اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

پیدا و پنهان ماشین کشتاری به نام "داعش"


پیدا و پنهان ماشین کشتاری به نام "داعش"

داعش چیست؟رهبران داعش چه کسانی بودند؟ چه کشورهایی از داعش حمایت می کنند؟داعش چند نیرو دارد؟ترکیب نیروهای داعش چیست؟استراتژی جنگی داعش بر چه اساسی است؟
پیدا و پنهان ماشین کشتاری به نام

گروه جهان تدبیر، سعید آقاعلیخانی*: نام داعش(الدولة الإسلامیة فی العراق والشام) عملا از مارس 2011، زمانی که این گروه موفق شد گروه های مختلف جهادی را گرداگرد هم جمع کند، بر سر زبان ها  افتاد.

داعش ابتدا ( اکتبر 2006)به نام "دولت اسلامی عراق" و به رهبری ابوعمر بغدادی تشکیل شد و بعد از اینکه ابوعمر بغدادی طی یک درگیری در منطقه الغزالیه کشته شد ، رهبری این گروه تروریستی به "ابوبکر بغدادی" رسید.

نام واقعی البغدادی، عواد علی البدری است. وی اهل سامراء و به گفته اطرافیانش، فردی سنگدل، فاقد کاریزما اما به شدت زیرک است.

البغدادی در سال ٢٠٠٥ توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد اما چند سال بعد آزاد شد تا آن که با حملات تروریستی قابل توجه مانند حمله به بانک مرکزی و وزارت دادگستری و تسخیر زندان حوت و ابوغریب ، نام وی نیز دوباره بر سر زبان ها افتاد. تخمین زده می شود که داعش نزدیک به 12 هزار نیرو را در سوریه و عراق زیر چتر خود داشته باشد.  القاعده، داعش را به رسمیت نمی شناسد زیرا داعش برای خود منشایی عراقی و مستقل قایل است و خود را ادامه دهنده راه "ابومصعب زرقاوی" می داند از همه این ها مهم تر آن که، القاعده در مواجهه خونین میان داعش و جبهه النصره، جانب النصره را گرفت. امری که درگیری های خونینی را میان این دو گروه تروریستی رقم زد.


داعش اگرچه از مدتها پیش فعالیت های خرابکارانه و خشونت بار خود را در عراق آغاز کرده است اما آنچه اکنون برای افکار عمومی جاذب توجه است سرعت پیشروی هایی این نیرو تا دروازه های بغداد است.

خشونت های کنونی عراق از دسامبر ۲۰۱۳ و هنگامی شروع شد که مخالفان سنی مذهب دولت مرکزی عراق، شهر فلوجه در مرکز عراق و بخش هایی از رمادی، شهر مجاور فلوجه را تصرف کردند.

تروریست ها با حمایت مردان قبایل محلی سنی مذهب، توانستند از برانگیختن خشم عرب های سنی و عشایر علیه دولت مرکزی، بهره برداری کنند. شش ماه بعد، شورشیان به موصل دومین شهر بزرگ عراق در شمال این کشور حمله کردند و اکنون با تصرف دیگر مناطق استراتژیک فاصله چندانی با بغداد ندارند.

بسیاری معتقدند که داعش در واقع  جمعی متشکل از فرماندهان و افسران زبده ارتش سابق عراق، عشایر سنی مذهب و پیکارجویان خارجی است، ترکیبی نامبارک که با استفاده از منابع مالی خارجی از برخی کشورهای منطقه اکنون بخش های قابل ملاحظه ای از عراق و سوریه را در دست دارد. در مقابل این دیدگاه البته دیدگاه دیگری وجود  دارد که هرچند منکر حمایت های آشکار برخی کشورهای عربی منطقه از داعش نیست اما در مقام تبیین اینکه چگونه داعش به یکباره قدرت گرفت ، تحلیل دیگری دارد.

بر اساس این دیدگاه یک نیروی تروریستی ناهمگون اما بهره مند از کمک ها ی خارجی اگرچه ممکن است با بمب گذرای و و عملیات ایذایی مشکلاتی را برای ساختار امنیتی ایجاد کند اما قدرت گرفتن داعش و موفقیت های اخیر این گروه تروریستی دلیل دیگری دارد.

بر اساس این دیدگاه اگرچه ممکن است برخی از کادر مجرب ارتش بعثی در داخل داعش باشند اما حضور آنان را نباید از منظر تلاش بعثی ها برای باز پس گرفتن قدرت و اعاده گذشته نه چندان دور فهم کرد. برای درک بهتر ماجرا شاید بهترباشد اندکی به گذشته باز گردیم زمانیکه دامنه اقدامات تروریستی ژنرال پترائوس، فرمانده وقت نیروهای امریکا در عراق را ناگزیر کرد تا برای کاستن از شدت این حملات با عشایر سنی مذهب الانبار به مذاکره بنشیند و از طریق متقاعد کردن آنان به میزان زیادی  دست القاعده را از مناطق سنی نشین کوتاه کند.

کاستن از شدت عمل تروریست های القاعده در الانبار بسیار ساده تر از آنجه آمریکایی ها فکر می کردند، اتفاق افتاد. عبدالستار ابو ریشه (بعدها توسط القاعده ترور شد)یکی از سران قبایل  بود که "شورای نجات الانبار" را تشکیل داد و همین شورا  توانست کاری را که آمریکایی ها  در قبال القاعده، قادر به انجام آن نبودند ، در مدت زمان اندکی انجام دهند .

این ماجرا  نشان داد، که رضایت این قبایل که بخش عمده ای از افراد آن در ارتش عراق به خصوص گارد ریاست جمهوری مشغول بودند تا چه حد در کاستن از ناامنی تاثیر گذار است. بنا بر، این نوع نگاه، ریشه بحران فعلی و راز قدرت گرفتن ناگهانی داعش به دسامبر گذشته باز می گردد. زمانیکه در آستانه انتخابات پارلمانی تظاهراتی در الانبار روی داد و طی آن 17 تن از فعالین سیاسی که از طوایف سنی عشایری منطقه محسوب می شدند دستگیر و برخی از آنان محکوم به اعدام شدند.

در همان زمان بسیاری از این قبایل از  دولت مرکزی خواستند که با تخفیف مجازات برخی و آزاد کردن برخی دیگر از شدت عمل خود بکاهد. این تقاضای عشایر سنی مذهب اگرچه با حمایت مقتدا صدر و عمار الحکیم روبرو شد اما پاسخی از سوی دولت مرکزی نیافت و همین امر به شدت گرفتن اعتراض هایی منجر شد که دولت مرکزی را مجبور به اعزام نیرو برای آرام کردن اوضاع کرد.

نتیجه این ناآرامی ها البته دستگیری احمد العلوانی نماینده پارلمان و از اعضای برجسته یکی از این قبایل بود (العلوانی هنوز در زندان است) در نتیجه از دسامبر گذشته روند واگرایی این قبایل از دولت مرکزی عمیق و عمیق تر شد و این همه در حالی اتفاق می افتاد که بسیاری از مخالفان منطقه ای و فرا منطقه ای نوری المالکی منتظر فرصتی بودند تا با تنگ تر کردن عرصه بر دولت قانونی عراق ، شروط خود را بر دولت عراق تحمیل کنند.

داعش در چنین شرایطی گزینه خوبی بود زیرا هم حمایت های برخی محافل تندرو در عربستان را در اختیار داشت و هم می توانست اهرم فشاری برای زیر سوال بردن مدیریت  امنیتی و سیاسی نوری المالکی باشد.

دستگیری سران قبایل و شدت عمل در برخورد با سران آنان البته این امر را تسهیل کرد و اتحاد نامبارک میان سران قبایل با داعش باعث شد تا در اند ک زمانی قریب به ۳۰ هزار سرباز به هنگام رویارویی با حدود ۸۰۰ پیکارجو اسلحه خود را زمین گذاشته و فرار کنند تا با این پیروزی تروریست ها شجاعت بیشتری پیدا کرده و پس از تصرف موصل پیشروی به سمت جنوب و به طرف بغداد را آغاز کنند. بنابر این شاید بی راه نباشد اگر بگوییم که یکی از مهم ترین دلایل قدرت گرفتن نیروهای داعش عملا از شکافی پدید آمد که میان سران بانفوذ قبایل استان الانبار و دولت مرکزی رخ داد، شکافی که عملا دست دولت مرکزی را در بخش های سنی نشین عراق خالی گذاشت و زمینه را برای امیدواری بیشتر حامیان خارجی داعش فراهم کرد.

*،پژوهشگر مسائل خاورمیانه

مطالب مرتبط

افشای دیدار محرمانه مقام‌های ترکیه با سرکردگان "داعش"

چشم جهان به سرکوب ایرانی-امریکایی "داعش"

ادعای رویترز درباره ورود ایران به جنگ علیه "داعش"

7 نکته ای که درباره بحران عراق باید بدانیم

تروریست ها در مهمان‌خانه‌های ترکیه

رهبر "داعش" چگونه قدرتمندترین تروریست جهان شد؟

جنایت ۳۲۴٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی! / چه کسی پاسخگوی این خسارات است؟


بررسی میزان خسارات فتنه ۸۸؛

جنایت ۳۲۴٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی! / چه کسی پاسخگوی این خسارات است؟

خسارات مادی وارده توسط فتنه به کشورمان بالغ‌بر بیش از ۳۲۴ هزار میلیارد تومان است! عددی که می‌تواند در حال حاضر بیش از دو میلیون و صد و شصت‌وسه هزار فرصت شغلی جدید را در کشور فراهم آورد.

به گزارش گروه سیاسی-فرهنگ نیوز، انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که می‌توانست به‌عنوان روزی شیرین در تاریخ این کشور تبدیل شود، به دست کسانی به کام این ملت تلخ شد که ادعا می‌کردند و می‌کنند که رأی مردم فصل الخطاب است و بس.

حضوری که در آن برهه زمانی می‌توانست به بزرگ‌ترین پشتوانه برای نظام اسلامی تبدیل شود، دیری نگذشت که به‌یک‌باره و بر اساس یک طراحی خارجی و فریب داخلی، به تاراج برده شد و با کم‌ظرفیتی عده‌ای خاص، می‌رفت که به یک بحران بزرگ تبدیل شود اما با درایت رهبر معظم انقلاب و حضور مردم، فتنه ۸۸ نیز با همه ابعاد آن به محلی برای رسوایی تبدیل شد.

اما سؤال اصلی اینجاست که چه کسی باید پاسخگوی آن‌همه خسارت باشد و باید چه مجازاتی برای عاملان فتنه ۸۸ در نظر گرفته شود تا میزان جرم و کیفر در همخوانی با یکدیگر قرار گیرد؟

برای پاسخ به این سؤال باید نگاهی به میزان خسارت‌های وارده داشت تا بر اساس آن، کیفر لازم نیز درک شود.

خسارت‌های مالی و جانی فتنه ۸۸

ملموس‌ترین خسارت وارده در فتنه ۸۸ به خسارات مالی بازمی‌گردد که در جریان فتنه به اموال عمومی و خصوصی واردشده است و حجم آن نیز آمار قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

آشوب و شورش‌های خیابانی چندماهه، که با آتش زدن اموال عمومی و دولتی، تخریب بانک‌ها و سازمان‌های دولتی و... همراه بود، ازلحاظ اقتصادی هزینه‌های میلیاردی به دنبال داشت؛ اما خسارت اقتصادی اصلی در سطح کلان بود که با ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در کشور، سرمایه‌گذاری خارجی را به خطر انداخت، در تعاملات اقتصادی کشور با دنیای خارج به‌ویژه کشورهای غربی خلل ایجاد کرد و از همه مهم‌تر اینکه در تشدید تحریم‌های دشمن علیه نظام اثر مستقیم داشت.

با توجه به گزارش شهرداری تهران، در فتنه ۸۸ بیش از 63 میلیارد تومان به اموال عمومی تهران خسارت وارد شد و علاوه بر این تعداد ۱۱ بانک دولتی و خصوصی و موسسه اعتباری در حوادث اغتشاشات ۸۸ مورد تخریب و آتش‌سوزی واقع شدند که هزینه‌های نوسازی آن‌ها به‌حساب سود و زیان بانک رفته و معادل آن از سود صاحبان سهام کاسته شده است.(1)

مجموع خسارات وارده و هزینه بازسازی فقط بانک‌ها در حوادث ۸۸ که به تفکیک هر بانک قابل احصاء حداقل ۵٫۲۶ میلیارد ریال برآورد گردیده است.

دیگر خسارات مالی، آثار زیان‌بار ناشی از تشدید تحریم‌های بعد از فتنه منتهی به گرانی و تورم و فشار به مردم و دولت در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و تأمین معیشت مردم از یک‌سو و از سوی دیگر عدم وصول مطالبات در حوزه تجارت و بازرگانی از عدم وصول و ایصال به‌موقع درآمدهای نفتی و گازی و اخلال در کلیت تراز تجاری- بازرگانی و نفت به میزان بیش از 100 میلیارد دلار است که یکی ارقام جزء آن را در استنکاف کمپانی انگلیسی شل در تسویه بدهی ۸٫۲ میلیارد دلاری خود هم‌اکنون شاهدیم.(2)

ضمن آنکه این حوادث قربانیان جانی نیز به همراه داشته است و در محاسبه آن نیز باید در نظر داشت که ۸٫۲ میلیارد تومان دیه بدل از قصاص ۲۲ نفر شهید حوادث سال ۸۸ و 14 میلیارد تومان دیه بدل از قصاص تعدادی دیگر از شهروندان که درهرحال مقصر یا بی‌گناه قربانی این حوادث شدند، در برابر قوانین و مقررات برشمرده می‌شود و جنبه خصوصی جرم اصحاب فتنه را متکی به‌قاعده حقوقی سبب اقوی از مباشر متوجه سران آزاد و در حصر فتنه می‌نماید.(3)

با احتساب این موارد، خسارات مادی وارده توسط فتنه به کشورمان بالغ‌بر بیش از ۳۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود! عددی که می‌تواند در حال حاضر بیش از دو میلیون و صد و شصت‌وسه هزار فرصت شغلی جدید را در کشور فراهم نموده و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را رفع کند.

خسارت‌های بین‌المللی فتنه ۸۸

مشارکت بیش از ۸۰ درصدی مردم ایران در انتخابات سال ۸۸ در شرایطی به وقوع پیوست که به‌زعم بسیاری از ناظران بین‌المللی، مردم ایران به دلیل وجود فشارهای خارجی از سیاست‌های نظام گریزان بودند اما این حضور تاریخی نشان از آن داشت که پشتوانه مردمی نظام بیش از آن چیزی دست که تحلیل گران خارجی در نظر دارند.

در حالی مشارکت بالای مردمی به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد نظام در عرصه بین‌المللی به‌حساب می‌آید اما جای تأسف است که گسترده‌ترین پیامدها و خسارت‌های فتنهٔ ۸۸ در عرصهٔ بین‌المللی بود.

ایجاد نگرانی در حامیان و وفاداران به انقلاب اسلامی در سراسر جهان، افزایش تحرکات ضد ایرانی کشورهای منطقه (نشست الجنادریه عربستان با حضور عناصر فتنه و تکرار ادعای امارات در مورد جزایر سه‌گانه)، تشدید بدبینی سازمان‌های بین‌المللی مثل کمیسیون حقوق بشر و... به ایران و کمک به بهانه‌گیری‌های آن‌ها، آسیب دیدن حیثیت و اعتبار بین‌المللی نظام و جری شدن ضدانقلاب خارج نشین در تحرکات ضد ایرانی و از همهٔ این‌ها مهم‌تر، تغییر رفتار آمریکا و غرب در قبال ایران و درنتیجه، تشدید فشارها و تحریم‌های علیه ایران، چند نمونه از این پیامدهاست.

باوجودآنکه آرای رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات ۸۸ از حمایت گسترده افکار عمومی از وی خبر می‌داد اما به دلیل همان حوادث بود که بسیاری از کشورهای اروپایی از ارسال پیام تبریک به رئیس‌جمهور منتخب خودداری کردند که این موضوع نیز خدشه فراوانی به حیثیت بین‌المللی ایران وارد آورد.

از همه این موارد مهم‌تر آنکه، پس از فتنه ۸۸ پرونده هسته‌ای ایران در مسیر بسیار نادرستی (به لحاظ دید افکار عمومی دنیا) قرار گرفت و اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به حوادث انتخابات هشتاد و هشت گفت: «من دربارهٔ وقایع ایران نمی‌توانم سکوت کنم و عمیقاً نگران خشونت‌ها هستم و هیچ راهی برای تأیید صحت انتخابات ایران وجود ندارد. جهان بدون در نظر گرفتن نتیجهٔ انتخابات، نظاره‌گر وقایع ایران است و از مشارکت مردمی الهام گرفته است. ما دپیلماسی سرسختانه‌ای را در قبال ایران دنبال خواهیم کرد.» (4)

واضح است مردم ایران که آن حماسه بزرگ را آفریدند در انتظار دادگاه رهبران و عاملان فتنه هستند تا شاید اندکی از خسارات از پیش‌گفته شده جبران شود و توهین و بی‌اعتنایی که به جمهوریت نظام شده بود، جبران گردد.

 

پی نوشت:

1- خسارت 63 میلیارد تومانی به اموال عمومی در فتنه 88

2- جوانب عمومی و خصوصی جرایم فتنه 88 - روزنامه رسالت

3- جوانب عمومی و خصوصی جرایم فتنه 88 - روزنامه رسالت

4- شورش اشرافیت بر جمهوریت، ریشه یابی حوادث سال 88، حمیدرضا اسماعیلی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 401

منابع آزمون دکترای تاریخ اسلام


منابع آزمون دکترای تاریخ اسلام
منابع پیشنهادی دکترای تاریخ اسلام
1. ابراهیم حسن ، حسن ، تاریخ سیاسی اسلام ، ترجمه ابوالقاسم پاینده –سازمان انتشارات جاویدان ، تهران ، 1376
2. بلک آنتونی ، تاریخ اندیشه سیاسی اسلام از عصر پیامبر تا امروز ، ترجمه محمد حسین وقار، انتشارات اطلاعات ، تهران ، 1386
3. بروکلمان ، کارل ، تاریخ ملل ودول اسلامی ، ترجمه هادی جزایری ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران ، 1383
4. جعفریان ، رسول، تاریخ تحول دولت و خلافت ، بوستان کتاب ، قم، 1386
5. خضری ، احمد رضا ، تاریخ خلافت عباسی ، اتشارات سمت ، تهران ، 1378
6. خوری حتّی ، فیلیپ ، تاریخ عرب ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، نشر اگه ، تهران ، 1366
7. زرگری نژاد ، غلامحسین ، تاریخ صدر اسلام ، انتشارات سمت ، تهران ، 1378
8. سالم ، عبدالعزیز ، تاریخ عرب قبل از اسلام ، ترجمه باقر صدری نیا ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران، 1380
9. طقوش، محمد سهیل ، دولت عباسیان ، ترجمه حجت الله جودکی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1378
10. طقوش ، محمد سهیل ، دولت امویان ، ترجمه حجت الله جودکی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، 1386
11. سامر، فیصل ، دولت حمدانیان ، ترجمه علی رضا ذکاوتی قراگزلو ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1388
12. شبارو، عصام محمد ، دولت ممالیک ، ترجمه شهلا بختیاری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386
13. طقوش ، محمد سهیل ، دولت ایوبیان ، ترجمه عبدالله ناصری طاهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1380
14. عودی ، ستاره، تاریخ دولت اغلبیان ، انتشارات امیر کبیر ، تهران ، 1385
15. ناصری طاهری ، عبدالله ، تاریخ مغرب اسلامی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، 1388
16. ناصری طاهری ، عبدالله ، فاطمیان در مصر ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1379
17. چلونگر ، محمد علی ، زمینه های پیدایش خلافت فاطمیان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386
18. عنان ، محمد عبدالله ، تاریخ دولت اسلامی در اندلس ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، 1386
19. احمد یاقی ، اسماعیل ، دولت عثمانی از اقتدار تا اخلال ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386
20. محمد جعفری ، سید حسین ، تشیع در مسیر تاریخ ، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، 1387
21. زین عاملی ، محمد حسین ، شیعه در تاریخ ، ترجمه محمدرضا عطایی ، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد ، 1375
22. جعفریان، رسول ، منابع تاریخ اسلام ، انتشارات انصاریان ، قم ، 1376
23. سجادی ، صادق و عالم زاده، هادی ، تاریخ نگاری در اسلام ، انتشارات سمت ، تهران ، 1383
24. ممتحن ، حسین علی ، کلیات تاریخ عمومی ، جلد دوم ، بخش دوم ، اتشارات دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، 1370
25. آیتی ، محمد ابراهیم ، تاریخ سیاسی اسلام ، انتشارات نی، تهران، 1378
26. نعنعی ، عبدالمجید ، دولت امویان در اندلس ، ترجمه محمد سپهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1380 .

منابع آزمون دکترای تاریخ ایران اسلامی

منابع پیشنهادی دکتری تاریخ ایران اسلامی
1. ترکمنی آذر، پروین؛ پرگاری، صالح؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران صفاریان و علویان؛ تهران: انتشارات سمت، 1378.
2. زرین کوب، عبدالحسین؛ تاریخ مردم ایران؛ جلد دوم ( از پایان ساسانیان تا پایان آل بویه)؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1382.
3. فقیهی، علی اصغر؛ تاریخ آل بویه؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.
4. ترکمنی آذر، پروین؛ دیلمیان در گستره تاریخ ایران (حکومت‌های محلی، آل زیار، آل بویه)؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.
5. فروزانی، ابوالقاسم؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره سامانیان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.
6. هروی، جواد؛ تاریخ سامانیان (عصر طلایی ایران بعد از اسلام )؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1382.
7.. فروزانی، ابوالقاسم؛ غزنویان از پیدایش تا فروپاشی؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.
8. فرای، ر . ن؛ تاریخ ایران کمبریج ( از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان)؛ جلد چهارم؛ ترجمه حسن انوشه؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1379.
9. ستارزاده، ملیحه؛ سلجوقیان؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.
10. خلعتبری، اللهیار؛ محبوبه، شرفی؛ تاریخ خوارزمشاهیان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.
11. فروغی ابری، اصغر؛ تاریخ غوریان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.
12. بیانی، شیرین؛ دین و دولت در ایران عهد مغول؛ تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1371.
13. اشپولر، برتولد؛ تاریخ مغول در ایران؛ ترجمه محمود میر آفتاب؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1380.
14. بویل، جی آ؛ تاریخ ایران کیمبریج ( از آمدن سلجوقیان تا فروپای دولت ایلخانان)؛ جلد پنجم؛ ترجمه حسن انوشه؛ تهران: انتشارات امیر کبیر، 1381.
15. تاریخ کمبریج (تاریخ ایران دوره تیموریان)؛ ترجمه یعقوب آژند؛ تهران: انتشارات جامی، 1387.
16. میر جعفری، حسین؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره تیموریان و ترکمانان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.
17. حسن زاده، اسماعیل؛ حکومت ترکمانان قراقویونلو و آق قویونلو در ایران؛ تهران: انتشارات سمت، 1379.
18. تاریخ کمبریج (تاریخ ایران دوره صفویان)؛ ترجمه یعقوب آژند؛ تهران: انتشارات جامی،1380.
19. نوایی، عبدالحسین؛ روابط سیاسی و اقتصادی ایران در عهد صفویه؛ تهران: انتشارات سمت، 1377.
20. نوایی، عبدالحسین؛ غفاری فرد، عباسقلی؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران صفویه؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.
21. سیوری، راجر؛ ایران عصر صفوی؛ ترجمه کامبیر عزیزی؛ تهران: نشر مرکز، 1372.
22. شعبانی، رضا؛ تاریخ تحولات سیاسی – اجتماعی ایران در دوره‌های افشاریه و زندیه؛ تهران: انتشارات سمت، 1377.
23. آوری، پیتر؛ تاریخ ایران کمبریج (تاریخ ایران دوره افشاریه، زندیه و قاجار)؛ ترجمه مرتضی ثاقب فر؛ تهران: انتشارات جامی، 1383.
24. نفیسی، سعید؛ تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر؛ تهران: انتشارات بنیاد، 1376.
25. شمیم، علی اصغر؛ ایران دردوره سلطنت قاجار؛ تهران: انتشارات زریاب، 1383.
26. آبراهامیان، یرواند؛ ایران بین دو انقلاب؛ ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی؛ تهران: انتشارات نی، 1377.
27. فوران، جان؛ مقاومت شکننده (تاریخ تحولات اجتماعی ایران)؛ ترجمه احمد تدین؛ تهران: انتشارات رسا، 1381.
28. هوشنگ مهدوی، عبدالرضا؛ (تاریخ روابط خارجی ایران از ابتدای دوران صفویه تا پایان جنگ جهانی دوم)؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1384.
29. بیات، عزیزالله؛ شناسایی منابع و مآخذ تاریخ ایران؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1383.
30. نوذری، حسین علی؛ فلسفه تاریخ (روش شناسی و تاریخ نگری)؛ تهران: انتشارات طرح نو، 1379.
31. استنفورد؛ مایکل؛ درآمدی بر تاریخ پژوهی؛ ترجمه مسعود صادقی؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.
32. اشپولر، برتولد؛ تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی؛ ترجمه جواد فلاطوری؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1377.

منابع پیشنهادی دکتری تاریخ ایران اسلامی

منابع دکترای تاریخ بسیار گسترده است زیرا منبع مشخصی برای ارشد و دکترای رشته تاریخ مشخص نشده است و هر استادی با توجه به علایق خود سوال طرح می کند. اما با توجه به تجربه چند سال اخیر، در ذیل منابعی را به شما دانشجویان عزیز معرفی می کنیم که می تواند برای شما مفید باشد. منابع ذیل را با عناوین یک ستاره (کمی مهم)، دو ستاره (مهم) و سه ستاره (بسیار مهم) مشخص کرده ام. دانشجویان در ابتدا سعی کنند تمام منابع ذیل را مطالعه کنند ولی اگر وقت کم دارند، ابتدا منابع سه ستاره را مطالعه و بعد دو ستاره و بعد بالطبع یک ستاره ها را بخوانند. محدوده امتحان دکترای سراسری از ورود اسلام تا انقلاب سال 1357 می باشد و در همین راستا منابع زیر با توجه به این محدوده زمانی به شما پیشنهاد می شود. از آنجایی که در امتحان دکترای سراسری جدید، سوالات فلسفه تاریخ، منبع شناسی و روش پژوهی در تاریخ نیز می آید، علاوه بر منابع تخصصی، کتبی نیز برای این مفاد امتحانی به شما عزیزان پیشنهاد می شود.

 

کتب سه ستاره ***

1. فروزانی، ابوالقاسم؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره سامانیان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.

۲. فروزانی، ابوالقاسم؛ غزنویان از پیدایش تا فروپاشی؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.

3. خلعتبری، اللهیار؛ محبوبه، شرفی؛ تاریخ خوارزمشاهیان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.

4. بیانی، شیرین؛ دین و دولت در ایران عهد مغول؛ تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1371.

5. بویل، جی آ؛ تاریخ ایران کیمبریج ( از آمدن سلجوقیان تا فروپای دولت ایلخانان)؛ جلد پنجم؛ ترجمه حسن انوشه؛ تهران: انتشارات امیر کبیر، 1381.


 6. تاریخ کمبریج (تاریخ ایران دوره تیموریان)؛ ترجمه یعقوب آژند؛ تهران: انتشارات جامی، 1387.

7. تاریخ کمبریج (تاریخ ایران دوره صفویان)؛ ترجمه یعقوب آژند؛ تهران: انتشارات جامی،1380.

8. سیوری، راجر؛ ایران عصر صفوی؛ ترجمه کامبیر عزیزی؛ تهران: نشر مرکز، 1372.

9. شعبانی، رضا؛ تاریخ تحولات سیاسی – اجتماعی ایران در دورههای افشاریه و زندیه؛ تهران: انتشارات سمت، 1377.

10. آوری، پیتر؛ تاریخ ایران کمبریج (تاریخ ایران دوره افشاریه، زندیه و قاجار)؛ ترجمه مرتضی ثاقب فر؛ تهران: انتشارات جامی، 1383.

11. آبراهامیان، یرواند؛ ایران بین دو انقلاب؛ ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی؛ تهران: انتشارات نی، 1377.

12. فوران، جان؛ مقاومت شکننده (تاریخ تحولات اجتماعی ایران)؛ ترجمه احمد تدین؛ تهران: انتشارات رسا، 1381.

13. بیات، عزیزالله؛ شناسایی منابع و مآخذ تاریخ ایران؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1383.

14. نوذری، حسین علی؛ فلسفه تاریخ (روش شناسی و تاریخ نگری)؛ تهران: انتشارات طرح نو، 1379.

15. حضرتی، حسن؛ روش پژوهش در تاریخ شناسی، قم: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، 1390.

16. مدنی، جلال الدین؛ تاریخ سیاسی معاصر ایران، 2 جلد، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1380.

17. کاتوزیان، محمد علی، دولت و جامعه در ایران، ترجمه حسن افشار، تهران، 1379.

18. ملائی توانی، علی رضا؛ درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ، تهران: انتشارات نی، 1387.

19. ترکمنی آذر، پروین؛ کتابشناسی توصیفی تاریخ ایران دوره اسلامی، تهران، انتشارات سمت، 1387.

 

کتب دو ستاره **

1. فقیهی، علی اصغر؛ تاریخ آل بویه؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.

2. اشپولر، برتولد؛ تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی؛ ترجمه جواد فلاطوری؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1377.

3. ستارزاده، ملیحه؛ سلجوقیان؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.

4. اشپولر، برتولد؛ تاریخ مغول در ایران؛ ترجمه محمود میر آفتاب؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1380.

5. میر جعفری، حسین؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره تیموریان و ترکمانان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.

6. حسن زاده، اسماعیل؛ حکومت ترکمانان قراقویونلو و آق قویونلو در ایران؛ تهران: انتشارات سمت، 1379.

7. نوایی، عبدالحسین؛ روابط سیاسی و اقتصادی ایران در عهد صفویه؛ تهران: انتشارات سمت، 1377.

8. شمیم، علی اصغر؛ ایران دردوره سلطنت قاجار؛ تهران: انتشارات زریاب، 1383.

9. نفیسی، سعید؛ تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر؛ تهران: انتشارات بنیاد، 1376.

10. هوشنگ مهدوی، عبدالرضا؛ (تاریخ روابط خارجی ایران از ابتدای دوران صفویه تا پایان جنگ جهانی دوم)؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1384.

11. ازغندی، سید علی رضا؛ تاریخ تحولات سیاسی و  اجتماعی ایران (1320-1357)، تهران: انتشارات سمت، 1391.

 

کتب یک ستاره *

1. ترکمنی آذر، پروین؛ پرگاری، صالح؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران صفاریان و علویان؛ تهران: انتشارات سمت، 1378.

2. زرین کوب، عبدالحسین؛ تاریخ مردم ایران؛ جلد دوم ( از پایان ساسانیان تا پایان آل بویه)؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1382.

3. ترکمنی آذر، پروین؛ دیلمیان در گستره تاریخ ایران (حکومت‌های محلی، آل زیار، آل بویه)؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.

4. هروی، جواد؛ تاریخ سامانیان (عصر طلایی ایران بعد از اسلام )؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1382.

5. فرای، ر . ن؛ تاریخ ایران کمبریج ( از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان)؛ جلد چهارم؛ ترجمه حسن انوشه؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1379.

6. فروغی ابری، اصغر؛ تاریخ غوریان؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.

7. نوایی، عبدالحسین؛ غفاری فرد، عباسقلی؛ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران صفویه؛ تهران: انتشارات سمت، 1381.

8. استنفورد؛ مایکل؛ درآمدی بر تاریخ پژوهی؛ ترجمه مسعود صادقی؛ تهران: انتشارات سمت، 1384.

9. زیبا کلام، صادق؛ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران (1320-1322)، تهران: انتشارات سمت، 1391.



منابع پیشنهادی دکترای تاریخ باستان

1. ابوالقاسمی، محسن: راهنمای زبانهای باستانی ایران(جلداول: متن)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)،1375.

2. احتشام، مرتضی؛ ایران در زمان هخامنشیان، تهران، شرکت سهامی کتاب‌های جیبی، چاپ اول، 2535 (1355).

3. آلتهایم، فرانتس و استیل، روت: تاریخ اقتصاد دولت ساسانی، ترجمه هوشنگ صادقی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،1382.

4. آموزگار، ژاله؛ تاریخ اساطیری ایران؛ تهران: انتشارات سمت، 1380.

5. اومستد، ا.ت، تاریخ شاهنشاهی هخامنشی، ترجمه محمد مقدم، تهران، انتشارات امیرکبیر،1380

6. بریان، پی‌یر، تاریخ امپراطوری هخامنشی (از کوروش تا اسکندر)، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات کارنگ، 1382.

7. بنگستون، هرمان؛ یونانیان و پارسیان، ترجمه‌ی تیمور قادری، تهران، انتشارات فکر روز، چاپ اول، 1376.

8. بهار، مهرداد، از اسطوره تا تاریخ، تهران، نشر چشمه، 1377

9. بویس، مری: «تاریخ کیش زرتشت»، جلد دوم، ترجمهٔ همایون صنعتی‌زاده، انتشارات توس، ۱۳۷۵.

10. بویس، مری: زردشتیان؛ باورها و آداب دینی آنها، ترجمه عسکر بهرامی، تهران: ققنوس،1381.

11. بویس، مری؛ هخامنشیان، ترجمه‌ی همایون صنعتی‌زاده، تهران، انتشارات توس، چاپ اول، 1375..

12. بیات، عزیزالله؛ شناسایی منابع و مآخذ تاریخ ایران؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1380.

13. بیانی، شیرین: شامگاه اشکانیان و بامداد ساسانیان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران،1383.

14. بیانی، شیرین؛ تاریخ ایران باستان از ورود آریایی‌ها به ایران تا پایان هخامنشیان، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، 1381.

15. پیرنیا، حسن؛ تاریخ ایران باستان، تهران، دنیای کتاب، چاپ دوم، 1362.

16. تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی(جلد سوم ـ قسمت اول)، پژوهش دانشگاه کیمبریج، گردآورنده احسان یارشاطر، ترجمه حسن انوشه، تهران: امیرکبیر،1373.

17. تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی(جلد سوم ـ قسمت دوم)، پژوهش دانشگاه کیمبریج، گردآورنده احسان یارشاطر، ترجمه حسن انوشه، تهران: امیرکبیر،1377.

18. تاریخ ایران از عهد باستان تا قرن ۱۸، پیگولووسکایا، ترجمه کریم کشاورز، تهران، ۱۳۵۳.

19. تاریخ ایران باستان. دیاکونوف، میخائیل میخائیلوویچ. روحی ارباب. انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم ۱۳۸

21. تفضلی، احمد: تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران: سخن،1376.

22. خدادادیان، اردشیر؛ آریایی‌ها و مادها؛ مجموعه اول و دوم؛ تهران: انتشارات اصالت تنشیر، 1376.

23. خدادادیان، اردشیر؛ هخامنشی‌ها؛ تهران: انتشارات به دید، 1378.

24. داندامایف، آ. محمد ؛ تاریخ سیاسی هخامنشیان، ترجمه‌ی خشایار بهاری، تهران، کارنگ، چاپ اول، 1381.

25. داندامایف، آ. محمد؛ ایران در دوران نخستین شاهان هخامنشی، ترجمه‌ی روحی ارباب، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم، 1373.

26. دریایی، تورج : تاریخ و فرهنگ ساسانی، ترجمه مهرداد قدرت دیزجی، تهران: ققنوس،1382، صص31-43.

27. دریایی، تورج : شاهنشاهی ساسانی، ترجمه مرتضی ثاقب فر، تهران: ققنوس،1383.

28. دریایی، تورج: سقوط ساسانیان: فاتحین خارجی، مقاومت داخلی و تصویر پایان جهان، ترجمه منصوره اتحادیه(نظام مافی) و فرحناز امیر خانی حسینک لو، تهران: نشر تاریخ ایران،1381.

29. دیاکونف، م.م، اشکانیان، ترجمه کریم کشاورز، تهران، انتشارات پیام، 1378

30. دیاکونوف، میخائیل میخائیلوویچ؛ تاریخ ایران باستان، ترجمه‌ی روحی ارباب، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم، 1382.

31. دیاکونوف، ا. م.: «تاریخ ماد»، ترجمهٔ کریم کشاورز، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۰،

32. رجبی، پرویز؛ هزاره‌های گمشده؛ جلد چهارم؛ تهران: انتشارات توس، 1381.

33. زرین کوب، عبدالحسین: تاریخ مردم ایران، ج1؛ ایران قبل از اسلام، تهران: امیرکبیر،1373.

34. زرین‌کوب، عبدالحسین: «تاریخ مردم ایران»، (ایران قبل از اسلام)، انتشارات امیرکبیر، ۱۳81.

35. زنر، آر. سی: زروان یا مُعمای زردشتی گری، ترجمه تیمور قادری، تهران: فکر روز،1375.

36. سامی، علی، تمدن هخامنشی، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز، 1341

37. شارپ، رلف نارمن؛ فرمان‌های شاهنشاهان هخامنشی، تهران، انتشارات پازینه، چاپ اول، 1382.

38. شیپمان، کلاوس: تاریخ شاهنشاهی ساسانی، ترجمه فرامرز نجد سمیعی، تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،1383.

39. عریان، سعید: راهنمای کتیبه های ایرانی میانه(پهلوی- پارتی)، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور(پژوهشگاه)،1382.

40. فرای، ریچارد نلسون ؛ میراث باستانی ایران، ترجمه‌ی مسعود رجب‌نیا، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم، 1383.

41. فرای، ریچارد نلسون: تاریخ باستانی ایران، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،1383.

42. کورت، آملی؛ هخامنشیان، ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، تهران، ققنوس، چاپ سوم، 1382.

43. کوک، جان مانوئل؛ شاهنشاهی هخامنشی، ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر، تهران، ققنوس، چاپ اول، 1384.

44. کخ، هاید ماری؛از زبان داریوش،ترجمه ی پرویز رجبی،تهران،کارنگ،چاپ اول،1376.

45. کریستن سن، آرتور امانوئل : سلطنت قباد و ظهور مزدک، ترجمه احمد بیرشک، تهران: کتابخانه طهوری،1374.

46. کریستن سن، آرتور؛ ایران در زمان ساسانیان؛ ترجمة رشید یاسمی؛ تهران: انتشارات ساحل، 1382.

47. کلیما، اوتاکر: تاریخ جنبش مزدکیان، ترجمه جهانگیر فکری ارشاد، تهران: توس، 1386.

48. کمرون، جورج گلن؛ ایران در سپیده دم تاریخ؛ ترجمة حسن انوشه؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1381.

49. کولسنیکف، آ. ای: ایران در آستانه یورش تازیان، ترجمه محمد رفیق یحیایی، تهران: آگاه،2537[شاهنشاهی].

50. گریشویچ، ایلیا؛ تاریخ ایران دوره هخامنشیان، ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر، تهران، انتشارات جامی، چاپ نخست، 1385.

51. گوتشمید، آلفردفن، تاریخ ایران و ممالک همجوار آن (از زمان اسکندر تا انقراض اشکانیان) ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران، انتشارات ققنوس، 1379

52. گیرشمن، رومن؛ ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه‌ی محمدمعین، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوازدهم، 1379.

53. لوکوک، پی‌یر، کتیبه‌های هخامنشی، ترجمه نازیلا خلخالی، تهران،‌انتشارات فرزان، 1382

54. لوکونین، ولادیمیر گریگورویچ: تمدن ایران ساسانی، ترجمه عنایت الله رضا، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،1372.

55. محمدی[ملایری]، محمد: تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، جلد 1-5، تهران، توس،1379.

56. محمدی[ملایری]، محمد: فرهنگ ایرانی پیش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامی و ادبیات عربی، تهران: توس، 1374.

57. محمود آبادی، سید اصغر، پژوهش‌هایی در تاریخ فرهنگ و سیاست ایران باستان، اهواز، انتشارات مهزیار، 1383

58. مشکور، محمد جواد، ایران در عهد باستان در تاریخ اقوام و پادشاهان پیش از اسلام، تهران، انتشارات اشرفی، 1369

59. مشکور، محمدجواد ؛ تاریخ سیاسی و اجتماعی اشکانیان، تهران، دنیای کتاب، چاپ دوم، 1367.

60. مشکور، محمد جواد : تاریخ سیاسی ساسانیان، 2ج، تهران: دنیای کتاب،1367.

61. مشکور، محمد جواد؛ رجب نیا، مسعود؛ تاریخ سیاسی و اجتماعی اشکانیان؛ تهران: انتشارات دنیای کتاب، 1374.

62. مهرآبادی، میترا؛ خاندان‌های حکومتگر ایران باستان، تهران، انتشارات فتحی، چاپ اول، 1372.

63. میراحمدی، مریم؛ کتابشناسی تاریخ ایران در دوران باستان، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، 1369.

64. نفیسی، سعید: مسیحیت در ایران تا صدر اسلام، به اهتمام عبدالکریم جربزه دار، تهران: اساطیر،1383.

65. نفیسی، سعید، تاریخ اجتماعی ایران، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1342

66. نولدکه، تئودور: تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1378.

67. نیبرگ، هنریک ساموئل؛ دین‌های ایران باستان، ترجمه‌ی سیف‌الدین نجم‌آبادی، کرمان، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، چاپ اول، 1383.

68. هرتسفلد، ارنست: ایران در شرق باستان، ترجمه همایون صنعتی زاده، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛کرمان:دانشگاه شهید باهنر(کرمان)،1381..

69. هوار، کلمان، ایران و تمدن ایرانی، حسن انوشه، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1379

70. هینتس، والتر؛ دنیای گمشده عیلام؛ ترجمة فیروز فیروزنیا؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1376.

71. هینس، والتر، داریوش و پارس‌ها، ترجمه عبدالرحمن صدریه، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1380

72. وثوقی، محمدباقر؛ بررسی منابع و مآخذ تاریخ ایران پیش از اسلام؛ تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، 1385.

73. ویدن گرن، گئو: فئودالیسم در ایران باستان، ترجمه هوشنگ صادقی، تهران: نشر قطره،1378.

74. ویسهوفر، یوزف: ایران باستان(از 550 پیش از میلاد تا 650 پس از میلاد)، ترجمه مرتضی ثاقب فر، تهران: ققنوس، 1382.

75. وینتر، انگلبرت و دیگناس، بئاته: روم و ایران دو قدرت جهانی در کشاکش و همزیستی، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز،1386.

منابع ضروری و مهم این گرایش متعاقباً توسط دکتر پرویز طلایی اعلام خواهد شد.




منابع پیشنهادی دکترای تاریخ اسلام

1. ابراهیم حسن ، حسن ، تاریخ سیاسی اسلام ، ترجمه ابوالقاسم پاینده –سازمان انتشارات جاویدان ، تهران ، 1376

2. بلک آنتونی ، تاریخ اندیشه سیاسی اسلام از عصر پیامبر تا امروز ، ترجمه محمد حسین وقار، انتشارات اطلاعات ، تهران ، 1386

3. بروکلمان ، کارل ، تاریخ ملل ودول اسلامی ، ترجمه هادی جزایری ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران ، 1383

4. جعفریان ، رسول، تاریخ تحول دولت و خلافت ، بوستان کتاب ، قم، 1386

5. خضری ، احمد رضا ، تاریخ خلافت عباسی ، اتشارات سمت ، تهران ، 1378

6. خوری حتّی ، فیلیپ ، تاریخ عرب ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، نشر اگه ، تهران ، 1366

7. زرگری نژاد ، غلامحسین ، تاریخ صدر اسلام ، انتشارات سمت ، تهران ، 1378

8. سالم ، عبدالعزیز ، تاریخ عرب قبل از اسلام ، ترجمه باقر صدری نیا ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران، 1380

9. طقوش، محمد سهیل ، دولت عباسیان ، ترجمه حجت الله جودکی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1378

10. طقوش ، محمد سهیل ، دولت امویان ، ترجمه حجت الله جودکی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، 1386

11. سامر، فیصل ، دولت حمدانیان ، ترجمه علی رضا ذکاوتی قراگزلو ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1388

12. شبارو، عصام محمد ، دولت ممالیک ، ترجمه شهلا بختیاری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386

13. طقوش ، محمد سهیل ، دولت ایوبیان ، ترجمه عبدالله ناصری طاهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1380

14. عودی ، ستاره، تاریخ دولت اغلبیان ، انتشارات امیر کبیر ، تهران ، 1385

15. ناصری طاهری ، عبدالله ، تاریخ مغرب اسلامی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، 1388

16. ناصری طاهری ، عبدالله ، فاطمیان در مصر ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1379

17. چلونگر ، محمد علی ، زمینه های پیدایش خلافت فاطمیان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386

18. عنان ، محمد عبدالله ، تاریخ دولت اسلامی در اندلس ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، 1386

19. احمد یاقی ، اسماعیل ، دولت عثمانی از اقتدار تا اخلال ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386

20. محمد جعفری ، سید حسین ، تشیع در مسیر تاریخ ، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، 1387

21. زین عاملی ، محمد حسین ، شیعه در تاریخ ، ترجمه محمدرضا عطایی ، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد ، 1375

22. جعفریان، رسول ، منابع تاریخ اسلام ، انتشارات انصاریان ، قم ، 1376

23. سجادی ، صادق و عالم زاده، هادی ، تاریخ نگاری در اسلام ، انتشارات سمت ، تهران ، 1383

24. ممتحن ، حسین علی ، کلیات تاریخ عمومی ، جلد دوم ، بخش دوم ، اتشارات دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، 1370

25. آیتی ، محمد ابراهیم ، تاریخ سیاسی اسلام ، انتشارات نی، تهران، 1378

26. نعنعی ، عبدالمجید ، دولت امویان در اندلس ، ترجمه محمد سپهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1380 .

منابع دکتری تاریخ اسلام

منابع مقدماتی دکتری تاریخ اسلام:

1. دوره جاهلیت:

175 صفحه اول کتاب عصر نبوت زرگری نزاد+ عرب پیش از اسلام از عبدالعزیز سالم

2. از بعثت تا سقوط بغداد

الف)دوره پیامبر: عصر نبوت از زرگری نزاد

ب)خلفای راشدین: جانشینی محمد از ویلفرد مادلونگ+ تاریخ خلفا از جعفریان.

ج)امویان: امویان از طقوش+ خلافت اموی از دیکسون+ اوضاع فرهنگی و اداری در دوره امویان از سپهری.

د)عباسیان:عباسیان از طقوش+ خلافت عباسیان از خضری+ برآمدن عباسیان از نادر نادری+ اوضاع فرهنگی و اداری در دوره عباسیان از مکی.

ه) برای حکومت های شمال آفریقا؛ مغرب؛ اندلس؛ جزیره و غیره کتابهای حوزه و دانشگاه کافی است. شامل: ایوبیان؛ موحدون؛ ممالیک؛ امویان اندلس؛ زیدیه یمن؛ حمدانیان؛ فاطمیان مصر؛ ادریسیان و...

و)هند: مقالات جلد دوم تاریخ اسلام کمبریج+ مقاله جعفریان درباره حکومت بهمن شاهیان در هند.

ز)آسیای مرکزی: بخش آسیای مرکزی در تاریخ اسلام کمبریج جلد1.

3.از سقوط بغداد تا زمان حاضر( عثمانی):

دو جلدی امپراطوری عثمانی از جی شاو برای عثمانی کافی و وافی است. اگر وقت نشد خلافت عثمانی از احمد یاغی( حوزه و دانشگاه)+ دین و دولت در امپراطوری عثمانی از دورسون+ تاریخ عثمانی در تاریخ اسلام کمبریج جلد یک.

4. اندیشه سیاسی و ملل و نحل:

جزوه کلاسی زرگر+ اندیشه سیاسی حاتم قادری+ مبانی مشروعیت خلافت از حاتم قادری+ دولت و حکومت در اسلام از لمبتن+ قدرت دانش مشروعیت در اسلام از فیرحی+ نظام سیاسی دولت در اسلام از فیرحی+ حکومت در اسلام از فیرحی+ فرقه های اسلامی از جواد مشکور+ دو جلدی فرق اسلامی از صابری+ فلسفه و کلام اسلامی از مونتگمری وات+ سیاست و دیانت در قرون نخستین اسلامی از ولوی+ اندیشه سیاسی اسلام معاصر از عنایت+

5. تاریخنگاری در اسلام:

تاریخ تاریخنگاری در اسلام از روزنتال+ تاریخنگاری در اسلام از سجادی و عالم زاده+ مقالات کتاب تاریخنگاری در اسلام از گیپ+ علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی از آیینه وند+ علم تاریخ در اسلام از آیینه وند+ علم تاریخ و دانش تاریخنگاری در اسلام از حضرتی+ تاملاتی در علم تاریخ از حضرتی

6.عربی: تآکید بر تاریخ طبری

7.زبان: خواندن مقایسه ای کتب انگلیسی ترجمه شده مثل تاریخ اسلام کمبریج و لاپیدوس.

* کتابهای کلی که بسیار مهم است:

تاریخ اسلام کمبریج جلد 1و2+ تاریخ جوامع اسلامی از لاپیدوس+ تمدن اسلامی از آنره میکل+ تمدن اسلامی از آدام متز+ تاریخ دول و ملل اسلامی از بروکلمان+ تاریخ اسلام از فیاض+ قیام عاشورا از زرگری نزاد+ اسلام بررسی تاریخی از گیپ+ کارنامه اسلام و بامداد اسلام از زرین کوب+ اسلام و ایران بررسی تاریخی از حسن حضرتی(مجموعه مقالات)+ کلیه کتب حوزه و دانشگاه درباره تاریخ اسلام.


منابع پیشنهادی دکترای تاریخ اسلام

1.  ابراهیم حسن ، حسن ، تاریخ سیاسی اسلام ، ترجمه ابوالقاسم پاینده –سازمان انتشارات جاویدان ، تهران ، 1376

2.  بلک آنتونی ،  تاریخ اندیشه سیاسی اسلام از عصر پیامبر تا امروز ،  ترجمه محمد حسین وقار،  انتشارات اطلاعات ، تهران ، 1386

3.  بروکلمان ، کارل ، تاریخ ملل ودول اسلامی ، ترجمه هادی جزایری ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران ، 1383

4.  جعفریان ،  رسول،  تاریخ تحول دولت و خلافت ، بوستان کتاب ، قم،  1386

5.  خضری ، احمد رضا ، تاریخ خلافت عباسی ، اتشارات سمت ، تهران ، 1378

6.  خوری حتّی ، فیلیپ ، تاریخ عرب ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، نشر اگه ، تهران ، 1366

7.  زرگری نژاد ، غلامحسین ، تاریخ صدر اسلام ، انتشارات سمت ،  تهران ، 1378

8.  سالم ، عبدالعزیز ،  تاریخ عرب قبل از اسلام ، ترجمه باقر صدری نیا ، انتشارات علمی و فرهنگی ،  تهران، 1380

9.  طقوش،  محمد سهیل ، دولت عباسیان ، ترجمه حجت الله جودکی ،  پژوهشکده حوزه و دانشگاه ،  قم ، 1378

10.  طقوش ، محمد سهیل ، دولت امویان ، ترجمه حجت الله جودکی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم،  1386

11. سامر، فیصل ،  دولت حمدانیان ،  ترجمه علی رضا ذکاوتی قراگزلو ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1388

12. شبارو،  عصام محمد ، دولت ممالیک ، ترجمه شهلا بختیاری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386

13. طقوش ، محمد سهیل ، دولت ایوبیان ، ترجمه عبدالله ناصری طاهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ،  1380

14.    عودی ، ستاره،  تاریخ دولت اغلبیان ، انتشارات امیر کبیر ، تهران ، 1385

15.   ناصری طاهری ، عبدالله ، تاریخ مغرب اسلامی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم،  1388

16.  ناصری طاهری ،  عبدالله ، فاطمیان در مصر ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ،  1379

17. چلونگر ، محمد علی ، زمینه های پیدایش خلافت فاطمیان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386

18. عنان ، محمد عبدالله ،  تاریخ دولت اسلامی در اندلس ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم،  1386

19.  احمد یاقی ، اسماعیل ، دولت عثمانی از اقتدار تا اخلال ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1386

20. محمد جعفری ، سید حسین ، تشیع در مسیر تاریخ ، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، 1387

21. زین عاملی ، محمد حسین ،  شیعه در تاریخ ، ترجمه محمدرضا  عطایی ، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد ،  1375

22. جعفریان، رسول ، منابع تاریخ اسلام ، انتشارات انصاریان ، قم ،  1376

23.  سجادی ، صادق و عالم زاده،  هادی ، تاریخ نگاری در اسلام ، انتشارات سمت ،  تهران ، 1383

24. ممتحن ، حسین علی ، کلیات تاریخ عمومی ، جلد دوم ، بخش دوم ،  اتشارات دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، 1370

25.   آیتی ،  محمد ابراهیم ، تاریخ سیاسی اسلام ، انتشارات نی،  تهران، 1378

26. نعنعی ، عبدالمجید ، دولت امویان در اندلس ، ترجمه محمد سپهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، 1380

راهنمای نگارش مقاله

مقدمه

جهت نگارش یک مقاله علمی-پژوهشی و درج آن در مجلات معتبر داخلی یا ISI رعایت برخی نکات الزامی است. پژوهش علمی را با روش صحیح پژوهش می شناسند و بخاطر داشته باشید همیشه روش پژوهش از موضوع پژوهش مهمتر است. بهترین موضوع اگر با روش صحیح مورد پژوهش قرار نگیرد و با روش صحیح نگارش نشود فاقد هرگونه اعتبار و ارزش علمی است.

اصطلاحی به نام In The Bin در جوامع آکادمیک رایج است که به معنای “بدرد سطل زباله می خورد” است. این اصطلاح به مقالاتی گفته می شود که در آنها اصول پژوهش و نگارش علمی رعایت نشده است و به هنگام داوری بدون آنکه موضوع پژوهش مطالعه شود مستقیماً درون سطل زباله انداخته می شود.

ویژگی های اصلی مقاله علمی-پژوهشی

اولین گام در تهیه یک مقاله علمی-پژوهشی انتخاب موضوعی است که چیزی به علم اضافه کند. یک پژوهشگر تازه کار ممکن است تصور کند یک موضوع با اهمیت در زمینه مدیریت مانند TQM یا CRM یا موارد دیگری از این دست یک موضوع بسیار علمی و قابل توجه است. بنابراین مطالعات گسترده در این زمینه و استفاده از چندین و چند منبع داخلی و خارج، تلخیص، مقایسه و ارزیابی و نتیجه گیری از این منابع یک پژوهش کامل و جدید را شکل می دهد اما این بزرگترین اشتباهی است که برای نگارش یک مقاله علمی-پژوهشی بدان دچار می شوید. انتخاب یک موضوع بزرگ و گسترده از عهده یک مقاله خارج است و انتخاب یک موضوع گسترده برای یک مقاله اشتباه است.

اشتباه بزرگ دوم این است که به چنین مقالاتی Review گفته می شود و فاقد ارزش علمی است. گردآوری آثار و نتایج مولفین دیگر و درکنار هم قرار دادن آنها مجموعا ادبیات پژوهش یک مقاله علمی-پژوهشی را تشکیل می دهد. پس از انتخاب یک موضوع مناسب سپس باید به گردآوری آثار و نتایج مولفین داخلی و خارجی در زمینه موضوع منتخب بپردازید. به این ترتیب ادبیات پژوهش شما شکل می گیرد. مهمترین ویژگی و ارزش هر پژوهش علمی اتکای آن بر اطلاعات دست اول است که در روند انجام پژوهش بدست می آید.

بخشهای یک مقاله علمی-پژوهشی

بخش اول: چکیده

صفحه اول به ترتیب شامل عنوان، نام مولف یا مولفین، چکیده و واژگان کلیدی است.

عنوان را در خط اول درج کنید. معمولاً عنوان را با یک فونت Bold و اندازه بزرگتر از سایر فونت های متن می نویسند.

نام نویسنده را با یک پاورقی همراه کنید. در پاورقی باید آدرس الکترونیک نویسنده ذکر شود تا خوانندگان مقاله در صورت نیاز بتوانند با نویسنده ارتباط برقرار کنند. نوشتن سمت یا ویژگیهای بارز علمی نویسنده در پاورقی نیز مرسوم است.

چکیده یا Abstract در هشت تا ده خط که معمولا در دو پاراگراف تهیه می شود باید بیانگر سیر کاملی از مقاله باشد.

واژکان کلیدی یا KeyWords سه تا شش کلمه اصلی مورد استفاده در مقاله اصلی است و معمولا به صورت Italic نوشته می شود.

بخش دوم: مقدمه

بهتر است مقدمه در یک صفحه تهیه شود. در پاراگراف اول مقدمه ابتدا به شرح و بیان مسالخ پژوهش بپردازید. در پاراگراف دوم اهیمت و ارزش موضوع را شرح دهید. در پارارگراف سوم اهداف خود را توضیح دهید. در نهایت در پاراگراف آخر توضیح دهید خواننده در مقاله با چه موضوعاتی مواجه خواهد شد اما نتیجه گیری از مباحث به عمل نیاورید.

° ادبیات پژوهش

در این بخش براساس مطالعات گذشته، مبانی نظری پژوهش بیان می شود. منظور از مبانی نظری ارائه تعاریف و مفاهیم بکار رفته در پژوهش به صورت روشن است و باید براساس مطالعات معتبر قبلی صورت گیرد. در بخش دوم ادبیات پژوهش به ارائه مطالعات مشابه که قبلاً توسط پژوهشگران دیگر صورت گرفته پرداخته می شود. نظر به تاکید جوامع علمی بر اطلاعات دست اول در حال حاضر بسیار مقاله ها از ارائه ادبیات پژوهش به صورت مستقل پرهیز می کنند و تنها به ارائه کلیاتی از پژوهش انجام گرفته پیشین در بخش مقدمه اکتفا می شود.

بخش سوم: روش تحقیق

در این بخش نوع پژوهش براساس هدف و ماهیت معرفی می شود. همچنین نحوه گردآوری داده ها بیان می شود. معمولا پژوهش های علمی از روش های مطالعه میدانی و کتابخانه ای برای گردآوری داده ها و اطلاعات استفاده می کنند. همینطور جامعه آماری و در صورت لزوم نمونه آماری معرفی می شوند. سپس گزاره های پژوهش ( فرضیه ها یا سوالات ) ارائه می گردد. همچنین آزمونهای آماری مورد استفاده و نرم افزار تجزیه و تحلیل داده ها نیز معرفی می شود.

بخش چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

در این قسمت براساس داده های بدست آمده و با توجه به روشهای آماری مناسب به تجزیه و تحلیل داده ها و ازمون فرضیه های پژوهش پرداخته می شود. معمولا برای افزایش دقت محاسبات نرم افزارهای آماری مانند SPSS بکار گرفته می شود. این تحلیل اساس یک پژوهش علمی است.

بخش پنجم: خلاصه و نتیجه گیری

هر مقاله باید باید با خلاصه و نتیجه گیری دقیق و صحیحی از گامها و دستاوردهای پژوهش همراه باشد. بعضی مواقع خلاصه را همراه با بیان محدودیت ها و پیشنهادهائی برای محققین دیگر همراه می کنند.

صفحه آخر: منابع و مآخذ

در نهایت باید منابع و مآخذ مورد استفاده را به ترتیب براساس منابع فارسی و لاتین مرتب کنید. هر مجله یا کنفرانس استاندارهای خود را درنحوه درج منابع دارد. یک روش استانداررد برای درج منبع روش APA است. این واژه مخفف عبارت American Psychological Association است که توسط انجمن روانشناسی آمریکا ارائه شد. براساس این روش برای ارجاع یک بخش از متن به منبع آن از ( نام نویسنده، سال : شماره صفحه ) استفاده می شود برای نمونه (حبیبی، ۱۳۸۹ : ۵۶). سپس در صفحه فهرست منابع و مآخذ به روش زیر عمل می شود:

- اگر کتاب باشد: نام خانوادگی، نام (سال)، نام کتاب، محل نشر: ناشر

- اگر مقاله باشد: نام خانوادگی، نام (سال)، نام مقاله، نام نشریه، شماره نشریه، شماره صفحات

روش نگارش صحیح یک مقاله علمی

۱- اولین نکته در تهیه یک مقاله استفاده صحیح از نوع، اندازه و سبک Font یا قلمی است که نشریه یا کنفرانس مورد نظر ارائه کرده است. برای این کار باید با مقدمات تایپ در برنامه واژه پرداز word 2003 یا نسخه های بالاتر آشنا باشید.

۲- به هیچ وجه از فاعل اول شخص یا فعل اول شخص استفاده نکنید. برای نمونه از جملاتی مانند “به نظر من” کاملا اجتناب کنید. بیان جمله از سوی اول شخص تنها برای صاحبنظران و اساتید بالارتبه قابل استفاده است.

۳- در متن فارسی به هیچ وجه از واژگان لاتین استفاده نکنید. اگر یک واژه لاتین کلیدی استفاده شده باید به صورت پاورقی در انتهای صفحه زیرنویس شود. همچنین نام های خارجی مورد استفاده در متن باید زیرنویس شوند تا خواننده در تلفظ آن نامها دچار ایراد نشود.

۴- برای استفاده از علائم نگارشی مانند . ، : ؛ و سایر موارد دقت کنید حتما این علائم چسبیده به کلمه قبلی و یک خط فاصله یا Space با کلمه بعدی فاصله داشته باشند. برای نمونه به علامت گذاری در متن این مقاله توجه کنید.

۵- استفاده از هرگونه کادر یا تزئینات اینچنین در صفحه اول یا سایر صفحات مقاله اکیدا ممنوع است.

۶- خط اول هر پاراگراف باید ۰٫۵ سانتی متر از ابتدای خط فاصله داشته باشد.

۷- متن مقاله به جز عنوان و نام نویسنده باید به صورت Justified و Right-to-Left مرتبط شده باشد.

۸- شماره صفحات در قسمت وسط پائین صفحه درج شود.

منابع

فارسی

۱- آذر، عادل(۱۳۸۳). آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت، تهران، چاپ سوم
۲- بازرگان، ع (۱۳۷۶). روش­های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارت آگاه، تهران
۳- حافظ­نیا، م، ر(۱۳۸۲). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم
۴- خاکی، غ، ر(۱۳۷۸). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ دوم
۵- دواس،دی،ای.(۱۳۸۳). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، (نائینی.ه، مترجم) تهران: نشر نی (تاریخ انتشار به زبان اصلی:۱۹۹۱)
۶- ساروخانی، ب (۱۳۸۲). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اقتصادی، تهران، چاپ هشتم
۷- سرمد، زهره و دیگران(۱۳۷۸). روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، تهران، چاپ دوم

لاتین

۱- Elliott, A.C., & Woodward, W.A. (2006) Statistical Analysis Quick Reference Guidebook, Sage.
2- Keppel, G. & Wickens, T.D. (2004). Design and Analysis: A Researcher’s Handbook (4th Ed.), Pearson Prentice Hall.
3- Moher D, Dulberg CS, Wells GA. Statistical power, sample size, and their reporting in randomized controlled trials. JAMA. 1994;272:122-124.
4- Moore, D. and McCabe, G. (2006). Introduction to the Practice of Statistics, Fourth Edition, New York: WH Freeman & Co.
5- Sin, leo.y.m et al.(2005), Conceptualization and scale development, European Journal of Marketing,39(September), 1264 –
۱۲۹۰٫
۶- Churchill, G.A. Jr (1979), “A paradigm for developing better measures of marketing constructs”, Journal of Marketing Research, Vol. 16 No. 1, pp. 64-73. Bottom of Form


تالیف کتب جدید دکترای ایران اسلامی و اسلام

با توجه به سیاست های سازمان سجنش، از سال 1390 امتحان دکترا به صورت تستی برگزار می شود. امتحان دکترای تاریخ هم از این قاعده مستثنی نیست. این امتحان از سه بخش زبان تخصصی تاریخ (100 سوال)، استعداد تحصیلی (30 سوال) و سوالات تخصصی تاریخ (60 سوال) تشکیل شده است. سوالات تخصصی تاریخ با توجه به منابع جدید تغییراتی اساسی در این چند سال اخیر به خود دیده اند و سوالات «روش پژوهش در تاریخ» و «فلسفه تاریخ» نیز به سوالات دکترا اضافه شده است. از آنجایی که حجم کتب تاریخ بسیار زیاد می باشد، با درخواست بسیاری از دانشجویان عزیز، دو مجموعه کتب ایران اسلامی و اسلام فراهم کردیم.


کتب ایران اسلامی(مختص دانشجویان متقاضی تاریخ در مقطع دکترا  و دانشجویان متقاضی شرکت در آزمون ایرانشناسی در مقطع دکترا):

 این کتاب ارزشمند به وسیله آقای دکتر علی رستم نژاد و آقای دکتر مهدی وزین افضل تدوین شده است و حاصل ۲ سال تلاش می باشند. این مجموعه نتیجه خلاصه درس این دو بزرگوار است که رتبه های برتر را در کنکور سراسری به دست آورده اند.در این مجموعه حدود ۵۳ کتاب اصلی دکترای ایران اسلامی و  با توجه به تغییرات جدید آزمون تدوین شده است. این کتب در حال حاضر در چهار جلد در اختیار دانشجویان عزیز قرار خواهد گرفت و انشاءالله در آینده ای نه چندان دور در جلد های دیگر کامل و کاملتر خواهد شد.ما در این کتاب به صورت ترتیبی، منابع اصلی را از دوره طاهریان تا انقلاب اسلامی در جلدهای مختلف خلاصه کرده ایم تا دانشجویان عزیز در حین خواندن کتب، ساختار ذهنی خود را حفظ کنند و به ترتیب سلسله ها پیش بروند. کتابها به صورتی تالیف شده اند تا دانشجویان عزیز علاوه بر اینکه خود را برای امتحان تستی آماده می کنند، اگر از مرحله کتبی عبور کردند، با داده های این کتاب آمادگی لازم برای مصاحبه علمی را نیز به دست بیاورند. این کتابها حدود 70 درصد سوالات را پوشش می دهند و 30 درصد مابقی سوالات پژوهش در تاریخ و فلسفه تاریخ است که ما در صدد هستیم در قالب جلدی جداگانه (که جلد چهارم این مجموعه است)، آن را به چاپ برسانیم. این کار در دست اقدام است و در ماههای آینده جلد چهارم نیز آماده خواهد شد.

فهرست این کتاب به شرخ زیر می باشد: یعنی عنواوین زیر در کتاب مورد نظر خلاصه شده اند:

فهرست جلد اول

فصل اول: تاریخ تحولات ایران از ورود اعراب به ایران تا دوره غزنویان

ــ تاریخ ایران بعد از اسلام اثر دکتر عبدالحسین زرین کوب

ــ نهضت شعوبیه اثر دکتر حسینعلی ممتحن

ــ تاریخ ایران کمبریج جلد چهارم

ــ تاریخ سامانیان (عصر طلایی ایران بعد از اسلام) اثر دکتر جواد هروی

ــ احیای فرهنگی در عهد آل‌بویه؛ انسانگرایی در عصر رنسانس اسلامی اثر کرمر

ــ ماهیگیران تاجدار اثر مغیز الله کبیر

ــ نکته ها و تست های فصل اول(تاریخ تحولات ایران از ورود اعراب به ایران تا دوره غزنویان)

فصل دوم: تاریخ تحولات ایران از دوره غزنویان تا دوره ایلخانان

ــ تاریخ غزنویان اثر باسورث

ــ سلجوقیان اثر باسورث

ــ تاریخ ایران کمبریج جلد پنجم از سلجوقیان تا پایان ایلخانان

ــ تاریخ دولت خوارزمشاهیان اثر ابراهیم قفس اوغلی

ــ تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران اثر لمبتن

ــ مالک و زارع در ایران اثر لمبتن

ــ تاریخ مغول در ایران اثر اشپولر

ــ دین و دولت در ایران عهد مغول اثر شیرین بیانی

ــ نکته ها و تست های فصل دوم(تاریخ تحولات ایران از دوره غزنویان تا دوره ایلخانان)

فهرست جلد دوم

فصل اول: تاریخ تحولات ایران از دوره ایلخانان تا دوره صفویه

ــ مسائل عصر ایلخانان اثر منوچهر مرتضوی

ــ تاریخ ایران کمبریج، دوره تیموریان

ــ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره تیموریان و ترکمانان اثر حسین میرجعفری

ــ برآمدن و فرمانروایی تیمور اثر بئاتریس فوربز متز

ــ نکته ها و تست های فصل اول (تاریخ تحولات ایران از دوره ایلخانان تا دوره صفویه)

فصل دوم: تاریخ تحولات ایران از دوره صفویه تا دوره قاجاریه

ــ پیدایش دولت صفوی اثر میشل مزاوی

ــ تاریخ ایران کمبریج، جلد ششم

ــ در باب صفویان اثر راجر سیوری

ــ ایران عصر صفوی اثر راجر سیوری

ــ تاریخ روابط ایران و اروپا در دوره صفویه اثر نصرالله فلسفی

ــ تاریخ اجتماعی ایران در عصر افشاریه اثر رضا شعبانی

ــ کریم خان زند اثر جان پری

ــ نکته ها و تست های فصل دوم (تاریخ تحولات ایران از دوره صفویه تا دوره قاجاریه)

فهرست جلد سوم

فصل اول: تاریخ تحولات ایران در دوره قاجاریه

ــ ایران در دوره سلطنت قاجار اثر علی اصغر شمیم

ــ دین و دولت در ایران نقش علما در دوره قاجار اثر حامد الگار

ــ دیباچه ای بر نظریه انحطاط ایران اثر سید جواد طباطبایی

ــ مشروطه ایرانی اثر ماشاءالله آجودانی

ــ ایدئولوژی نهضت مشروطه اثر فریدون آدمیت

ــ نخستین رویارویی های اندیشه گران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب اثر عبدالهادی حائری

ــ نکته ها و تست های فصل اول (تاریخ تحولات ایران در دوره قاجاریه)

فصل دوم: تاریخ تحولات ایران از دوره پهلوی تا انقلاب اسلامی

ــ تاریخ روابط خارجی ایران اثر هوشنگ مهدوی

ــ تاریخ بیست و پنج ساله ایران اثر غلامرضا نجاتی

ــ ایران بین دو انقلاب اثر یرواند آبراهامیان

ــ مقاومت شکننده اثر جان فوران

ــ منبع شناسی تاریخ ایران اثر عزیزالله بیات

ــ نکته ها و تست های فصل دوم (تاریخ تحولات ایران از دوره پهلوی تا انقلاب اسلامی)


کتب اسلام (مختص دانشجویان تاریخ و الهیات گرایش تاریخ تمدن در مقطع دکترا):

این مجموعه در ۳ جلد به وسیله آقای دکتر محمد حسن بهنام فر رتبه ۱ دکترای تاریخ اسلام دانشگاه تهران و دکتر مهدی وزین افضل رتبه ۱ دکترای تاریخ ایران اسلامی تالیف شده است. به جرات می توان گفت این مجموعه منحصرترین کتب دکترای تاریخ اسلام در کشور است که تا ۸۰ درصد پاسخگوی نیاز دانشجویان دکترای تاریخ اسلام می باشد. یعنی کسانی که این مجموعه را مطالعه کنند شانس بسیار بالایی برای قبولی در آزمون دکترای اسلام دارند. این کتابهای تاریخ اسلام، برای دانشجویان الهیات گرایش تاریخ تمدن اسلامی نیز بسیار مفید هستند.

فهرست این کتاب به شرح زیر می باشد:

فهرست جلد ۱

بخش اول: تاریخ صدر اسلام

منابع استفاده شده: 1. تاریخ صدر اسلام اثر غلامحسین زرگری نژاد

2. سیره رسول خدا (ص) اثر رسول جعفریان

 

بخش دوم: تاریخ پیامبر اسلام

منابع استفاده شده:1. تاریخ پیامبر اسلام اثر محمد ابراهیم آیتی

2. تاریخ صدر اسلام اثر غلامحسین زرگری نژاد

3. تاریخ اسلام اثر علی اکبر فیاض

4. تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان اثر سید جعفر شهیدی

5. تاریخ سیاسی اسلام اثر حسن ابراهیم حسن

 

بخش سوم: عصر خلفای راشدین

منابع استفاده شده: 1. تاریخ اسلام اثر علی اکبر فیاض

2. تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان اثر سید جعفر شهیدی

3. تاریخ تحلیلی اسلام از بعثت تا غیبت اثر غلامحسین زرگری نژاد

4. تاریخ سیاسی اسلام اثر حسن ابراهیم حسن

5. تاریخ سیاسی اسلام اثر رسول جعفریان/ جلد دوم

6. تاریخ اسلام کمبریج/ جلد اول

7. تاریخ ایران بعد از اسلام اثر زرین کوب

8. تاریخ جوامع اسلامی اثر لاپیدوس

9. تاریخ جهان اسلام اثر برتولد اشپولر

 

بخش چهارم: حکومت امویان

منابع استفاده شده: 1. تاریخ اسلام اثر علی اکبر فیاض

2. تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان اثر سید جعفر شهیدی

3. تاریخ تحلیلی اسلام از بعثت تا غیبت اثر غلامحسین زرگری نژاد

4. تاریخ سیاسی اسلام اثر حسن ابراهیم حسن

5. تاریخ سیاسی اسلام اثر رسول جعفریان/ جلد دوم

6. تاریخ اسلام کمبریج/ جلد اول

7. تاریخ ایران بعد از اسلام اثر زرین کوب

8. تاریخ جوامع اسلامی اثر لاپیدوس

9. تاریخ جهان اسلام اثر برتولد اشپولر

10. تاریخ ملل و دول اسلامی اثر بروکلمان

11. دولت امویان اثر محمد سهیل طقوش

 

بخش پنجم: دولت عباسیان

منابع استفاده شده: 1. تاریخ اسلام اثر علی اکبر فیاض

2. تاریخ تحلیلی اسلام از بعثت تا غیبت اثر غلامحسین زرگری نژاد

3. تاریخ ایران بعد از اسلام اثر زرین کوب

4. تاریخ سیاسی اسلام اثر حسن ابراهیم حسن

5. تاریخ اسلام کمبریج/ جلد اول

6. تاریخ ملل و دول اسلامی اثر بروکلمان

7. تاریخ جهان اسلام اثر برتولد اشپولر

8. تاریخ خلافت عباسی از آغاز تا پایان آل بویه اثر احمد رضا خضری

 

بخش ششم: دولت های قلمرو اسلامی (امویان اندلس، ادریسیان، اغلبیان، طولونیان، فاطمیان، حمدانیان، اخشیدیان، مرابطین، موحدین، بنی نصر غرناطه، ممالیک مصر و سوریه)

منابع استفاده شده: 1. تاریخ سیاسی اسلام اثر حسن ابراهیم حسن

2. تاریخ ملل و دول اسلامی اثر بروکلمان

3. تاریخ جهان اسلام اثر برتولد اشپولر

4. تاریخ اسلام کمبریج/ جلد اول

5. تاریخ جوامع اسلامی اثر لاپیدوس

6. دایره المعارف اسلامی

7. دولت ممالیک اثر محمد عصام شبارو

8. تاریخ فشرده جنگهای صلیبی اثر ستار عودی

9. دایره المعارف تاریخی و رویدادهای تاریخ اسلام اثر ترمانینی

10. کلیات تاریخ عمومی اثر حسین علی ممتحن

11. تاریخ دولت های اسلامی و خاندانهای حکومتگر اثر لین پل، بارتولد، ادهم سلیمان

 

بخش هفتم: تاریخ تشیع

منابع استفاده شده 1. تاریخ تشیع اثر رسول جعفریان

2. تاریخ تشیع 1 و 2 زیر نظر احمد رضا خضری

3. تاریخ تشیع اثر محمد کاظم خواجویان

 

بخش هشتم: تاریخ فرق مهم اسلامی (ملل و نحل)

منابع استفاده شده 1. فرهنگ فرق اسلامی اثر محمد جواد مشکور

2. تاریخ فرق اسلامی اثر ویلفرد مادلونگ

3. فرهنگ نامه های فرقه های اسلامی اثر شریف یحیی الامین

4. مقالات و مدخلهای دایره المعارف بزرگ اسلامی(اباضیه، اسماعیلیه، اباحیه، ابوالجارود)

 

فهرست جلد دوم (حکوکت های اسلامی و تمدن اسلامی)

1. زمینه های پیدایش خلافت فاطمیان اثر محمد علی چلونگر

2. فاطمیان در مصر اثر عبدالله ناصری طاهری

3. مختصری در تاریخ اسماعیلیه اثر فرهاد دفتری

4. قرون عثمانی اثر لرد کین راس

5. شیعه در هند اثر سید عباس اطهر رضوی

6. تاریخ قرون اسلامی(1) اثر حسین صابری

7. تاریخ جوامع اسلامی اثر ایرام لاپیدوس

8. فلسفه و کلام اسلامی اثر مونتگری وات

9. مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام اثر دانیل نت

10. تاریخ تمدن در اسلام اثر علی اصغر حلبی

11. علم و تمدن در اسلام اثر سید حسین نصر

12. اسپانیای اسلامی اثر مونتگری وات

13. مقدمه ای بر تاریخ مغرب اسلامی اثر عبدالله ناصری طاهری

 

فهرست جلد سوم(تاریخنگاری)

1. دانش تاریخ و تاریخنگاری اسلامی اثر حسن حضرتی

2. تاریخنگاری در اسلام اثر سید صادق سجادی و هادی عالم زاده

3. میراث تاریخ اسلام اثر رسول جعفریان

4. علم تاریخ در اسلام اثر صادق آیینه وند

5. علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی، جلد اول اثر صادق آیینه وند

6. مجموعه سوالات دکترای تاریخ اسلام در سالهای 1390، 1391، 1392.

7. فلسفه تاریخ

 

این کتابها در شهرستان وجو ندارد و صرفاً از طریق تماس با انتشارات قابل خریداری هستند. کسانی که خواهان خرید این کتابها هستند با دکتر علی بالاجه تماس بگیرند تا با هماهنگی ایشان کتابها به آدرس آنان پست شود: تلفن  09190162204


نکات کلیدی از خلاصه کتاب خاستگاه تشیع علی آقانوری

- کتاب الزینة از ابوحاتم رازی- البحر الزخار از ابن مرتضی- الطرائف از ابن طاووس.

- حلیسیه: کسانی که از سختی ها و صحنه های جنگ در زمان امام علی(ع) خود را کنار کشیدند.

- نسبیّه: می گفتند علی(ع) بر ابوبکر فضیلت داشت چون از بستگان نسبی رسول خدا بود.

- لاعنیه: آنهایی که عایشه، طلحه و زبیر را لعن می کردند.

- سحابیه: آنهایی که معتقد بودند علی(ع) در سحاب و در رعد و برق است.

- واقفه (ممطوره، موسائیه، مفضلیه)، افطحیه (عماریه)، زراریه (تیمیه).

- صادقین: امام صادق و باقر(ع) بودند.

- مسعودی می گوید: منصور گفت به خدا برای بنی مروان هیچ مردی را از حجاج خیرخواه تر ندیدم.

- منصور عباسی در نامه خود به نفس زکیه در زمان امام صادق نوشت در میان خاندان شما بعد از وفات رسول خدا برتر از امام سجاد متولد نشد.

- هارون الرشید، امام موسی کاظم را هذا من رهبان بنی هاشم خواند.

- منصور یاران نزدیک امام صادق (ع) مثل سدیر، عبدالسلام بن عبدالرحمن را زندانی و معلی بن خنیس را شهید کرد.

- یوسف بحرانی در حدائق الناظره تقیه در زمان امام موسی کاظم را بیش از دوره های قبل می داند.

- با نفس زکیه با عنوان قائم آل محمد بیعت شد.

- اباجعفر احول: مومن الطاق.

- سمیطیه(شمطیه): دسته ای از اسماعیلیه که به امامت محمد دیباج (فرزند امام صادق) روی آوردند و به نام پیشوای خودشان یحیی بن ابی سمیط به سمیطیه نامگذار شدند.

- بشیریه: مدعی بودند که موسی بن جعفر (امام کاظم) قبل از غیبت خود محمد بن بشیر را وصی خود کرد.

- بعد از امام رضا از گروهی مجهول به نام مولفه که بعد از امام رضا به واقفه پیوستند یاد شد.

- واقفه: کسانی که رحلت امام عسکری را باور نداشته و او را مهدی آل محمد لقب دادند و او را زنده می دانستند.

- واقفه به معنای لغوی: می گفتند بعد از حضرت محمد پیامبری نیست و بعد از رحلت امام عسکری امامی نیست.

- فرقه جعفریه یا باطنیه (طرفداران برادر امام عسکری) سرسخترین مخالفان امامیه بودند.

- غیبت امام زمان در زمینه امامت مسئله ای به نام حیرت را پدید آورد که شیخ صدوق در قرن چهارم کتاب اکمال الدین و تمام النعمه را در پاسخ به این حیرتها نوشت.

- کیسانیه مختاریه: به غیبت و مهدویت این حنفیه معتقد بودند.

- کیسانیه خالص:‌معتقد بودند که بعد از مرگ ابوهاشم امامت به علی بن محمد حنفیه و بعد به نسل فرزندش رسید.

- کیسانیه عباسیه: طرفداران امامت عبدالله بن معاویه.

- کیسانیه حارثیه: معتقد بودند که ابوهاشم به محمدبن علی بن عبدالله بن عباس مستقر شد.

خاصریه: معقتد به زنده بودن امام باقر بوده و پسرش زکریا را جانشین او دانستند.

- ناووسیه (صارمیه): پیروان عبدالله بن ناووس که به مهدویت امام صادق قائل شدند.

- فطحیه (عماریه): کسانی که امامت عبدالله افطح، بزرگترین فرزند بازمانده امام صادق را مطرح کردند.

- اسماعیلیه خالص: به امامت اسماعیل و نیز زنده بودن و مهدویت وی معتقد بودند.

- مبارکیه (خطابیه): کسانی که مرگ اسماعیل را باور کرده و بعد از درگذشت امام صادق به امامت محمد بن حنفیه معتقد شدند.

- احمدیه: معتقد به امامت احمد بن موسی.

- واقفیه (موسویه، ممطوره، مفضلیه): کسانی که با تردید در مرگ امام موسی کاظم و یا اعتقاد به غیبت و ظهور او در امامت آن حضرت متوقف شدند.

- محمدیه: کسانی که امامت فرزند اول امام هادی را پذیرفته و امامت امام عسکری را منکر شدند.

- مبرقع: بعد از وفات امام رضا بود که مدعیان امامت موسی بن محمد بودند.

- نصیریه: بعد از وفات امام هادی طرفداران محمد بن نصیر نمیری بودند.

- دوستداران جعفربن علی (برادر امام عسکری) را جعفر زکّی گویند.

- به طرفداران جعفربن علی(برادر امام عسکری) طاحنیه هم گفته می شود.

- ناووسیه، سمطیه، فطحیه، اسماعیلیه خالص و مبارکیه بعد از وفات امام صادق بوجود آمدند.

- احمدیه و واقفیه بعد از وفات امام موسی کاظم بوجود آمدند.

- عموماً از کیسانیه بعنوان اولین فرقه شیعی بعد از شهادت امام حسین یاد شد.

- اسماعیل بن جعفر از بزرگان بنی هاشم و عامل منصور در فارس بود.

- هارون عباسی یحیی بن عبدالله را از دیلم به عراق آورد و مسموم کرد.

- عامل برجسته جهش تفکر تشیع از حادثه کربلا شروع شد.

- امام سجاد فرمودند: روزگار را همچون بنی اسرائیل در میان آل فرعون می گذرانیم.

- کتاب تبصرة العوام از سید مرتضی حسنی رازی که بعد از کتاب بیان الادیان ابوالمعالی کهنترین متون اصلی فارسی درباره فرق اسلامی است.

- ملطی از فرقه ای از امامیه به نام اهل قم که اهل تشبیه و جبر هستند یاد کرد.

- اصحاب نسق: امامت پی در پی.

- کتاب مسائل الامامة از ناشی اکبر- الحور العین از نشوان حمیری- العثمانیه از جاحظ- شرح الاخبار از قاضی نعمان- الفصول المختاریه از شیخ مفید.

- نوبختی اصل و اساس شیعه را از زمان رسول اکرم می داند.

- الفرق المفترقه از ابو محمد عثمان بن عبدالله العراقی حنفی که از جمله آثار گزارشی- انتقادی در دانش ملل و نحل است.

نکات کلیدی از خلاصه کتاب تشیع خواجویان

- ابوطالب عموی رسول خدا ابولهب را ننگ فامیل می خواند.

- خبر سقیفه را براءبن عازب به بنی هاشم رساند.

- فضل بن عباس (زبان قریش) در مورد سزاواری علی (ع) سخن گفت.

- کتاب الرسول و الشیعه از سعید حسن.

- نویسندگان غربی اطلاعات اسلامی خود را از طریق عثمانی و شمال آفریقا بدست آوردند.

- یاران علی(ع) اعراب جنوبی (انصار ) و یمانی بودند.

- تشیع را مخالفان، پدید آمده افکار عبدالله بن وهب معروف به ابن سباء می دانند.

- تفسیر المنار از رشید رضا.

- عمار و حذیفه بن یمان منافق شناس بودند که با هم عقد اخوت خواندند.

- رسول خدا غنائم غزوه بنی نضیر را به مهاجران و دو نفر از انصار به نامهای سهل بن حنیف و ابودجانه داد.

- سیف بن عمر نویسنده سیر عایشه، جمل ... از اعراب شمالی بود و فقط وی اسم عبدالله بن سباء را بیان کرد.

- دشمنی میان شیعه و سنی بعد از خلافت بنی عباس صورتهای مختلف به خود گرفت.

- ابوسعید خدری صحابی قرن اول از یاران  امام علی بود.

- مروج الذهب: در حمایت از بنی هاشم در سال 332 هجری تالیف شد.

- سلمان در جنگ قادسیه بود.

- مقداد از اعراب جنوبی بود که به فرمان رسول خدا به حبشه هجرت کرد.

- عمار در مکه وابسته ابی حذیفه بن مغیره مخزومی گردید وی در جنگ نهاوند حضور اشت.

- ابن ابی کعب (سید المسلمین) از خزرج که سواد نوشتن داشته و نامه های رسول خدا را می نوشت.

- حذیفه بن ثابت (ذوالشهادتین) در فتح مکه پرچمدار قبیله بنی خطبه بود. (شهید صفین)

- براءبن عازب فاتح قزوین در دوره عمر بود.

- ابوالهیثم بن تیهان: در عقبه اول و دوم بود و رسول او همچون حواریون می دانست  و جزء اولین کسانی بود که به عنوان نماینده انصار با علی (ع) بیعت کرد.

- خالد بن سعید: نخستین فرد مسلمان از قریش و نماینده رسول خدا در دریافت صدقات یمن بود.

- سهل بن حنیف با رسول خدا پیمان مرگ بست.

- رایت امام علی را در نبرد و تخریب بت فلس (قبیله طی) در دست سهل بن حنیف بود.

- سهل بن حنیف از طرف حضرت علی والی فارس بود.

- رسول خدا در مورد عمار فرمود: تقتلک فئه باغیه.

- بریدة بن خصیب اسلمی در دوران عثمان در فتح خراسان بود.

- شعر اعشی زبان حال و گویای وضع دوگانه امام علی در زمان رسول و پس از او است.

- مالک اشتر در دوره عمر در جنگ رب رومیان را شکست داد.

- هاشم بن عقبه بن ابی وقاص (هاشم مرقال) در قادسیه و در حمله به آذربایجان هم فرمانده اعراب بود.

- عثمان خلیفه سوم ولید بن عقبه بن ابی معیط را والی کوفه کرد؛ وی شراب خورد و بعد سعید بن عاص جانشین وی در حکومت کوفه شد.

- ابوایوب انصاری در دوره معاویه هنگام فتح قسطنطنیه وفات کرد و در همانجا دفن شد.

- نخستین معترض به صلح امام حسن(ع) با معاویه حجربن عدی بود.

- ابن اعثم کوفی، طبری و ابوالفرج اصفهانی عدم پایبندی معاویه به صلح را گوشزد کردند.

- مردم حرّان می گفتند نمازی که در آن لعن به علی(ع) نباشد نماز نیست.

- معاویه در دوران حکومت خود مغیرة بن شعبه را والی کوفه کرد و بعد از مرگ او زیاد بن ابیه والی شد.

- کوفیان در دوره امام حسن(ع) به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی نزد امام رفته و او را تحریک به قیام کردند.

- بعد از شهادت امام حسن اولین کسی که نزد امام حسین رفته و خواستار قیام شد، حجربن عدی بود.

- حجربن عدی: اولین مسلمان بود که به جرم دوستی با امام علی در مرج عذرا به همراه 12 نفر توسط معاویه شهید شد.

- زیادبن ابیه: همسر عمروبن حمق خزاعی را زندانی کرد و این اولین باری بود که زنی به سبب اتهام همسرش زندانی می شود.

- عامل یزید در مدینه که دستور گرفتن بیعت از امام حسین را داشت: ولید بن عتبه بود.

- عبدالله بن مطیع (بعدها والی کوفه از طرف آل زبیر شد) امام حسین را از رفتن به کوفه بر حذر داشت.

- ابن ابی طاهر در کتاب بلاغات النساء خطبه ای از ام کلثوم آورد وی کوفیان را هم چون گیاه سبز و مانند گچی که گور را به آن اندود می کنند تشبیه کرد.

- معاویه قصد از میان برداشتن ایرانیان و موالی را داشت که اخنف بن قیس مانع شد.

- قبایل همْدان و ربیعه مهمترین قبایلی بودند که مختار را یاری کردند.

- اعشی از شاعران نیمه دوم قرن اول که مخالف مختار بود  که به هماهنگی همدان با مختار اشاره دارد.

- شعبی ندیم عبدالملک مروان در انصراف عبدالعزیز برادر عبدالملک از ولایتعهدی دست داشت.

- مسعودی: حمایت عُمره همسر مختار را از وی در کتابش آورد ولی یعقوبی نام همسر مختار را اسماء آورد.

- اولین دوگانگی در از بین بردن طرفداران خاندان رسول خدا بعد از مرگ مختار ایجاد شد.

- سید الحمیری: از شاعرانی که ابتدا درباره کیسانیه شعر گفت و بعد آن را رد کرده و درباره اولاد حضرت فاطمه شعر گفت.

- حجاج بن یوسف: قنبر غلام حضرت علی را شهید کرد؛ کمیل بن زیاد را تعقیب کرد و چون پیدایش نکرد حقوق طایفه اش را قطع کرد؛ وی سعید بن جبیر از مفسران قرآن را شهید کرد که بعد از شهادت وی حجاج هذیان می گفت.

- هسته اصلی طرفداران امام سجاد: ابوحمزه ثابت بن دینار و فرات بن اخنف بودند.

- کشی معروفترین اصحاب امام سجاد را ابوخالد کابلی، جبیر بن مطعم، یحیی بن ام الطوال دانست.

- زهری امام سجاد را زین العابدین خطاب کرد.

- امام سجاد در دوره ولایتعهدی هشام بن عبدالملک شهید شد.(دوران حکومت یزید بن عبدالملک)

- حاکم مدینه از طرف ولید بن عبدالملک که امام سجاد را تایید کرد، هشام بن اسماعیل مخزومی بود.

- کثیر العزه شاعر شیعی در شان عمربن عبدالعزیز شعر سرود. (مثل شریف رضی)

- شاگردان امام محمد باقر(ع): زرارة بن اعین، حمران بن اعین، حمزة بن محمد بن عبدالله الطیار معروف به ابن خربوز، ابوهبیره اسدی، بریدة بن معاویه، ابوحمزه ثمالی، فضل بن یسار، محمد بن مسلمه، مروان بن محمد بصری، مالک بن اعین.

- شاعر عصر امام باقر: کمیت بن زیاد اسدی، بود که شعر هاشمیات را در دفاع از اهل بیت سرود. وی همچنین در شعر میمیه به جنایتهای امویان و واقعه کربلا اشاره دارد؛ وی سرانجام توسط عبدالملک مروان زندانی شد.

- زید بن علی ملقب به حلیف قرآن و استوانه مسجد بود.

- شعار زید بن علی در قیام: یا منصور امت بود.

- بعد از قیام یحیی بن زید در خراسان (سال 125) ولید بن یزید بن عبدالملک دستور آتش ردن بدن زید را داد.

- زیدیه بعد از شهادت یحیی بن زید شخصی به نام محمدبن عبدالله (نفس زکیه) و بعد از او نیز قتیل باخمری را امام خود انتخاب کردند.

- نوبختی مولف فرق الشیعه جارودیه را ریشه اصلی زیدیه می داند.

- راوندیه: شیعیان اصلی آل عباس

- تبرّیه: از شاخه های زیدیه و یاران کثیر النواء که بیش از دیگر زیدیان به اهل سنت نزدیکترند.

- تشابه اعتقادی زیدیه با معتزله در امامت مفضول بر فاضل است.

- غلام سفاح، سدیف بود.

- عبیدالله بن عباس والی امام علی در یمن که با حمله بسر بن ارطاة به کوفه فرار کرد.

- قثم بن عباس والی امام علی که در برابر حمله سردار معاویه به مکه فرار کرد.

- عبدالله بن عباس والی امام علی در بصره که با حمله سردار معاویه بیت المال بصره را جمع کرد و به مکه فرار کرد.

- سفاح با گفتن آه از خون حسین خود را انتقام گیرنده خون فرزندان رسول خدا معرفی کرد.

- نویسندگان شیعه آل عباس را ادامه دهنده نهضت کیسانیه می دانند.

- دینوری مولف اخبار الطوال محل قیام راوندیان علیه منصور عباسی را بصره می داند که توسط خازم بن خزیمه سرکوب شدند.

- ابن خلدون می گوید: راوندیان  طرفداران ابومسلم خراسانی که به تناسخ اعتقاد داشتند و می گفتند که روح آدم در عثمان بن نهیک(حاجب منصور)، خدا در منصور و جبرئیل در هیثم بن معاویه حاکم منصور در مکه حلول کرد.

- دوران امامت 34 ساله امام صادق از سال 114 (با هشام، ابراهیم بن ولید، مروان، سفاح و منصور) بود.

- رهبری اعراب شمالی خراسان در اواخر امویان نصربن سیار و رهبری اعراب جنوب با جدیع بن علی بود.

- شاگردان امام صادق(ع):‌هشام بن حکم، هشام بن سالم، مومن الطاق، محمدبن مسلم، زرارة بن اعین.

- نخستین مورخی که قیام شریک بن شیخ مهری(نخستین قیام شیعی عصر عباسی در دوره سفاح رخ داد) را مفصل آورد، طبری بود.

- قیام  شریک بن شیخ مهری در بخارا بود که در آن زمان حاکم بخارا قتیبة بن طغشاده بود که توسط زیاد بن صالح سرکوب شد.

- قیام ابراهیم برادر نفس زکیه در بصره در سال 146 توسط مسلم بن قتیبه سردار منصور عباسی سرکوب شد.

- سخنان امام رضا در اصول کافی کلینی و تحف العقول حرّانی آمد.(امام رضا در نامه خود به مامون قرآن را نگهبان همه کتابها خواند)

- جعفربن محمد بن اشعث شیعه امام موسی کاظم با معلمی ولیعهد هارون، یعنی مامون در دربار نفوذ کرد.

- هارون در قبال زندانی کردن امام موسی کاظم گفت: می ترسم فتنه ای برپا کند که خونها ریخته شود.

- ابوالفرج اصفهانی مولف مقاتل الطالبین و الاغانی از رابطه شهید فخ و یحیی بن عبدالله با امام موسی کاظم و تایید قیامشان خبر می دهد.

- مامون عباسی دایی خود رجاء بن ابی ضحاک را برای آوردن امام رضا به مدینه فرستاد.

- مهمترین مرکز تبلیغ اسماعیلیه ابتدا در سلمیه بود.

- در دوران واثق عباسی امام هادی و شیعیان راحت بودند.

- ابن سکیت شاعر شیعی دوران امام هادی و نویسنده اصلاح و المنطق معلم فرزندان متوکل شد؛ وی با تحریک فرزند متوکل یعنی منتصر او را (متوکل) را کشت.

- متوکل از ابن سکیت پرسید فرزندان مرا بیشتر یا فرزندان علی(ع) را؟ ابن سکیت پاسخ داد قنبر غلام حضرت را بیشتر دوست دارم.

- دوران معتز به علت نفوذ رهبران علوی در بغداد مثل کوفه باعث تغییر پایتخت به سامرا شد.

- حاکم مدینه از طرف هادی عباسی به هنگام قیام صاحب فخ عبدالعزیز بن عبدالله بود.

- رفتار هادی عباسی با اسرای قیام فخ با رفتار یزید با اسرای کربلا شباهت دارد.

- برای اولین بار مردم بغداد در قیام یحیی بن عمر در دوره مستعین به حمایت علویان قیام کردند ولی یحیی با خیانت یکی از سردارانش به نام هیثم بن عباد از محمد بن طاهر شکست خورد.

- اردم: شیعه ای به نام دهخدا یحیی را دبیر حکومت کرد که باعث شد آلب ارسلان سلجوقی نسبت به اردم خشونت کند.

- مورخان پیدایش اسماعیلیان را به محمدبن ابی زینب اسدی معروف به ابوالخطاب نسبت می دهند وی از شاگردان امام صادق(ع) بود که به الوهیت امام قائل بود.

- در ایران خلف نامی و بعد از او پسرش احمدبن خلف اسماعیلیه را تبلیغ کرد به همین خاطر اسماعیلیان خراسان را خلفّیه گویند.

نکات کلیدی از خلاصه کتاب زیدیه یمن

- محمد بن ابراهیم (ابن طباطبا) بعد از قیامش در کوفه (199 هجری) ابراهیم بن موسی را بعنوان داعی به یمن فرستاد و وی هم حمایت بنی فطیحه، بنو شهاب و انباء را در یمن بدست آورد. در این زمان والی یمن از طرف مامون عباسی شخصی به نام اسحاق بن عیسی بود.

- جنگ جدر در سال 201 هجری در یمن میان عیسی بن ماهان  (فرستاده مامون) و ابراهیم بن موسی بود.

- احمد بن محمد عُمبری در دوره مامون عباسی در یمن شورش کرد.

- مناخیان: پادشاهان حمیر که آخرین آن محمد ذوالمثله بود.

- دوران معتصم عباسی در یمن رشد استقلال طلبی رهبران محلی بود.

- منتصر عباسی شخصی به نام یعفر از آل یعفر را حاکم یمن کرد و حکومت یعفر تا زمان معتمد عباسی ادامه داشت.

- دولت بنی رسّی در صعده توسط الهادی (یحیی بن حسین بن قاسم) در یمن تاسیس شد.

- یحیی بن حسین بن قاسم‌ (الهادی) ابتدا در طبرستان قیام خود را آشکار کرد که وزیر محمدبن زید علوی در طبرستان (حسن بن هشام) او را از آنجا اخراج کرد.

- اولین کسی که یحیی بن حسین بن قاسم را از حجاز به یمن فراخواند، دعام بن ابراهیم بود.

- جفتم: والی عباسی در یمن در زمان یحیی بن حسین بود.

- هیات نمایندگی بنی فطیحه از یمن به حجاز رفته و یحیی بن حسین بن قاسم‌ را به آمدن به یمن دعوت کرد.

- یحیی بن حسین بن قاسم‌ قبل از ورود دومی خود به یمن سفیری به نام محمدبن سلیمان کوفی را به یمن فرستاد (284) وی یک بار در سال 280 وارد یمن شد که گروهی با او مخالفت کردند.

- یام: قبیله ای از همْدان که در جاهلیت قتلة جبانها و در اسلام ام القری نامیده شدند.

- وادعه: قبیله ای از همْدان که در جاهلیت عصارة المسک و مرهبة الدعام نامیده شدند.

- هادی (یحیی بن حسین بن قاسم‌) بعد از ورود به یمن و تصاحب آنجا عبدالله بن حسین را برای آوردن خانواده اش به حجاز فرستاد.

- هنگام ورود هادی (یحیی بن حسین بن قاسم‌) به یمن منطقه صنعا در دست اسعد بن ابی یعفر بود.

- جریان زیدی در یمن در دوره معتمد، معتضد و مکتفی بود.

- جیشان: استانی در یمن که از این شهر حرکت اسماعیلیان یمن به رهبری علی بن فضل آغاز شد.(دوره مکتفی)

- ورود هادی (یحیی بن حسین بن قاسم‌) به صنعا با کمک والی شهر ابوالتعاهیه انجام شد.

- آل طریف و آل یعفر دو دشمن هادی (یحیی بن حسین بن قاسم‌) در یمن بودند.

- هادی (یحیی بن حسین بن قاسم‌) در جنگ حدین با آل یعفر ابوالعتاهیه و علی بن سلیمان بن قاسم را از دست داد.

- یکی از علل جنگهای هادی (یحیی بن حسین بن قاسم‌) با اسعد بن ابی یعفر منازعه بر سر معادن نقره در رضراض بود.

- جنگ اِتوه در سال 290 هجری بین آل طریف و لشکر هادی (یحیی بن حسین بن قاسم‌) رخ داد.

نکات کلیدی از خلاصه های مختلف

- عام الرعاف: سالی که عثمان خون دماغ شد.(24 هجری).

- مرازبه: مهتران و مرزبان عجم.

- دُلیم: لقب عمار.

- جنگ دیرالجماجم: جنگ جمجمه ها.

- مجمع: اولین گردآوردنده قرآن.

- آل اَعین: پرکارترین خاندان شیعه در عرصه حدیث و فقه بود.

- نخستین کتاب در زمینه روایت و حدیث:‌صحیفه حضرت علی(ع) که خودشان نوشتند.

- صحیفه یا جامعه: املای حضرت رسول و خط علی(ع).

- مسعده: از یاران امام صادق بود.

- الریاض السکاکین: تالیف سید علیخان شیرازی از شروع صحیفه سجادیه است.

- جمع القرآن و التاویل: تالیف علی(ع).

- از صحیفه سجادیه به زبور آل محمد(ص) یاد شد.

- رساله الحقوق: تالیف امام سجاد.

- توحید مفضل: از امام صادق.

اهلیلجه: رساله ای از امام صادق در رد ملحدان که راوی آن مفضل بن عمر است.

- رساله عبدالله نجاشی، نامه ای است از امام صادق به حاکم عراق.

- الامامه، الفضائل و مصباح الشریعه از امام صادق.

- وصیت امام موسی کاظم به هشام بن حکم در حکم رساله ای است.

- طب الرضا (ع) یا الرساله المذهبیه.

- صحیفه الرضا(ع) یا السلسله الذهبیه.

- ابن شهرآشوب رساله ای در بیان مسائل حرام و حلال را منسوب به امام عسکری می داند.

- عثمان خلیفه سوم، عمروبن زراره نخعی را که در کوفه علیه وی شورش کرد را اعرابی جلف نامید.

- عثمان در نامه خود به عبدالله بن سعد، محمدبن ابی حذیفه را جوجه یا فرخ قریش خواند.

- حسن بن موسی نوبختی کتابهایی به نام ادیان العرب، الآراء و الدیانات درباره فرق دارد.

- المقالات فی اصول الدیانات و الابانه از مسعودی است.

- در عصر تابعان اولین کسی که در علم تفسیر کتابی دارد، سعید بن جبیر است.

- التبیان از شیخ طوسی.

- الروض الجنان از رازی.

- عدة الاصول از شیخ طوسی.

- اولین کسی که اهتمام به موضوعات فقهی کرد، علی بن رافع کاتب علی (ع) بود.

- المنقذ فی التقلید از سدید الدین حمصی در علم کلام است.

- میثم بن تمار، اولین مصنف علم کلام.

- اکثریت مذهبی در قرن چهارم هجری در نشابور، پیروان ابوحنیفه (حنفی) بودند.

- به دستور منتصر عباسی در بیهق برای حنفیان مسجدی ساختند.

- طولانی ترین شرح حال صحابه در کتاب طبقات ابن سعد مربوط به ابوبکر است.

- حدیث خاصعت النعل (پینه دوز کفش) در غزوه طائف روایت شد که عمر و ابوبکر از رسول خدا جانشین بعد از خود را خواستمد که رسول به پینه دوز کفش که علی (ع) در حال پینه زدن بود اشاره کرد.

- حدیث نجوی در غزوه طائف در مقام حضرت علی بیان شد.

- بعد از فداکاری حضرت علی (ع) در خندق آیه کفی الله المومنین للقتال ... نازل شد.

- مروان با راهنمایی اشدق با عبدالله بن زبیر بیعت نکرد.

- رسول خدا از مروان حکم به عنوان چلپاسه یاد کرد.

- طراح مسجد کوفه سلمان فارسی بود.

- آل زباره در نیشابور منسوب به امام سجاد بودند.

- مورخان عبدالملک مروان را حکیم و دانشمند می دانند.

- ساکنان بیهق به ذواللسانین معروف بودند.

- نجاشی، شیخ صدوق را وجه الطائفه یاد کرد.

- معاویه نماز جمعه را در روز صفین، چهارشنبه خواند.

- نرون مقدس: متوکل عباسی.

- شهید اول، اللمعة الدمشقیه را به درخواست خواجه علی موید سربداری نوشت.

- نخستین کسی از اشعریان که از یمن به مدینه آمد و مسلمان شد: مالک بن عامر بود.

- اشعریان دوره عمر به کوفه آمدند.

- موسی بن عبدالله نخستین کس از اشعریان که در قم آشکارا تشیع را اعلان کرد.

- شورش کوکبی در قزوین بود.

- قیام استاد سیس را لغئریان و سیسانیان هم گویند.

- حضرت علی در نهج البلاغه ظهور صاحب الزنج را پیش بینی کردند.

- شعار لا اکراه فی الدین بر تغلبیها اثر گذاشت.

- شاگردان امام سجاد(ع): 1- یحیی بن ام طویل که توسط حجاج شهید شد. 2- سعید بن جبیر که توسط حجاج شهید شد. 3- ابوحمزه ثمالی که رساله حقوق امام سجاد را او روایت کرد. 4- محمد بن مسلم 5- زرارة بن اعین 6- ابوبصیر لیثی 7- بریدة بن معاویه.

- ابان بن تغلب از شاگردان امام سجاد و امام باقر و امام صادق بود.

- معالم العلما از ابن شهر آشوب.

- کتب اربعه جانشین اصول چهارصدگانه شدند.

- از کتاب رجال الطوسی بعنوان الابواب یاد می شود.

- مناقب آل ابی طالب و معالم العلما (در زمینه رجال قرن 5 و 6 هجری) از ابن شهرآشوب می باشند.

- اولین تالیف شیعیان در زمینه سیره کتاب عبیدالله بن ابی رافع کاتب حضرت علی(ع) است.

- المحاسن از ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد برقی.

- عبدالله بن جبله کنانی از اصحاب امام موسی کاظم (ع) ؛ وی اولین کسی است که در زمینه رجال به تالیف پرداخت.

- این غضائری کتابی در رجال دارد.

- اختیار معرفة الرجال از عبدالعزیز کشّی که کتاب اصلی علم رجال امامیه است.

- کتابهای بوجود آمده از مرتب کردن آثار بر اساس محتوا و موضوع به کتابهایی با عنوان مبوّب یا جامع است.

- پیشگام در علم فرق: هشام بن محمد کلبی.

- ابن سکیت: معلم فرزندان متوکل بود که فرق هم داشت.

-  مسلمانان در جنگ عربه دوره ابوبکر رومیان را شکست دادند.

- اسید بن حضیر از خزرجیان ، خلافت را حق مهاجرین و ابوبکر می دانست.

- پیروزی خالد بن ولید در بصری زمینه جنگ اجنادین را فراهم کرد.

- فحل: شهر باستانی در شمال اردن: نخستین هدف مسلمانان (ابوعبیده جراح) در دوره عمر بود.

- در جنگ بویب (نخیله یا اعشار) ساسانیان به فرماندهی مهران از جریربن عبدالله بجلی شکست خورده که راه را برای قادسیه باز کرد.

- قس الناطف = جسر= پل.

- طلایه دار سپاه سعدبن ابی وقاص در قادسیه: زهرة بن جدیه که اولین سفیر نزد یزدگرد بود و دومین سفیر ربعی بن عامر بود و آخرین آن مغیرة بن شعبه بود.

- بزرگان سپاه سعدبن ابی وقاص در قادسیه کشته شدن را در این جنگ را احدی الحسنین می دانستند.

- به دستور عمر محمد بن مسلمه کاخ سعدبن ابی وقاص (این کاخ به پیشنهاد روزبه بنا شد) در کوفه را خراب کرد.

- زبیر در وادی السباع توسط عمربن جرموز کشته شد.

- مروان، پیراهن عثمان را به جمل آورد.

- وزیر مامون فضل بن سهل : ذوالریاستین.

- پرچمدار ندامت در جنگ نهران در دست ابوایوب انصاری بود.

- محمدبن حنفیه به امام حسین گفت که از مدینه به مکه نرود.

- به علت قیام های علویان از زمان هارون عباسیان نیروی نظامی در مرو مستقر کردند.

- در دوره حکومت مهدی عباسی بیماری وبا در شهر افتاد.

- در ایام حکومت هادی عباسی حاکم خراسان غطریف بن عطا طالبیان خراسان را رنج داد و آنان به شاه غیر مسلمان پناهنده شدند.

- معتصم عباسی امام جواد را شهید کرد.

- امام زمان با نوشتن نامه ای به علی بن محمد سمری (اینکه تو 6 روز دیگر خواهی مرد) عصر دوم غیبت را آغاز کرد.

- ملوک آل لخم (حیره) در سال 12 هجری به دست خالد بن ولید بر افتاد وی بندر ابلّه را گرفت.

- فرمانده ایرانی جنگ جسر: مردانشاه بود که یزدگرد وی را بهمن و عرب او را ذوالحاجب نامیدند.

- ارسلان بساسیری (شیعه اسماعیلی) القائم عباسی را اخراج و به نام خلیفه فاطمی مصر یعنی المستنصر بالله خطبه خواند.

- اولین واقعه تاریخی دوره خلافت عمر فتح یرموک بود.

- عثمان: ولید بن عقبه را جای مغیرة بن شعبه والی کوفه کرد.

- در عهد عثمان تونس(افریقیه)، فبرس، خراسان و طبرستان فتح شد.  

http://historyislamic.blogfa.com/

منابع دکتری تاریخ اسلام

تاریخ جاهلیت و صدر اسلام تا اموی و عباسی

1- تاریخ پیامبر اسلام       دکتر محمد ابراهیم ایتی

2-تاریخ اسلام                دکتر فیاض

3-تاریخ سیاسی اسلام         حسن ابراهیم حسن

4- تاریخ صدر اسلام         دکتر زرگری نژاد

5-تاریخ  سیاسی اسلام        رسول جعفریان

6- عرب قبل از اسلام        عبدالعزیز سالم

7 –جانشینی حضرت محمد(ص)       مادلونگ

8- ایران در روگار اموی        عبدالله مهدی الخطیب

9- تاریخ امویان                   سهیل طقوش

10-دولت عباسیان               محمد سهیل طقوش

11- تاریخ خلافت عباسی از اغاز تا پایان ال بویه            دکترسید احمدرضا خضری

تاریخ عرب             فیلیپ حتی

اندیشه های سیاسی و ملل النحل

12- تاریخ فرق اسلامی  (1)و(2)            حسین صابری   انتشارات سمت

13- دیانت و سیاست    دکتر ولوی             نشر دانشگاه الزهراء

14-تاریخ علم کلام و مذاهب اسلامی           دکتر ولوی

15-غالیان کاوشی در جریان ها و برایند ها     نعمت ا... صفری فروشانی

16- اندیشه های سیاسی در اسلام                حاتم قادری

17-تاریخ تشیع                                    زیر نظر دکتر خضری

شمال افریقا ، عثمانی و یمن

18- فاطمیان در مصر                 عبدالله ناصری طاهری

19-تاریخ فاطمیان و حمدانیان           محمد علی چلونگر

 

20-دولت ممالیک               عصام محمد شبارو          ترجمه شهلا بختیاری

21-دولت موحدون                                       عزالدین عمر موسی

22- دولت زیدیه در یمن                                 احمد بادکوبه

23- تاریخ عثمانی از اقتدار تا انحلال                  اسماعیل احمد یاقی

روش تحقیق و تاریخ نگاری

24 – تاریخ نگاری در اسلام                            سجادی-دکتر عالم زاده

25- علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی                دکتر آیینه وند

26-نقد وبررسی منابع سیره نبوی                      رسول جعفریان

27- تاملاتی در علم تاریخ                             به کوشش حضرتی

28- مقدمه کتاب تاریخ سباسی اسلام                   رسول جعفریان

29-درامدی بر تاریخ پژوهی                               استنفورد

30- کتاب روش تحقیق                                    ملایی توان

31- تاریخ نگاری    دکتر میر جعفری                  نشر پیام نور

 

به همراه تست های کارشناسی ارشد پوران پژوهش و تست های پردازش

 

 دانلود سوالات دکتری تاریخ

دانلود رایگان بخشهایی از پکیج درسی تاریخ اسلام

منابع کنکور دکتری رشته تاریخ اسلام

مطالعه کتاب ها و منابع زیر از سوی دوستان شما به داوطلبان آزمون دکتری سراسری تاریخ اسلام پیشنهاد شده است. شما نیز می توانید نظرات خود را در زمینه منابع دکترا تاریخ اسلام مطرح نمایید.

 

فهرست منابع پیشنهادی

مواد امتحانی

برای دیدن منابع این درس اینجا کلیک کنید

زبان انگلیسی

برای دیدن منابع این درس اینجا کلیک کنید

استعداد تحصیلی

·         ابراهیم حسن ، حسن ، تاریخ سیاسی اسلام ، ترجمه ابوالقاسم پاینده –سازمان انتشارات جاویدان ، تهران ، ۱۳۷۶

·         بلک آنتونی ، تاریخ اندیشه سیاسی اسلام از عصر پیامبر تا امروز ، ترجمه محمد حسین وقار، انتشارات اطلاعات ، تهران ، ۱۳۸۶

·         بروکلمان ، کارل ، تاریخ ملل ودول اسلامی ، ترجمه هادی جزایری ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران ، ۱۳۸۳

·         جعفریان ، رسول، تاریخ تحول دولت و خلافت ، بوستان کتاب ، قم، ۱۳۸۶

·         خضری ، احمد رضا ، تاریخ خلافت عباسی ، اتشارات سمت ، تهران ، ۱۳۷۸

·         خوری حتّی ، فیلیپ ، تاریخ عرب ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، نشر اگه ، تهران ، ۱۳۶۶

·         زرگری نژاد ، غلامحسین ، تاریخ صدر اسلام ، انتشارات سمت ، تهران ، ۱۳۷۸

·         سالم ، عبدالعزیز ، تاریخ عرب قبل از اسلام ، ترجمه باقر صدری نیا ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران، ۱۳۸۰

·         طقوش، محمد سهیل ، دولت عباسیان ، ترجمه حجت الله جودکی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۷۸

·         طقوش ، محمد سهیل ، دولت امویان ، ترجمه حجت الله جودکی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، ۱۳۸۶

·         سامر، فیصل ، دولت حمدانیان ، ترجمه علی رضا ذکاوتی قراگزلو ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۸۸

·         شبارو، عصام محمد ، دولت ممالیک ، ترجمه شهلا بختیاری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۸۶

·         طقوش ، محمد سهیل ، دولت ایوبیان ، ترجمه عبدالله ناصری طاهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۸۰

·         عودی ، ستاره، تاریخ دولت اغلبیان ، انتشارات امیر کبیر ، تهران ، ۱۳۸۵

·         ناصری طاهری ، عبدالله ، تاریخ مغرب اسلامی ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، ۱۳۸۸

·         ناصری طاهری ، عبدالله ، فاطمیان در مصر ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۷۹

·         چلونگر ، محمد علی ، زمینه های پیدایش خلافت فاطمیان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۸۶

·         عنان ، محمد عبدالله ، تاریخ دولت اسلامی در اندلس ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم، ۱۳۸۶

·         احمد یاقی ، اسماعیل ، دولت عثمانی از اقتدار تا اخلال ، ترجمه رسول جعفریان ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۸۶

·         محمد جعفری ، سید حسین ، تشیع در مسیر تاریخ ، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، ۱۳۸۷

·         زین عاملی ، محمد حسین ، شیعه در تاریخ ، ترجمه محمدرضا عطایی ، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد ، ۱۳۷۵

·         جعفریان، رسول ، منابع تاریخ اسلام ، انتشارات انصاریان ، قم ، ۱۳۷۶

·         سجادی ، صادق و عالم زاده، هادی ، تاریخ نگاری در اسلام ، انتشارات سمت ، تهران ، ۱۳۸۳

·         ممتحن ، حسین علی ، کلیات تاریخ عمومی ، جلد دوم ، بخش دوم ، اتشارات دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، ۱۳۷۰

·         آیتی ، محمد ابراهیم ، تاریخ سیاسی اسلام ، انتشارات نی، تهران، ۱۳۷۸

·         نعنعی ، عبدالمجید ، دولت امویان در اندلس ، ترجمه محمد سپهری ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه ، قم ، ۱۳۸۰ .

·         تاریخ اسلام، علی اکبر فیاض، دانشگاه تهران

·         سیره رسول الله، عباس زریاب، سروش

·         تاریخ تحلیلی اسلام، سید جعفر شهیدی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی                        .

·         تاریخ پیامبر اسلام، محمدابراهیم آیتی، دانشگاه تهران.

·         علل و عوامل تجزیه خلافت عباسی، ، غدیر خم.

·         سلجوقیان، ملیحه ستارزاده، تهران: سمت.

·         تاریخ تشیع ۱و۲، زیر نظر سید احمدرضا خضری، تهران و قم: سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

·         تاریخ سیاسی اجتماعی دولت صفویه،عبدالحسین نوایی و عباسقلی غفاری فرد،، تهران، سمت.

·         آندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا، محمد ابراهیم آیتی، دانشگاه تهران.

·         تاریخ سیاسی اجتماعی شمال افریقا، عبدالله ناصری طاهری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات،

·         مقدمه ایی بر تاریخ مغرب اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

·         تاریخ گسترش اسلام در شمال افریقا و اروپا از آغاز تا سقوط اندلس، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

·         جزوه دکتر جلیلی، مشهد.

·         جزوه درس دکتر خضری (تهران)

·         جزوه دکتر بادکوبه، تهران (مقطع کارشناسی ارشد).

·         جزوه دکتر جلیلی، مشهد.

·         جزوه تاریخ اسلام ۲، دکتر کاظم بیکی. (کارشناسی ارشد)

 

 تاریخ جهان اسلام از آغاز تا پایان عصر عثمانی

مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی

 تاریخ ملل و نحل و اندیشه سیاسی تاریخ اسلام

مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد

  روش تحقیق و منبع شناسی در تاریخ اسلام

 

فتنه هایی که بشارت فتح دارند ، جولان یاران سفیانی زمینه ساز خروج سیدخراسانی


فتنه هایی که بشارت فتح دارند ، جولان یاران سفیانی زمینه ساز خروج سیدخراسانی

 چندسالی است که تحولات منطقه آنچنان رنگ و بوی ظهور به خود گرفته که حتی دیرباورترین افراد را نیز به تامل واداشته است ، تحولات سوریه ، عربستان و اینک عراق ...


برای بسیاری از افرادی که تاملی در تحولات روائی عصر ظهور داشته اند این سئوال مطرح بوده  که خروج سیدخراسانی و حرکت او و لشگریانش به سمت عراق با توجه به تحولات سیاسی – منطقه ای عصر حاضر چگونه قابل توجیه و تحلیل است ، به عبارت دیگر چه تحولاتی قبل از خروج سیدخراسانی روی می دهد که لشگرکشی سیدخراسانی به عراق را مجاز ساخته و در نگاه افکار عمومی مقبول و قابل پذیرش می سازد ، هرچند هنوز کمی زود است که ما بخواهیم تمام تحولات قبل از خروج سفیانی و سیدخراسانی را تحقق یافته و قابل بررسی بدانیم اما تا همینجا و علی الخصوص با تحولات این روزهای عراق و بیم تسلط ترویستهای وهابی بر اماکن مقدس شیعیان ، ترس از قتل عام وحشیانه مردم عراق و بالاخره لزوم تحرک پیشگیرانه ایران در برابر طوفان تروریستها که اینک به مرزهای ایران نزدیک شده و بارها تهدید کرده اند که هدف نهایی آنها ایران است ، افکار عمومی در داخل و خارج به ایران این حق را می دهند که برای دفاع از خود وارد عمل شود که این مسئله ممکن است در آینده و با حاد و اضطراری شدن اوضاع عراق جنبه عملی به خود بگیرد ، همان حقیقتی که در تحولات عصر ظهور با عنوان خروج سیدخراسانی مورد اشاره قرار گرفته است.

نیم نگاهی به آراء عمومی و نظرات خوانندگان در فضای مجازی در مطالب مربوط به تحولات این روزهای عراق به خوبی نشان می دهد که درخواست برای اقدام پیشگیرانه ایران از یک سو و مرتبط دانستن تحولات کنونی عراق با ظهور مورد اشاره بخش قابل توجهی از خوانندگان قرار گرفته است ، که توجه شما را به بخشی از این نظرات بشارت بخش جلب می نماییم:

 والفجر

تاریک ترین ساعت شب نزدیکه طلوع فجره داریم به تاریک ترین لحظه های تاریخ نزدیک میشیم باید خودمونو اماده کنیم با سلاح تقوا و امید به طلوع خورشید منجی عالم

 

خاک پای مهدی عج

سلام ما دیگه نیاید منتظر علائم ظهور باشیم باید منتظر خودامام زمان عج باشیم . توی نیمه شعبان احیا بگیرید فقط 1طلب مغفرت و امرزش2 ظهور دیگه هیچی نخواین از خدا به حق حضرت زینب قسم بدین خدا رو .
الهم عجل الولیک الفرج

 طبق احادیث وارده شده سفیانی ها تا مسجد کوفه پیشروی می کنند 4هزار نفر را کنار باب الفیل سرمی برنند وآن موقع است که سید خراسانی وسید یمانی وارد جنگ با سفیانی خواهند شد عراق رابدتر سوریه خواهند کرد

 واقعا داعش داره معضلی میشه برای جهان اسلام. همه شیعیان منطقه باید برای نابودی این گروه متحد شوند.

الا انّ نصرالله قریب

 

حسین

چیزی در مورد خروج سفیانی نشنیدی؟!

 اللهم عجل لولیک الفرج

 

بیسیم چی

 من هیچ سالی احیا نکردم نیمه شعبان رو. اما امسال تصمیم داریم همراه با همسرم این شب عزیز رو برای سلامتی و تعجیل در ظهور آقا احیا کنیم

 

 یاسر

داره آخرالزمان میشه خبر نداریم.
فتنه از شام بر خواهد خاست و به سوی عراق میآید و در آن سفیانی خون بسیار خواهد ریخت.
ما سربازان سید خراسانی آماده ایم.
وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد .

 ناشناس

خدایش اشکم در اومد چقدر حرم ائمه در قربت باید بمونه
این المنتقم الحسین؟

 

 ناشناس

سفیانی از شام به سمت عراق و نجف حرکت می کند و سپاه سید خراسانی نابودشان میکند و ظهور اتفاق می افتد
شعیب بن صالح آمادست
زنده باد محمود

بنظر میاد داعش همان لشکر سفیانی است....

 

ناشناس

 به نظر میاد سپاه سفیانی هموه داعشه

 

 ناشناس

خبرهای خوشی در راه است و پیروزی نزدیک شیعیان عراق اماده رزمند

 

 حامد

به نظرم داعش شیصبانی هست
از محضر امام صادق(علیه السلام ) در مورد خروج سفیانی پرسیدند، فرمود: «سفیانی هرگز خروج نمی‌کند، جز اینکه پیش از او «شیصبانی»در سرزمین کوفه خروج کند، سپاهیانش همانند آب که از زمین می‌جوشد، چون مور و ملخ در اطراف او گرد آیند و جمعیّت شما را هلاک کنند. پس از خروج شیصبانی منتظر خروج سفیانی، سپس ظهور قائم(عج) باشید

 

رضا

سفیانی یه شخص حقیقیه. یه گروه نیست. هر چند پیروانش ممکنه از همین داعش باشن. امیدوارم اون ملعون زودتر خروج کنه تا آقامون هم چند ماه بعدش بیاد. اللهم عجل لولیک الفرج

 

ناشناس

 الهم عجل فی فرج مولاناو صاحبنا حجت ابن الحسن...

 

cde

اون مسند که دست ساخته اجنه های تحت فرمان شعیب بود که حاله نور دیده بودن... تمام مراجع صداشون در اومد! خخخخ
الان داعش داره عراق رو میجوه ما داریم فلسفه میگیم!

 

 حسین

چیزی در مورد خروج سفیانی نشنیدی؟!

 

طبق احادیث وارده شده سفیانی ها تا مسجد کوفه پیشروی می کنند 4هزار نفر را کنار باب الفیل سرمی برنند وآن موقع است که سید خراسانی وسید یمانی وارد جنگ با سفیانی خواهند شد عراق رابدتر سوریه خواهند کرد

 

محسن  

دوستان انشالله خبرهایی در راه است گوش به فرمان امام خامنه ای آماده پیکار باشیم...

 میثم 

از نشانه های ظهور فرو رفتن لشکری در عراق و شام است

 

فدایی اسلام 

لشکر خونخوار سفیانی که میگن همین تکفیری های لا مذهبن .
مسلمانان یه ذره به خود بیان هیهات من الذله رو در دنیا طنین انداز کنند .

 

عبدالله 

سیاه جامگان داعشی لشکریان سفیانی هستند که برای نبرد در برابر ظهور حضرت صاحب الزمان(عج)بنفع شیطان بزرگ وصهیونیسم بین الملل وارد این عرصه شده اند و هر کسی امروز وظیفه دارد که با هر وسیله ایی در برابر انها بایستد.

 

 عبدالله 

سیاه جامگان داعشی لشکریان سفیانی هستند که برای نبرد در برابر ظهور حضرت صاحب الزمان(عج)بنفع شیطان بزرگ وصهیونیسم بین الملل وارد این عرصه شده اند و هر کسی امروز وظیفه دارد که با هر وسیله ایی در برابر انها بایستد.

 محمد

نگران نباشید این از نشانه های ظهور حضرت مهدی است من که دلم قرص و محکم است که به زودی حضرت ظهور می کند و کل دنیا به برکت ایشان پر از عدل و داد شده وریشه تمام ظالمین دنیا از بیغ بن کنده می شود ادرکنی یا مهدی

 

علی

بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان دهه پنجاه و شصت یادشونه که توی مدارس معلوها راجع به علائم ظهور امام زمان به بچه ها میگفتند؟
یادشونه خروج سفیانی رو؟
یا دشونه خصوصیات سفیانی چی بود؟
یادتون بیاد: سپاه سفیانی از کودکی به اهل بیت پیامبر توهین میکنند! سرها میبرند! هیچ رحمی در دلشان نیست! از خون انسانها میخورند! تز نسل ابوسفیانند! از اهل بیت و شیعیان به دل کینه دارند! از سوریه خروج میکنند و آنجا را با خاک یکسان میکنند و به سمت حرم اهل بیت در عراق حمله کرده و حرمها را تخریب میکنند! بعد از تخریب حرمهای اهل بیت علیهم السلام به سمت بصره حمله میکنند و ...
در آن زمان سید حسنی (خراسانی) از ایران با سربازانش قیام کرده و با ایشان در بین النهرین به جنگ بر میخیزد....
شعر از حضرت علی یادتونه:
اذا ما جاشت الترک فانتظر
ولایة مهدی یقوم و یعدل
و بویع منهم من یلذ و یهزل
لا رأی عنده جد و لا هو یعقل
ولا تخذلوه یا بنی و عجلوه....

 

منتظر

اللهم العجل لولیک الفرج

داعش همون خروج سوفیانیه از سوریه یا همون شام شروع کرده رسیده عراق تا کوفه پیش میره ، سید خراسانیو .....
البته تو طول تاریخ از این اتفاقات نزدیک بوده .....
ولی در کل همه ی خبرگزاری ها شدن فوتبال و مسئله به این مهمیو فراموش کردن ...

 

مجید سلطانپور

بنام خدا
ان شائ اله حجت ابن الحسن خودشان نظری بفرمایند و ریشه این شجره ملعونه خبیثه را بخشکانند. یا مهدی مددی.

 

 ناشناس

ان شالله ظهور امام زمان

 

ناشناس

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر ...

برادر من...لشگر دجال است...! دجال....

 

ناشناس

با توجه به تهدید تروریست ها مبنی بر هتک حرمت عتبات عالیات در روز نیمه شعبان پیشنهاد میگردد در سطح ملی برنامه ختم امن یجیب برای تعجیل در ظهور آقا و همچنین رهایی شیعیان از گزند تکفیری ها در شب نیمه شعبان برگزار شود.

 

محمد

انشالله به قیام سفیانی ختم شود

 

غلام حسین

پروژه خاورمیانه جدید کلید خورده و خطر بزرگی برای ترکیه و ایران هست با تمام قوا باید جلو فروپاشی ها رو گرفت

 پیش بینی های تاریخی در خصوص آینده منطقه شام و حجاز و عراق و دیگر سرزمینهای اسلامی یکی پس از دیگری به واقعیت می پیوندند ، پس بایستی در این خصوص تا فرصت از دست نرفته تدابیری اساسی بیندیشیم.

 

محمّد

حالا اگه من بگم ظهور به نزدیکترین زمان خودش رسیده نه تایید میشه نظرم نه قبول

 

 قربانی

 خیلی شبیه علائم ظهور امام زمان است از علائم ظهور گفته شده گروهی بی رحم از منطقه بین سوریه و عراق حرکت کرده و آنقدر خون می ریزند که حتی به زن باردار هم رحم نمی کنند . لطفا شب نیمه شعبان دعا کنید هر چه زودتر امام زمان بیان. کمک به عراقی ها به نظرم یک وظیفه است.

 سیب

صدای هل من ناصر ینصرنی امام حسین دوباره داره از کربلا به گوش می رسه...
لبیک یا حسین... لبیک یا حسین

یهار

اینها همه از علائم ظهور است. ظهور خیلی نزدیک است. میلاد حضرت هم امسال جمعه است و دعا کنیم امسال جشن میلاد حضرت با جشن ظهورشان پیوند بخورد ان شاء الله

یا حسین بن علی ع
یا صاحب الزمان، آقا نمی خوام بگم که اونقدر عمل صالح انجام دادم که لیاقت همراهی شما رو دارم ولی اینو میدونم که عاشق اینم که در رکاب شما به جنگ با این گروههای تکفیری برم. یا صاحب الزمان جهان پر از بدی شده،-- دارن هر جای این دنیا مسلمانان رو قتل عام میکنند. مولای من قلبم از این همه ظلم در فشار است - سینه ام پر از حرف ودرد است-- بیا و این مسلمانان رو یکپارچه کن و انتقام خون مولایمان حسین رو بستان.
چه زیبا می شود جنگ در رکاب شما و در کربلا و کوفه و.....جانم فدای امامان عسکریین ع
الهم عجل لولیک الفرج-آمین آمین آمین......

 

منابع :

http://www.tabnak.ir/fa/news/407250

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/316825

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930320001730

بازدید 7864 بار

افشاگری تایمز لندن درباره چگونگی تاسیس داعش

افشاگری تایمز لندن درباره چگونگی تاسیس داعش

(بسم الله الرحمن الرحیم)
نشریه تایمز لندن درگزارشی فاش کرد گروهک تروریستی داعش با دخالت مستقیم سازمان های نظامی و امنیتی امریکا بوجود آمده است. آنها با کشف، تربیت و معرفی ابوبکر بغدادی، او را به سرعت به عنوان یکی از سران مطرح سلفی ها معرفی کردند.

افشاگری تایمز لندن درباره چگونگی تاسیس داعش

 

نشریه تایمز لندن درگزارشی فاش کرد گروهک تروریستی داعش با دخالت مستقیم سازمان های نظامی و امنیتی امریکا بوجود آمده است. آنها با کشف، تربیت و معرفی ابوبکر بغدادی، او را به سرعت به عنوان یکی از سران مطرح سلفی ها معرفی کردند.


نشریه تایمز لندن در مقاله ای تصریح کرد: مهمترین گروه تروریستی در عراق را افسران امنیتی امریکا پایه گذاری کرده اند.

 

در این گزارش آمده است؛ در سال 2005 نیروهای ایالات متحده بر اساس یک پروژه از پیش طراحی شده و هدفمند، مرد 33 ساله ای به نام ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری را که یک کشاورز ساده، اما جاه طلب و ماجراجو بود، شناسایی کرده و با اتهامات کلیشه ای، او را به ابوغریب فرستادند.

 

ابراهیم البدری، به صورت هدفمند با سران تندرو القاعده در یک سلول حبس شد و در مدت سه ماه، از یک کشاورز سنی، به یک سلفی تندرو تغییر شخصیت داد. او هنوز از زندان آزاد نشده بود که لقب ابوبکر البغدادی را برای خود برگزید.

 

او می دانست که البغدادی لقب افسر سابق ارتش عراق، ابو عبدالرحمان البلاوی بود که در سال 2001 به نیروهای طالبان در افغانستان پیوست و در بازگشت به عراق گروه خود را تشکیل داد.

 

تایمز می افزاید: این گروه تا سال 2010 هیچ فعالیتی نداشت، اما پس از فرا رسیدن زمان خروج ارتش امریکا از عراق، آنها بمبگذاری ها و ترورها را آغاز کردند.


با آغاز بحران سوریه و دخالت ترکیه، عربستان و قطر در ناآرامی های این کشور، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، با نام مخفف داعش نیز بزرگتر شد و بر مرکز و غرب عراق سایه انداخت.

این سازمان که به منابع مالی و کمک های تسلیحاتی شیوخ عرب دسترسی داشت، هزاران نفر از سلفی های آموزش دیده در پاکستان و افغانستان را نیز جذب کرد.

 

آنها با دلگرمی به پشتیبانی مستقیم عربستان و ترکیه و کمک های اطلاعاتی افسران سیا در عراق، چندین عملیات جسورانه انجام دادند که یکی از آنها حمله به 8 زندان در عراق، از جمله زندان ابوغریب بود.

آنها حدود 500 زندانی ابوغریب را که عمدتا از سلفی های انتحاری بودند، فراری دادند و از همان ها برای حمله به مناطق شیعه نشین استفاده کردند.

 

تایمز تصریح می کند که درست از زمانی که این 500 سلفی انتحاری فراری شده اند، حملات تروریستی به شیعیان به میزان چشمگیری افزایش یافته و به 30 حمله در یک ماه رسیده است.

 

پنتاگون و وزارت خارجه امریکا در سال 2011 نام البغدادی مشهور به ابودعا را در لیست افراد خطرناک و تحت تعقیب قرار داده و برای دستگیری او پاداش ده میلیون دلاری تعیین کردند. این اقدام امریکا موهبتی بزرگ برای البغدادی بود تا او به عنوان یکی از سران گروه های سلفی مطرح شود. با این اقدام، به البغدادی بهانه داده می شود تا رفت و آمدها و تماس های او پنهان بماند و توجیهی باشد برای حضور نیافتنش در انظار . به این ترتیب او از خطر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عراق و کردها دور می ماند.


البغدادی از آن پس، مسئولیت بیش از صد انفجار تروریستی را بر عهده گرفته که وحشیانه ترین آنها بمبگذاری در حله بود که حدود 114 کشته بر جای گذاشت.

 

پس از آنکه داعش ماموریت یافت در جنگ با دولت سوریه مشارکت کند، نام البغدادی نیز به عنوان یکی از سران مخالف، در ائتلاف ها و مذاکرات مطرح شد، اما سران گروه های دیگر معتقد بودند که اصلا معلوم نیست چنین فردی وجود داشته باشد و اگر هم هست، بیعت با فرد غایب و ناشناس جایز نیست.


پس از این اعتراض ها، سایت های وابسته به داعش مشخصات البغدادی را منتشر کردند، اما این اقدام سودی نداشت و ناشناس ماندن البغدادی، در کنار اقدامات خودسرانه نیروهای داعش، اختلاف میان آنها و جبهه النصره و ارتش آزاد را بیشتر کرد.

 

آنها حتی از حمله به کاروان های امدادی ترکیه، که غذا و مهمات برای مخالفان سوری می بردند نیز ابایی نداشتند و بارها با ماموران مرزی ترکیه درگیر شدند.

 

حمله آنها به کردهای سوریه، انزجار مردم سوریه و حتی مخالفان دولت را نیز بیشتر کرد و جدیدترین اقدام آنها، یعنی اعدام عمار الواوی، فرمانده ارشد شورشیان سوریه، باعث بهت و حیرت گروه های مختلف از دست پروردگان سیا و شوخ عرب شد.


غرب و امریکا امیدوارند پس از پایان بحران سوریه، "ارتش زامبی ها" خود به خود از بین بروند.


  • پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

همه چیز درباره ابوبکر البغدادی و داعش

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بغدادی در آغاز مسیر خود در رهبری گروه دولت اسلامی عراق، تنها به دنبال آن بود که در کشور عراق صاحب قدرت و قلمرو شود. اما بحران سوریه، توجه بغدادی را به سوی ظرفیت های داخل این کشور جذب کرد و همین موضوع باعث شد نام گروه خود را تغییر دهد.

داعش، مانند القاعده نیست که فقط به سوءقصد و جنگ چریکی اکتفا کند، بلکه قلمروگشایی و فتح اراضی از مهم ترین مبانی جنگی این گروه است.

ابوبکر بغدادی رهبر داعش در عراق کیست؟
اسم واقعی او «ابراهیم عواد ابراهیم علی البدر» است اما بیشتر به نام ابوبکر البغدادی شناخته می شود. در برخی منابع خبری و امنیتی با نام علی البدر سامرایی، دکتر ابراهیم و ابو دُعا نیز از او یاد شده است. او در سال 1971 در 125 کیلومتری شمال بغداد و در سامرا به دنیا آمده است. در دانشگاه اسلامی بغداد تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا است و تا مرحله ی عضویت در هیات علمی پیش رفت. در آن دوره به عنوان یک واعظ مشهور شناخته می شد و کسانی که او را از نزدیک می شناسند، از این موضوع خبر داده اند که وی در دوران واعظی خود، به عنوان یک فرد صلح طلب و آرام شناخته شده است و همواره بر این موضوع تاکید کرده که تنها راه ممکن برای اقناع انسان ها، بهره گیری از روش های مسالمت آمیز است. آنها همچنین ادعا کرده اند که وی در همان دوره روابط نزدیکی با نیروهای امنیتی صدام و حزب بعث داشته است. اعضای خانواده ی او از مدت ها پیش به پاکستان رفته و هنوز هم در آن جا زندگی می کنند.

بغدادی چگونه راه نبرد را در پیش گرفت؟
پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003، بغدادی در منطقه ی ناامن فلوجه در حمله به یگان های آمریکایی مشارکت کرد و در آن جا با فرماندهان قدیمی ارتش صدام همراه و هم پیمان شد و جنگ به شیوه ی گروه های کوچک چریکی را مدیریت کرد. در همان دوره توسط آمریکایی ها دستگیر و روانه ی زندان شد.
دولت آمریکا هنوز هم به این سوال پاسخ نداده که بغدادی در دوران حبس چگونه با دیگر افراطی ها ارتباط گرفته و تحت تاثیر آنها قرار گرفت.

بغدادی چگونه در داخل سازمان پیشرفت کرد؟
در سال 2004 میلادی گروه توحید و جهاد در عراق شکل گرفت و بغدادی نیز در آن فعالیت کرد اما بعدها گروه دیگری به نام القاعده ی بین النهرین به وجود آمد و بغدادی نیز به عنوان یک مجاهد تحت امر بن لادن، به آن پیوست. او در این سازمان دارای یک پست دون پایه و ناچیز بود. سازمان در سال 2006 میلادی، نام خود را به «دولت اسلامی عراق» تغییر داد و فرماندهان آن یکایک و به فواصل کوتاه توسط آمریکایی ها کشته شدند. در سال 2006 دو رهبر اصلی گروه یعنی ابو عمر البغدادی و ابو حمزه المهاجر کشته شدند و چنین شد که ابوبکر البغدادی به عنوان لیدر جدید انتخاب شد.

سازمان چگونه قدرت گرفت؟
یکی از سیاست های ویژه ی بغدادی این بود که همه ی افراطیون آزاد شده از زندان ها و نیروهای آمریکایی در عراق را به گروه خود پیوند زد. در میان آنها افرادی بودند که از کارشناسان زبده ی بمب گذاری، انفجارات و فرماندهی جنگ های چریکی به شمار می آمدند. به این ترتیب، گروه بغدادی یا همان دولت اسلامی عراق به کانون جنگ و حملات انتحاری علیه آمریکایی تبدیل شد و صدها عضو از کشورهای دیگر هم به آن پیوستند.

اوج شهرت سازمان مربوط به کدام دوره است؟
در سال 2011 میلادی نام ابوبکر بغدادی هم به لیست تروریست های تحت تعقیب آمریکا افزوده شد و جایزه ی ده میلیون دلاری آمریکا برای افرادی تعیین شد که کمک و اطلاعات آنها بتواند منجر به دستگیری بغدادی شود. این در حالی بود که برای دستگیری ایمن الظواهری 25 میلیون دلار جایزه تعیین شده است. تنها یک ماه پس از شروع جنگ داخلی در سوریه و در سال 2011 میلادی، گروه دولت اسلامی شام و عراق شکل گرفت و این گروه در آن دوره، هنوز هم به القاعده وابسته بود. اغلب افراد گروه، از عراق به سوریه منتقل شدند و به اتفاق جبهه النصره در سوریه، شانه به شانه ی هم علیه رژیم اسد جنگیدند. در سال 2013 میلادی به زندان ابوقریب حمله شد و بین پانصد تا ششصد نفر از جنگاوران قدیمی و کارآزموده ی القاعده از زندان گریختند که همه ی آنها به گروه داعش پیوستند.

چرا داعش ارتباط خود را با القاعده قطع کرد؟
پس از آن که داعش به سوریه رفت، علیه النصره موضع گرفته و اعلام کرد که فرماندهان النصره خائن هستند و چند بار علیه فرماندهان داعش، دست به سوءقصد زده اند. النصره به دنبال این اتهامات، نزد ایمن الظواهری رهبر القاعده شکایت برد و ظواهری نیز برای حل این معضل از بغدادی و جولانی (رهبر النصره) خواست برای حضور در دادگاه شرعی، نزد او بروند. اما بغدادی این درخواست را رد نمود و با ارسال یک فایل صوتی برای الجزیره، اعلام کرد که تنها بن لادن را به عنوان رهبر خود می داند و حاضر به تبعیت از دستورات ظواهری نیست. پس از این رویداد، اغلب مجاهدین خارجی النصره نیز به داعش پیوستند.

دلایل پیروزی های نظامی داعش چیست؟
اگرچه داعش تحت رهبری ابوبکر البغدادی نیز همانند القاعده از نظر ایدئولوژیکی، یک جریان سلفی به شمار می رود، اما از لحاظ تاکتیک های نظامی، داعش؛ ویژگی های خاص خود را دارد و شاید به همین خاطر در کوتاه مدت از القاعده جدا شد.
داعش، مانند القاعده نیست که فقط به سوءقصد و جنگ چریکی اکتفا کند، بلکه قلمروگشایی و فتح اراضی از مهم ترین مبانی جنگی این گروه است.
وقتی که بغدادی به فکر فتح یک شهر یا منطقه ی جدید می افتد، نیروهای خود را با لباس مبدل و ظاهر قابل قبول، به آن مناطق فرستاده و آنها نیز در خانه های امن، منتظر فرمان می مانند. سپس آنها در همان مناطق برای بیعت با سران عشایر وارد مذاکره می شوند. اگر سران عشایر حاضر به بیعت شوند، چند تن از مهره های معتمد داعش در کنار آنها می مانند و هدایت عشایر را بر عهده می گیرند و استاندار یا فرماندار شهر را از میان آنها انتخاب می کنند. اگر هم برخی از سران منطقه حاضر به بیعت و همکاری نشوند، با استفاده از همان عملیات مخفیانه ی آماده سازی، فشارهای خاصی را بر آنان وارد می کنند. داعش همچنین اهمیت ویژه ای به فتح مناطقی می دهد که دارای منابع انرژی باشند و فتح مناطقی نفتی از اولویت های این گروه است. این تاکتیک علاوه بر سرمایه و قدرت مالی برای داعش، تضعیف رقبا را نیز با خود به همراه می آورد.

اصلی ترین نیروهای داعش از کجا آمده اند؟
فرماندهان و مدیران دوران بعث و چهره های نزدیک به صدام، نظامیان بریده از ارتش سوریه و عراق، مجاهدین اروپا، چچن، بوسنی، شرق ترکستان، لیبی، افغانستان و چندین کشور دیگر، افرادی هستند که حاضرند به عنوان نیروهای تحت امر بغدادی، به داعش بپیوندند.

بغدادی چه می خواهد؟
بغدادی در آغاز مسیر خود در رهبری گروه دولت اسلامی عراق، تنها به دنبال آن بود که در کشور عراق صاحب قدرت و قلمرو شود. اما بحران سوریه، توجه بغدادی را به سوی ظرفیت های داخل این کشور جذب کرد و همین موضوع باعث شد نام گروه خود را به دولت اسلامی در عراق و شام تغییر دهدو در سوریه نیز مشغول جنگ و درگیری شود. البته بغدادی پا را از این نیز فراتر گذاشته و خواهان قلمروگشایی در لبنان، اردن، فلسطین و اسراییل نیز هست.
داعش در سوریه، در مناطق رقه، حسکه و دیرالزور قدرتمند شده و در عراق نیز در موصل و تکریت قدرت گرفته است و با تاسیس یک رژیم یا امارت اسلامی، از مردم مالیات می گیرد و با فروش منابع نفتی پول فراوانی به جیب می زند و قدرت مالی بغدادی روز به روز در حال افزایش است.
هر فرد، گروه، سازمان و عشیره ای که داعش را قبول نداشته باشد، از سوی بغدادی به عنوان دشمن معرفی می شود و مجاهدین سنّی این گروه، مسلمانان صاحب دیگر مذاهب را کافر می دانند. داعش برای اسرا، خائنین و دشمنان خود دادگاه و محاکمه تشکیل داده و به شکل نمادین و عبرت آموز آنها را اعدام می کند و در میان اعدام شدگان، شهروندان عادی و غیرنظامی فراوانی هم به چشم می خورند و معمولا اعدام ها به شکل بی رحمانه و دلخراش صورت می گیرد.
در واقع بزرگ ترین سلاح بغدادی، ترس و وحشت عظیمی است که به دنبال اعدام های بی رحمانه به وجود می آورد.
برخلاف آن چه که تصور می شود، بغدادی و گروه او داعش در حملات و درگیری های خود تنها نیستند و بسیاری از عشایر و گروه های مردمی نیز از آنها حمایت می کنند. معمولا در هر منطقه ای که توسط داعش فتح می شود، نانوایی ها نان رایگان به مردم می دهند و داعش تاثیر مثبت این اقدام را در بسیاری از مناطق سوریه، تجربه کرده است.

  • کرد پرس

داعش چگونه متولد شد؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
"دولت اسلامی در عراق و شام" یا "داعش " گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، این روزها عراق و سوریه را ناآرام کرده است.

 

این گروه همانطور که از نامش پیدا است، در عراق و سوریه فعال است، و سرکرده این گروه تروریستی «ابوبکر البغدادی» نام دارد.

نحوه پیدایش داعش

گروه «دولت اسلامی در عراق» در 15 اکتبر 2006 و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست «ابوعمر البغدادی» به عنوان سرکرده آن تعیین شد.

این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 عملیات و حملات تروریستی بسیاری را در عراق برعهده گرفت.

پس از هلاکت «ابوعمر البغدادی» در تاریخ 19/4/2010 «ابوبکر البغدادی» به عنوان جایگزین وی معرفی شد.

با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.

تشکیل «جبهه النصره» در سوریه

گروه «جبهه النصره لاهل الشام» در اواخر سال 2011 و با آغاز بحران و جنگ در سوریه به عنوان شاخه گروه «دولت اسلامی در عراق» تشکیل شد و به سرعت به یکی از گروه‌های مطرح در این عرصه تبدیل گشت.

عناصر جبهه النصره در حال قتل سوری‌ها

سرانجام در 9/04/2013 ابوبکر البغدادی سرکرده دولت اسلامی در عراق در پیامی صوتی ادغام جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه دولت اسلامی در عراق و شام شکل بگیرد.

عناصر داعش از اواخر دسامبر 2013 و اوایل سال 2014 و با آغاز عملیات نیرهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند.

هدف از تأسیس داعش

پس از تشکیل گروه «توحید و جهاد» به سرکردگی «ابومصعب الزرقاوی» در سال 2004 و بیعت او با «اسامه بن لادن» سرکرده سابق «القاعده»، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد.

این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل «شورای مجاهدین» به سرکردگی «عبدالله رشید البغدادی» خبر داد.

پس از هلاکت زرقاوی در سال 2006 «ابوحمزه المهاجر» به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه دولت اسلامی عراق به ریاست ابوعمر البغدادی تشکیل شد.

در 19/04/2010 نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه «الثرثار» منزلی را که ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده‌ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای در آمدند.

اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شد.

یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدو 10 روز ابوبکر البغدادی به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. "الناصر لدین الله سلیمان" نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.

مناطق حضور عناصر «داعش»

داعش در عراق

عناصر داعش در مناطق محدودی از برخی استانهای عراق به ویژه استان «الانبار» حضور دارند و عملیات تروریستی در کل عراق را پوشش می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها و آمار منتشر شده، داعش در نیمه دوم سال 2013 نزدیک به 1400 خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات 1996 نفر کشته و 3021 نفر زخمی شدند. عناصر داعش در 20 خرداد 93 در اقدامی بی‌سابقه به موصل مرکز استان نینوا یورش برده و ظرف چند ساعت این شهر را تصرف کردند. آنان همچنین چند روستا در صلاح الدین را تحت کنترل خود در آوردند. سلاح‌ها و مهمات و تجهیزات کشف شده از عناصر داعش بیانگر گستردگی حمایت‌های خارجی از این گروه تروریستی در عراق است. دولت عراق بارها عربستان را به حمایت از این تروریست‌ها در عراق متهم کرده است.

 

نحوه ورود عناصر داعش به سوریه و محل استقرار آنها

سوریه

عناصر داعش در سوریه در مناطقی از استانهای «رقه»، «حلب»، «حومه لاذقیه»، «ریف دمشق»، «دیرالزور»، «حمص»، «حماه»،«حسکه» و «ادلب» پراکنده هستند و در برخی از این مناطق نیز کنترل کامل را به دست گرفته‌اند. تصمیم این گروه تروریستی برای تحت کنترل در آوردن دیگر گروه‌های مسلح در سوریه به درگیری‌های خونباری میان این گروه‌های تروریستی منجر شده است.

اختلاف داعش و جبهه النصره از کجا شروع شد

ایمن الظواهری

با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر جبهه النصره و داعش در سوریه، سرانجام «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده تصمیم «ابوبکر البغدادی» رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد.

الظواهری تأکید کرد که فعالیت‌های «دولت اسلامی در عراق» فقط به عراق منحصر شود.

ولی این موضوع برای سرکرده داعش خوشایند نبود، به صورتیکه البغدادی، در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری، برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است.

وی گفت: «گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست.»

حامیان داعش چه کسانی هستند

عناصر گروه داعش مانند «جبهه النصره» از بی‌رحم ترین تروریست‌های حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایت‌های این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌ها نیز برای افزایش دریافت حمایت‌های بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.

با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمک‌ها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر شد.

اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمک‌های حامیان خارجی همچنان به دست این دو گروه می‌رسد. این کمک‌ها در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است.

تابعیت و هویت اعضای داعش پس از کشف اجساد و یا دستگیری اعضای این گروه تروریستی نشان می‌دهد که بیشتر این تروریست‌ها با همکاری برخی طرف‌های منطقه‌ای از عربستان، لیبی، یمن و چند کشور دیگر جمع آوری و سازماندهی شده‌اند.

سلاح و مهمات و تجهیزات این گروه نیز بیانگر حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی طرفهای منطقه‌ای مانند عربستان و قطر از این گروه تروریستی است.

فرماندهی و تشکیلات

گروه داعش یک ساختار سازمانی دارد که متشکل از امرای مناطق و مجالس «شورای مجاهدین» و فرماندهان عملیاتی است اما این امور سازمانی و تشکیلاتی به طور کاملا محرمانه است و برخی پژوهشگران امور سیاسی اشاره می کنند که فرماندهان داعش در سوریه از امرای شبکه القاعده در عراق دنباله روی می‌کنند.

  • العالم

گروه‌های تروریستی در منطقه از کجا آمده‌اند؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
درحالیکه در آغاز بحران و جنگ در سوریه، حامیان گروه‌های مسلح و تروریستی با تبلیغات گسترده رسانه‌ای سعی داشتند این بحران را "انقلاب مردم سوریه ضد نظام حاکم" معرفی کنند؛ پس از مدتی رفته رفته نشانه‌های حضور این گروه‌ها برای مردم سوریه و دیگر کشورها ثابت شد، و همگان با اسامی و نامهایی آشنا شدند که تا پیش از این هیچ نام و نشانی از آنها در سوریه نبود.

 گروه‌های تروریستی در منطقه از کجا آمده‌اند؟!

 

* داعش
"دولت اسلامی در عراق و شام" یا "داعش " گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، در تلاش است در سوریه و عراق "خلافت اسلامی" ایجاد کند.
این گروه همانطور که از نامش پیدا است، در عراق و سوریه فعال است.
سرکرده این گروه تروریستی "ابوبکر البغدادی" نام دارد.

* نحوه پیدایش داعش
گروه "دولت اسلامی در عراق" در 15 اکتبر 2006 و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست "ابوعمر البغدادی" به عنوان سرکرده آن تعیین شد.
این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 عملیات و حملات تروریستی بسیار را در عراق برعهده گرفت.
پس از هلاکت "ابوعمر البغدادی" در 19/4/2010 "ابوبکر البغدادی" به عنوان جایگزین وی معرفی شد.
با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.

* تشکیل "جبهه النصره" در سوریه
گروه "جبهه النصره لاهل الشام" در اواخر سال 2011 و با آغاز بحران و جنگ در سوریه به عنوان شاخه گروه "دولت اسلامی در عراق" تشکیل شد و به سرعت به یکی از گروه‌های مطرح در این عرصه تبدیل گشت.
سرانجام در 9/04/2013 ابوبکر البغدادی سرکرده "دولت اسلامی در عراق" در پیامی صوتی ادغام "جبهه النصره" و "دولت اسلامی در عراق" را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" شکل بگیرد.
عناصر "داعش" از اواخر دسامبر 2013 و اوایل سال 2014 و با آغاز عملیات نیرهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند.

* هدف از تأسیس داعش
پس از تشکیل گروه "توحید و جهاد" به سرکردگی "ابومصعب الزرقاوی" در سال 2004 و بیعت او با "اسامه بن لادن" سرکرده سابق "القاعده"، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد.
این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل "شورای مجاهدین" به سرکردگی "عبدالله رشید البغدادی" خبر داد.
پس از هلاکت زرقاوی در سال 2006 "ابوحمزه المهاجر" به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه "دولت اسلامی عراق" به ریاست "ابوعمر البغدادی" تشکیل شد.
در19/04/2010 نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه "الثرثار" منزلی را که "ابوعمر البغدادی" و "ابوحمزه المهاجر" در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده‌ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای در آمدند.
اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شده.
یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدو 10 روز "ابوبکر البغدادی" به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. "الناصر لدین الله سلیمان" نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.

* مناطق حضور عناصر "داعش"
عراق
عناصر داعش در مناطق محدودی از برخی استانهای عراق به ویژه استان "الانبار" حضور دارند و عملیات تروریستی در کل عراق را پوشش می دهند.  بر اساس گزارشها و آمار منتشر شده، داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات ۱۹۹۶ نفر کشته و ۳۰۲۱ نفر زخمی شدند.
سوریه
عناصر داعش در سوریه در مناطقی از استانهای "رقه"، "حلب"، "حومه لاذقیه"، "ریف دمشق"، "دیرالزور"، "حمص"، "حماه"، "حسکه" و "ادلب" پراکنده هستند و در برخی از این مناطق نیز کنترل کامل را به دست گرفته‌اند.

* اختلاف داعش و جبهه النصره از کجا شروع شد؟

با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر جبهه النصره و داعش در سوریه، سرانجام "ایمن الظواهری" سرکرده القاعده تصمیم "ابوبکر البغدادی" رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد.

الظواهری تأکید کرد که فعالیتهای "دولت اسلامی در عراق" فقط به عراق منحصر شود.

ولی این موضوع برای سرکرده داعش خوشایند نبود، به صورتیکه البغدادی، در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری، برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است.
وی گفت: "گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست."

* حامیان داعش چه کسانی هستند؟

عناصر گروه داعش مانند "جبهه النصره" از بی رحم ترین تروریستهای حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایتهای این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌ها نیز برای افزایش دریافت حمایتهای بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.

با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمکها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر شد.

اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمکهای حامیان خارجی همچنان به دست این دو گروه می‌رسد. این کمکها در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است.

جبهه النصره

گروه موسوم به "جبهه النصره لاهل الشام" از گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه است که عقاید آن بر پایه تفکرات سلفی افراطی استوار شده است. این گروه تروریستی در اواخر سال 2011 و با آغاز جنگ و بحران در سوریه تشکیل شد و با حمایت و پشتیبانی جریانها و کشورهای خارجی به سرعت به یکی از قدرتمندترین جریانها در جنگ با مردم و ارتش سوریه تبدیل شد.

عناصر این گروه تروریستی به دلیل داشتن تجارب بسیار در جنگهایی مانند عراق، افغانستان و لیبی، نسبت به دیگر گروه‌های تروریستی سازماندهی‌ بیشتری دارند. این عناصر در سوریه جنایات بسیاری را در حق مردم و نیروهای ارتش مرتکب شده‌اند.

این گروه نیز مانند دیگر شاخه های القاعده با وجود ادعای اسلام هیچ گاه در خصوص رژیم صهیونیستی، اشغال سرزمین فلسطین و رنج مردم این سرزمین موضع گیری نکرده و حتی یک گلوله برای آزادی این سرزمین شلیک نکرده است.

جبهه النصره یک گروه مسلح سازمان یافته در سوریه محسوب می‌شود که از مرزهای شمال سوریه به ترکیه تا مرزهای لبنان حضور داشته و جنگجویانش از میان گروه‌های مسلح که با دولت سوریه می‌جنگند، آموزش دیده‌تر و دارای تسلیحات پیشرفته‌تر هستند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده؛ النصره دارای امکانات مادی چند برابر سایر گروه‌هاست که نشانه حجم کمک قدرتهای بین‌المللی است که از آن حمایت مالی به عمل می‌آورند.
این گروه تروریستی از سوی سرکرده اخوان المسلمین سوریه تحت نظر شورای نظامی به فرماندهی "فاروق طیفور" معاون سرپرست اخوان المسلمین که رهبر فعلی آن محسوب می‌شود، در ترکیه تشکیل شد.

عناصر جبهه النصره  به طور مستقیم از دفتر طیفور در استانبول و اتاق عملیات بین‌المللی که در مرز ترکیه و سوریه تشکیل شده است، دستور می‌گیرند.
به نوشته هفته نامه فرانسوی اوکانارد آنشینیه، این دفتر اتاق شامل افسران فرانسوی، آمریکایی، قطری و ترک است.

پس از افشای جنایتهای عناصر جبهه النصره در سوریه و کشتار بی رحمانه زنان و کودکان و شهروندان بی‌دفاع، آمریکا که همواره از مخالفان مسلح و  ادامه جنگ در این کشور حمایت کرده، مجبور شد گروهک النصره را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار دهد.  ولی جرج صبرا رییس شورای ملی، معاذ الخطیب رییس ائتلاف مخالف و شماری از سران اخوان المسلمین سوریه به این تصمیم آمریکا اعتراض کردند.

با انتشار تصاویر و فیلمهایی از جنایتهای این گروه‌ها در اینترنت و برخی رسانه‌ها، حامیان گروه‌های مسلح مجبور شدند برای متوقف کردن این رسوایی، جبهه النصره را به فهرست سازمانهای تروریستی خود بیفزایند. البته این اقدام تأثیری در ادامه حمایتها از این گروه تروریستی نگذاشت.
این گروه تروریستی در نخستین بیانیه خود در 24 ژانویه 2012، سوری ها را به "جهاد و حمل سلاح ضد نظام سوریه" فرا خواند.

* ماجرای پیوستن جبهه النصره به دولت اسلامی در عراق

ابوبکر البغدادی سرکرده "دولت اسلامی در عراق" در 9/04/2013 در پیامی صوتی ادغام "جبهه النصره" و "دولت اسلامی در عراق" را اعلام کرد، تا بدین ترتیب گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) شکل بگیرد.

اما پس از مدتی "ایمن الظواهری" ادغام این دو گروه را لغو و هر کدام را مسئول رسیدگی به مناطقی کرد که در آن حضور دارند. این اقدام الظواهری موجب آغاز اختلاف جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق و درگیریهای مسلحانه دو طرف شد.


* تبلیغات رسانه ای جبهه النصره

جبهه النصره بیانیه‌ها و اعلامیه‌های خود را به صورت انحصاری از طریق "مؤسسه المناره البیضاء" منتشر می کند.

* تابعیت عناصر جبهه النصره

بیشتر عناصر جبهه النصره در واقع تروریستهایی هستند که قبلا در جنگهایی دیگر مانند عراق، افغانستان، چچن و دیگر کشورها حضور داشتند؛ به همین دلیل آنان تجارب بسیاری را از اینگونه خون ریزی‌ها با خود به سوریه آوردند.
عناصر این گروه از کشورهای مختلف به سوریه آمده اند که اکثر آنان عرب، ترک، ازبک، چچنی، تاجیک، و اروپایی هستند. این عناصر برای عضویت در جبهه النصره باید از سوی یکی از افراد مورد اعتماد تأیید شوند.

* برخورد آمریکا و شورا امنیت با جبهه النصره

در پی انتشار فیلمها و تصاویری از جنایات جبهه النصره در حق شهروندان و نیروهای ارتش سوریه، آمریکا سرانجام در دسامبر 2012 مجبور شد این گروه را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار دهد. این اقدام آمریکا با اعتراض شدید مخالفان سوریه در خارج از این کشور و حتی سران گروه موسوم به "ارتش آزاد" همراه شد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در 30 مه این گروه را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار داد.

احرار الشام

در ابتدای تأسیس این گروهک، مؤسسه "المناره البیضاء" در بیانیه‌ای با اعلام تشکیل "احرار الشام" تأکید کرد که این گروه وابسته به جبهه النصره است.

مؤسسه المناره البیضاء همواره بیانیه ها و اعلامیه های جبهه النصره را به صورت انحصاری منتشر می‌کند.
اما "احرار الشام" با صدور بیانیه‌ای جداگانه تأکید کرد که کاملا مستقل است و به هیچ گروهی وابسته نیست.

گروهک "احرار الشام" مجموعه‌ای از گروه‌های سلفی افراطی در سوریه است که با استمرار بحران در سوریه، در سال 2011 برای جنگ با ارتش و نیروهای امنیتی به هدف براندازی نظام این کشور ایجاد شد.

"عبدالرحمن السوری" سرکرده این گروهک است.

سرکردگان این گروهک مدعی هستند بیش از 25 گروه تابع این مجموعه در مناطق مختلف سوریه پراکنده شده‌اند. بیش‌تر این گروه‌ها در ادلب هستند، اما برخی از آنها در حما و حلب حضور دارند.

برخی از گروهک‌های این مجموعه عبارتند از قوافل الشهدا و انصار الحق در استان ادلب، التوحید و الایمان در ادلب، شهبا در شهر حلب، حسن ابن ثابت در درعا و لب، صلاح الدین و عبدالفدا در حما.

ارتش آزاد

این گروه تروریستی از عناصر مسلح و شبه نظامیانی تشکیل شده که برخی از آنها از نیروهای سابق ارتش و برخی نیز از کشورهای دیگر به سوریه اعزام شده‌اند.


ترکیه و برخی کشورهای غربی و عرب حاشیه خلیج فارس به صورت ویژه از این گروه نظامی حمایت مالی، تسلیحاتی و لجستیکی می‌کنند، و نیروهای آن قبل از اعزام به سوریه در خاک ترکیه آموزش می‌بینند. "ریاض الاسعد" و "حسین هرموش" از بنیانگذاران و عوامل اصلی این گروه تروریستی هستند. 

العالم