر گفته بود که: «نیروهای سوری در قالب سه گروه قصد دارند شبانه عملیاتی فوق محرمانه را در خط مقدم جبهه جولان انجام دهند. در روز بعد یگانی زرهی بخش‌های باقی‌مانده بلندی‌های جولان را اشغال می‌نماید و احتمال دارد عراق دو گروه پشتیبانی را  بدانجا اعزام کند.» اسرائیل متوجه شد که فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی در ارزیابی نیات مصر و سوریه به خطا رفتند.


علیرغم اینکه اسرائیلی‌ها تا زمان جنگ اکتبر پیوسته اشرف مروان مصری را نفوذی مهم خود معرفی‌ می‌کردند، اما عده‌ای معتقدند جایگاه ملک حسین از وی بالاتر بود. یواف جفلر معاون علمی کمیته اگرانات در توصیف تعامل ملک حسین با گولدا مائیر از وی به «منبع» یاد می‌کند و می‌نویسد: « شناسایی منبع برعهده کسی است که او را به کار می‌گیرد.»

اسناد آمریکایی از آن حکایت دارد که ملک حسین در ماه می 1973 به آمریکا و اسرائیل درباره حمله اعراب هشدار داده بود. وی گفته بود که رکود سیاسی، تحرکات سیاسی را در پی خواهد داشت. ملک حسین اعلام کرده بود که نیروهای الجزایر و سودان راهی مصر شده‌اند، مغرب نیروهای خود را به سوریه اعزام خواهد کرد، هواپیماهای میراژ لیبی وارد مصر خواهند شد و نیروهای عراقی در نزدیکی مثلث مرزهای این کشور با سوریه و اردن مستقر خواهند شد و این به معنای اعلام جنگ است.

عوفر ادرات با درج مطلبی تحت عنوان « بازی دوگانه اردن» در روزنامه هآرتص می‌نویسد: دکتر آیساف داوید کارشناس مسائل اردن در اداره علوم سیاسی دانشگاه عبری و همکار پژوهشی «مرکز مطالعات صلح ترومن» با بررسی صدها سند در سال 1973، که ایالات متحده مجوز انتشار آن را صادر کرد، بار دیگر به توصیف نقش اردن در نبرد اکتبر پرداخت.


داوید می‌گوید: « تصمیم اردن مبنی بر عدم حضور فعال در جنگ نیز از زمان انجام گفتگوهای سری اردنی‌ها با اسرائیلی‌ها، شکل گرفت. وی می‌افزاید بهترین شاهد در این زمینه موافقت مخفیانه اردن و رژیم صهیونیستی با اعزام یک یگان اردنی با پرچم این رژیم به سوریه بود. داوید می‌افزاید: «طبعاً اسرائیل نمی‌توانست به ملک حسین اجازه دهد یگانی را به سوریه اعزام کند، اما موافقت خود را با طرح اردن به این دلیل که کمتر مشکل‌ساز بود، اعلام و تلاش نمود تا به نیروهای این یگان آسیب نرساند. در همین راستا اردنی‌ها نیز قول دادند که نیروهایشان تا حد امکان محتاطانه عمل نمایند. آنها دریافتند که باید به گونه‌ای سربازان خود را وارد جنگ سازند که تحت فشار افکار عمومی قرار نگیرند.»

براساس اسناد سیاسی که داوید بدانها دست یافت، بازی دوگانه اردنی‌ها کاملاً  مشخص است. به عنوان مثال در دهم اکتبر 1973 چهار روز بعد از شروع جنگ، امیر حسن (ولیعهد) به کسینجر پیشنهاد می‌دهد که پادشاه اردن باید اسرائیلی‌ها را درباره محل دقیق استقرار نیروهای خود، مطلع گرداند و تضمین کند که «یگان‌های اردن قصد ندارند با نیروهای اسرائیلی درگیر شوند.». این در حالی است که بر اساس آنچه در اسناد آمریکایی آمده است خود پادشاه به دین براون سفیر آمریکا در اردن می‌گوید حضور سربازان اردن در جنگ تنها به مثابه پوششی برای دفاع پادشاه از خود در برابر کشورهای عربی است.

در جای دیگر ملک حسین که گویا قصد دارد قبل از فوت وقت موضع خود را تببین نماید، به سفیر انگلیس در اردن می‌گوید: آیا اسرائیلی‌‌ها فکر می‌کنند طرح من در قبال سوریه، بهانه‌ای برای جنگ است. وی که فکر می‌کند این گفته کافی نباشد با ارسال پیامی به نخست‌وزیر اسرائیل، به تشریح برنامه نظامی خود می‌پردازد و از اسرائیل می‌خواهد در صورت امکان از حمله به یگان اعزامی اردن خودداری کند. وی تأکید می‌کند که با این طرح، اردن و اسرائیل بر ضد یکدیگر وارد جنگی بی‌نتیجه نمی‌شوند. گولدا مائیر در پی ارسال این نامه گفت:« پیام پادشاه اردن ما را شاد کرد.»


با این وجود بر اساس مکاتباتی که آمریکائی‌ها رد و بدل کرده‌اند، در روزهای نخست جنگ، اسرائیل به نگرانی ملک حسین پی برد. وی فکر می‌کرد در صورت ورود به جنگ، نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، تمامی اردن اعم از ارتش و زیرساخت‌های آن را از بین خواهند برد.

بنا به گفته داوید، کسینجر وزیر خارجه آمریکا از سمحا دینتس سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده خواست تا مانع حمله اسرائیل به یگان اردن شود. وی بیان می‌کند که اردنی‌ها تنها به مانند سیاه لشکر خواهند بود و وارد جنگ نخواهند شد. در پاسخ وی دینتس می‌گوید با اینکه پاسخ رسمی اسرائیل منفی است اما این بدان معنا نیست که رژیم صهیونیستی به اردن حمله خواهد کرد.

در این راستا داوید در اسناد آمریکا به متن صحبت‌های زید الرفاعی نخست وزیر اردن با سفیر آمریکا دست  یافت. وی به سفیر آمریکا گفته بود: «بهتر است از یگان اردن عده‌ای کشته شوند.» داوید می‌گوید واقعیت امر این است که «رفاعی برای جلب رضایت ارباب خود، سربازان را به کام مرگ می‌فرستاد» در نهایت این یگان وارد نبرد شد و ارتش دو طرف درگیر( اعراب و رژیم صهیونیستی)  خسارت‌های سنگینی را بر آن تحمیل کردند.

ماهر اسد؛ برادری که پشت برادر را خالی نکرد


شاه‌کلید پیروزی بشار؛
لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه نامی است که در هر ناحیه‌ای از سوریه زمزمه حضور آن به گوش تکفیری‌ها و معارضان می‌رسد، از بیم رویارویی و زمین‌گیر شدن، فرار را بر ماندن ترجیح می‌دهند.

گروه بین‌الملل مشرق – مرحوم حافظ اسد، شخصیت کاریزماتیک و مقتدر سوریه، به مدت سی سال آرامش را – هرچند نسبی و با کم‌ و کاستی‌ها و نابرابری‌هایی – بر کشور پر تنش و متلاطم سوریه حاکم کرد. اقوام کرد و مسیحی و علوی و سنی در این کشور سال‌ها در کنار یکدیگر در آرامش زندگی می‌کردند و کسی به جرم علوی بودن یا مسیحی بودن کشته نمی‌شد.

مرحوم اسد هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد سوریهٔ با ثبات و مقتدر که به تعبیر غرب، "کمر مقاومت" محسوب می‌شود، تا مرز درهم شکستن پیش برود و روزی فرزند آرام و تحصیل‌کرده‌اش را به انواع جنایت‌ها بر ضد مردم خودش متهم کنند.

اما تعبیر غرب از پیکرهٔ مقاومت که "سر" آن ایران، "کمرش" سوریه و "دم" آن نیز لبنان و حزب‌الله بود، حکایت از طرحی برای شکستن "کمر" مقاومت داشت. معرکه سوریه آزمونی شد برای دوستانی که ادعای برادری داشتند و سال‌ها بر سر سفره حافظ اسد و پسرش نشستند و پروار شدند، اما در هنگامه امتحان و جهاد، میدان را خالی کردند.

اما «ماهر اسد» برادر کوچک‌تر بشار اسد، از جمله افرادی است که تا کنون پشت برادر را خالی نکرده و نامش به تنهایی لرزه بر اندام تروریست‌ها می‌اندازد. لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه با 15 هزار نیرو به فرماندهی ماهر اسد را می‌توان شاه‌کلید ارتش سوریه نامید که آخرین امید بشار است برای روزهای سختی که دوستان و برادرانِ دیروز، به جبهه مزدبگیران قطر پیوسته‌اند.

ماهر اسد 46 ساله یکی از مهره‌های اصلی پیروزی‌های ارتش سوریه و در امان ماندن پایتخت این کشور از حملات تروریست‌های تکفیری است. ماهر تاکنون چهره‌ ناشناخته و غیررسانه‌ای خود را حفظ کرده است و همین ناشناخته بودن، ترس و واهمه تروریست‌ها از وی و لشکر همراهش را دو چندان کرده است.

لشکر تحت امر ماهر اسد، جزء اولین نیروهایی بودند که در استان درعا با معارضان سوری درگیر بودند و بدلیل اشراف بر ماهیت گروه‌های معارض و مسلح تروریستی، از همان ابتدا با قدرت و قاطعیت سعی کردند آتش فتنه‌ای را که در حال شکل‌گیری بود خاموش کنند. اما فشارهای تبلیغاتی و سیاسی غرب و بویژه آمریکا و فضاسازی‌های رسانه‌ای بر ضد ماهر اسد، مانع از پاکسازی کامل درعا در آن برهه شد. 

آمریکا از آن زمان نام ماهر اسد - و لشکر چهارم زرهی ارتش - را در لیست مقامات تحریمی سوریه قرار داد.

بشار اسد، شهید آصف شوکت و ماهر اسد

ماهر اسد علاوه بر تأمین امنیت پایتخت سوریه، فرماندهی گارد ریاست جمهوری سوریه را نیز برعهده دارد. عملکرد بی‌نظیر برادر کوچک‌تر تا کنون تلاش تروریست‌ها برای سوء قصد به جان بشار اسد را ناکام گذاشته است و رئیس‌جمهور سوریه در اوج درگیری‌ها، بارها به میان مردم در مناطق مختلف دمشق رفته و از روند عملیات ارتش از نزدیک بازدید کرده است.

ماهر اسد پس از درگذشت حافظ اسد به درجه سرهنگی ارتقاء پیدا کرد و به عنوان یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب بعث نیز انتخاب شد. ماهر توانست با ورود به میدان جنگ داخلی سوریه، توازن قوا را به سود نیروهای ارتش تغییر دهد. لشکر تحت امر ماهر، عمده عملیات‌های حساس و مهم در شهرها و مناطق کلیدی را بر عهده دارند که عمدتا نیز پیروز میدان نبرد بوده‌اند.

معارضان سوری که توانسته بودند در ماه‌های ابتدایی و در سایه غفلت و غافلگیری ارتش برخی مناطق سوریه را به تصرف خود درآورند، در برابر لشکر زرهی آماده و با روحیه ماهر اسد چاره‌ای جز عقب‌نشینی از مواضع خود نداشتند. ماهر اسد به اعتراف تمام کارشناسان و رسانه‌های غربی، جان تازه‌ای به ارتش غافلگیر شده سوریه وارد کرد و آن‌ها را به تحرک واداشت.

از جمله عملیات‌های موفق ماهر اسد، عملیات پاکسازی حمص، درعا و آزادی منطقه استراتژیک القصیر بود که یکی از مسیرهای انتقال سلاح به تروریست‌ها را مسدود کرد. ماهر اسد همچنین در حومه حلب نیز ضربات سنگینی را به تروریست‌ها وارد کرده است.

فرمانده لشکر چهارم زرهی در وهله اول مسئولیت دفاع از دمشق و فرماندهی عملیات بر ضد تروریست‌ها در حومه دمشق را برعهده دارد، این در حالی است که بعضی از یگان‌های مجموعه وی، در آزادسازی برخی از مناطق حمص، حلب و دیرالزور مشارکت می‌کنند. وی تاکنون از تمام توان این مجموعه استفاده نکرده و بسیاری از یگان‌های آن هنوز وارد نبرد نشده‌اند چرا که مأموریت اساسی آنها دفاع از سوریه در برابر حملات خارجی است. دیگر آنکه گروه زرهی سرهنگ ماهر اسد، نقش بسیار مهمی را در مبارزه با تروریست‌ها ایفا می‌کند و در آزاد سازی بسیاری از مناطق مشارکت دارد. این گروه در نبرد القصیر و حی‌خالدیه هم شرکت کرد که پیروزی‌های آنان روشن است.

ماهر اسد یکی از شش یار و معتمد بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است و به عبارتی دومین فرد قدرتمند در این کشور – پس از رئیس‌جمهور – شناخته می‌شود. به گزارش مشرق، شبکه خبری بی‌بی‌سی انگلیس، در گزارشی از شش یار بشار اسد، ماهر اسد رئیس گارد ملی را در کنار شش مقام سیاسی – نظامی بلندپایه دیگر – آصف شوکت رئیس سروریس اطلاعات سوریه که درعملیات تروریست‌ها در دمشق به شهادت رسید، رامی مخلوف مالک شرکت مخابرات سوریه، ،عبدالفتاح قدسیه مشاور و معاون امنیت ملی بشار اسد، محمد نسیف خیربک و علی مملوک از مشاوران ارشد امنیتی بشار – قرار داده است.

به گفته منابع آگاه سوریه، سرهنگ ماهر اسد در دمشق به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و ضمن مدیریت نبردها در مراکز فرماندهی، در صورت نیاز وارد میدان نبرد می‌شود. او شب و روز در صف مقدم مبارزه قرار دارد از همین روست که فرماندهان ارتش به وی اعتماد دارند. وی در میان سربازان نیز از احترام، محبت و ابهت برخورداراست و به همین خاطر دستورات وی را به بهترین وجه انجام می‌دهند.

ماهر اسد تا به امروز از تیررس رسانه‌ها به دور مانده است و همین مسئله باعث مطرح شدن اتهاماتی علیه وی شده است. برخی رسانه‌های مخالف دولت سوریه ماهر اسد را فردی خشن معرفی می‌کنند که در سال 1999 در درگیری با آصف شوکت، شوهر خواهرش، تیری به سمت وی شلیک کرده و شوکت را برای هفته‌ها روانه بیمارستانی در پاریس کرده است. همچنین شایعاتی هم از جنگ قدرت داخلی میان ماهر اسد و بشار اسد نیز منتشر شده است که البته عملکرد قاطع ماهر در نزدیک به سه سال گذشته، هرگونه شائبه اختلاف وی با برادر بزرگترش را رد می‌کند. 

تمام دغذغه این شخص که بارها و در مناسبت‌های مختلف از سوریه به سرزمینی مقدس یاد کرده، پیروزی مقاومت سوریه و آزاد سازی خاک وطنش از لوث وجود تروریست‌هاست.

باسل اسد برادر بزرگتر بشار اسد

باسل اسد برادر بزرگتر بشار و ماهر، گزینه اصلی جانشینی حافظ اسد بود که در سال 1994 در سانحه رانندگی درگذشت و بدلیل سن کم‌تر ماهر در زمان فوت حافظ اسد، بشار به ریاست‌جمهوری سوریه رسید و تا به امروز نیز ژنرال ماهر اسد یکی از حامیان اصلی برادر بوده است.

ماهر اسد در ماه ژوئن سال 2012 در بمب‌گذاری تروریستی ساختمان دولتی در دمشق که بسیاری از مقامات نظامی و امنیتی سوریه از جمله آصف شوکت کشته شدند، جان سالم به در برد و تنها مجروح شد.

اتهام استفاده نیروهای تحت امر ماهر اسد از سلاح‌ شیمیایی در حمله اخیر به حومه دمشق نیز از جمله شایعاتی بود که مطرح شد اما مخالفان هرگز نتوانستند این اتهام را ثابت کنند. درهمین حال سرویس اطلاعاتی آلمان نیز فاش کرد که دستور حمله شیمیایی از سوی بشار اسد یا نیروهای وفادار به او صادر نشده است و شنود مکالمات مقامات سوریه مؤید این ادعاست.

برخی از معارضان دولت بشار اسد در تظاهرات خود در دمشق، شعارهایی در حمایت از جایگزینی ماهر اسد به جای برادرش سر می‌دادند که هرگز ادامه پیدا نکرد و تنها با هدف ایجاد اختلاف میان دو برادر طراحی شده بود که با اقدامات قاطع ماهر در حمایت از برادرش فروکش کرد.

اتهامات اسرائیل به ماهر اسد

رسانه‌های رژیم اسرائیل نیز تا کنون اتهامات بسیاری را بر ضد ماهر اسد مطرح کرده‌اند. یکی از شایع‌ترین این اتهامات، دست داشتن ماهر اسد به همراه آصف شوکت در ترور مشکوک رفیق حریری بود که هرگز به اثبات نرسید و نوک پیکان تردیدها و اتهامات به سوی تل‌آویو و جریان همسو با این رژیم در درون نظام لبنان بازگشت. 

یکی دیگر از این اتهامات، ادعای دیدار ماهر اسد با مقامات رژیم صهیونیستی در اردن است که مدعی شده‌اند در راستای ادامه گفتگوهای سازش میان فلسطینیان و اسرائیل بوده است.

شکی نیست که بشار اسد به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح در حفظ انسجام و روحیه ارتش دارای نقشی بسیار مهم است اما تحرکات حاشیه‌ای بشار و فرماندهی نبرد داخلی که با نبرد خارجی فرق می‌کند و ضرورت اطلاع دایمی وی از فرایند امور در تمامی جبهه‌ها، ضرورت نیاز به فرماندهی که با سروسامان بخشیدن به ساختار ارتش، مانع از سقوط دمشق شود را برایش ملموس می‌سازد. هیچ شکی وجود ندارد که فرماندهان زیادی در این باره به ایفای نقش می‌پردازند اما این ماهر اسد، شاه‌کلید پیروزی بشار است که در رأس همه آنها قرار دارد.

منابع:

مطالب مرتبط

رهبر انقلاب کدام کتاب را به فرماندهان سپاه توصیه کردند


رهبر انقلاب در تازه‌ترین توصیه خود برای مطالعه درباره کتاب نگاهی به تاریخ جهان نوشته جواهر لعل نهرو آورده‌اند: 3 ویژگی اصلی کتاب عبارتند از اینکه اولا تاریخی بومی است. دوم اینکه تحلیلی و توضیحی است و سوم آنکه به زبان ساده و برای جوانان و نوجوانان نوشته شده است. گو اینکه هیچ کتاب بدون اشکال در برداشت و نوشتار نیست، اما تمام آنچه ذکر شد از این کتاب یک پیشنهاد خوب برای مطالعه تاریخ ساخته است.
گروه فرهنگی مشرق- درست سه سال پیش رهبر انقلاب در دیدار نخبگان جوان فرمودند: من یقین دارم شما جوان‌ها کمتر هم به تاریخ و به این چیزها اهمیت می‌دهید. یک‌هزارمِ آنچه را که اتفاق افتاده را هم شما در تبلیغات و در حرف‌ها نشنیده‌اید. این سخن که در ضمن بیان و توضیحی در مورد شرح جنایات انگلیسی‌ها در همین تاریخ معاصر ما مطرح شد، به یک نویسنده مستند شده بود: جواهر لعل نهرو. مردی انقلابی و ضدانگلیسی.

 
در تابستان سال ۱۹۲۸ ایندیرا، دختر نهرو که در آن وقت ده ساله بود در شهری ییلاقی دور از پدرش به سر می‌برد. در آن تابستان نهرو یک سلسله نامه برای دخترش نوشت که در آن‌ها با زبانی ساده داستان آفرینش زمین و پیدا شدن زندگی و تشکیل نخستین قبایل و اجتماعات بشری را نقل کرد. بعد مجموعه‌ی آن‌ها را که ۳۰ نامه‌ی کوتاه بود به صورت کتابی منتشر نمود.نشیب و فراز زندگی اجتماعی و سیاسی نهرو که اهداف بلند انقلابی اصیل را در سر داشت بارها و بارها به زندان کشاند. در سال ۱۹۳۰ که نهرو یکی از دوران‌های متعدد زندانش را می‌گذراند درصدد برآمد از فرصت و فراغتی که در زندان پیش می‌آید استفاده کند و نامه‌های تازه‌ای برای دخترش بنویسد. این نامه‌های تازه در مدتی نزدیک سه سال از اکتبر ۱۹۳۰ تا اوت ۱۹۳۳ در دو دوران مختلف زندان نوشته شد و در آن‌ها یک دوره تاریخ جهان منعکس می‌گشت. در اواخر سال ۱۹۳۳ که نهرو زندان خود را به پایان رساند، نامه‌های خود را مروری کرد و آماده‌ی چاپ ساخت اما چون به زودی در ۱۲ فوریه ۱۹۳۴ یکبار دیگر زندانی شد، خواهرش ویجایالکشمی پاندیت مجموعه‌ی آن‌ها را تنظیم کرد، «نگاهی به تاریخ جهان» نامید و در دو جلد به چاپ رساند.


 
استقبال از این کتاب به حدی بود که در سال ۱۹۳۸ نگاهی به تاریخ جهان نایاب شد. نهرو بار دیگر نوشته‌هایش را برای تجدید چاپ مورد بازنگری قرار داد و اصلاحاتی در آن به عمل آورد و یک فصل هم بر آن افزود. بدین ترتیب کتاب بار دیگر روانه بازار کتاب شد و آن قدر اعتبار یافت که هنوز پس از گذشت ۷۵ سال همچنان جزو کتاب‌های خوب تاریخ به شمار می‌آید.

 
نهرو با مقاومت و پافشاری بر اهداف استقلال‌طلبانه و مبارزه برای ایجاد هندوستان بزرگ و پس از طی سال‌ها مرارت و سختی بعد از استقلال هند، اولین نخست وزیر و رهبر انقلابی هند نو شد. بنابراین بسیاری از تحلیل‌ها و توضیحات جواهر لعل نهرو برای کسانی که می‌کوشند از تاریخ برای خود الهام و راهنمایی کسب کنند و برای آینده ای که می‌سازند درس بیاموزند معنی و مفهوم بزرگ‌تری یافته است. نهرو در این کتاب خود را تاریخ نویس نمی‌داند. او یادداشت‌هایی را برای دخترش نوشته که پر از توضیح و تعلیل و روشنگری درباره رخدادهای تاریخی است. در واقع نوعی تاریخ تحلیلی است با تاکید بر حفظ نگاه هند و آسیا.

 
مترجم کتاب مرحوم محمود تفضلی است. او مردی فرهنگی و کاردان بود که سال‌ها در قامت رایزن فرهنگی ایران در کشورهای آسیایی از جمله هند خدمت کرده بود و نظر به دغدغه و شناخت خود از آثار مهم فرهنگی کشورها دست به ترجمه آثار بسیاری به زبان فارسی زد. «نگاهی به تاریخ جهان» در سه جلد ترجمه و بطبع رسیده است. بخش اول شامل ۹۵ نامه از «تاریخ باستان» آغاز و تا اواخر قرن هجدهم و تا آستانه انقلاب‌های بزرگ آن قرن دامه یافته است. بخش دوم ۶۰ نامه در خود دارد و تا جنگ اول جهانی را روایت کرده است. بخش سوم هم ۴۲ نامه شامل دنیای پس از جنگ می‌باشد. این تقسیم‌بندی از سوی مترجم صورت گرفته به جهات فنی و عملی کار انتخاب شده است و الا کتاب یک واحد متصل و به هم پیوسته است. ترجمه فارسی این کتاب از روی چاپ چهارم آن که در ژانویه ۱۹۴۹ در لندن انتشار یافت صورت گرفته است و مستقیما از متن انگلیسی برگردانده شده است.

 
نکته جالب اینکه ترجمه کتاب در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی پس از اینکه ترجمه کتاب قبلی نهرو تحت عنوان "زندگی من" از سوی محمود تفضلی آغاز شد. نهرو بعد از دریافت کتاب زندگی خود از تفضلی خواست کتاب تازه‌اش که همین "نگاهی به تاریخ جهان باشد" را ترجمه نماید. نهرو که در آن سال نوشته بود: خوشوقت خواهم شد که شما کتاب "نگاهی به تاریخ جهان" مرا نیز ترجمه و منتشر کنید. سه سال بعد و در سال ۱۳۳۸ (ه ش) مرحوم تفضلی یک نسخه از ترجمه کتاب "نگاهی به تاریخ جهان" را به سفیر کبیر هند در تهران تحویل داد تا با حفظ مراتب احترام به دفتر نخست وزیری جایی که جواهر لعل نهرو بر آن تکیه زده بود بفرستند. نهرو پس از دریافت کتاب برای مترجم کتابش در ایران نوشت:

 
آقای محمود تفضلی عزیز
سفیر کبیر ما در تهران یک نسخه از ترجمه فارسی کتاب "نگاهی به تاریخ جهان" را که شما ترجمه کرده بودید را برایم فرستاده است. از شما سپاسگزارم و آن را تقدیر می‌‌کنم. چون زبان فارسی نمی‌دانم، شاید نتوانم درباره این ترجمه قضاوت کنم، اما شنیده‌ام که این کتاب در ایران موقعیت خوبی کسب کرده است و استقبال شایانی از جانب دانشجویان و عموم مردم از آن شده است. امیدوارم این کتاب سبب تفاهم بیشتر میان ایران و هند بشود.

 
با احساسات صمیمانه. ارادتمند. جواهر لعل نهرو

 
کتاب همانطور که سفیر کبیر هند به جناب نخست وزیر گفته بود در ایران به شدت مورد اقبال قرار گرفته بود و موفق شد برنده جایزه بهترین ترجمه سال ۱۳۳۸ انجمن کتاب ایران شود. ترجمه‌ای که در پی گذشت پنج دهه از آن اکنون کمی قدیمی و کندخوان به نظر می‌رسد، اما هنوز قوت و استحکام بیانی خود را در نوشتن جملاتی کوتاه و با افعال و کلمات درست حفظ کرده است.

 
جواهر لعل و نهرو در ابتدای کتاب نوشته است:
در زندانی بودم که کتابخانه‌ای وجود نداشت و کتاب هایی که بتواند مورد رجوع قرار گیرد در اختیار زندانی نیست. در چنین وضعی کتاب نوشتن درباره هر موضوع و مخصوصا درباره تاریخ کاری گستاخانه و دشوار است. در زندان مقداری کتاب به دستم رسید اما نمی‌توانستم آن‌ها را با خود نگاه دارم. کتاب‌ها می‌آمدند و می‌رفتند. بنابراین خودم را عادت دادم که از کتاب‌هایی که می‌خوانم یادداشت بردارم. دفترچه‌های یادداشت من که بعد از مدتی تعدادشان خیلی زیاد شده بود در هنگام نوشتن نامه‌ها به کمک من آمدند. در این زمان فقدان کتاب‌های خوب که بتواند طرف مراجعه قرار گیرد کاملا محسوس بود و به همین جهت بعضی دوران‌‌ها از قلم افتاده و ناگفته مانده‌اند. نامه‌های من شخصی‌‌اند و در آن‌ها بسیاری مسایل خصوصی هست که فقط برای دخترم معنی و مفهوم دارد. نمی‌دانم با آن‌ها چه باید کرد، زیرا بیرون کشیدن آن‌ها کاری نیست که به آسانی امکان‌پذیر باشد. نهرو می‌نویسد: روش برخورد من با حوادث مثل کار یک تاریخ‌نویس نیست. اصولا من ادعای تاریخ‌نویسی ندارم. آنچه در این نامه‌ها هست مخلوط ناموزونی است از نوشته‌های ابتدایی برای جوانان با بحث و گفتگویی از منظر بزرگ‌سالان.

 
محور اصلی این کتاب سرزمین هند است. یعنی در کتاب "نگاهی به تاریخ جهان"، نگاه کننده در هند نشسته است. ابتدا به تاریخ دور می‌نگرد و در بستر زمان جلو می‌آید تا به تاریخ معاصر خود می‌رسد. روایت و تحلیل تاریخ از این نوع که نهرو انجام داده است توجه ویژه‌ای به جغرافیای رخدادهای هم دارد. بنابراین آسیا و تقابل تاریخی شرق و غرب دیگر محور اصلی کتاب است. از دیگر ارزش‌های کتاب باید به توالی و ارتباط رخدادهای جهان با یکدیگر نام برد. رویکرد تاریخی اثر درس گرفتن از تاریخ است و در این بین نویسنده هرگز ادای بی‌طرفی و خنثی‌منشی ندارد. او یک هندی اصیل است که در نقل تاریخ کشورش و جهان به استعمار و استبداد از همان ابتدا حساسیت ویژه‌ای نشان می‌دهد. می‌توان گفت "نگاهی به تاریخ جهان" یکی از واقعی‌ترین تاریخ‌هایی است که نوشته شده است. تاریخی به زبان مردمی که عادت کرده بودند حتی تاریخ‌شان را هم غربی‌ها بنویسند.


 
3 ویژگی اصلی کتاب عبارتند از اینکه اولا تاریخی بومی است. دوم اینکه تحلیلی و توضیحی است و سوم آنکه به زبان ساده و برای جوانان و نوجوانان نوشته شده است. گو اینکه هیچ کتاب بدون اشکال در برداشت و نوشتار نیست اما تمام آنچه ذکر شد از این کتاب یک پیشنهاد خوب برای مطالعه تاریخ ساخته است.

 
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با فرماندهان سپاه پاسداران ذیل بحث استحکام ساخت درونی فرمودند: این کتاب جواهر لعل نهرو ـ نگاهى به تاریخ جهان ـ را بخوانید؛ در بخشى که دخالت و نفوذ انگلیس‌ها در هند را بیان میکند، تصویر میکند، تشریح میکند ـ او آدمى است هم امین، هم مطّلع ـ می‌گوید صنعتى که در هند بود، علمى که در هند بود، از اروپا و انگلیس و غرب کمتر نبود و بیشتر بود. انگلیسی‌ها وقتى وارد هند شدند، یکى از برنامه‌هایشان این بود که جلو گسترش صنعت بومى را بگیرند. خب، بعد کار هند به آنجا می‌رسد که ده‌ها میلیون آن وقت‌ها، صدها میلیون در دوره‌هاى بعد، فقیر و گدا و خیابانْ‌خواب و گرسنه به معناى واقعى داشته باشد.

منبع: khamenei.ir

نگاهی به بازی‌های دفاع مقدسی + عکس


"مسیرعشق، زیرصفر” که در سبک ماجرایی ساخته شده است، شاید موفق‌ترین بازی ساخته شده با موضوع دفاع مقدس محسوب می‌شود.
گروه جنگ نرم مشرق - پس از گذشت بیش از بیست‌ و پنج سال، از یکی بزرگ‌ترین اتفاقات مهم کشور مادری‌مان ایران، یعنی هشت سال جنگ تحمیلی، آثار هنری بسیاری در حوزه‌های مختلف برای پاسداشت و ادای دین به این رویداد بزرگ تولید و عرضه شده است. آثار بسیاری که بیش‌تر از زاویه دید هنرمندان به آن رویداد مهم و تاریخی روایت شده و کمتر به بطن ماجرای جنگ پرداخته است.

در هنرهای تجسمی، رمان و داستان، موسیقی و سینما این آثار از نظر کمیت در سال‌های گذشته خوب ولی همچنان از نظر کیفیت با سطح جهانی آثار هنری فاصله‌ی بسیار دارد. اگر این نگاه را در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی(کامپیوتری) بیاندازیم، به دلیل نوپا بودن این حوزه در کشورمان متوجّه خواهیم شد، از هر دو منظر کمّی و کیفی این حوزه مغفول مانده است.

در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بازی‌های تولید شده با موضوع دفاع مقدس بپردازیم و روند تولید آثار در این حوزه را با مدل تفاوت‌های جنگ نرم و جنگ سخت معرفی کنیم.

بازی‌ها

ساخت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی از سال 1381 آغاز و با عرضه‌ بازی رانندگی در تهران در سال 1382 و فروش بسیار خوبی همراه شد. از همان ابتدا بازی‌هایی با موضوع جنگ ایران و عراق و هشت سال دفاع مقدس ساخته شد. یک از این بازی‌ها بازیِ والفجر 8 نام دارد.


والفجر 8

عملیات والفجر 8 از موفق‌ترین و مشهورترین عملیات‌های نظامی ایران در طول 8 سال دفاع مقدس محسوب می‌شود که از موفقیت‌های این عملیات می‌توان به تصرف جزیره " فاو" در خاک عراق اشاره کرد. موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی " تبیان" ناشر و حامی مالی این بازی و با محوریت قرار دادن واقعیت‌های عملیات " والفجر 8 " اقدام به طراحی و ساخت این بازی در سبک استراتژیک نموده است.

در این بازی، بازی‌باز می‌بایستی گروهی از رزمندگان را به گونه‌ای هدایت و ماموریتهای متفاوتی را انجام دهد. این بازی با موتور گیم‌میکر ساخته شده که موتوری بسیار ابتدایی محسوب می‌شود و بازی‌ ساخته شده به دلیل ابتدایی بودن از ایرادات بسیار زیادی رنج می‌برد.

این بازی در پنج مرحله اصلی و 16 مرحله فرعی طراحی شده است. بازی‌باز در این بازی نقش رزمنده را دارد که از زاویه‌ی استراتژی از طریق ارتباط با فرمانده گردان تفحص و عملیات، مأموریت‌ها را کنترل می‌کند.

مخاطب بازی می‌بایستی در این بازی با شناسایی مواضع دشمن در منطقه‌‌ی اروند کنار رزمنده‌‌ی خود را با غواصی به عراق رسانده و درگیری آغاز می‌شود.

"حبیب داستانی" تولیدکننده بازی رایانه‌ای «والفجر8» در اظهارنظری بیان کرده: «60 درصد از بازی رایانه‌ای «والفجر8» به صورت مستند طراحی شده است و در طراحی و تولید این بازی رایانه‌ای گروهی از کارشناسان نظامی بر مستند بودن بازی نظارت کرده‌اند».

این بازی رایانه‌ای که در حدود دو سال طراحی‌اش به طول انجامیده و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید شده است. این بازی با قیمتی در حدود 3 هزار تومان در فروشگاه های اینترنتی در دسترس است.


عملیات انهدام

بازی رایانه‌ای سه بعدی "عملیات انهدام" به پیشنهاد آقای حبیب داستانی(سازنده‌ی بازی والفجر 8)، مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی و سفارش «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدّس استان قم» به صورت مشارکتی تهیه و تولید گردیده است. سبک این بازی اوّل شخص تیراندازی محسوب می‌شود.

بازی‌باز در قالب رزمنده‌ای به نام کمیل وظیفه دارد مأموریت‌های مختلف داستان عملیات والفجر هشت را به وسیله‌ی فرماندهان خود انجام دهد. این بازی در پنج مرحله توسعه یافته؛ مرحله اول بررسی اروندکنار و وارد شدن مخفیانه به نخلستان ایران است.

مرحله دوم اروندرود است و که بازی‌باز وظیفه دارد به صورت غواص در این مرحله عملیات شناسایی را انجام دهد و با شنا کردن از سمت رودخانه اروند به سمت ساحل عراق خط نخست دشمن را از بین ببرد.

مرحله سوم بازی معروف به پاکسازی کانال‌هاست و بازی‌باز باید علاوه بر پاکسازی کانال‌ها و از بین بردن سنگرهای دشمن، سنگر فرماندهان، اتاق رادار را هم پاکسازی کرده و خود را به جاده آسفالتی که به سمت شهر فاو کشیده شده برساند.

مرحله چهارم در شهر فاو روی می‌دهد و بازی‌باز وظیفه دارد با ورود به این شهر بندری پس از درگیری به دشمن خود را ابتدا به مسجد بزرگ فاو و سپس به منابع بزرگ نفت برساند.

در مرحله نهایی و پنجم بازی بازی‌باز پس از خروج از منابع نفتی می‌بایست وارد صحرا شده تا دو سایت موشکی بزرگ عراق را منهدم کند و با تانک‌های زیادی از دشمن مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد و وارد کارخانه نمک شود.

به گفته‌ی مسئول پخش و فروش شرکت عصر بازی، «عملیات انهدام» در بین بازی‌های عرضه شده در ایران، دارای سطح گرافیکی خوب و مناسبی است. که به نظر نمی‌رسد این صحبت‌ها واقعیت را بپوشاند. واقعیتی که نشان می‌دهد بازی‌های ساخته شده نظیر این بازی به نظیر نقاشی‌های کودکانه در مقابل آثار هنری هنرمندان روی بوم نقاشی می‌مانند. امّا از وجه دیگر هدف سازندگان در تولید این آثار پسندیده و شایان تقدیر است.


شکست حصر

"شکست حصر" نام بازی‌ اوّل شخص دیگری از موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، که در تولید بازی‌های رایانه‌ای نه چندان قوی ید تولایی دارد، می‌باشد.

بازی‌باز در این بازی فضاهای متنوع و زیبایی را تجربه کرده و با استفاده از ادوات مختلف جنگی با دشمن مبارزه خواهد کرد. در داستان این بازی آمده، تعدادی از فرماندهان ایرانی در هتلی در مرکز آبادان در محاصره نیروهای عراقی قرار گرفته و منتظر دریافت نقشه‌هایی برای عملیات شکست حصر آبادان است، هستند. بازی‌باز در مرحله اول بازی نقش سربازی را که باید نقشه‌ها را به هتل و به دست فرماندهان برساند، ایفا می‌کند.

مردم تقریباً شهر را ترک کرده در تمام شهر نیروهای عراقی وجود دارند و به نیروهای دشمن برخورد می‌کنیم. در ادامه بازی، بازی‌باز می‌بایست نقش کماندویی ایرانی که همراه با یکی دیگر از هم‌رزمان خود در حومه شهر از هلیکوپتر پیاده می‌شوند تا خود را به شهر برسانند را بازی کند و نقش عملیات را دریافت کند.


مسیرعشق، زیرصفر

بازی ایرانی "مسیرعشق،زیرصفر” که توسط شرکت رسانا شکوه کویر در سبک ماجرایی ساخته شده است، شاید موفق‌ترین بازی ساخته شده با موضوع دفاع مقدس محسوب می‌شود. این بازی که هنوز به طور رسمی به بازار عرضه نشده است، توانسته در برنامه‌ریزی که برای عرضه در اردوی فرهنگی زیارتی”راهیان نور” داشت به رقم حیرت‌انگیز فروش ۲۰ هزار نسخه برسد که در نوع خود و برای یک بازی ایرانی رقمی بالا محسوب می‌شود.


از نکات جالب این بازی می‌توان به داستان آن اشاره کرد که بعد از دو بازیِ دیگری که به عملیات والفجر می‌پردازند، این بازی هم به عملیات والفجر پرداخته است.

داستان بازی به عملیات والفجر مقدماتی می‌پردازد که طی آن یکی از برجسته‌ترین خلبانان نیروی هوایی یعنی عاصف محمودی با مجموعه‌ای از اسناد بسیار حیاتی به دام عراقیان می‌افتد و هر حرکت دیپلماتیکی شک برانگیز و پر خطر خواهد بود. راه نجات، اعزام یکی از برجسته‌ترین نیروهای تکاور به منطقه است.

این نیرو رسول نام دارد، که باهوش و عاشق کارش است و بدون شک او بهترین گزینه ممکن است. اگر همه چیز بر اساس برنامه‌ریزی پیش رود و خیانتی اتفاق نیافتد او مأموریتش را به درستی به پایان خواهد رساند.

این بازی قرار است توسط شرکت "مدرن" در اواخر اردیبهشت برای کامپیوترهای شخصی در سراسر کشور منتشر شود.


مشکلات تولید بازی‌های ویدئویی در ایران

از ابتدای تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران به مصوب سال 1385 توسط شورای انقلاب فرهنگی، بیش از هفت سال می‌گذرد و به عنوان مهم‌ترین نهاد سیاستی و حمایتی در تولید و حمایت از بازی‌ها، این نهاد از ابتدا تا به حال علاوه بر کمبود سیاست‌های درست و صحیح در تولید بازی‌ها که البتّه به دلیل نوپا بودن این حوزه، نمی‌توان ایراد بسیار زیادی هم وارد کرد، از کمبود شدید بودجه رنج می‌برد. بودجه‌ای که در سال ۹۱ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای این بخش درنظر گرفته شده(که در مقایسه با سینما هزینه‌ی ساخت یکی از فیلم‌ها هم نمی‌شود)، در سال 90 تنها ۱٫۵ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شد.

آقای دکتر بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در اظهار نظری می‌گوید: "عدم تخصیص بودجه سالانه به بازی های رایانه ای این صنعت را به طور کلی نابود خواهد کرد".

وی با بیان اینکه بودجه تخصیص یافته به بازی های رایانه ای در سال ۹۱ حدود ۹۰ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۰ نشان می‌دهد، گفته: "دولت در بودجه پیشنهادی سال ۹۲ به طور کل جدول بودجه بازی‌های رایانه ای را حذف کرده است".

این تصمیم دولت و مجلس بسیار عجیب و غریب است. درست در زمانه‌ای که بازی‌های ویدئویی یکی از پرخرج‌ترین و در مقابل پرسودترین صنایع، با نسبت رشد سرمایه یک به صد و بیست و سه، به شمار می‌رود و تمامی‌ کارگردانان و کمپانی‌های فیلم‌سازی غربی، اعم از دیزنی، فاکس قرن بیستم، دریم ورکز، مترو گلدن مایر، وارنر برادرز و ... به تولید بازی می‌پردازند تا سهمی از این بازار پر سود ببرند، اعضای دولت بدون هیچ کارشناسی بودجه‌ی این حوزه را ابتدا کاهش و سپس قطع کرده اند.

همه‌ این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که سازمان سینمایی و دولت از پروژه‌هایی نظیر "لاله" حمایت می‌کنند که هزینه‌های بیست میلیاردی و با موضوعاتی بسیار ضعیف ساخته می‌شود. بودجه‌ای که با مدیریت مناسب بر آن می‌توان بیش از بیست بازیِ بزرگ و موفق نظیر گرشاسب و سیاوش در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی ساخت.

حتّی اگر توجیه دولت و مجلس برای قطع بودجه، نبود برنامه و ارائه نکردن برنامه توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، این نبود برنامه از اوایل انقلاب در تمامی هنرها نظیر موسیقی و سینما وجود دارد، آیا بودجه‌ این حوزه‌های تقلیل و کاهش یافته؟!


بازی‌های ویدئویی به عنوان ابزار قدرت نرم

تمامی بازی‌های ساخته شده در داخل از نبود، کارشناسان و افراد وارد به این حوزه رنج می‌برد. این موضوع در بازی‌های ساخته شده با موضوع دفاع مقدس هم دیده می‌شود، که سهم بسیار زیادی هم از این تولیدات دارد.

در میان بازی‌های تولید شده توسط غرب، به عنوان مثال نام بازی ندای وظیفه(Call Of Duty) را همه شنیده‌اند؛ این بازی تا شماره‌ی سوم فقط و فقط به موضوع جنگ‌های جهانی می‌پرداخت. به حدی این بازی پر فروش و مورد استقبال قرار می‌گرفت که دیگر بازی‌های هم سبک نظیر میدان‌ نبرد(Battlefield) هم به موضوع جنگ جهانی می‌پرداخت. تعداد بازی‌هایی که به این موضوع می‌پرداختند به حدی رشد کرد که مخاطب دیگر از این موضوع زده شد و ندای وظیفه موضوع خود را به جنگ‌های نوین تغییر داد و با توجّه به سابقه‌اش در ساخت این سری به پیشرفتی دست یافت، که تا به الان کسی نتوانسته رکورد فروش‌اش را در حوزه‌ی سرگرمی بزند.

نکته‌ مهم در این مثال این است که، بازی‌های شاخص غربی با مبنا و پایه قرار دادن جنگ‌های جهانی علاوه بر توفیق مخاطب و فروش توانستند به رکورد فروش در بین سایر سرگرمی‌ها هم دست پیدا کنند، امّا تولیدات داخلی ما هر چند مسیر را به طور اتفاقی درست انتخاب نموده، امّا در پیشروی و توفیق کاری از پیش نبرده، بلکه نگاه مخاطبین به تولیدات داخلی در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی را نیز نگاه حمایتی کرده، نه نگاه کیفی. چرا که مخاطب امروز فقط برای حمایت بازی‌ها را می‌خرد نه از روی کیفیت بازی‌ها. که در این میان بعضی از مدیران و سازندگان بازی‌ها فکر می‌کنند فروش محصولاتشان به دلیل مرغوبیت این آثار است.

امّا همان‌گونه که در میدان منازعه‌ی سخت، حجم گسترده‌ی نیروها، تجهیزات و مهمات بدون وجود تدبیر، استراتژی و طراحی عملیات بی‌فایده است، نمی‌توان پذیرفت که این حجم گسترده‌ از کنسول‌ها، بازی‌ها و سایر ادوات نرم در اختیار دشمن، بدون تدبیر و استراتژی در حال نفوذ به عمق قلب و ذهن نسل جوانِ ایرانی است.

در مقابل حجم بسیار زیادی از این جوانان نیازمند مهمات و اسلحه‌هایی هستند تا در مقابل دشمن از خود دفاع کنند. فرماندهانی که با چشمانی متحیر به نیروهای در اختیارشان نگاه می‌کنند و مردمان بی دفاعی که در پشت سرشان، بدون آگاهی در حال تلف شدنند.

همین طور باید گفت، افرادی که در جنگ نرم امروز در حال بارگذاری پیام‌های خود بر روی مهمات نرم‌، تا نسلِ آینده‌ی ایران را پرورش دهند، باید علاوه بر دقّت به پیام‌شان، بر این مهمات هم چیره باشند. نسل آینده‌ی ایران بیش‌ از پیش با این هنر- صنعت- رسانه دست به گریبان خواهد بود و اگر مسئولین فرهنگی کشور به فکر جهت‌دهی برای ساخت بازی­ هایی برای جلوگیری از اغوا و در نهایت ارشاد انسان ایرانی نباشند، به ژنرالِ نظامیِ 5 ستاره‌ای می‌مانند که به سلاح­های قدیمیِ جنگِ سخت، دل­خوش کرده و از تکنولوژی‌های روزآمد بی‌خبر است و با این وضع دیر یا زود کشورش را در تصرف بیگانگان خواهد دید.

حامی مالی فیلم ضد ایرانی "گلاب" کیست + تصاویر


هزینه ساخت پروژه سینمایی 'گلاب' حدود 30 الی 40 میلیون دلار برآورد شده است، این پروژه در شهر "عَمان" پایتخت کشور "اردن" فیلمبرداری خواهد شد و علاوه بر «استوارت»، کمپانی "اود لوت اینترتیمنت" متعلق به خانواده یهودی "پریتزکر" و "اسکات رودین"، یکی از تهیه‌کنندگان یهودی هالیوود این هزینه‌ را تأمین خواهند کرد.
گروه فرهنگی مشرق - وقتی جایزه صلح نوبل به اشخاص معلوم الحالی چون شیمون پرز و باراک اوباما و جایزه اسکار به فیلمی چون آرگو تعلق می‌گیرد دیگر حساب جایزه نوبل معماری کاملاً مشخص است. جایزه معماری پریتزکِر جایزه‌ای است که هرساله از سوی بنیاد هایت به یک معمار اعطا می‌شود. این جایزه در سال ۱۹۷۹ از سوی جی.آ پریتزکر پایه گذاشته شد و توسط خانواده یهودی "پریتزکر" مدیریت می‌شود. این جایزه لقب نوبل معماری را به خود اختصاص داده است. به برنده جایزه پریتزکر۱۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا اهدا می شود.

 
  "پِنی پریتزکر" در کنار باراک اوباما و همسرش. پنی هماهنگ کننده اصلی حمایت از «اوباما» در بین یهودیان است. وی برگزارکننده جایزه معماری پریتزکر(نوبل معماری) نیز هست

*** پِنی پریتزکر کیست؟
در حال حاضر خانم" پنی پریتزکر" مدیریت جایزه پریتزکر را بر عهده دارد. "پنی پریتزکر"  از اعضاء خانواده پریتزکر و رئیس تبلیغات مالی «اوباما» در سطح ملی است. پنی یک میلیاردر و وارث یک خانواده یهودی است. او  به عنوان حامی مالی بسیاری از  کاندیداهای ایالات متحده امریکا بسیار شناخته شده است. پنی هماهنگ کننده اصلی حمایت از «اوباما» در بین یهودیان است؛ وی یکی از ثروتمندترین زنان آمریکایی است که رئیس مالی ستاد اوباما در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز بوده است. پریتزکر وارث میلیونی هتل‌های زنجیره‌ای" هایِت (Hyatt Hotel)" است. ثروت او بالغ بر ۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در رده‌بندی‌ای که توسط مجله‌ی "Forbes" انجام شده، در میان ۴۰۰ تن از ثروتمندترین شهروندان آمریکایی در جایگاه ۱۳۵ ام ایستاده است. این میلیاردر ۵۰ ساله از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، موفق به جذب هزاران دلار کمک مالی برای کارزار انتخاباتی اوباما شد."پنی پریتزکر" به دلیل دست داشتن در ورشکستگی یک بانک اعطاکننده وام های ساختمانی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. خانواده پریتزکر مالک کمپانی" اود لوت اینتر تینمنت" می باشد که این کمپانی یکی از حامیان مالی فیلم ضد ایرانی "گلاب" می باشد.  

  "جان استوارت" مجری یهودی برنامه تلویزیونی آمریکایی"دیلی شو" و کارگردان فیلم ضد ایرانی "گلاب"(نفر سوم) در کنار "مازیار بهاری"(نفر دوم از چپ) روزنامه نگار و مستندساز ایرانی-کانادایی که در اغتشاشات سال 88 دستگیر شد
 
***خانواده پریتزکر و فیلم ضد ایرانی" گلاب"
پروژه "گلاب" براساس فیلمنامه‌ای از "جان استوارت" مجری یهودی برنامه تلویزیونی آمریکائی"دیلی شو" طراحی شده است. این فیلم به عنوان اولین گام برای ورود این مجری یهودی به عرصه فیلمسازی محسوب می‌شود و با اقتباس از کتاب "سپس آنها به دنبال من آمدند: یک داستان خانوادگی از عشق، اسارت و بقا" نوشته "مازیار بهاری" قرار است در چند کشور مختلف جلوی دوربین برود.

  "گلشیفته فراهانی" از بازیگران فیلم ضد ایرانی گلاب در کنار بهروز وثوقی و شجریان

"گلاب" روایتگر بخشی از زندگی "مازیار بهاری" است که سال 88 به عنوان یک روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی کانادایی به ایران سفر می‌کند ولی در جریان اغتشاشات آن سال به زندان اوین می‌افتد و 118 روز را در آنجا سپری می‌کند. او طی این مدت، به ادعای خودش زندانبانش را بدون آنکه ببیند از روی بوی گلابی که می‌داده، می‌شناخته و به همین خاطر به او لقب "گلاب" می‌دهد. نام پروژه در دست ساخت نیز برگرفته از لقب زندان‌بان اوست.
 
هزینه ساخت پروژه سینمایی «گلاب» در حدود 30 الی 40 میلیون دلار برآورد شده است، این پروژه در شهر "امان" پایتخت کشور "اردن" فیلمبرداری خواهد شد و علاوه بر «استوارت»، کمپانی "اود لوت اینترتیمنت" متعلق به خانواده یهودی"پریتزکر" و "اسکات رودین"، یکی از تهیه‌کنندگان یهودی هالیوود این هزینه‌ را تأمین خواهند کرد. 

***جایزه معماری پریتزکر و اهداف برگزارکنندگان
جایزه معماری پریتزکر نیز دقیقا در راستای پیاده سازی اهداف شبکه جهانی صهیونیسم طراحی شده است. مجریان برگزاری این جایزه در انتخاب طرح های برگزیده، اغراض سیاسی و دین ستیزانه خود را همواره لحاظ می کنند. برای مثال اولین جایزه معماری پریتزکر به" فیلیپ جانسون" تعلق گرفت او برای طراحی "خانه شیشه ای" موفق به دریافت این جایزه گردید و این انتخاب با توجه به این مسئله صورت گرفت که در تمامی ادیان، پوشیدگی صفت بارز ابنیه و مورد توجه فرهنگ های دینی است و در معماری، شهرسازی و ساخت مسکن نمودار می شود؛ اما در مقابل، برهنگی و عریانی صفت ذاتی فرهنگ و تمدن غربی می باشد و این برهنگی ویژگی خاص "خانه شیشه ای" بود. 
 
  "شهره آغداشلو" بازیگر ایرانی ساکن لس آنجلس، در نقش مادر مازیار بهاری روزنامه‌نگاری که "گایل کارسیا برنال" در نقش او جلوی دوربین می‌رود، بازی می‌کند. شهره آغداشلو در سال ۲۰۰۹ میلادی، برای بازی در نقش مکمل زن در مجموعه تلویزیونی خاندان صدام، موفق به دریافت جایزه اِمی شد. او در این مجموعه در کنار ایگال نوئار بازیگر اسرائیلی بازی کرد.

از آنجا که تمامی مجریان نوبل معماری از یهودیان تندرو هستند مراسم سال 2000 تعمدا در بیت‌المقدس و پارک باستان‌شناسی اورشلیم برگزار شد و این پارک به عنوان باستانی‌ترین مکان برای اجرای مراسم اهدای جایزه پریتزکِر در نظرگرفته شد و جایزه سال2000 نیز به معمار پارک اورشلیم "رم کولهاس" اهدا شد.


جایزه سال 1999 نیز به "نورمن فاستر"، مشهورترین معمار فراماسونر و رکورددار ساخت ابلیسک (نماد شیطان‌پرستان) اهدا شد. جایزه سال 2004 نیز به "زاها حدید" معمار عراقی- انگلیسی  اهدا شد. این دو در سالیان اخیر هدایت پروژه تخریب مسجدالحرام را بر عهده گرفتند. جایزه سال 1984 به "ریچارد مایر"، معمار یهودی اهدا شد او "برج مایر روچیلد" را در مرکز شهر "تل‌آویو" طراحی نموده است. جایزه سال 1989 نیز به "فرانک گری" معمار یهودی تعلق گرفت. وی از پیشگامان معماری پرش کیهانی (از تفکرات اومانیستی) است که در نهایت به خداناباوری ختم می‌شود. جایزه سال 2011 به "ادواردو سوتو دی مورا" ، معمار پرتغالی تعلق گرفت. وی از پس از دریافت این جایزه متعهد شد تا چند پروژه را در اسرائیل در دست بگیرد. جایزه سال 2012  به "ونگ شو" اهدا شد وی یک سال بعد در مسابقه معماری بنیاد آقاخان به عنوان داور مسابقه انتخاب شد.
 
 
جایزه سال 2012  پریتزکر به "ونگ شو" اهدا شد. وی یک سال بعد در مسابقه معماری "بنیاد آقاخان" به عنوان داور مسابقه انتخاب شد.
اولین جایزه معماری پریتزکر به" فیلیپ جانسون" تعلق گرفت او برای طراحی "خانه شیشه‌ای" موفق به دریافت این جایزه شد. در تمامی ادیان، پوشیدگی صفت بارز ابنیه و مورد توجه فرهنگ‌های خانواده‌محور است اما در مقابل، برهنگی و عریانی صفت ذاتی فرهنگ و تمدن غربی است و این برهنگی ویژگی خاص "خانه شیشه ای" بود.


  جایزه سال 2011 پریتزکر به"ادواردو سوتو دی مورا"، معمار پرتغالی تعلق گرفت . وی از پس از دریافت این جایزه متعهد شد تا چندین پروژه را در اسرائیل در دست بگیرد.
 
جایزه سال 1989 پریتزکر نیز به "فرانک گری" معمار یهودی تعلق گرفت. وی از پیشگامان  معماری پرش کیهانی ( یک تفکر  اومانیستی) است که در نهایت به خداناباوری ختم می شود.در این تصویر، "گری"  طرح ساختمان فیس بوک را برای "مارک زاکربرگ" تشریح می کند

  پنی پریتزکر در کنار باراک اوباما
 
جان استوارت و باراک اوباما
 

جان استوارت در پشت صحنه فیلم ضد ایرانی گلاب

***نتیجه گیری
جایزه صلح نوبل، جایزه نوبل معماری، جایزه اسکار، جایزه معماری آقاخان و دیگر جوایز به ظاهر بین‌المللی، با سرمایه‌گذاری و صحنه‌گردانی جریان‌های تندرو و در جهت اهداف کلان شبکه صهیونیسم بین‌الملل و با قربانی‌کردن حقایق، به اشخاص معلوم‌الحالی اهدا می‌شود. در این کارزار، ایران همواره به عنوان سوژه اصلی انتخاب می‌شود. روزگاری ده‌ها کشور، پشت سر دیکتاتوری به نام "صدام" به این خاک حمله می‌کنند، روزی دیگر، به فرمانده ناو جنگی "یو اس اس وینسنس" به پاداش قطعه‌قطعه کردن 290 مسافر بی‌گناه ایرانی اعم از زن و مرد و کودک و پیر و جوان، مدال لیاقت می‌دهند. یک روز دیگر، شهریاری‌ها و احمدی‌روشن‌ها را ترور می‌کنند، روزی دیگر در رقابتی کذایی به فیلمی سراسر دروغ به نام "آرگو" جایزه می‌دهند و برای فیلم ضد ایرانی "300" سوت و هورا می‌کشند و در آخر نیز دست به دامان یک یهودی می‌شوند تا برای‌شان اغتشاشات 88 را با دروغ‌پردازی‌های نخ‌نمای غربی به تصویر بکشد، غافل از اینکه این ملت راه خود را شناخته است و با وجود مشکلات اقتصادی و ناملایمات ریز و درشت دیگر، روز به روز پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری با افتخار پشت سر می‌گذارد و دشمنیِ دشمنان این مرز و بوم، ماحصلی جز خسران برای آنان ندارد.