اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

شبهه و سوال پیرامون عید نوروز

شبهه و سوال پیرامون عید نوروز

یکی از اساسی‌ترین شبهات  درباره عید نوروز این است  که آیا ائمه (علیهم السلام) در رابطه با عید نوروز روایاتی را مطرح کرده‌اند یا نه؟

روایت اول:

مرحوم شیخ صدوق (ره) در من لا یحضره الفقیه، جلد 3، صفحه 300، حدیث 4073 روایتی را نقل می‌کند:

أتی علی (علیه السلام) بهدیة النیروز، فقال (علیه السلام): ما هذا؟ قالوا: یا أمیر المؤمنین! الیوم النیروز، فقال (علیه السلام): إصنعوا لنا کل یوم نیروزا.

خدمت أمیر المؤمنین (علیه السلام) یک هدیه روز نوروز آوردند و آن حضرت فرمود: این چیست؟ گفتند: ای أمیر المؤمنین! امروز روز نوروز است. حضرت فرمود: (اگر قرار است هدیه بیاورید) شما هر روز را برای ما نوروز قرار بدهید.

وسائل الشیعة (چاپ آل البیت) للحر العاملی، ج 17، ص 288

یعنی هر روزتان نوروز باد. أمیر المؤمنین (علیه السلام) نه تنها مخالفتی با عید نوروز نکرده است، بلکه تائید عملی و قولی هم فرموده‌اند.

روایت دوم:

مرحوم محدث نوری (ره) در مستدرک الوسائل، جلد 6، صفحه 154، حدیث 6679 روایتی از أمیر المؤمنین (علیه السلام) نقل می‌کند که فرمود:

الیوم لنا عید و غدا لنا عید و کل یوم لا نعصی الله فیه فهو لنا عید.

امروز برای ما عید است و فردا هم عید است و هر روزی که ما خدا را معصیت نکنیم، آن روز عید است.

پیام این روایت این است که اگر کسی در شب عید نوروز یا روز عید نوروز به بطالت و لهو و لعب و گناه و معصیت بگذراند، نه تنها روز عید نیست، بلکه روز بدبختی و مصیبت برای اوست.

روایت سوم:

مرحوم شیخ طوسی (ره) در مصباح المتهجد از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند و روایت از معلی بن خنیس است. در این روایت آمده است:

إذا کان یوم النیروز فاغتسل و البس أنظف ثیابک و تطیب بأطیب طیبک و تکون ذلک الیوم صائما، فإذا صلیت النوافل و الظهر و العصر، فصل بعد ذلک أربع رکعات، تقرأ فی أول کل رکعة فاتحة الکتاب و عشر مرات «إنا أنزلناه فی لیلة القدر» و فی الثانیة فاتحة الکتاب و عشر مرات «قل یا أیها الکافرون» و فی الثالثة فاتحة الکتاب و عشر مرات «قل هو الله أحد» و فی الرابعة فاتحة الکتاب و عشر مرات المعوذتین و تسجد بعد فراغک من الرکعات سجدة الشکر و تدعو فیها یغفر لک ذنوب خمسین سنة.

وقتی روز نوروز شد، غسل کن و پاکیزه‌ترین لباس‌هایت را بپوش و بهترین عطرهایت را استفاده کند و این روز را روزه بگیر و وقتی نماز ظهر و عصر و نوافل را خواندی، یک نماز 4 رکعتی هم بخوان و در رکعت اول، سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره قدر را بخوان و در رکعت دوم هم سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره کافرون و در رکعت سوم هم سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره توحید و در رکعت چهارم هم سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره ناس و فلق را بخوان و بعد از نماز هم سجده شکر بجا بیاور و در سجده دعا کن تا خداوند گناهان 50 سالت را بیامرزد.

مصباح المتهجد، ص 790 ـ وسائل الشیعة (چاپ آل البیت) للحر العاملی، ج 8، ص 173

این نشان می‌دهد که ائمه (علیهم السلام) نه تنها نسبت به عید نوروز مخالفتی نداشتند، بلکه تشویق هم داشتند و غسلی هم برای این روز معین کرده‌اند و فقهاء ما طبق همین روایات، غسل در عید نوروز را یکی از غسل‌های مستحبی دانسته‌اند.





a aaa, [17.03.17 11:05]
[Forwarded from a aaa]
❤️هفت سین قران که درموقع تحویل

 سال تلاوت میکنیم
 
☘1 ⇦سلامُ علی آلِ یس

☘2 ⇦سلامٌ علی اِبراهیم

☘3⇦سلامُ عـَلی موُسی و هارون

☘4 ⇦سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر
 
☘5⇦سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین

☘6⇦سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها

 خالدین

☘7 ⇦سلامٌ قولاً مِن رَب الِّرحیم

ابوموسی اشعری در احادیث اهل سنت

ابوموسی اشعری در احادیث اهل سنت


چرا رسانه های وهابی کلام امیرالمؤمنین (ع) را مورد حمله قرار دادند؟

در پی انتشار مطلبی درباره نفاق «ابوموسی اشعری» در یکی از روزنامه های داخلی، برخی رسانه‌های معلوم‌الحال و شبکه‌های وهابی تندرو که همواره از هر سوژه‌ای جهت برهم زدن وحدت امت اسلامی و ایجاد اختلاف و شکاف بین مسلمین استفاده کرده‌اند مثل همیشه با فضاسازی‌هایی که تازگی ندارد، به دنبال القای این مساله هستند که این توهین به مقدسات سایر مذاهب است!
 
متاسفانه بعضی افراد بی‌خبر که گاهی از روی سادگی برخی مطالب این رسانه‌ها روی آنان تاثیر می‌گذارد نیز موضع‌گیری‌هایی داشتند که لازم است برای این افراد مقداری روشنگری شود. در این‌باره باید دقت شود که نخستین‌بار امیرالمومنین علی علیه‌السلام بر بالای منبر کوفه عبارت «منافق بن کافر» را برای «اشعث بن قیس» استفاده کردند که با مراجعه به کتاب شریف نهج‌البلاغه خطبه 19 به این عبارت برخورد می‌کنیم.(1)
 
پس اگر استفاده از این تعبیر برای هیچ‌یک از صحابه جایز نباشد، آیا می‌شود به امیرالمومنین علیه‌السلام که نزد اهل سنت نیز به عنوان خلیفه چهارم قول و فعل‌شان حجت است ایراد گرفت؟! اما درباره ابوموسی اشعری، حتی در کتب اهل سنت روایاتی وجود دارد که اصحابی جلیل‌القدر مانند حضرات عمار و حذیفه او را منافق دانسته‌اند. برای مثال در کتاب «سیر اعلام النبلاء» نگاشته شمس‌الدین ذهبی- که از ارکان علمی اهل سنت به شمار می‌رود- نقل شده است که شقیق می‌گوید: ما در مجلس کنار حذیفه نشسته بودیم که عبدالله بن مسعود و ابوموسی اشعری وارد شدند. حذیفه گفت: یکی از این دو نفر منافق است. سپس گفت ابن‌مسعود شبیه‌ترین مردم در راه رفتن و سخن گفتن به رسول خدا است!(2)
 
با توجه به این روایت از حضرت حذیفه که بر اساس روایات اهل سنت صاحب سر نبی مکرم اسلام بوده است مشخص می‌شود که نفاق ابوموسی اشعری برای سایر اصحاب رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، مسلم بوده است و حتی برخی مخالفان، راویان این روایت را مورد اعتماد دانسته‌اند.(3)

همچنین در روایاتی که اهل سنت از حضرت عمار نقل کرده‌اند ایشان در پاسخ به اعتراض ابوموسی اشعری متذکر لعن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در حق ابوموسی اشعری می‌شود که این روایت نیز در کتب متعدد اهل سنت آمده است.(4)

این روایات در کتب عامه به قدری واضح است که حسن بن فرحان المالکی که از علمای سعودی است اقرار می‌کند امیرالمومنین و حذیفه، ابوموسی اشعری را منافق می‌دانسته‌اند. پس واضح است ابوموسی اشعری بر اساس روایات اهل سنت هم مورد نفرین نبی مکرم اسلام قرار گرفته است و هم صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، او را منافق می‌دانستند. درباره انحرافات او از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نیز باید گفت این مساله از بدیهیات تاریخ اسلام به شمار می‌رود تا جایی که «ابن عبدالبر قرطبی» که از علمای نامی اهل سنت است در کتاب «الاستیعاب» خود در ذیل معرفی او می‌نویسد: ابوموسی اشعری از امام علی منحرف بود، زیرا او را عزل کرد و کنارگذاشت.(5)

و در جای دیگر از همین کتاب خود می‌گوید: ابوموسی اشعری از امیرالمومنین غضبناک بود.(6)
 
از همین عبارت علمای اهل سنت نیز می‌توان به این مطلب پی برد که ابوموسی اشعری منافق بوده است، چرا که در صحیح مسلم که از معتبر‌ترین کتب روایی اهل سنت به شمار می‌رود آمده است جز منافق، بغض امیرالمومنین را در دل ندارد!(7)
 
اینها تنها بخشی از حقایق صدر اسلام است که به کرات در کتب عزیزان اهل سنت یافت می‌شود و اگر اکنون شیعیان از ابوموسی اشعری به عنوان منافق یاد می‌کنند این سخن منحصر در شیعیان و کتب شیعه نیست. البته توجه به این نکته نیز لازم است که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه هجدهم اردیبهشت سال 77 به داستانی اشاره می‌کنند که در آن ابوموسی اشعری در سخنرانی خود، مردم را به جهاد پیاده تشویق می‌کرد در حالی که خود ابوموسی چهار مرکب تهیه کرده بود و زمانی که مردم به این کارش اعتراض کردند، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد.(8)

طرح این داستان در خطبه‌های نماز جمعه نیز گواه این مساله است که باید با درس عبرت قرار دادن حوادث صدر اسلام راه صحیح را به مردم نشان داد و طرح مساله‌ای که از قطعیات تاریخ اسلام است نمی‌تواند منجر به از بین رفتن وحدت بین شیعه و اهل سنت شود. در آخر نباید فراموش کرد رسانه‌هایی که به دنبال فضاسازی با استناد به مواردی مانند موارد فوق هستند، همان‌هایی هستند که با تحریف عنوان روزنامه «وطن‌امروز» پیش از این نیز دست به فتنه‌انگیزی زده بودند اما بحمدالله به‌خاطر علاقه قلبی و عمیق بین شیعیان و اهل سنت در اهداف خود ناکام بوده و ان‌شاءالله ناکام خواهند بود.

----------------------------------
پی‌نوشت:
1- همین عبارت در شروحی که اهل سنت بر کتاب نهج‌البلاغه نگاشته‌اند نیز آمده است/ شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، ج یک، ص291
2- عن شقیق، قال: کنا مع حذیفه جلوسا، فدخل عبدالله و أبو موسى المسجد فقال: أحدهما منافق، ثم قال: إن أشبه‌الناس هدیا ودلا وسمتا برسول‌الله صلى‌الله‌علیه‌وسلم عبدالله. ذهبی، سیر أعلام النبلاء، ج2، ص394
3-  درباره سند این  روایت شعیب الأرنؤوط می‌گوید: رجاله ثقات یعنی راویانش مورد اعتماد هستند.
4- متقی هندی، کنز العمال، ج13، ص608
5- ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج4، ص1764
6- ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج3، ص980
7-  قال علی والذی فلق الحبه وبرأ النسمه انه لعهد النبی الأمی صلى‌الله‌علیه‌وسلم إلى أن لا یحبنی الا مؤمن ولا یبغضنی الا منافق. صحیح مسلم، ج یک، ص61
8- farsi.khamenei.ir/speech-content