اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

روانشناسی داعش و داعشی ها

روانشناسی داعش و داعشی ها

خبرگزاری اهل‌بیت (ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی:

در پی شدت گرفتن فعالیت تروریست های موسوم به "گروه دولت اسلامی عراق و شام" یا همان "داعش"، فعالیت های این گروه زیر ذره بین قرار گرفت.

معمولا اخبار و اطلاعاتی که درباره داعش منتشر می شود درباره پیشروی ها، عقب نشینی ها یا جنایات این گروه است. اما نوشته زیر که به قلم یکی از اعضای کمیته‌های آموزش و رسانه انجمن روان‌پزشکان ایران به چاپ رسیده است به بررسی گروه تروریستی داعش از زاویه ای دیگر پرداخته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به قلم: دکتر سامرند سلیمی (روان‌پزشک)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به نظر من "پدیده داعش" جدید نیست، ولی عواملی این گروه را متمایز می‌کند؛ مثلا تماشاگران شبکه‌های تلویزیونی دنیا شاهد فیلم‌هایی هستند که خود داعش منتشر می‌کند. آن‌ها سایت‌های اینترنتی دارند که به‌وسیله آن فیلم‌ها و عکس‌های خود را به تمام دنیا مخابره می‌کنند. از طرفی منطقه همزمان پر از خبرنگار است چون هم جنگ سوریه در جریان است و هم مسائل منطقه‌ای خاورمیانه بسیار مهم هستند، بنابراین خبرنگار‌ها می‌توانند لحظه به لحظه وقایع را پوشش دهند.

علاوه بر این‌ها، اهمیت استراتژیک کشور عراق و منابع نفتی آن مزید بر علت شد و اینکه داعش اولین حمله‌های خود را متوجه مناطق نفت‌خیز و پالایشگاه‌ها کرد، در خبرساز شدن اقدام‌های آن‌ها موثر بود، اما چیزی که بیشتر از هر چیز دنیا را تکان داد، الگویی از رفتار بود که این گروه هنگام تصرف مکان‌ها نشان می‌دادند؛ فیلم‌هایی از داعشی‌ها منتشر شد که آن‌ها را در جاده‌ها و در حال بازرسی اتومبیل‌ها نشان می‌داد در حالی که لپ‌تاپ‌هایی در دست داشتند با اسامی کسانی که با دولت همکاری داشتند یا به هر نوعی تفکراتشان با ایدئولوژی داعش متفاوت بود.

اعضای این گروه کارت شناسایی راننده‌ها را با فهرست این اسامی مطابقت می‌دادند و اگر اتفاقا نام آن‌ها در این لیست وجود داشت، همانجا بدون محاکمه حکم اعدام در موردشان اجرا می‌شد!

این فیلم‌ها در تمام دنیا پخش ‌شد و تعجب همه دنیا را بر‌انگیخت که کدام ایدئولوژی و دین می‌تواند اینگونه باشد که براساس آن، افرادی اجازه پیدا کنند صرفا براساس یک نام و بدون محاکمه، کسی را کنار جاده به قتل برسانند و شادمانی کنند.

مساله این است که اعضای این گروه غیر از خودشان، بقیه آدم‌ها را دیندار و دین‌مدار نمی‌دانند بنابراین هرگونه خشونت و قتلی را عین وفاداری به ایدئولوژی دینیشان فرض می‌کنند در حالی که بسیاری از مسلمانان در سراسر دنیا و به‌خصوص طبقه فرهیخته آن‌ها، از این اقدام‌ها متحیر مانده‌اند و هرگز چنین اعمالی را خداپسندانه و بر مبنای دین نمی‌دانند و از آن‌ها بیزارند.

آیا داعش تروریست است؟

«ترور» یعنی ایجاد وحشت و ترس. در واقع ترور یعنی استفاده از خشونت غیرمترقبه، شوک‌آور و غیرقانونی علیه افراد غیرنظامی برای وادار کردن یک دولت یا یک جامعه به پذیرش خواسته‌هایی که بر مبنای یک ایدئولوژی استوار است.

اما تروریست از منظر روان‌شناختی می‌خواهد چه اتفاق‌هایی در جامعه بیفتد و هدفش چیست؟ آن‌ها پدیده‌های روان‌شناختی‌ای را در جامعه ایجاد می‌کنند تا از طریق آن به مردم و غیرنظامی‌ها فشار بیاید تا آن‌ها هم به دولت‌ها فشار بیاورند و در ‌‌نهایت آن گروه به خواسته‌هایش برسد. پدیده‌های روان‌شناختی که در اثر حرکات تروریستی و شنیدن خبر آن‌ها در مردم ایجاد می‌شود؛ وحشت، احساس نابسامانی و آشفتگی، ناآرامی و بی‌قراری، بدبینی، اضطراب و دلشوره، خشم، سوگ و احساس رخ دادن تراژدی است.

از همه مهم‌تر، ترکیبی از همه این احساس‌های ناخوشایند است که باعث بروز احساس شدید سردرگمی، نابسامانی و ناامنی درون آدم‌ها می‌شود. اما چه چیزی باعث روا داشتن ترور می‌شود؟ واضح است کسانی که چنین رفتارهایی دارند، خودشان آن را بی‌رحمانه، وحشیانه و غیرانسانی نمی‌دانند و این حق مسلم را برای خود قائل هستند که چنین اعمالی انجام دهند.

در سال‌های اخیر در دنیا، راجع ‌به کسانی که رفتارهای تندرو داشته‌اند، بررسی‌هایی انجام شد. یکی از مهم‌ترین و بهترین این تحقیقات را دکتر واگدی لوزا در دانشگاه کانادا انجام داد که در مورد تروریسم گروه‌های مذهبی مثل القاعده با رویکرد خاورمیانه بود و می‌توان نتایج آن را به داعش هم تعمیم داد. براساس این مطالعه، معلوم شد در غرب بیشتر کسانی که به این گروه‌ها می‌پیوندند، مردانی هستند در سنین ۱۷ تا ۲۳ ساله، معمولا از خانواده‌های طبقه متوسط با دستاوردهای نسبتا بالای شغلی و تحصیلی در علوم مدرن و دارای مدارک دانشگاهی.

اما نتایج مطالعه‌هایی هم که در سال ۱۹۹۹ انجام گرفت، نشان داد کسانی که در کشورهای خودشان دست به اقدام‌های تروریستی می‌زنند، افرادی هستند با تحصیلات کم و بیکار که از متن جامعه تقریبا کنار گذاشته شده‌اند و خودشان هم خودشان را از متن جامعه جدا کرده‌اند.

رهبران این گروه‌های تندرو و افراطی مذهبی، به طور متوسط ۱۵ سال بزرگ‌تر از پیروان و دیگر اعضای گروه هستند، حدود ۴۰ سال سن دارند، جذبه و قدرت تاثیرگذاری خیلی زیادی دارند، قادرند احترام طرفداران و پیروانشان را نسبت به خودشان برانگیزانند، دانش زیادی درباره ایدئولوژیشان دارند به نحوی که می‌توانند دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهند، ذاتا شخصیت پرنفوذی دارند، الهام‌بخش دیگران هستند، تشویق و ترغیب را در عالیترین شکل ممکن بلدند، معمولا از مرگ نمی‌ترسند و استاد مرگ هستند. البته در رهبران این گروه‌ها، افرادی هم وجود دارد که اتفاقا کاملا از مرگ گریزانند در حالی که دیگران را برای مردن در راه ایدئولوژی تشویق می‌کنند.

کسانی که جذب گروه‌هایی مثل داعش می‌شوند، غیرطبیعی‌اند؟

در این مورد توافق نظر وجود ندارد. برخی مطالعه‌ها نشان می‌دهد عده زیادی از این آدم‌ها اختلال‌های شخصیتی دارند. حتی برخی از آن‌ها به اختلال‌های روان‌پزشکی عمده‌تری هم مبتلا هستند. اما مهم‌ترین نکته شخصیتی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که این افراد در خانواده یا جامعه‌ای بزرگ شده‌اند که در آن‌ها احساس شدید خودکم‌بینی و احساس حقارت به‌ وجود آورده است.

این آدم‌ها هرگز جدی گرفته نشده‌اند و احساس کرده‌اند شهروند درجه یک نیستند و حقوق آن‌ها با حقوق دیگر شهروندان تفاوت دارد. آن‌ها حس می‌کنند مثل دیگران با آن‌ها رفتار نمی‌شود. یکی از بارز‌ترین نمونه‌های این وضعیت را شاید بتوان در رفتار مردم عرب ساکن حومه پاریس در ۳-۲ سال گذشته مشاهده کرد. آن‌ها در پاریس به دنیا آمده بودند و پاسپورت‌ فرانسوی داشتند اما احساس تعلق و دلبستگی به جامعه فرانسه در آن‌ها شکل نگرفته بود و همین باعث شد اغتشاش‌هایی را در پاریس ایجاد کنند که خسارت‌های زیادی به بار آورد.

بعد از آن، دولت فرانسه تازه متوجه شد نمی‌تواند به تبعیض قائل شدن ادامه دهد و باید زمینه‌های پیوستن این مردم به فرهنگ فرانسوی و در عین حال احترام به فرهنگ عربی و اسلامی را فراهم کند تا با چنین عصیان و آشوب‌هایی مواجه نشود.

یکی دیگر از جنبه‌های شخصیتی اعضای چنین گروه‌هایی، این است که استقلال شخصیتی ندارند و نیاز دارند از فرد دیگری با جذبه و تاثیرگذاری بالا‌تر پیروی کنند. آن‌ها اعتماد به نفس ندارند و فقط در چارچوب یک ایدئولوژی می‌توانند احساس اعتماد به نفس پیدا کنند، آن هم ایدئولوژی‌ای با رفتارهای خشن تا کسی جرات نکند در مقابلشان بایستد.

افرادی که فاقد حس همدلی و همدردی با دیگران هستند و اساسا از کودکی وجدان در آن‌ها شکل نگرفته، از کودکی آسیب شدیدی به خودانگاره‌شان وارد شده یعنی در خانواده و جامعه مرتب به آن‌ها گفته می‌شده بد هستند، از قوم بدی هستند، مذهبشان به درد نمی‌خورد، ملیت وحشی‌ای دارند و...، مدام در پی این هستند، که خشم خود را جایی‌‌ رها کنند و یکی از بهترین راه‌های این کار، پیوستن به گروه‌هایی است که می‌توان با عضویت در آن‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز، خشم را تخلیه کرد.

اعضای این گروه‌ها، معمولا نسبت به اطرافیان و جهان بدبین هستند و گاهی اشتغال ذهنی زیادی با قدرت دارند چون مثلا تحت‌کنترل یک والد بسیار خشن یا حاکمیت خشن و تنبیه‌گر بوده‌اند. گروه‌هایی مانند داعش ماوایی می‌شود برای آن‌ها تا احساس قدرت کنند. آدم‌هایی با چنین ویژگی‌هایی، چنان تحت‌تاثیر و نفوذ قرار می‌گیرند که نوعی هیپنوتیزم در آن‌ها رخ می‌دهد، به گونه‌ای که باعث می‌شود تماسشان با واقعیت‌ها قطع و درکشان از حقایق مخدوش شود.

یکی از کارهایی که رهبران این گروه‌ها به خوبی انجام می‌دهند، شستشوی مغزی است؛ یعنی مسائل ایدئولوژیک را به اسم واقعیتی در کل هستی به خورد این آدم‌ها می‌دهند و آن‌ها را به این باور می‌رسانند که واقعیت همین است که رهبرانشان می‌گویند.

گروه دیگری از محققان هم براساس مطالعه‌هایشان به این نتیجه رسیده‌اند که اعضای گروه‌های تروریستی، اصلا شخصیت غیرطبیعی ندارند و خیلی از آن‌ها طبیعی، تحصیلکرده و فرهیخته و به شدت به ایدئولوژی خود وفادارند و حتی حاضرند در راه ایدئولوژیشان، جان خود را فدا کنند. در واقع این افراد از طریق فدا کردن جانشان احساس مفید بودن، جانفشانی و ایثار می‌کنند و طی این راه را پرافتخار می‌دانند که در ‌‌نهایت باعث می‌شود نامی بزرگ در این دنیا و جایگاه رفیعی در دیار باقی برایشان به‌وجود آید.

به نظر من، طبیعتا از هر دو گروه این آدم‌ها، در گروه‌هایی مثل داعش دیده می‌شود و شاید باید برای پی بردن به واقعیت به رفتار آن‌ها نگاه کنیم. من معتقدم آنچه آدم‌های طبیعی را از غیرطبیعی متمایز می‌کند، میزان قانونمندی و رفتارهایی است که براساس وجدان از آن‌ها سر می‌زند.

کسانی که به جانفشانی و ایثار و افتخار معتقدند، مطمئنا حاضر نیستند شخصی که به اسارت آن‌ها درآمده، بدون محاکمه، کنار جاده و جلوی چشم اعضای خانواده‌اش تیرباران کنند.

متاسفانه با توجه به رفتار‌ها و اقدام‌های گروه داعش، به نظر می‌رسد بیشتر اعضای آن شخصیت غیرطبیعی دارند و تفکراتشان غیرمنعطف، ابتدایی و بدوی است. آن‌ها معمولا عادت دارند و آموخته‌اند به مسائل خیلی ساده‌انگارانه نگاه کنند. نمونه‌اش همین پدیده اعلام خلافت برای همه جهان از یک منطقه در عراق و سوزاندن پاسپورت‌های تبعه‌های کشورهای اروپایی است تا نشان دهند جهانشمول فکر می‌کنند و تفکر ملیتی ندارند! این افراد معتقدند حکومت و خلافتی برای تمام دنیا تاسیس کرده‌اند و همه این‌ها نشان از ساده‌انگاری آن‌ها دارد.

داعشی‌ها پدیده‌ها را یا سیاه مطلق می‌بینند یا سفید سفید، یا خوب خوب یا بد بد. آن‌ها دنیا را به دو دسته تقسیم شده می‌بینند؛ ثروتمندان بی‌درد استثمارگر و فقرای دردمند بدبخت و این یعنی تفکر همه یا هیچ. عقاید آن‌ها بیشتر از اینکه عقاید خاصی باشد، بر پایه رد تفکر دیگران است و همه حق را با خود می‌دانند. علاوه بر این، اعتقاد دارند تفکرشان در تمام اعصار و برای همه مردم و همه شرایط درست و بجاست بنابراین می‌خواهند ایدئولوژی خود را به زور به همه بقبولانند و اگر کسی مخالفت کند، درصدد آزار او برمی‌آیند. به وضوح سیستم تحلیلی این گروه‌ها ضعیف است چون آموزش‌هایی که در مدارس خود دیده‌اند بیشتر بر اساس حافظه‌ است نه تحلیل.

در ‌‌نهایت تاکید می‌کنم که تشکیل داعش و گروه‌هایی نظیر آن، حاصل پس زده شدن و تحقیر از سوی خانواده و جامعه است بنابراین اگر هر کشوری می‌خواهد پدیده‌ای مثل داعش در آن ظهور نکند، باید بداند لازم است به حقوق شهروندی و دین و مذهب مردم احترام بگذارد.

مطالب مرتبط

10 پست کلیدی در سیطره "فامیل نزدیک" آقای رییس جمهور


برخلاف خواسته و شعارهای آقای روحانی؛
یکی از شعارهای خوب آقای روحانی در انتخابات 92 شایسته سالاری بود که نشان میداد ایشان نیز میخواهد در مسیر انقلاب قدم بردارد، اما پس از چندی خبرهای ناخوشایندی در زمینه انتصابات دولت به گوش رسید. در این گزارش به این انتصابات "فامیلی" به صورت گذرا پرداخته ایم/ برادر، خواهر زاده، پسرعمه، خواهرزاده، پسرعمه و پسرعموهای آقای روحانی به چه سمت هایی منصوب شده اند؟
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، انتصابات خانوادگی در پست های دولتی یکی از صفات به جا مانده از حکومت های گذشته در ایران است. حکومت قاجار در تمامی رفتار های خود سعی در قدرتمند نمودن طایفه قجر می کرد به همین دلیل تمامی پست های حکومتی را در اختیار آنها میگذاشت؛ این روند در حکومت پهلوی نیز ادامه کرد تا بساط کشور هزار فامیل گسترده تر شود.


این روند ادامه داشت تا با ظهور انقلاب اسلامی فروکش نمود، خاطرات خوبی که از سالهای ابتدای انقلاب به جا مانده گواه است که چگونه افراد متهد و انقلابی از پذیرفتن پست و مقام طفره میرفتند و همگان را به انتخاب اصلح و شایسته ها دعوت می نمودند.


با این رفتارها بود که اصل شایسته سالاری در جمهوری اسلامی تثبیت و به یک مطالبه عمومی تبدیل شد اما در ادامه راه همواره بر یک مدار حرکت نشد، گاهی شایسته سالاری جایش را با حزب بازی عوض نمود و گاهی با فامیل گرایی! البته بودند دولت ها و مسئولینی که راه اصیل انقلاب را پیموده و گاها هم حزبی های خود یا حتی برادر خود را عزل نمودند.

یکی از شعارهای خوب آقای روحانی در انتخابات 92 شایسته سالاری بود که نشان میداد ایشان نیز میخواهد در مسیر انقلاب قدم بردارد، اما پس از چندی خبرهای ناخوشایندی در زمینه انتصابات دولت به گوش رسید. در این گزارش به این انتصابات "فامیلی" به صورت گذرا پرداخته ایم.

10 پست کلیدی در سیطره "فامیل نزدیک"

-اولین انتصاب خانوادگی در دولت یازدهم حسین فریدون برادر رئیس جمهور است. فریدون که مدت ها بدون داشتن هیچ سمت رسمی در جلسات مهم دولت شرکت میکرد سرانجام با حکم حسن روحانی به عنوان دستیار ویژه رییس دولت انتخاب شد.
-اسماعیل سماوی خواهرزاده آقای روحانی است که در حال حاضر سه مسئولیت دولتی را همزمان برعهده دارد. این مسئولیت ها عبارتند از: سرپرست گروه مشاوران جوان، رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور. 

-علی‌اصغر مونسان دیگر خواهرزاده رییس دولت است که به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد کیش انتخاب شد‌ه است.

-اما در این میان فقط خواهرزاده های رییس جمهور از این موقعیت بهره مند نبوده اند بلکه علی اصغر پیوندی پسر عمه آقای روحانی نیز اخیرا به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منصوب شده است.
-عبدالحسین فریدون نیز پسر عموی رییس دولت است که اخیرا دو عنوان کلیدی در وزارت علوم را از آن خود کرده است: مدیرکل وزراتی علوم و آموزش عالی و سرپرست جدید مرکز جذب اعضای هیئت علمی این وزارتخانه.

-امروز نیز یک انتصاب فامیلی دیگر در دولت تدبیر و امید رقم خورد، اسدالله وطنی شوهرخواهر رئیس جمهور به عنوان دبیر شورای عالی گزینش ریاست جمهوری معارفه می شود.

رویارویی بزرگ "جولانی با پلنگ"/ اهداف جبهه النصره در تصرف شهر "محرده"/ پرواز پهبادهای آمریکایی بر فراز سوریه +تصاویر


از روز گذشته گروه تروریستی جبهه النصره نبردی را با نام "غزوه محرده" علیه مواضع ارتش سوریه در شهر مسیحی نشین "محرده" واقع دردر 25 کیلومتری شمال غربی شهر حماه آغاز کرده است.
رویارویی بزرگ
گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان به روز تحولات سوریه از چهار جبهه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه مندان "تحولات میدانی جبهه حماه، جبهه حاشیه «دمشق»، جبهه «قنیطره»و جبهه «رقه» اسامی این جبهه‌ها هستند.

تحولات میدانی جبهه حماه – رویارویی بزرگ "جولانی با پلنگ"!

از روز گذشته گروه تروریستی جبهه النصره نبردی را با نام "غزوه محرده" علیه مواضع ارتش سوریه در شهر مسیحی نشین "محرده" واقع دردر 25 کیلومتری شمال غربی شهر حماه آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار مشرق به نقل از منابع رسانه ای نزدیک به جبهه النصره ، ابومحمد جولانی رهبر گروه تروریستی جبهه النصره به همراه "شیخ عبدالله محیسنی سعودی ، مسئول شرعی" این گروه در منطقه حاضر شده و ضمن ایراد خطبه جنگ! دستور اجرای عملیات را صادر کرده است.

جبهه النصره دو هدف را از عملیات برای تصرف شهر محرده دنبال میکند :

اول، بستر سازی برای پیشروی به سمت حاشیه غربی حماه و تسلط بر شهرک‌ها و روستاهای اطراف آن که در کنترل ارتش سوریه قرار دارد.

دوم، قطع شاهراه اصلی انتقال تجهیزات از بنادر طرطوس و لاذقیه به نیروهای ارتش مستقر در استان حماه

نقطه رهایی تروریستهای جبهه النصره در روستای حلفایا در نزدیکی منطقه محرده قرار داشته است و در این عملیات بیش از 2000 تروریست از 20 کشور مختلف دنیا (شامل 50 تونسی از شهر "السوسه")  شرکت دارند و نکته جالب اینکه فرماندهان گروه تروریستی تکفیری النصره قوانینی را برای شرکت کننده های در این عملیات تعیین کرده اند که باتوجه به رویه همیشگی عناصر این گروه در کشتار های فجیع  مردم و نظامیان سوری باید ا آن به عنوان طنز سال نام برد. این قوانین به این شرح است :

ممنوعیت کشتار زنان وکودکان
ممنوعیت تعرض به کلیساهای مسیحیان
ممنوعیت غارت منازل مردم وهتک حرمت نوامیس!
ممنوعیت بریدن سر و تکه تکه کردن اجساد

(نکته مهم: لازم به ذکر است که اینگونه قوانین صرفا به منظور مظلوم نمایی تبلیغاتی و ساختن تصویر موجه از چهره کریه این گروه تروریستی تکفیری و عناصر خونریز آن صورت میگیرد و تنها به منظور حفظ امانت و اطلاع کامل مخاطب محترم از جزییات روند تحولات میدانی به رشته تحریر درآمده است ، چه اینکه دهها هزار تصویر و ویدیو از ارتکاب شنیع ترین جنایات توسط عناصر جبهه النصره در فضای مجازی در دسترس عموم قرار دارد)

از صبح روز گذشته حملات موشکی پراکنده به مراکز استقرار ارتش سوریه در حاشیه شهر محرده آغاز شده است.

اوضاع ارتش سوریه از نظر نیرو و تسلیحات مناسب گزارش شده است . درچند هفته اخیر و پس از پیشرویهای مکرر تروریستهای جبهه النصره و ارتش آزاد در محورهای مختلف حماه و نزدیکی شدن آنها به شهر و فرودگاه حماه ، ستاد فرماندهی ارتش سوریه قریب الوقوع بودن خطر ازدست رفتن منطقه را بخوبی احساس کرده و تدابیری برای جلوگیری از این اتفاق اندیشیده شد.

در اولین گام یگانهای ارتش مستقر در حماه با پیوستن گردانهای رزمی از نیروی دفاع وطنی شهر حلب و حمص و کمیته های مردمی دفاع از منطقه (اهالی منطقه) تقویت و بازسازی شدند و تغییراتی در رده های فرماندهی آنها صورت گرفت. فرماندهی ارشد نیروهای خودی (اعم از ارتش ودفاع وطنی) بر عهده سرهنگ سهیل حسن (معروف به پلنگ) فرمانده باکفایت و با درایت ارتش سوریه گذاشته شده که پیش از این عملکرد بسیار موفقی در فرماندهی عملیاتهای مهم و حساس ارتش سوریه در استانهای حمص و حلب و ... داشته است .

بنابر گزارشهای میدانی ارتش سوریه منطقه حلفایا و اطراف محرده را بشدت موشک باران کرده و به گفته تروریستها ، روزگار بر جبهه النصره تیره و تار شده و تلفات این گروه تنها در فوج اول بمبارانها بیش از 35 نفر بوده است.

در قمحانه نیز واحد های ارتش سوریه با تروریستهای جبهه النصره درگیر شدند و نیروی هوایی ارتش سوریه یک کاروان خودروهای جبهه النصره که برای حمله به مقر ارتش سوریه در روستای زوار در حال حرکت بودند بمباران کرد که منجر به انهدام 5 خودروی زرهی مجهز به دوشکا و موشک انداز و هلاکت سرنشینان آنها شد.

همچنین عصر دیروز چند فروند موشک "گراد" به شهر حماه اصابت کرد که موجب وارد آمدن خسارات مالی و جانی برای شهروندان ساکن منطقه شد.یکی از موشکها به محوطه نیروگاه حرارتی شهر حماه اصابت کرد که موجب آتش سوزی وسیعی شد و نیروهای آتش نشانی پیش از سرایت آتش سوزی به بخشهای اداری،برقی و مکانیکی نیروگاه آنرا مهارکردند.

منابع میدانی از شهر خطاب گزارش داده اند که درگیریهای شدیدی میان نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستهای النصره در جریان بوده است و ارتش سوریه در یک عملیات برق اسا موفق به تصرف محلات غربی شهر خطاب شده است.

لازم به ذکر است که شهر خطاب و پادگان زرهی ارتش سوریه در نزدیکی آن در هفته های اخیر به تصرف جبهه النصره درآمده بودند و تروریستها پس از بسط سیطره خود بر این شهر، به روستاهای علوی نشین "ارزه ، شیر و شیحه" حملاتی را انجام داده بودند.

 تحولات میدانی سوریه
موقعیت جغرافیایی کانون درگیریها در حاشیه حماه با دایره به رنگ زرد و مسیر حملات به روستاهای علوی نشین باخطوط به رنگ نارنجی مشخص شده است
 
تحولات میدانی سوریه
سرهنگ سهیل حسن، فرمانده ارشد ارتش در حماه که در هفته اخیر به این سمت منصوب شده است
 
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
گزارش تصویری از مراحل مختلف آماده سازی تا اجرای عملیات گروه تروریستی جبهه النصره در حاشیه حماه با نام "غزوه محرده"

تحولات میدانی جبهه حاشیه دمشق

پس از دوروز بحث و بررسی موضع اتحاد عملیاتی میان گروههای تروریستی تکفیری (شامل: ارتش اسلام،اتحاد اسلامی سربازان شام،آزادگان شام،سپاه الرحمن، تیپ حبیب مصطفی،لشکر شهدای دوما،لشکر شیرهای غوطه) مستقر در غوطه شرقیه دمشق  ، بالاخره فرماندهان این گروههای حاضر به اتحاد شدند.

روز گذشته پس از پایان جلسه مشترک فرماندهان این گروهها  که به میزبانی "زهران علوش" فرمانده گروه تروریستی "ارتش اسلام" (وابسته به دربار سعودی) در مقر فرماندهی این گروه در شهر "دوما" برگزار شد ، اعلام گردید که از این پس این گروهها در قالب تشکیلات واحد با نام "شورای متحد غوطه شرقیه" و تحت فرماندهی زهران علوش فرمانده گروه تروریستی ارتش اسلام، معاونت فرماندهی "ابومحمد فاتح" (فرمانده گروه تروریستی اتحاد سربازان شام) و دستیاری عبدالناصر شمیر (افسر فراری ارتش سوریه ، فرمانده "گردان البراء"و مسئول ربایش 45 زائر ایرانی در سال 1389 در مسیر منتهی به فرودگاه دمشق) ، به مبارزه با ارتش سوریه ادامه خواهند داد.
 
تحولات میدانی سوریه
جلسه فرماندهان گروههای تروریستی فعال در غوطه شرقیه دمشق :زهران علوش با دایره زرد،عبدالناصر شمیری با دایره قرمز و ابومحمد فاتح پشت به تصویر با دایره آبی مشخص شده اند

اما در تحولی دیگر دو منطقه جسرین و زبدین  در جنوب و جنوب شرقی شهر ملیحه (غوطه شرقیه دمشق) همچنان صحنه عملیات نظامی ارتش سوریه علیه مواضع تروریستهای تکفیری بوده است که طی آن ارتش سوریه با پشتیبانی رزمندگان حزب الله و مجاهدان شیعه موفق به تسلط بر برخی ساختمانهای این دو منطقه که پیشتر مورد استفاده تروریستهای تکفیری بوده است ، شد.همزمان یگان توپخانه و نیروی هوایی ارتش سوریه اهدافی را در "عین ترما و مزارع و باغهای اطراف شهر دوما بشدت بمباران کردند.
 
تحولات میدانی سوریه
آغاز پروازهای شناسایی پهبادهای ارتش آمریکا بر فراز مواضع داعش در سوریه

بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی پروازهای شناسایی خود در شرق سوریه را آغاز کرده اند.به گزارش روزنامه السفیر چاپ لبنان ، یک منبع امنیتی سوریه که خواست نامش فاش نشود این پروازها با هدف چمع آوری اطلاعات از مواضع گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام و با موافقت ضمنی دولت سوریه صورت پذیرفته است .

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط این هواگردها که توسط اتاق عملیات مشترک عراق به دست افسران اطلاعاتی ارتش سوریه رسیده است هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی چند حمله ویران کننده را علیه مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه انجام داده اند.

به گزارش منابع رسانه ای نزدیک به دولت سوریه ، این حملات که تلفات سنگینی به داعش وارد ساخته است ، با رسمی تر شدن همکاری ها میان آمریکا و دولت سوریه گسترش بیشتری خواهد یافت.

لازم به ذکر است که پیش از این پهپادهای آمریکایی روز سه شنبه چندین موضع تروریست‌های گروه داعش را در منطقه القائم (در مرز مشترک عراق و سوریه) بمباران کرده بودند.
 
تحولات میدانی سوریه
تحولات میدانی جبهه قنیطره (مرز سوریه با فلسطین اشغالی)

روز گذشته منابع میدانی گزارش دادند که ائتلاف گروههای تروریستی تکفیری شامل گروههای (جبهة النصره ، جبهه انقلابیون سوریه ، جماعت اکناف بیت المقدس ، گروهانهای جهاد اسلامی، لشکر فلوجه حوران و احرار الشام ) ، پس از درگیری های شدید با ارتش سوریه در حاشیه قنیطره (نزدیک جولان اشغالی) موفق به کنترل کامل مرز سوریه با فلسطین اشغالی گردید.

به گزارش خبرنگار مشرق ، این ائتلاف تروریستی ، چند روز پیش با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عملیاتی را با نام "وعده حق" برای تصرف مناطق مرزی استان قنیطره با فلسطین اشغالی به راه انداخته است. کانون درگیریها میان طرفین در روستاهای "جبا و تل کروم  و رواضی" در حاشیه قنیطره قرار داشته است.
 
تحولات میدانی سوریه
بیانیه گروههای تروریستی مسلح برای آغاز عملیات در گذرگاه مرزی قنیطره
 
تحولات میدانی سوریه

بنابر گزارش مرکز حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دولت سوریه مستقر در لندن) در درگیریهای روز گذشته میان دوطرف 20 نفر از نیروهای ارتش سوریه و دفاع وطنی به شهادت رسیدند و در مقابل 14 نفر از تروریستهای النصره هلاک و 40 نفر از آنان زخمی شدند.

لازم به ذکر است که کنترل گذرگاه مرزی با اسراییل به این دلیل برای گروههای تروریستی تکفیری مورد اهمیت است که از طریق هم مرز شدن با آن می توانند از پشتیبانی امدادی – تسلیحاتی (ارسال انواع سلاح و مهمات سبک و سنگین) این رژیم اشغالگر بهره مند شوند.

پیش از این مستندات فراوانی از آموزش نظامی و خدمات بیمارستانی به عناصر گروههای تروریستی در فلسطین اشغالی منتشر شده بود.در فیلم پخش شده در رسانه ها ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل شخصا برای اطمینان از روند مناسب خدمات رسانی بیمارستانی به مجروحین گروههای تروریستی در سوریه از برخی بیمارستانهای مرزی ارتش این رژیم بازدید بعمل آورده وبرای موفقیت تروریستهای تکفیری در سوریه آرزوی موفقیت کرده بود!
 
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
تحولات میدانی جبهه رقه

درگیریها در مزرعه "العجراوی" نزدیک فرودگاه طبقه که محل استقرار یکصد نفر از مدافعان فراری فرودگاه نظامی طبقه است وارد سومین روز خود شد.

گروه داعش با تعیین مهلت زمانی به این نیروهای ارتش سوریه خواستار تسلیم آنها شده بود اما این درخواست از سوی آنان رد شده و با پایان مهلت تسلیم درگیریها میان دوطرف آغاز گردید.

امروز گروه تروریستی داعش تصاویر جدیدی از روند تصرف فرودگاه نظامی طبقه در شهر رقه منتشر کرد. در تصاویر منتشر شده هلاک شده های داعش در این عملیات ، غنیمت گرفتن مقادیری تسلیحات و پیکر شهدای ارتش سوریه و همچنین اعدام چند نفر از مدافعان فرودگاه که خودرا به داعش تسلیم کرده بودند به نمایش درآمده است.
 
تحولات میدانی سوریه
ابوعمر تونسی ازتروریستهای داعش که در عملیات اشغال فرودگاه طبقه هلاک شد
 
تحولات میدانی سوریه
ابوموسی انصاری مسئول رسانه ای داعش در رقه
 

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
اعدام اسرای ارتش سوریه توسط داعش
مطالب مرتبط

شبکه‌های اجتماعی، زمین بازی داعش


تروریست‌های داعش که رسانه‌های غربی اصرار دارند از عنوان دولت اسلامی برایشان استفاده کنند، با سر بریدن یک خبرنگار آمریکایی مورد توجه گسترده قرار گرفته‌اند.

گروه جنگ نرم مشرق- این جریان ضداسلامی که آمریکا تا چندی قبل توجه چندانی به جنایات و پیشروی های آن در خاک عراق نداشت این روزها از سوی مقامات کاخ سفید مهم‌ترین تهدید امنیتی برای این کشور خوانده می شود، اما نکته جالب استفاده بهنیه داعش از فناوری‌های رسانه‌ای و به خصوص شبکه‌های اجتماعی آمریکایی برای رعب آفرینی و قدرت نمایی است.

اعضای داعش در دنیای مجازی استراتژی پیچیده‌ای را پی گرفته‌اند و با انتشار ویدیوهای بسیار باکیفیت و دارای تدوین حرفه ای که با امکانات خوبی تهیه شده‌اند تلاش می‌کنند قساوت و وحشی‌گری خود را به رخ مخاطب بکشند. این اقدامات با روش های مورد استفاده بن لادن رهبر به قتل رسیده القاعده قابل مقایسه نیست. زیرا کل فعالیت رسانه ای وی و همفکرانش محدود به انتشار نوارهای سخنرانی القاعده در سایت های اینترنتی و یکی دو مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی خاص بود. اما اعضای داعش علیرغم تحجر و جمود فکری و دشمنی با تمام مظاهر تمدن علاقه خاصی به استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دارند.

برخی کارشناسان معتقدند این گروه تروریستی در حال اجرای یک بازی قدیمی به شیوه‌ای جدید است. روش‌های داعش اگر چه پیچیده و پرهیاهو به نظر می‌رسد، اما ممکن است تداوم آن به عاملی برای افزایش تنفر از این گروه و تضعیف آن بینجامد. انتشار ویدیوی سربریدن خبرنگار آمریکایی در شبکه های اجتماعی نشان داد که داعش در پیگیری مطالبات خود جدی است. اما از بعد فنی بعد از انتشار این ویدیو سایت های شبکه ای همچون یوتیوب  و توییتر به سرعت برای پاک کردن عکس ها و فیلم های مربوط تلاش کردند.

این اولین بار بود که شبکه های اجتماعی آمریکایی با این سرعت و جدیت برای پاک کردن ویدیوی مربوط به یکی از جنایت های اعضای داعش تلاش می کردند و در زمانی که تروریست های این گروه در سوریه و عراق مسلمانان را قتل عام می کردند چنین جدیتی از آنان دیده نشده بود.

بررسی‌های فیلیپ اسمیت محقق دانشگاه مری لند در زمینه عملکرد گروه های جهادی نشان می دهد که در ماه گذشته میلادی فعالیت اعضای داعش و همفکران آنها در شبکه های اجتماعی به میزان چشمگیری افزایش یافته است. اعضای داعش در ماه جولای ویدیویی با زیرنویس انگلیسی در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که نشان می داد کودکان کم سن و سال روزه شان را همراه با شبه نظامیان تروریست افطار می کنند. یک هفته بعد همزمان با عید فطر ویدیوی دیگری از همین گروه منتشر شد که نشان می داد اعضای داعش پایان ماه رمضان را با اعدام دسته جمعی گروهی از مخالفان خود جشن گرفته اند.

همچنین از ماه گذشته شاهد انتشار بولتن خبری آنلاین داعش هستیم که به زبان انگلیسی هم ترجمه و منتشر می شود. جی ام برگر کارشناسی که فعالیت‌های داعشی‌ها در شبکه های اجتماعی را رصد می کند می گوید این افراد از هزاران حساب کاربری در توییتر برای انتشار عقاید خود استفاده می کنند. برخی خود را شبه نظامی جا می زنند و برخی دیگر مدعی می شوند حامی آنها هستند و ارتباطی با داعش ندارند تا جلوی بسته شدن حساب کاربریشان را بگیرند.

این حساب ها پست های همدیگر را بازنشر می کنند و پیام های مختلفی را با مضامین مشابه برای حساب های مختلف دولتی، رسانه ای و حتی اشخاص مشهور مانند هنرمندان و خوانندگان ارسال می کنند. در بخش اعظم این پیام ها تصاویری از سربریدن اشخاص و متونی بر ضد آمریکا و کشورهای غربی وجود دارد.

البته در برخی مواقع هم داعشی ها برای جلب توجه غربی ها و کاستن از شدت نفرت از خود اقدامات دیگری هم انجام می دهند. از جمله پس از درگذشت رابین ویلیامز کمدین غربی برخی از آنها مطالبی در مورد فیلم های محبوب خود با بازی وی نوشتند. برخی از آنها هم با شیشه های خالی یک شرکت تولیدکننده غربی مواد غذایی در عراق و سوریه عکس گرفته و آنها را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

این بازی دوگانه باعث شوکه شدن مخاطب می شود. در همان زمانی که برخی طرفداران و تروریست های داعش با شیشه های خالی مواد غذایی عکس می گرفتند، دیگر همتایان آنها عکسی از پسرکی که با سر یک اعدامی به دست داعش بازی می کرد را در توییتر منتشر کردند. این کار به سرعت از سوی جان کری وزیر خارجه آمریکا محکوم شد.

استفاده گسترده عناصر داعش از شبکه های اجتماعی آمریکا دولت آمریکا را به فکر انداخته تا از همین طریق با آنها مقابله کند. وزارت خارجه آمریکا به این منظور از مرکز استراتژیک ارتباطات ضدتروریسم خود استفاده می کند. این مرکز در سال 2011 به دستور اوباما تاسیس شده است. کاخ سفید از شبکه های اجتماعی هم برای ضدتبلیغ  علیه داعش بهره می گیرد و از جمله در فیس بوک صفحه ای توسط مرکز یاد شده ایجاد شده است.

هدف اصلی از این اقدامات آن است که افراد جدیدی به جمع نیروهای داعش ملحق نشوند. ویلیام مک کانتس یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که برای راه اندازی مرکز استراتژیک ارتباطات ضدتروریسم همکاری کرده، گفته است: یکی از سختی‌های این کار روشنگری در مورد تروریست های داعش است بدون آنکه این کار عملا موجب جلب بیشتر توجهات به آنان شود. قرار نیست این اقدامات در عمل باعث افزایش بازدید از نمایه های کاربران داعش شود.

البته داعشی ها هم نسبت به این تبلیغات بی‌توجه نبوده‌اند و تلاش کرده اند در حساب های کاربری خود به خصوص در سایت توییتر به آنها پاسخ داده یا مقابله به مثل کنند. در مواردی هم هر دو طرف از هش تگ های مشابهی برای حمله به یکدیگر و نگارش مطالبی برای رد دیدگاه های طرف مقابل استفاده کرده اند. اما تلاش برای به انزواکشاندن رسانه ای گروه داعش از سوی آمریکایی ها پس از سربریدن جیمز فولی خبرنگار آمریکایی تشدید شد. آمریکایی ها با انتخاب هش تگ ISISMediaBlackout از همگان خواستند تا تصاویر جنایت های داعشی ها را بیش از این به اشتراک نگذارند.

به نظر می رسد طی هفته های آینده تداوم فعالیت های آنلاین به چالشی جدی برای داعشی ها مبدل شود. سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب مدتی است به طور گسترده در تلاشند تا مانع انتشارعکس ها و ویدیوهای گروه داعش شوند و البته کاخ سفید هم به طور جدی از این درخواست ها حمایت کرده است.

در مقابل داعشی‌ها در تلاشند با انتشار گسترده و بی وقفه تصاویر وحشی گری های خود ترفند آمریکایی ها را خنثی کنند. بعد از پاک شدن هر حساب کاربری چندین حساب کاربری مشابه مثل قارچ سبز می شود و با تداوم این وضعیت داعشی ها به استفاده از شبکه‌های اجتماعی با کنترل کمتر مانند فرندیکا و دیاسپورا روی آورده اند. البته مدیران این شبکه ها هم می گویند در تلاش هستند تا حساب‌های کاربری وابسته به داعش را شناسایی و پاکسازی کنند.

منبع: فارس

انتخاب داود اوغلو؛ تقویت راهبرد "صفرکردن مشکلات" یا "صفرکردن ارتباط"؟


محافل سیاسی اعتقاد دارند که انتخاب داود اوغلو به عنوان نخست‌وزیر ترکیه نشان می‌دهد که سیاست خارجه این کشور که از سال 2002 تاکنون دنبال می‌شود و شخص داود اوغلو به عنوان مهندس آن شناخته می‌شود، در روال قبلی خود باقی خواهد ماند.
پیامدهای انتخاب گروه بین‌الملل مشرق - "احمد داود اوغلو" نخست وزیر جدید ترکیه در 26 فوریه 1959 در قونیه متولد شد. وی دوران دبیرستان را استانبول گذراند و در سال 1983 از دانشگاه بوغازچی در دو رشته علوم سیاسی و اقتصاد در دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی فارغ‌ التحصیل شد. اوغلو مقطع کارشناسی ارشد را در دانشکده مدیریت عمومی به اتمام رسانده و مدرک دکترای خود را از دانشکده علوم سیاسی و روابط بین‌المللی دانشگاه بوغازچی دریافت کرد.

داود اوغلو در سال 1990 استادیار دانشگاه اسلامی بین‌المللی مالزی شد و در آنجا دانشکده علوم سیاسی را تأسیس و تا سال 1993 ریاست آن را بر عهده داشت. وی بین سال‌های 1995 تا 1999 در دانشگاه مرمره و در مؤسسه مطالعات خاورمیانه، مؤسسه بیمه و بانکداری و در مقطع دکتری در رشته‌ مدیریت محلی در دانشکده علوم سیاسی به تدریس پرداخت. اوغلو از سال 1995 تا 2004 در دانشگاه بی‌کنت استانبول به عنوان رئیس دانشکده روابط بین‌المللی و همچنین عضو سنای دانشگاه و نیز هیأت مدیره آن فعالیت کرده است.

پیامدهای انتخاب

پیامدهای انتخاب
وی چندین کتاب و مقاله در حوزه سیاست خارجی ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی منتشر کرده است. کتاب‌ها و مقالات وی به چندین زبان  از جمله ژاپنی، پرتقالی، روسی، عربی، فارسی و آلبانیایی ترجمه شده‌اند.

پیامدهای انتخاب
پس از انتخابات نوامبر 2002 میلادی مجلس ترکیه، داود اوغلو به سمت مشاور ارشد نخست‌وزیر و سفیر کبیر در دولت پنجاه و هشتم ترکیه فعالیت کرد. وی فعالیت‌های خود را در دولت‌های پنجاه و نهم و شصتم ترکیه نیز ادامه داد. در تاریخ 1 می 2009 میلادی داود اوغلو به عنوان وزیر امور خارجه شصتمین دولت جمهوری ترکیه منصوب شد. وی سرانجام در 21 آگوست 2014 به سمت نخست‌وزیری ترکیه انتخاب شد.

با وجودی که عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه داود اوغلو را وارد فضای سیاسی این کشور کرد و در پایان سال 2002 او را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب کرد، اما وی همواره در محافل سیاسی به عنوان مرد اردوغان شناخته می‌شود. هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه نیز که به جای داود اوغلو وزیر خارجه می‌شود، همین حالت را دارد.

به همین علت بود که عبدالله گل چند روز پیش گفت که داود اوغلو و فیدان را وی به فعالیت های سیاسی وارد کرده، اما آنها در اردوگاه رقیب وی در کنار اردوغان قرار گرفته‌اند.


پیامدهای انتخاب
محافل سیاسی اعتقاد دارند که انتخاب داود اوغلو به عنوان نخست‌وزیر ترکیه نشان می‌دهد که سیاست خارجه این کشور که از سال 2002 تاکنون دنبال می‌شود و شخص داود اوغلو به عنوان مهندس آن شناخته می‌شود، در روال قبلی خود باقی خواهد ماند.

تئوریسن روی باز منطقه‌ای یا انزوای جهانی؟

داود اوغلو نظریه پرداز مسایل بین‌المللی است. برخی وی را کسینجر خاورمیانه می دانند. مجله آمریکایی فارین پالیسی در سالهای 2010 و 2011 وی را به عنوان صد متفکر برتر دنیا انتخاب کرد که ترکیه را وارد عصر مدرن خود کرده است.
وی نظریه صفر کردن مشکلات با کشورهای همسایه را در سال 2002 مطرح کرد و عبدالله گل نخست‌وزیر ترکیه در آغاز سال 2003 با سفر به سوریه سعی کرد آن را به اجرا بگذارد.

پیامدهای انتخاب
روی باز سیاسی ترکیه در قبال کشورهای عربی ادامه پیدا کرد تا اینکه اجلاس سران عرب در خارطوم در سال 2008 از اردوغان دعوت کرد تا در نشست آینده این اجلاس که قرار بود در سال 2010 در سرت لیبی برگزار شود شرکت کند.

با آغاز خیزش های مردمی در کشورهای عربی که به نام بهار عربی مشهور شد، ابعاد پنهان راهبرد داود اوغلو آشکار شد و مشخص شد سیاست خارجه این کشور به دنبال زعامت بر محور سنی منطقه از طریق ابزارهایی چون اخوان المسلمین است.

این راهبرد دولت ترکیه را بر آن داشت تا تمام امکانات خود را برای براندازی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به کار گیرد، به گونه‌ای که این کشور به نوک پیکان توطئه‌های غربی- منطقه‌ای برای براندازی دولت سوریه تبدیل شد. آنکارا مرزهای خود را به روی هزاران تکفیری که از نقاط مختلف دنیا وارد این کشور می‌شدند باز کرد و زمینه‌های قاچاق آنها به سوریه را فراهم کرد، این کشور با اموال خلیجی و غربی علاوه بر انتقال عناصر مسلح و تجهیزات و سلاح برای آنها زمینه‌های آموزش بسیاری از این عناصر در پادگان های مرزی خود را نیز فراهم کرد.

پیامدهای انتخاب
به این ترتیب بود که داود اوغلو مولف کتاب "عمق استراتژیک" راهبرد منطقه‌ای خود را از صفر کردن مشکلات با کشورهای همسایه به صفر کردن ارتباط با کشورهای همسایه تغییر داد. در راستای این مداخلات بود که مناسبات آنکارا با سوریه و عراق و ایران و لبنان رو به تیرگی گرایید و حتی روسیه و ارمنستان نیز از این کشور رویگردان شدند.

با ایجاد تحولات انقلاب ژولای در مصر و روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی، محور منطقه‌ای شامل عربستان سعودی و امارات و مصر نیز به رقبای ترکیه تبدیل شدند تا سیاست خارجی داود اوغلو بیش از پیش در انزوا قرار گیرد. به این ترتیب تنها اقلیم کردستان عراق و دولت قطر به عنوان هم پیمان کنونی ترکیه باقی ماندند.

پیامدهای انتخاب
انتخاب داود اوغلو، نوگرایی یا محافظه‌کاری؟

با وجود اینکه رجب طیب اردوغان به بهانه نوگرایی در سیاست‌های ترکیه جدید عبدالله گل را از ریاست حزب حاکم کنار زد و بر خلاف پیش‌بینی‌ها او را نخست وزیر ترکیه نکرد، اما انتخاب داود اوغلو به این سمت بر خلاف شعارهای متجددانه اردوغان است. برخی اعتقاد دارند نخست وزیری داود اوغلو ادامه یکه تازی استبداد گونه اردوغان در عرصه سیاسی این کشور است، چرا که مهندس سیاست خارجی ترکیه اطاعت‌پذیری ویژه ای از اردوغان دارد.

تنها تغییری که با نخست‌وزیری احمد داود اوغلو می‌تواند ایجاد شود، تبدیل ساختار سیاسی ترکیه به سمت "رئیس جمهور محور" شدن است. چرا که با این انتخاب عملا اختیارات کشور کاملا در دست اردوغان باقی خواهد ماند و رئیس جمهور دیگر یک مقام تشریفاتی نیست. مرحله اول این تغییر پیشتر با انتخاب مستقیم رئیس جمهور از سوی مردم برای اولین بار کلید خورده بود.
پیامدهای انتخاب
با وجودی که اردوغان هرم قدرت در این کشور را کاملا به نفع خود چیده است، اما همه چیز بستگی به انتخابات پارلمان دارد که قرار است سال بعد برگزار شود. داود اوغلو اعلام کرده که به تک تک سیاست‌های اردوغان در نخست‌وزیری پایبند خواهد ماند. حال این مردم ترکیه هستند که بهار سال آینده باید تعیین کنند که خواستار ادامه شاخص‌های پیشرفت داخلی این کشور هستند یا اینکه از شکست سیاست خارجه حزب عدالت و توسعه و انزوای منطقه‌ای این کشور خسته شده‌اند.
مطالب مرتبط