اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

ایران و داعش


درست است که اقتدار ملی، اطلاعاتی و نظامی ایران ، در حد قابل قبولی است و این از نگرانی ها می کاهد اما "دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" و نباید دچار غرور شد.
ایران و داعشعصرایران - رحمانی فضلی وزیر کشور، اخبار مبنی بر «حضور افرادی با ظاهر نیروهای داعش در اردبیل و دعوت آنها از مردم برای پیوستن به این گروهک» را تکذیب کرد. (ایسنا 4 مرداد 93)

روزی که نیروهای داعش ، بناگاه سر از موصل در آوردند ، خیلی ها شگفت زده شدند: "چطور یک گروه کوچک توانست دومین شهر بزرگ عراق را به این راحتی تصرف کند؟"

اما کسانی که از عقبه داعش خبر داشتند ، کمتر تعجب کردند چه آن که می دانستند این "گروه کوچک" تنها قله نمایان یک کوه یخی است.

اگر داعش ، توانست در مدتی کمتر از یک ماه ، بیش از 20 درصد کشور عراق را به تصرف خود درآورد (ایران در جنگ 8 ساله هرگز نتوانست این مقدار از خاک عراق را تصرف کند) ، به خاطر آن بود که از مدت ها پیش از حمله، در سایه غفلت مقامات عراقی - که درگیر انتخابات و دعواهای جناحی و قومی بودند - پیش زمینه های این حضور اشغالگرانه در زیر پوست جامعه عراق ، آرام آرام فراهم شده بود و در روز موعود، تا مسوولان بغداد خواستند بجنبند و به خود آیند، کار از کار گذشته بود و "محصول مشترک برخی کشورهای عربی" ، بر ارتش عراق غلبه کرد.

تردیدی نیست که ایران با عراق ، تفاوت های بنیادین دارد: از نوع حکومت گرفته تا بافت جمعیت و از قدرت نظامی تا اشراف اطلاعاتی . بنابراین ، تکرار فاجعه عراق در ایران، در شرایط کنونی ، بسیار دور از ذهن است اما واقعیت این است که همان طراحانی که وضعیت سوریه و عراق را بدینجا رسانده اند، عداوت بیشتری با جمهوری اسلامی دارند و حتماً توطئه های زیادی برای به آشوب کشاندن ایران دارند. آنها اگر تا کنون این کار را نکرده اند، به خاطر آن بوده که نتوانسته اند.

کار دشمن ، فقط آوردن پول در داخل چمدان های برای رسانه ها(!) نیست. دشمن اینک در اندیشه اقدام میدانی است و اگر بتواند جای پای خود را در سوریه و عراق تثبیت کند ،بدش نمی آید که هدف بعدی ( و اصلی) اش ، ایران باشد.

درست است که اقتدار ملی، اطلاعاتی و نظامی ایران ، در حد قابل قبولی است و این از نگرانی ها می کاهد اما "دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" و نباید دچار غرور شد. یادمان نرفته که در سال پایانی جنگ(1367) ، گروهک منافقین توانست در عمق خاک ایران پیشروی کند تا تنگه چهارزبر در 34 کیلومتری کرمانشاه پیش بیاید و اگر نبود رشادت های شهید صیاد شیرازی و سایر نیروهای سپاه و بسیج و ارتش ، معلوم نبود که پایان ماجرا در میان فرار مردم  بی دفاع منطقه چه می شد. این هم یادمان نرود که هم اکنون نیروهای داعش و ارتش عراق در استان دیاله که هم مرز ایران است درگیرند.

انتظار این که بتوانند الگوی عراقی - سوری داعش را در ایران اجرا کنند، با توجه به شرایط و مقتضیات کنونی ، صفر است اما حتم باید داشت که تلاش برای جذب ناراضیان به ویژه در برخی مناطق، از اهداف مصوب داعش سازان است. نشانه های این طرح را می توان در برنامه های تبلیغی و ماهواره آنان برای شکاف در وحدت ملی ایرانیان با تأکیدات غلو شده بر مباحث قومی و مذهبی دید.

ایرانیان البته در طول تاریخ تا دوره معاصر نه در شعار که در عمل ثابت کرده اند برغم تمام مشکلاتی که در گذر دوران حادث شده است، اتحاد ملی را همچون پدیده ای مقدس پاس داشته اند. بنابراین ، باز هم داعش سازان نخواهند توانست وحدت ملی و تمامیت ارضی ایران ما را خدشه دار سازند اما باید مواظب بود که نتوانند حتی زخمی کوچک بزنند.
راهبردی که نباید ولو با صرف هزینه های بالا در پیش گرفت این است که نباید گذاشت داعش در عراق تثبیت شود چه آن که در این صورت، برای اقدامات ضدایرانی اش ، تشجیع خواهد شد. داعشی ها ، وقتی به عراق حمله کردند که در سوریه به ثبات نسبی رسیدند.

اشتباه عراقی ها در پرداختن به دعواهای جناحی و غفلت از دشمن بیرونی را در ایران تکرار نکنیم.

در عراق چه می گذرد؟

معلوم نیست در جلسه میان هیئت بلند پایه شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مسعود بارزانی چه گذشت اما هر چه بود رییس اقلیم کردستان رویای کشور مستقل کرد را برای مدتی فراموش کرده است / بیش از 50 افسر ارشد عراقی ساعاتی قبل از هجوم داعش و سایر گروه های مسلح اقدام به فرار از موصل کردند.
در عراق چه می گذرد؟عصرایران ؛ داوود شریفی - در نوشتار گذشته، آنچه در سوریه می گذرد را با توجه به واقعیت های میدانی بررسی کردیم. امروز نگاهی به عراق و آنچه در آن می گذرد خواهیم داشت.

واقعیت این است که خروج امریکایی ها از عراق باعث ایجاد یک خلأ امنیتی در این کشور شد. این در حالی است که گروه های مسلح سنی مانند جیش الاسلام، جیش المجاهدین، گردان های بیست گانه انقلاب، انصار اهل سنت ،جیش نقشبندی (وابستگان حزب بعث به رهبری عزت الدوری - معاون صدام) از مخالفین اشغال این کشور توسط امریکایی ها بودند.

آنها نه تنها از ورود به فرآیند سیاسی عراق امتناع کردند بلکه پس از خروج سربازان امریکایی، در شرایط ناشی از این خلأ قدرت، ناتوانی دولت مرکزی، اختلافات شدید در سطح حاکمیت میان شیعیان، کردها و سنی ها و حتی در میان احزاب سیاسی شیعه به همراه فساد گسترده در دستگاه های دولتی، حکومت مرکزی را با چالش های امنیتی متعددی مواجه کردند.

این گروه های مسلح به همراه "شاخه القاعده در عراق" که "هسته اصلی داعش" را تشکیل می دهد در شرایط ناشی از بحران سوریه، بن بست سیاسی پس از انتخابات عراق و دخالت دستگاه های اطلاعاتی خارجی، اقدام به اشغال بخش های وسیعی از شمال و غرب کشور کردند.

پاسخ این پرسش که چرا ارتش عراق نتوانست این شورش مسلحانه را سرکوب کند را باید در ساختار فرماندهی ارتش و پلیس در استان های سنی نشین جستجو کرد.

بیش از 50 افسر ارشد عراقی ساعاتی قبل از هجوم داعش و سایر گروه های مسلح اقدام به فرار از موصل کردند. برخی از این فرماندهان از ژنرال های برجسته ارتش بعث بودند که جریان سنی "متحدون" به رهبری "اسامه نجیفی" (رئیس پارلمان) در سال های گذشته در برابر تصفیه آنها از ارتش به شدت مقاومت می کرد.

جالب این است که استاندار نینوی، اثیل النجیفی (برادر اسامه نجیفی رئیس پارلمان) چند روز قبل از آغاز هجوم با صدور امریه حکومتی به نهادهای امنیتی هشدار داده بود که هیچ کس حق ندارد در برابر هجوم "مجاهدین" مقاومت کند و متخلفین در برابر دادگاه های نظامی و امنیتی محاکمه خواهند شد!خبرهایی از اردوگاه گروه های مسلح به گوش می رسد که نشان دهنده افزایش اختلاف این گروه ها با داعش است که عامل اصلی این اختلافات، سرپیچی گروه های مسلح از بیعت با داعش است. تنها "انصار اهل الاسلام" با داعش بیعت کرده است و درگیری نقشبندی ها (بعثی ها) با داعش نشان می دهد که بعید نیست تجربه اختلافات گروه های مسلح در سوریه، در عراق نیز تکرار شود که این مساله به نفع ارتش عراق تمام خواهد شد.

در این میان عدم ارزیابی دقیق نوری مالکی نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از شرایط گروه های مسلح قبل از آغاز هجوم، ضعف بزرگ وی است. البته این علامت منفی به همان اندازه که در کارنامه او ثبت شده است در کارنامه جریان سنی متحدون نیز درج می شود.

در بحران سیاسی این کشور، نوری مالکی و ائتلاف شیعه "دولت قانون" یکی از قفل های اصلی بن بست کنونی هستند. آنها معتقدند که به واسطه اینکه جریان سیاسی آنها بیشترین کرسی های پارلمان را از آن خود کرده اند باید نخست وزیر عراق را تعیین کنند.
با این حال ائتلاف"دولت قانون" به رهبری نوری مالکی فراموش کرده است که در انتخابات قبلی، آنها دومین لیست پیروز بودند و توافقلات سیاسی باعث شد تا مالکی به قدرت برسد.

نخست وزیر عراق خودمحور است، خصلتی که ویژگی مشترک همه سیاستمداران عراقی است. البته باید دقت کرد که قانون اساسی که همه احزاب از شیعه، سنی و کرد به آن رای داده اند اختیارات گسترده ای در اختیار نخست وزیر قرار می دهد. به عنوان مثال همین قانون به وی اجازه می دهد تا دو سال بدون پارلمان، کشور را اداره کند.
 
 یکی از عوامل اصلی ضعف مالکی را باید در احزاب شیعه جستجو کرد. اشخاصی مانند مقتدی صدر به تنهایی قادرند تا فرایند سیاسی را از مسیر عقلایی خویش خارج کنند، همین مقتدی صدر که شب قهر سیاسی می کند و روز آشتی می کند، شخصی که پس از بهم ریختن بصره و شهرک صدر به نام درس خواندن در قم، از عراق فرار می کند و پس از پا در میانی تهران، به بغداد نرسیده، درس های نخوانده قم را فراموش می کند.

"مجلس اعلای اسلامی عراق" که زمانی رویای مرجعیت سیاسی و مذهبی شیعیان عراق را در سر می پروراند هنگامی که رهبری به مقامات این تشکل توصیه می کنند تا همکاری بیشتری برای یکپارچگی ائتلاف سیاسی شیعیان انجام دهد "لا یکلف الله نفسا الا وسعها " سر می دهد. به زبان ساده شخصیت ها و جریانات سیاسی شیعه در عراق، به سختی به صراطی مستقیم می شوند!

در این میان، اصلی ترین ضامن حفظ عراق در شرایط موجود را باید در مرجعیت نجف و حضرت آیت الله سیستانی جستجو کرد. شخصیتی که به رغم دلگیری برخی، به خوبی می داند چه حرکتی را چه زمانی انجام دهد.

در هر صورت آینده سیاسی عراق را باید در مجموعه شرایط اجتماعی و سیاسی این کشور جستجو کرد. با انتخاب "سلیم الجبوری" به عنوان رییس پارلمان عراق و فواد معصوم به عنوان رییس جمهور این کشور به نظر می رسد شرایط سیاسی در حال رسیدن به یک ثبات نسبی است.

معلوم نیست در جلسه میان هیئت بلند پایه شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مسعود بارزانی چه گذشت اما هر چه بود رییس اقلیم کردستان رویای کشور مستقل کرد را برای مدتی فراموش کرده است.

درباره نخست وزیر آینده عراق نیز به نظر می رسد نوری مالکی تا زمانی که ارتش و کمیته های دفاع مردمی در برابر داعش و گروه های مسلح موفقیت های قابل عرضه ای کسب نکند از حق ائتلاف دولت قانون به عنوان حزب سیاسی پیروز در تعیین نخست وزیر کوتاه نخواهد آمد.

خبرهایی از اردوگاه گروه های مسلح به گوش می رسد که نشان دهنده افزایش اختلاف این گروه ها با داعش است که عامل اصلی این اختلافات، سرپیچی گروه های مسلح از بیعت با داعش است. تنها "انصار اهل الاسلام" با داعش بیعت کرده است و درگیری نقشبندی ها (بعثی ها) با داعش نشان می دهد که بعید نیست تجربه اختلافات گروه های مسلح در سوریه، در عراق نیز تکرار شود که این مساله به نفع ارتش عراق تمام خواهد شد.

بستر اجتماعی اهل سنت عراق نیز چندان با ضوابط داعشی سازگار نیست و بسیار بعید است بخش خاکستری اهل سنت در درازمدت پذیزای این شرایط باشند. حتی عشایر عرب های سنی نیز که جنگجویان آنها در شورش مسلحانه دخالت فعال دارند نیز فاقد بستر اجتماعی یکپارچه در میان اهل سنت هستند. به عنوان مثال فردی مانند "شیخ علی حاتم" شیخ عشیره الدلیمی که مسلحین وابسته به این عشیره در کنار داعش و بعثی ها در اشغال موصل نقش برجسته ای داشتند در انتخابات گذشته پارلمان عراق تنها نتوانسته بود کمی بیش از شش هزار رای کسب کند!

به این ترتیب به نظر می رسد پایگاه اجتماعی گروه های مسلح در میان اهل سنت عراق بسیار ضعیف تر از پایگاه اجتماعی گروه های مسلح در میان اهل سنت سوریه است که این مساله باعث می شود در دراز مدت فعالیت این گروه ها را با چالش جدی مواجه گردد.

جعفر محمدی در صفحه اش در فیس بوک نوشت:

این عکس، یک نظامی ارتش عراق را نشان می دهد که در یکی از سنگرهایی که برای مقابله با داعش ساخته اند،‌ مستقر شده است.
علت شکست های ارتش عراق در برابر داعش (عکس)
همین یک عکس برای توضیح علت شکست های پیاپی ارتش عراق در برابر داعش کافی است: تمام سینه خاکریز را پتو کرده اند تا خدای ناکرده لباس شان خاکی نشود و زیرشان هم لحاف انداخته اند تا جایشان نرم باشد!
سایه بان هم درست کرده اند تا آفتاب سوخته نشوند.سایه بان هم درست کرده اند تا آفتاب سوخته نشوند. یک کلمن آب خنک هم در سنگر گذاشته اند تا بد نگذرد.
این فضای جنگ در ارتش جدید عراق است.

اما در مقابل ،‌ داعشی ها که بعضی از آنها حتی زندگی در غرب را وانهاده اند، با به جان خریدن همه مصائب در راه هدفی که برای خود تعریف کرده اند،‌می جنگند.

این عکس ،‌ حرف های زیادی برای گفتن دارد... .

نیروهای داعش بخش هایی از منطقه کردستان عراق را تصرف و درگیری ها در 40 کیلومتری شهر اربیل مرکز کردستان عراق رسیده است.
عصر ایران - جنگ و درگیری داعش در مناطق شمالی عراق ادامه دارد. داعش تلاش می کند شهر اربیل مرکز کردستان عراق را تصرف کند.

 مهمترین تحولات عراق به این شرح است:

- ارتش آمریکا سه مرتبه مواضع داعش در شمال عراق را مورد هدف قرار داد. این سه حمله در روز جمعه انجام شد. جنگنده های اف ای 18 دو مرتبه و هواپیماهای بدون سرنشین هم یک مرتبه ، مواضع داعش را در نزدیکی شهر اربیل مرکز کردستان عراق بمباران کردند.

- دولت عراق در اقدامی بی سابقه، برای نیروهای مسلح کردستان عراق (پیشمرگه)، مهمات ارسال کرد.

این مهمات با استفاده از یک فروند هواپیمای ترابری سی 130  ارسال شد. این هواپیما در فرودگاه اربیل به زمین نشست و محموله تسلیحاتی اش را تحویل داد.


جنگنده اف ای 18 آمریکا بر روی ناو هواپیمابر جورج اچ بوش در خلیج فارس

ادامه پیشروی داعش برای تصرف اربیل / کمک بی سابقه تسلیحاتی دولت بغداد به کردستان / پایگاه ارتش سوریه در تصرف داعش
این اقدام در راستای حمایت از نظامیان کرد در جنگ آنها با نیروهای داعش است. نیروهای داعش به 40 کیلومتری شهر اربیل رسیده اند.

- نیروهای داعش بخش هایی از منطقه کردستان عراق را تصرف کرد. درگیری ها میان نیروهای پیشمرگه و داعش در 40 کیلومتری شهر اربیل مرکز کردستان عراق در جریان است.

- سیطره کامل داعش بر سد موصل بزرگترین سد عراق و چهارمین سد بزرگ خاورمیانه تایید شد.
- آمریکا برای دومین مرتبه، با استفاده از هواپیما، محموله های آب و غذا برای افراد در محاصره داعش در کوه های شمال عراق، پرتاب کرد.

به دنبال حملات داعش، هزاران نفر از عراقی های ایزدی و مسیحی به مناطق کوهستانی فرار کرده اند. آنها در محاصره نیروهای داعش هستند و به دلیل عدم دسترسی به آب و غذا در معرض مرگ قرار دارند.

- داعش برای اشغال شهر اربیل مرکز کردستان عراق تلاش می کند.

- داعش در سوریه نیز توانست آخرین پایگاه ارتش سوریه در استان الرقه را اشغال کند. در این عملیات، شمار زیادی از نظامیان سوریه کشته شدند و حجم زیادی از تسلیحات و خودروهای ارتش سوریه به دست داعش افتاد.

نیروهای نظامی کردستان عراق (پیشمرگه) در حال حفاظت از تاسیسات پالایشگاه اربیل

ادامه پیشروی داعش برای تصرف اربیل / کمک بی سابقه تسلیحاتی دولت بغداد به کردستان / پایگاه ارتش سوریه در تصرف داعش

- نیروهای نظامی کردستان عراق در روزهای اخیر از کمبود تسلیحات و مهمات شکوه کرده است. در مقابل داعش به دلیل در اختیار گرفتن تسلیحات و مهمات زیاد و پیشرفته از ارتش عراق، به لحاظ تسلیحات برتری دارد.

- یک مقام آمریکایی گفت دولت باراک اوباما در حال فعالیت برای سرعت بخشیدن به تامین تسلیحاتی کردستان عراق است.

ادامه دارد ...

مردم ترکیه چه کسی را رئیس‌جمهور می‎‌کنند/ رقبای "اردوغان" را بشناسید +تصاویر


انتخابات ترکیه در یک نگاه؛
مردم ترکیه فردا (یکشنبه) به پای صندوق‌های رای می‌روند تا از میان سه نامزد یکی را برای پست ریاست جمهوری که تا امروز تا حد زیادی تشریفاتی بود، انتخاب کنند. دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه برای اولین بار به جای تعیین از طریق پارلمان، با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: برای پیروزی در انتخابات دهم اوت (19 مرداد) یک نامزد باید اکثریت مطلق آرا یعنی بیش از پنجاه درصد آراء را کسب کند. اگر هیچ نامزدی موفق نشود، دور دوم انتخابات دو هفته بعد در 24 اوت میان دو نامزد با بالاترین آراء برگزار می‌شود. دوران ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است.

انتخابات در ساعت هشت صبح به وقت محلی (ساعت پنج به وقت گرینویچ) آغاز شده و در ساعت 17 به وقت محلی (ساعت 14 به وقت گرینویچ) به پایان می‌رسد.

سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

1. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه: اردوغان 60 ساله یک دهه است که بر سیاست ترکیه سلطه دارد و احتمال زیادی وجود دارد که بتواند در دور اول پیروز شود. اردوغان که سخنرانی مستعد است در محله‌ای خشن در استانبول رشد کرد و رهبری حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه را که حامیان آن در قلب ترکیه هستند، به دست گرفت.

ترکیه

وی در جریان کمپین انتخاباتی‌اش با انتقاد از مخالفانش وجهه خود را به عنوان مردی نشان داد که مهندسی شکوفایی اقتصاد ترکیه را برعهده دارد. وی از تقویت موضع ریاست جمهوری سخن گفت و متعهد شد تا از اختیاراتی که تحت قانون اساسی کنونی ترکیه به رئیس جمهور اعطا شده است، استفاده کند که از جمله حق برگزاری نشست‌های کابینه است. این سیاستمداران کهنه کار که پیشتر شهردار استانبول بود، به توسعه بخش‌هایی از ترکیه که نادیده گرفته شده‌اند، توسعه سیستم بهداشت و درمان و ارتقای حق اقلیت‌های مذهبی از جمله کردها متعهد شده است. اردوغان که از سال 2003 نخست وزیر ترکیه است، مدافع زنان متدین بود که تحت قوانین سکولار ترکیه از پوشیدن روسری در نهادهای دولتی منع شده بودند. با این حال وی به دلیل مواضع "تفرقه افکنانه" و "پوپولیسم" مورد انتقاد قرار گرفته است. وی طی این سال‌ها تمایلات خود‌کامگی از خد نشان داده و رسانه‌ها را تحت فشار گذاشته است که از جمله آن می‌توان به فیلتر کردن موقت توییتر و یوتیوب اشاره کرد. برخی از این هراس دارند که وی آداب مذهبی بیشتری را به این کشور که به سنگ بنای سکولار خود می‌بالد تحمیل کند. در سال گذشته، میلادی نیز وی با رسوایی‌های فساد که از آن به عنوان کودتای نافرجام یاد می‌کرد، مواجه شد.

2. اکمل‌الدین احسان اوغلو: احسان اوغلو شخصی مودب و مهربان و از چهره‌های آکادمیک است که بین سال‌های 2004 تا 2014 به عنوان دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فعالیت می‌کرد. ده‌ها حزب اپوزیسیون از جمله حزب چپ میانه "مردم جمهوری خواه" و حزب راستگرای جنبش ناسیونالیست از وی حمایت می‌کنند. احسان اوغلو 70 ساله در جریان کمپین خود بر مساله وحدت تمرکز کرد و قول داد که اطمینان حاصل کند که رئیس جمهور ترکیه متعلق به تمام مردم این کشور باشد.

ترکیه

احسان اوغلو که به زبان‌های عربی، انگلیس و فرانسوی تسلط دارد، متولد و بزرگ شده قاهره است و همین مساله موجب شده است تا اردوغان ملیت وی را زیر سوال ببرد. وی به عنوان شخصیتی مذهبی که سکولار است، به احتمال زیاد توجه بسیاری از رای دهندگان از طیف گسترده‌ای را به خود جلب می‌کند و انتظار می‌رود که شامل حامیان سابق حزب حاکم عدالت و توسعه نیز بشود. وی از مشکل منابع مالی اندک و حمایت رسانه‌ای رنج می‌برد و در واقع به عنوان شخصی ناشناس وارد عرصه سیاسی ترکیه شده است.
ترکیه

3. صلاح‌الدین دمیرتاش: دمیرتاش جوان سیاستمدار کردی است که ریاست حزب چپ گرای مردم دموکراتیک را برعهده دارد. وی به عنوان وکیلی با تجربه وارد گروه‌های حقوق بشری در منطقه کردستان ترکیه شد و حرفه سیاسی خود را در سال 2007 آغاز کرد. این سیاستمدار جوان در جریان کمپین ریاست جمهوری بر مساله مظلومان، فقرا، جوانان و طبقه کارگر متمرکز شد.

ترکیه

با اینکه گمان می‌رود دمیرتاش جایگاه سوم را بدست آورد اما وی موفقیت‌های بسیاری در حل مساله حقوق کردها و وارد کردن آن‌ها به عرصه سیاست ملی به دست آورده است. تنها چند سال پیش زمانی که کردها به عنوان بزرگترین اقلیت قومی ترکیه از تحصیل به زبان کردی در مدارس منع می‌شدند و با تبعیض بسیاری مواجه بودند، هیچ کس فکر نمی‌کرد که روزی فردی از این اقلیت‌ بتواند نامزد ریاست جمهوری شود. کردها چندین دهه است که یک جنگ چریکی علیه نیروهای ترکیه در جنوب شرق این کشور به راه انداخته‌اند و درگیری‌ها تا سال گذشته میلادی ادامه داشت. بر خلاف چیزی که اردوغان انتظار دارد، دمیرتاش حمایت رای دهندگان کرد را جلب می‌کند و بسیاری از کردها از وی حمایت می‌کنند. حدود 20 درصد از جمعیت کردها با هدف ارتقای وضعیت حقوق بشر و تسهیل محدودیت‌هایی علیه مناطق کردنشین به سمت دمیرتاش جذب می‌شوند.

ترکیه

نگاهی به روند انتخاباتی ترکیه

این اولین بار است که رئیس جمهوری ترکیه با آرای مستقیم مردم و نه پارلمان انتخاب می‌شود، البته بجز انتخاب ژنرال‌ "کنان اورن" در این سمت از طریق رفراندوم سال 1982؛ وی دو سال پس از آنکه قدرت را از طریق کودتا به دست آورد رئیس جمهور شد.

- رای دهندگان و حوزه‌های انتخاباتی

حدود 53 میلیون تن از شهروندان ترکیه واجد شرایط رای دادن در بیش از 160 هزار حوزه در سراسر این کشور هستند. نزدیک به 8 / 2 میلیون تن از ترک‌های مهاجر در 54 کشور نیز می‌توانستند در رای گیری زود هنگام بین 31 ژوئیه و سوم اوت در دفاتر دیپلماتیک ترکیه در خارج رای بدهند اما کمتر از 250 هزار تن ثبت نام کردند.

رقبای اردوغان را بشناسید /

- ممنوعیت‌ها

در روز انتخابات مردم ترکیه از حمل سلاح‌های آتش‌زا و یا فروش مشروبات الکلی منع می‌شوند تا ریسک بروز خشونت به حداقل برسد. رسانه‌های خبری ترکیه نیز از 10 روز پیش از رای گیری نمی‌توانند نظرسنجی جدیدی منتشر کنند چرا که این اقدام می‌تواند روی رای شرکت کنندگان تاثیر بگذارد.

- شمارش آراء

ترکیه هیچ گونه نظرسنجی رسمی از رای دهندگان (exit polls) در روز انتخابات ندارد و اجازه نمی‌دهد تا نتایج انتخابات تا زمان رفع ممنوعیت از سوی هیات عالی انتخابات که معمولا چند ساعت پس از بسته شدن حوزه‌های رای گیری است، اعلام شود. نمایندگان رسانه‌های مطرح ترکیه خبرنگارانی را در هر حوزه انتخاباتی که نتایج را به مقر اصلی ارسال می‌کند، مستقر می‌کنند. مقام‌های وابسته به احزاب سیاسی نیز هر کدام در حوزه‌ها آمار را بررسی می‌کنند. نتایج اولیه معمولا در آمار رسانه‌های مختلف متفاوت است اما نتایج رسمی اولیه در تاریخ 11 اوت و نتایج نهایی در 15 اوت اعلام می‌شود.

- دور دوم انتخابات

چنانچه هیچ کاندیدایی نتوانست اکثریت مطلق آرا را به دست آورد، در دوم انتخابات میان دو نامزد پیشتاز در تاریخ 24 اوت برگزار می‌شود.

- کمپین انتخابات

منتقدان بر این باورند که کمپین ریاست جمهوری ترکیه به نفع رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود و موقعیت وی به او کمک کرد تا به رسانه‌ها تسلط داشته باشد.

افتتاحیه رسمی از قطار تندروی آنکارا - استانبول به یک کمپین انتخاباتی تبدیل شد و سخنان وی مستقیما از تلویزیون پخش شد.

- ناظران

هیات‌هایی از سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و شورای اروپا قرار است بر رقابت‌های انتخابات نظارت کنند. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که در جریان انتخابات محلی ماه مارس بر سر تخلفات انتخاباتی جنجال به وجود آورد و آرای بسیاری از حوزه‌ها باز شماری شد.

- جنجال برگ رای

احسان اوغلو که از سوی احزاب بسیاری حمایت می‌شود، این سوال را مطرح کرده است که چرا مقام‌های انتخاباتی حدود 18 میلیون برگ رای اضافی برای رای دهندگان چاپ کرده‌اند و سازمان همکاری و امنیت اروپا نیز گفته است که این اقدام مبنای قانونی مشخصی ندارد. هیات عالی انتخابات ترکیه می‌گوید که این جنجال پس از آن بوجود آمد که برگ رای‌ها در بسته‌های 420 تایی چاپ شد و برگ رای‌هایی که برای هر حوزه ارسال می‌شود در بسته‌های 420 تایی است حتی اگر تنها 30 نفر برای رای دادن در آن حوزه ثبت نام کرده باشند.

منبع: ایسنا
مطالب مرتبط

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر


20 تاکتیک فریب جمعی/1
با توجه به حجیم عظیم اخبار فارسی و انگلیسی تولید شده توسط رسانه‌های جریان اصلی و اسلام‌ستیز غربی، شناخت، تحلیل و ردیابی هدفِ نویسنده خبر برای مخاطبان آن الزامی است. از این رو 20 تاکتیک اصلی از سلاح استراتژیک فریب جمعی را به مرور مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گروه جنگ نرم مشرق- در ادبیات سیاسی از عبارت سلاح‌های انهدام جمعی (Mass Destruction Weapons) زیاد استفاده می‌شود و منظور، سلاح‌های اتمی و شیمیایی و بیولوژیک است که در مدت کوتاهی می‌تواند میلیون‌ها انسان را به قتل برساند. از زمان روی کار آمدن نومحافظه‌کاران و دولت بوش در آمریکا و اتکای بسیار زیاد این گروه جنگ‌طلب و مستعمره‌چی به دروغ و همراهی انواع رسانه‌ها در پخش و رواج دروغ‌ها اصطلاح سلاح‌های فریب جمعی(Mass Deception Weapons) نیز رایج شده است.

این سلاح به عنوان یک سلاح استراتژیک دارای بیست تاکتیک اصلی است که سعی می‌شود هر کدام به صورت مجزا مورد بررسی و تدقیق علمی به همراه ذکر مثال‌های متعدد قرار بگیرد.

برچسب‌زنی- تلطیف و تنویر انتقال- تصدیق- شایعه- کلی‌گویی- دروغ بزرگ- پاره‌حقیقت‌گویی- انسانیت‌زدایی و اهریمن‌سازی- پیشگویی‌های فاجعه‌آمیز- قطره چکانی- سانسور- جاذبه‌های جنسی- ایجاد تفرقه و تضاد- ترور شخصیت- تکرار- ماساژ پیام- ارعاب- مبالغه- مغالطه

1. برچسب‌زنی:

برچسب‌زنی یا اسم‌گذاری (برچسب زدن به یک فکر و یا عقیده) برای تحریک به رد فکری و اندیشه‌ای بدون بررسی شواهد مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این تاکتیک، رسانهها، واژه‌های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت می‌دهند. هدف از این عملکرد، آن است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند، برای آنکه استدلالی در محکومیت آنها آورده شود یا قداست پیدا کنند، برای آنکه استدلالی در حمایت آنان آورده شود.

به عنوان مثال، رسانه‌های کشورهای غربی با چسباندن عبارات منفی به مفهوم بنیادگرایی Fundamentalism و اطلاق آن به کشورهای اسلامی، سعی دارند چهره منفی‌ای از این کشورها در اذهان عموم مخاطبین خود القاء و ایجاد کنند.

یا به مقاومت مشروع مردم مظلوم فلسطین و لبنان، برچسب تروریسم می‌زنند و حمایت ایران از این مبارزین را حمایت از تروریسم می‌نامند.

نمونه دیگر آن را می‌توان چسباندن عبارت «سلاح اتمی» به «برنامه هسته‌ای» کشورمان دانست. , نمونه‌های دیگری که در زیر مشاهده می‌فرمایید:

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

تسخیر مغزها و قلب‌ها با برچسب‌زنی رسانه‌ای + تصاویر

ادامه دارد...
برچسب ها: برچسب ، تاکتیک ، رسانه
مطالب مرتبط

همه چیز درباره ممنوعیت انتشار کتاب «اسرار آیت» + طرح روی جلد


نویسنده‌کتاب‌در گفتگو با مشرق‌طرح‌کرد؛
من به عنوان نویسنده هیچ تصمیمی برای حذف بخش‌های گفته شده ندارم چون تمام آن‌ها را بر اساس اسنادی مثل خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی و خانم رهنورد نوشته‌ام.
گروه فرهنگی مشرق - کتاب «اسرار آیت» درباره زندگی و اندیشه سیاسی شهید سید حسن آیت، قرار بود 14 مردادماه در مراسم گرامیداشت این شهید، رونمایی شود که به دلیل عدم ارائه مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشارش به زمان دیگری موکول شد. به این بهانه با «جواد موگویی» نویسنده این کتاب، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. اما بد نیست بدانید، که او جوانی 28 ساله و دانشجوی پیراپزشکی دانشگاه آزاد است و کار مستندسازی را به صورت جدی از سال 87 آغاز کرده است...

همه چیز درباره ممنوعیت انتشار کتاب «اسرار آیت» + طرح روی جلد

-    دقیقا چه زمانی متوجه موضوع عدم ارائه مجوز کتاب از سوی وزارت ارشاد شدید؟

یک ماه است که از ارائه کتاب به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم می‌گذرد و با توجه به اینکه توسط چند گروه از ممیزان بررسی شده و حتی مدیر ارشاد قم هم این کتاب راخوانده‌، اما مجوز آن هنوز صادر نشده و ارشاد تأکید دارد که بخش‌های مربوط به مخالفت شهید آیت با افکار و عقاید آقای میرحسین موسوی باید حذف شود. آن‌ها همچنین به بخش‌های مربوط به خانم رهنورد (همسر آقای موسوی) هم ایراد گرفته‌‌اند و تأکید دارند که باید حذف شود.

-    جریان مخالفت شهید آیت با آقای موسوی دقیقا از چه مقطعی آغاز شد؟


شهید آیت از سال 58 نسبت به حضور آقای موسوی در حزب جمهوری اسلامی حساس شده و اعتراض کردند. ایشان در جلسه‌ای که قرار بود برای وزیر امور خارجه شدن آقای موسوی تصمیم‌گیری بشود، در رابطه با خط ملی‌گرایی و ارتباطات فکری و اعتقادی آقای موسوی با آقایان مصدق و پیمان مطالبی را بیان می‌کنند.

-    و البته وی به وزارت رسید...

آقای میرحسین موسوی، دو بار برای تصدی وزارت امور خارجه انتخاب شدند. یک بار زمانی که بنی ‌صدر به خارج گریخته بود و شهید رجایی برای کابینه خود، او را برگزید و بار دوم زمانی بود که شهید رجایی به ریاست جمهوری رسید و باز هم در کابینه برای این مسئولیت او را معرفی کرد.

-    بحث دیگری که در این کتاب به آن ایراد گرفته شده چیست؟


بحث دیگری که در کتاب مطرح شده، درباره گرایشات مارکسیستی آقای موسوی است. مثلا ایشان در روزنامه جمهوری اسلامی، در یادداشتی راه آقای مصدق را با راه کربلا مقایسه کرده بود که مورد اعتراض شهید آیت هم قرار گرفت. شهید آیت می‌گفت: وقتی حضرت امام می‌گویند که مصدق، مسلِم نیست (اشاره به سخنان حضرت امام در 25 خرداد 1360)، چرا آقای موسوی راه او را با راه کربلا مقایسه می‌کند؟

-    قطعا باز هم موارد دیگری هست که مورد ممیزی قرار گرفته باشد.

موضوع دیگر مطرح شده در نوشته‌های من مربوط به تلاش‌های آقایان هاشمی رفسنجانی و بهزاد نبوی در رأی‌آوری آقای موسوی برای نخست‌وزیری در دور اول بوده است؛ چه اینکه قبل از ایشان، آقایان ولایتی، پرورش، غرضی و غفوری‌فرد برای این کار مورد نظر بودند و آقای موسوی گزینه چهارم و پنجم برای این کار بود. البته در دور دوم هم به رغم مخالفت 99 نفر از نمایندگان، باز هم نامه آقای محسن رضایی درمورد وضعیت جنگ و لزوم انتخاب مجدد آقای موسوی به نخست وزیری و فشارهای آقایان هاشمی رفسنجانی، اردبیلی و برخی دیگر از افراد، باعث انتخاب وی شد.

-    امروزه ردی هم از نظرات شهید آیت در بین هم‌نسلان ایشان هست؟

خوشبختانه بعد از شهادت آقای سید حسن آیت، برخی از دوستان و همراهان ایشان، راهشان را ادامه دادند و افکار و عقایدشان را پیگیری کردند. از این افراد می‌شود به آقایان عسکر اولادی، محمود کاشانی، احمد کاشانی، زواره‌ای، سید محمد خامنه‌ای، بادامچیان و ... اشاره کرد. در حقیقت همین ارائه راه بود که باعث شد افکار شهید آیت زنده بماند و حالا بعد از گذشت چند دهه، چراغ راه ما باشد.

-    گویا در روز هفتم تیر 60 هم شهید آیت مباحثی را مطرح کردند.

در هفتم تیر 1360 دو جلسه در حزب جمهوری اسلامی برگزار شد، یک جلسه قبل از نماز مغرب و یک جلسه، بعد از آن که منجر به حادثه شهادت شهید بهشتی شد. در جلسه قبل از اذان هم شهید آیت باز در مورد بحث تصدی وزارت امور خارجه آقای موسوی، به همفکری وی با آقای حبیب الله پیمان و افکار سوسیالیستی‌شان اشاره می‌کند و نسبت به این تصدی ابراز مخالفت می‌نماید.
آقای موسوی اولین بار با 8 رأی مخالف به وزارت می رسد و دومین بار با 99 رأی مخالف و ما در این کتاب خواسته‌ایم با توجه به گفته‌ها و عقاید دکتر آیت، این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

-    نظر مخالفین شهید آیت در مورد این مستندات تاریخی چیست؟

مخالفین شهید آیت در 30 سال گذشته همواره گفته‌‌اند که چون آقای میرحسین موسوی نخست‌وزیر امام بوده‌، مخالفت با وی هم مخالفت با حضرت امام است. این حرف‌ها اولین بار هم توسط گروه‌های چپ مطرح شد. ما می‌خواستیم این موضوع که واقعا آقای میرحسین موسوی نخست‌وزیر امام بوده‌اند یا نه را مورد بررسی قرار دهیم. اما تمام این بخش‌ها به نظر وزارت ارشاد باید حذف شود!

-    اما گویا در شهادت دکتر آیت هم هنوز حرف و حدیث‌هایی هست.

ما در کتاب، به غیر از بررسی نقش آقای هاشمی رفسنجانی در نخست‌وزیری آقای موسوی، در مورد ابهامات ترور شهید آیت هم سئوالاتی را مطرح کرده‌ایم. وزارت ارشاد حذف این بخش را هم شرط انتشار کتاب دانسته است. طبق اسناد دادستانی انقلاب معلوم می‌شود که پرونده ترور ایشان از دادستانی تهران به وزارت اطلاعات فرستاده شده و 33 سال است که هنوز باز مانده و این پرونده را در اختیار محققان و حتی خانواده شهید آیت هم قرار نمی‌دهند.

-    از آخرین وضعیت کتاب چه خبری دارید؟

آخرین مذاکره ناشر با رییس ارشاد قم بوده که طی آن گفت‌وگو، وی باز هم بر حذف بخش‌های اشاره شده تأکید کرده‌ و معلوم شده که به غیر از ممیزان، شخص رییس ارشاد قم هم این کتاب را خوانده‌. با این حال، ناشر، رایزنی‌هایی را با شخص وزیر ارشاد آغاز کرده است تا بلکه بتواند مجوز انتشار کتاب را بگیرد.

همه چیز درباره ممنوعیت انتشار کتاب «اسرار آیت» + طرح روی جلد

-    با این حال، تصمیم شما برای حذف این بخش‌ها چیست؟

من به عنوان نویسنده هیچ تصمیمی برای حذف بخش‌های گفته شده ندارم چون تمام آن‌ها را بر اساس اسنادی مثل خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی و خانم رهنورد نوشته‌ام. مثلا خانم رهنورد در سال 83 با روزنامه اطلاعات گفت‌وگویی کرده بود که ما از آن استفاده کرده‌ایم. یا حرف‌های آقای پیمان را بدون هیچ دخل و تصرفی مورد استناد قرار داده‌ایم.

-    تصمیم نوشتن کتاب از کجا به ذهنتان خطور کرد؟

این کتاب 750 صفحه‌ای را به تنهایی نوشتم و سابقه آن به تولید مستند «اسرار آیت» برمی‌گردد که اواخر سال 88 آن را ساختم و به طور گسترده در اختیار مخاطبان قرار گرفت. اواسط تدوین مستند بود که تصمیم گرفتم تحقیقاتم را در قالب یک کتاب هم ارائه کنم که حدود 5 سال طول کشید. البته رسانه‌های اصلاح‌طلب مثل ماهنامه «مهرنامه» هم در دو پرونده، مستند اسرار آیت را مورد نقد جدی قرار داد و به طور مفصل علیه آن مطالبی نوشت. مثلا آقای مسیح مهاجری (مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی) سکانس به سکانس آن مستند را مورد نقد قرار داد.

-    خوراک اصلی این کتاب از کجا آماده شد؟

برای این کتاب حدود 200 ساعت مصاحبه هم انجام داده‌ام و همچنین از اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حوزه هنری، دادستانی، دادگاه انقلاب، آرشیو مجلس و موسسه مطالعات تاریخ معاصر استفاده کرده‌ام.

-    کمی هم در مورد ناشر این کتاب برایمان بگویید.

ناشر کتاب «اسرار آیت» یک انتشارات خصوصی است که پیش از این هم چند کتاب تاثیرگذار و جریان‌ساز منتشر کرده است. مثلا کتاب «سراب سیاست» که درباره نقد اندیشه‌ها و رفتار آقای موسوی خوئینی‌ها بود و سال 89 چاپ شد. یا کتاب «نقد توافقنامه ژنو» که نقد این توافقنامه از دید نخبگان بود و ابتدا مجوز چاپ آن را نمی‌دادند تا اینکه کار به مجلس و کمیسیون فرهنگی کشید. همچنین 2 جلد کتاب هم با نام‌های «سختی سنت» و «دولتمرد چهارم» درباره اندیشه‌های فلسفی و سیاسی آقای سید حسین نصر از سوی انتشارات اشراق حکمت به چاپ رسید. این کتاب‌ها هم با واکنش تند اصلاح‌طلب‌ها روبرو شد. من فکر می‌کنم یکی از دلایل مجور ندادن به کتاب «اسرار آیت»، همین سابقه ناشر در انتشار کتاب‌های واکنش‌برانگیز است.