آفت مهلک پیشروی وزارت آموزش و پرورش؛
توضیحات
نجفی در مورد آشوب های سال 88 می تواند دلیل محکمی برای اعتماد نکردن
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در قبال نجفی باشد، همچنان که زهره
طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص توضیحات
نجفی در این کمیسیون، اینچنین می گوید: محمد علی نجفی در نشست
گذشتهکمیسیون آموزش، فتنه را انکار کرد.
گروه سیاسی مشرق- آموزش
و پرورش، طی سال های گذشته با تغییرات پی درپی روبه رو بوده است و
چالشهای اساسی را پشت سر گذاشته است، یکی از آفت های جدیدی که می تواند
گریبان گیر این وزارتخانه در دولت آینده باشد موضوع "سیاسی شدن" است. مسائل
سیاسی به معنای گروه گرایی و رویکرد حزبی، آفت مهلک امر تعلیم و
تربیت است و نباید آرامش محیط مدرسه را با کشانیدن مسائل حزبی سیاسی به
دانش آموز و معلم و وزارتخانه برهم زد.
خوشبختانه طی سالهای اخیر به دلیل
دوری آموزش و پرورش از مسائل گروهی و سیاسی ، این نهاد توانسته است در
فضایی آرام نقشه راه خود را ترسیم کند و سند تحول بنیادین در نظام آموزش و
پرورش کشور را به تصویب برساند. استمرار این آرامش با انتصاب وزیری
امکانپذیر خواهد بود که دغدغه اصلی او تعلیم و تربیت باشد.حجت
الاسلام حسن روحانی نیز در رقابت های انتخاباتی نظر خود درباره معلمان و
نظام آموزش و پرورش را اینگونه عنوان کرده بود که " در عرصه آموزش و پرورش 4
رکن نظام آموزشی ، فضای آموزشی ، متون درسی و معلمان نقش دارند که رکن
اصلی معلمان هستند . ستون فقرات آموزش و پرورش معلمان هستند . باید به
معیشت معلمان توجه شود که شغل دوم نداشته باشند ."
بعد
از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخبار و
گمانه زنی های فراوانی در مورد گزینه وی برای تصدی این وزارتخانه آموزشی
صورت گرفت که یک از انها به وزیر سابق آموزش و پرورش (محمدعلی نجفی) مربوط
می شد. افزایش فعالیتهای رسانه ای نجفی و مصاحبه وی در خصوص حتمی
بودن تصمیم درمورد او برای تصدی این وزارتخانه نشان داد که وی
چندان برای گرفتن دوباره ی این سمت بیمیل نیست و جدی ترین گزینه برای
آموزش و پرورش خود نجفی می باشد.
محمدعلی نجفی به عنوان چهره حزبی
نیز شناخته میشود، زیرا وی یکی از موسسان حزب کارگزارن سازندگی است. در
یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز نام او به عنوان یکی از کاندیدای
احتمالی مطرح بود.
زندگینامهمحمدعلی
نجفی در 23 دیماه سال 1330 در خانهای واقع در خیابان سلسبیل یا رودکی
فعلی متولد شد. پدر او مرحوم احمدعلی نجفی، فرزند یک روحانی بود که در سال
1312 از روستایی واقع در کلات خراسان به تهران آمده و در ارتش استخدامشده
بود. مادر او اصالتاً تهرانی و دارای کمی سواد است. دوران کودکی او با
مشکلات مالی و معیشتی سپری شد و در سال 1337 در دبستان خواجو ثبتنام کرد.
در سال 1343 گواهینامه ششم دبستان را در نظام قدیمی آموزش و پرورش با رتبه
شاگرد اولی تهران کسب نمود. برای تحصیل در دبیرستان در مدرسه اسدآبادی واقع
در میدان رشدیه ثبتنام کرد و تا سال پنجم متوسطه در همان جا تحصیل کرد.
البته دبیرستان، دولتی و از نظر سطح تحصیلی نسبتاً ضعیف بود.
سال
ششم دبیرستان را در دبیرستان مروی گذراند و در امتحانات نهایی با معدل
19/35 در رشته ریاضی فارغالتحصیل شد و رتبه دوم امتحانات نهایی کشور را به
دست آورد.
سال 1349 به دانشگاه صنعتی شریف رفت. اما در همان سال
اول تحصیل متوجه شد که به مهندسی و به خصوص رشته متالورژی علاقه چندانی
ندارد و انصراف از تحصیل داد.
در آن سالها، دولت درصدد
برنامهریزی برای احداث دانشگاه صنعتی در اصفهان بود و برای تأمین هیئت
علمی آن دانشگاه به افرادی از بهترین فارغالتحصیلان دانشگاه برای تحصیل در
دانشگاههای طراز اول آمریکا و انگلستان بورس تحصیلی اهدا مینمود.
محمدعلی نجفی هم با استفاده از همین بورس و با گرفتن پذیرش از دانشگاه
ام.آی.تی (Massachusetts Institute of Technology) عازم آمریکا شد.
در
سال تحصیلی 1356-1357 قسمت عمدهای از وقت او صرف فعالیتهای مربوط به
افشاگری در خصوص جنایات رژیم شاه و تحریک افکار عمومی مردم آمریکا علیه آن
رژیم گشت و در نتیجه کار روی تز دوره دکترا اتمام نیافت.
از مهرماه
1357 به بعد تقریباً همه وقت او به عنوان دبیر فرهنگی و دبیر تشکیلات
انجمنهای اسلامی دانشجویان ایرانی در شرق آمریکا صرف فعالیتهای سیاسی شد.
مجلس دوم به نجفی رأی اعتماد نداددر
سال 1363 و با تشکیل مجلس دوم، مجلس به برخی از اعضای کابینه میرحسین
موسوی، از جمله محمد علی نجفی رأی اعتماد نداد. نجفی از آن زمان کار تدریس
در دانشگاه صنعتی شریف را آغاز کرد.
در شهریورماه 1367
(بلافاصله پس از بازگشت تیم دانشآموزی ریاضی ایران که در المپیاد ریاضی
شرکت جسته بود و نجفی سرپرستی تیم را بر عهده داشت) به دعوت موسوی برای
احراز مسؤولیت وزارت آموزش و پرورش به مجلس سوم معرفی شد و از مجلس رأی
اعتماد گرفت.
در شهریور 1368، به همراه کابینه هاشمی رفسنجانی به
عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد و تا مردادماه 1376 تصدی وزارت آموزش و
پرورش را بر عهده گرفت.
در شهریور 1376 و هم زمان با تشکیل کابینه
سید محمد خاتمی، نجفی به عنوان معاون وی و رئیس سازمان برنامه و بودجه
انتخاب شد. در اولین گام تعدادی از مدیران قبلی را که به هر دلیلی از
سازمان خارج شده بودند ( نیلی، مرحوم شمس، مظاهری،ماهرو، قاضوی)به همکاری
فراخواند. نهایتا برنامه سوم توسعه کشور تدوین و به تصویب مجلس شورای
اسلامی رسید.
وی در مردادماه 1379 و پس از سه سال تصدی این
وزارتخانه، با ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و
استخدامی، از مسئولیت کنارهگیری کرد و مجدداً به تدریس مشغول شد.
او از تابستان 1384 در هیچ یک از مناصب دولتی اشتغال ندارد و با هیچ دستگاه دولتی همکاری اداری و اجرایی نداشته است.
انتخابات شوراهای شهر او
در پاییز 1385 با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در
انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه
ابتکار و هادی ساعی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع 15 نفره شورای شهر
تهران قرار بگیرد، وی در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران ثبتنام
نکرد.
نجفی: روحانی گزینه ما نبودمحمدعلی
نجفی که از جمله اصلاح طلبانی بود که از او به عنوان کاندیدای احتمالی نام
برده می شد، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سخنگوی کمیته هفتنفره
اصلاحطلبان بود. وی در گفتوگویی با هفتهنامه آسمان درمورد حسن روحانی می
گوید: "روحانی گزینه ما نبود." او در توضیح این
اظهارنظر گفت که ما می خواستیم فردی را انتخاب کنیم که مواضع شفاف با جناح
اصلاح طلب داشته باشد. در آخرین جلسه ای که ما قبل از ثبت نام ها در جمع
شورای مشاوران با حضور جناب اقای خاتمی داشتیم؛ تقریبا از اینکه آقای
خاتمی یا آقای هاشمی وارد صحنه شوند، نا امید شدیم. ما می گفتیم باید آقای
خاتمی را مطرح کنیم و یک موج اجتماعی به نفع اصلاح طلبان از طریق طرح
کاندیداتوری آقای خاتمی ایجاد کنیم. اگر خود آقای خاتمی نتوانستند یا
نخواستند در صحنه بمانند؛ آن موج را به سمت نفر بعدی منتقل کنیم.
وی
درخصوص گزینه های نهایی شورای مشورتی اصلاح طلبان، عنوان می کند: در جلسه
شورای مشاوران از چهار کاندیدای حداکثری (جهانگیری، عارف،شریعتمداری و
مهرعلیزاده) نام برده شد و قرار شد تا یکی از آنها مورد حمایت نهایی قرار
گیرند.
نجفی در ادامه با تاکید بر اینکه خواست بسیاری از اصلاح
طلبان طرح مجدد گفتمان اصلاح طلبی در جامعه بود، علت عدم مذاکره با حسن
روحانی را اینگونه توضیح داد: اصلاح طلبان معتقد بودند اگر ما فردی را که
مواضع روشن تری در رابطه با گفتمان اصلاح طلبی داشته باشد، انتخاب کنیم و
او را در جامعه مطرح کنیم، انتخاب بهتری است، ولو آنکه شانس رأی کمتری
داشته باشد. (1)
آیا وزارتخانه آموزش و پرورش یک معاونت اقتصادی در دولت است؟کاظم
انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت در خصوص این انتصاب در وزارت
آموزش و پرورش نوشت: دیدگاههای دکتر نجفی در عرصه تعلیم و تربیت با
دیدگاه رسمی نظام و قوانین و اسناد کلان موجود تضاد دارد یا حداقل همسو
نیست و این تضاد یا اختلاف را به روشنی میتوان در عملکرد دوران وزارت یا
اعلام نظرها ومصاحبههای ایشان مشاهده کرد.
رسالت در ادامه این
مطلب آورده است که : واقعیت آن است که دکتر نجفی- جدا ازدیدگاههای سیاسی –
یکی از توانمندترین مدیران در مجموعه یاران آقای روحانی است و ازطرف دیگر
آنچه تاکنون بهعنوان دیدگاههای رئیس جمهور منتخب در حوزه آموزش و پرورش
انعکاس یافته است، حکایت از آن دارد که ایشان برای اقتصاد آموزش و پرورش و
حل مشکلات معیشتی معلمان اولویتی خاص قائل است و چه بسا گزینه وزارت آموزش و
پرورش هم براساس این دو واقعیت انتخاب شده باشد اما موارد دیگری نیز وجود
دارد که شاید تأمل در آنها بهعنوان دیگر واقعیات ضرورت داشته باشد و در
این صورت نتیجه جمع بندی واقعیات هم تغییر مییابد.
واقعیت نخست آن
است که اگرچه اقتصاد آموزش و پرورش در اولویت قرار دارد اما هدف غایی آموزش
و پرورش حل مشکلات اقتصادی معلمان نیست بلکه مسئولیت اصلی عظیمترین نهاد
اجرایی نظام اسلامی در عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت ، انسان سازی است و
باید براساس اهداف نظام اسلامی به قانون اساسی و دیگر اسناد فرادستی، انسان
خلیفه ا... تربیت کند. بنابراین اگر مسئله تعیین معاونت اقتصادی برای این
وزارتخانه فرهنگی مطرح باشد ، دکتر نجفی بهترین گزینه است.
البته
حتی اگر هدف، کمک به اقتصاد آموزش و پرورش هم باشد، چه بسا دکتر نجفی در
سمتهای دیگری نظیر مسئولیت سازمان مدیریت گشاده دستتر بتواند به آموزش و
پرورش کمک کند تا تصدی مسئولیت وزارتخانهای که هیچ وزیری به تنهایی
نتوانسته است مشکلات اقتصادی آن را حل کند کما اینکه در دوران وزارت طولانی
و 9 ساله ایشان هم اگرچه اقدامات رفاهی مثبتی نظیرصندوق ذخیره فرهنگیان یا
گسترش باشگاههای فرهنگیان و امثال آن صورت گرفت اما مسئله به طور ریشه
ای حل نشد و حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش نیاز به عزم ملی و حمایت
کامل دولت دارد.
تضاد دیدگاه با قوانین و اسناد کلان موجود نظامواقعیت
دوم آن است که دیدگاههای دکتر نجفی در عرصه تعلیم و تربیت با دیدگاه
رسمی نظام و قوانین و اسناد کلان موجود تضاد دارد یا حداقل همسو نیست و این
تضاد یا اختلاف را به روشنی میتوان در عملکرد دوران وزارت یا اعلام نظرها
ومصاحبههای ایشان مشاهده کرد.
در باب عملکرد، روشنترین شاهد،
نظام جدید متوسطه است که با استناد به مجموعهای ارزشی و نفیس تحت عنوان
«کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران » طراحی و اجرا شد
مجموعهای که از دوران وزیر قبلی به یادگار مانده بود اما دقیقا برخلاف
اهداف آن مجموعه، نظام جدید متوسطه طراحی و پیاده شد و چنانکه در مشروح
مذاکرات شورایعالی انقلاب فرهنگی ثبت شده، این اقدام مورد اعتراض رئیس
جمهور محترم وقت (مقام معظم رهبری) قرار میگیرد که تغییرات اساسی باید از
پایه و دبستان و پیشدبستانی باشد نه از رأس و متوسطه.
نظام جدید
متوسطه، نظام آموزش دقیقا سکولار غیردینی بلکه دین زدایانه بود و نه
تنها در کتابچه آن هیچ اشارهای به جایگاه تربیت دینی و فعالیتهای پرورشی
نشده بود بلکه پیش بینی نظام واحدی و پنجرههای باز در آن، فریاد مسئول
ستاد مبارزه با منکرات را درآورد چندان که به وزیر نامه نوشت که این چه
نظام جدید متوسطهای است که عامل گسترش روابط نامشروع دختران و پسران
دانشآموز و رها شدن آنان در بوستانهای شهری شده است.
عوارض علمی و
اخلاقی نظام واحدی و پنجرههای باز، آنچنان بود که وزیر بعدی آموزش و
پرورش بالاجبار آن را تبدیل به نظام سالی واحدی کرد.
تضعیف و انحلال مراکز تربیت معلم در دوران تصدی وزارتخانهاز
دیگر موارد تعارض دیدگاههای ایشان با اهداف نظام اسلامی در عرصه تعلیم و
تربیت، باید به تضعیف شبیه به انحلال مراکز تربیت معلم در دوران وزارت
ایشان اشاره کرد. مراکز تربیت معلم بهعنوان دسترنج و میراث شهیدان رجایی
وباهنر، توانسته بود کارآمدی خویش را در تربیت معلمتراز نظام اسلامی به
اثبات برساند و علاوه بر آنکه پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش باشد، بهعنوان
یک الگوی موفق اسلامی ایرانی در عرصه آموزش عالی مطرح شود. اما آقای دکتر
نجفی ، الگوی وارداتی دانشگاه را بر الگوی بومی تربیت معلم ترجیح داد با
این استدلال که چون دانشگاه نیرو تربیت میکند چرا آموزش و پرورش باید
برای تامین نیرو در مراکز تربیت معلم، سرمایهگذاری کند.
قابل توجه
آنکه حتی در کشورهای غربی نیز تربیت معلم، جایگاه ونظام آموزش ویژهای دارد
و بخصوص در کشور ما این موضوع از اهمیت مضاعفی برخوردار است چرا که رسالت
آموزش و پرورش تربیت جامع الاطراف دانشآموز میباشد وحتی در عرصه علم هم
هدفش آن است که به دانشآموزشیوه علم آموختن را بیاموزد و او را علم آموز
تربیت کند در حالی که مسئولیت غالب دانشگاه ، صرفا انتقال مفاهیم علمی است و
به همین دلیل فارغ التحصیلان دانشگاه آگاهی و تجربهای در زمینه تربیت نسل
آینده نیندوخته و ندارند. با توجه به همین نگاه دانشگاهی و نه تربیت محور،
آن هم ازنوع غیر بومیاش بود که تعدادی از همکاران دکتر نجفی، میهمانانی
از دانشگاه و بعضا دانش آموختگان غرب بودند که چند سالی برای ریاست و
سرپرستی معلمان به آموزش و پرورش آمدند و با پایان یافتن دوران ریاست خود
به دانشگاه یا خارج از کشور بازگشتند و در مقابل نیروهای آموزش و پرورش
چندان مورد التفات قرار نگرفتند و طبعاً این واردات رئیس پیامدهای
تحقیر کنندهای برای جامعه میلیونی معلمان به دنبال داشت.
تفاوت یا تضاد دیدگاههای نجفی در عرصه تعلیم و تربیتاما
تفاوت یا تضاد دیدگاههای دکتر نجفی در عرصه تعلیم و تربیت با دیدگاههای
رسمی نظام را علاوه بر عملکرد، در اظهار نظرهای ایشان نیز میتوان مشاهده
کرد:
مطابق سیاستهای تدوین شده توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام که با
تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شد ، اساس تحول بنیادین در آموزش و پرورش ،
فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و هدف آن رسیدن به « حیات طیبه» میباشد همچنین
در همین سیاستها از آموزش و پرورش بهعنوان یک « امر حاکمیتی» یاد شده
است. شایان ذکر است که این سیاستها پیرو رهنمودهای مکرر رهبر فرزانه
انقلاب تدوین شد که پیشینه و بنیان نظام آموزش و پرورش کشور را مبتنی بر
باورها و مبانی پذیرفته اروپا و غرب زده توصیف فرموده بودند.
اما آقای دکتر نجفی در گفتگویی با شماره 32 و 33 ماهنامه آیین در آبان ماه 1389 اظهار میدارد:
معتقدم تعابیری که در مورد آموزش و پرورش به کار برده شده، چندان درست
نیستند مثلا آموزش و پرورش ما غرب زده است یعنی چه ؟ کجای کار آموزش و
پرورش ، حاکی از غربزدگی است... یا مثلا اینکه انسان تراز غربی تربیت
میکند ای کاش این کار را میکرد چون از نظر اخلاقی و تربیتی ، انسان تراز
غربی بالاتر از چیزی است که ما در جوامع خودمان تربیت میکنیم.
ایشان همچنین اخیرا در جمع عدهای تحت عنوان نشست تشکلهای کشوری معلمان در تاریخ 15/4/92 اظهار داشته است که:
برخی آموزش و پرورش را قسمتی از حاکمیت میدانند در حالی که آموزش و
پرورش ، بخشی از جامعه است، عدهای آموزش و پرورش را صرفا ایدئولوژیک
میپندارند درحالی که بخش اعظمی از آن غیر ایدئولوژیک است. ( وبلاگ انجمن
مجازی معلمان ایران)
با توجه به این اظهارات به نظر نمیرسد ایشان
به ضرورت تحول بنیادین براساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی باور داشته باشد
یا حداقل بیم آن میرود که همانند گذشته ، در مقام اجرا، برون داد تحول
بنیادین دقیقا نقطه مقابل اهداف آن بشود.
در ارتباط با معاونت پرورشی هم پس از تصویب قانون احیای معاونت پرورشی، مقام معظم رهبری چنین ابراز رضایت فرمودند:
یکی از کارهای بسیار خوبی هم که شد در این دوره احیای معاونت پرورشی است
که بر اثر سوء سلیقه بعضی از گذشتگان ازبین رفته بود (3/5/1386)
اما آقای دکتر نجفی معتقد است که :
«در زمان آقای مرتضی حاجی ، طرحی مطرح شد که براساس آن از نظر تشکیلاتی
وسازماندهی ستادی نیز نیازی به یک معاونت پرورشی جداگانه نبود و از یک جا
دستور میگرفتند و این طرح از نظر کارشناسی قابل دفاع بود». ( روزنامه شرق
4/9/1385)
محمد علی نجفی یک شخصیت فرهنگی یا سیاسی؟واقعیت
سوم آنکه مسائل سیاسی به معنای گروه گرایی و رویکرد حزبی، آفت مهلک امر
تعلیم و تربیت است و نباید آرامش محیط مدرسه را با کشانیدن مسائل حزبی
سیاسی به دانش آموز و معلم و وزارتخانه برهم زد.
خوشبختانه
طی سالهای اخیر به دلیل دوری آموزش و پرورش از مسائل گروهی و سیاسی ، این
نهاد توانسته است در فضایی آرام نقشه راه خود را ترسیم کند و سند تحول
بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور را به تصویب برساند. استمرار این آرامش
با انتصاب وزیری امکانپذیر خواهد بود که دغدغه اصلی او تعلیم و تربیت
باشد. اما واقعیت آن است که دکتر نجفی بیش از آنکه یک معلم یا یک شخصیت
فرهنگی باشد، یک شخصیت کاملاً سیاسی است. (2)
به ردصلاحیت شدگان ظلم فاحشی شدظلم فاحش به ردصلاحیت برخی افراد" از جمله اظهارنظرهای بحث برانگیز نجفی در انتخابات اخیر شوراها بود.او
در تاریخ 19 خردادماه 1392 در جلسه ای با حضور برخی از اصلاح طلبان و
همچنین سید محمد خاتمی می گوید:«به طور قطع می شود گفت که بخش عمده ای از
افرادی که رد صلاحیت شدند ظلم فاحشی به آنان شد.»
نجفی با
غیرمنصفانه بودن و ظلم دانستن این ردصلاحیت ها اظهار می کند:« به هر حال
علی رغم این برخورد غیر منصفانه ای که با جریان اصلاحات در ارتباط با رد
صلاحیت ها انجام گرفت ، کار را ادامه دادیم و فکر می کردیم که در هر صورت
به عنوان یک وظیفه و دفاع از حق قانونی خودمان باید لیست هایی را در شهرهای
مختلف ارائه دهیم که مردم حق انتخاب بهتری داشته باشند.»
همراهی با کروبی و برخی تشکلهای افراطی در انتخابات 88محمد
علی نجفی یک شخصیت کاملاً سیاسی است و حضور فعال ایشان در انتخابات سال 88
و همراهی با آقای کروبی ، دلیل روشنی بر این گفته است. علاوه بر آن طی این
سالها، ایشان مستمراً با تشکلهایی که به دلیل تحریک معلمان به اعتصاب یا
به دلیل اقداماتشان در فتنه 88، غیر قانونی اعلام شدند، ارتباط داشته است و
طبیعی است که این ارتباط در دوران وزارت ایشان نیز تقویت خواهد شد و این
نگرانی وجود دارد که بار دیگر آموزش و پرورش صحنه کشمکشهای سیاسی گردد.
اما
آنچه این نگرانی را تقویت میکند ارائه طریقهای برخی سردمداران شکست
خورده جریان فتنه است که پیام میدهند برای دستیابی به قدرت باید از مدارس
شروع کنیم و در گزینش وزرا نیز همین افراد بیشترین فشار را در حوزه
وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم و ارشاد وارد میآورند.
انکار فتنه و تعریف متفاوت از آشوب های سال 88زهره
طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص توضیحات
این وزیر پیشنهادی در کمیسیون آموزش، اظهار داشت: محمد علی نجفی در نشست
گذشتهکمیسیون آموزش، فتنه را انکار کرد و میگفت تعریف ما از فتنه با
تعریف او متفاوت است و به نوعی وجود فتنه را انکار میکرد و ظاهرا آنچه
نمایندگان به نقل از مقام معظم رهبری درباره فتنه 88 مطرح میکردند، مورد
قبول آقای نجفی نبود و ظاهرا از نظر آقای نجفی فتنهای وجود نداشته است.
(3)
***
جدول زیر نگاهی است به نظر بعضی از دستاندرکاران حوزه آموزش، درباره
ویژگیها و اولویتهای کاری وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم. (4)
نام / سمت
|
ویژگیهای وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم
|
اولویتهای کاری وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم
|
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
|
داشتن شخصیت اعتدالی، آشنا به مسائل آموزش و پرورش، پرهیز از شتابزدگی در انجام کارها
|
درگیر نکردن آموزش و پرورش با مسائل سیاسی، اجرای سند تحول بنیادین، انجام کارهای پژوهشی و دوری کردن از کارهای نمایشی و شعاری
|
اصغر مهاجری، استاد دانشگاه و جامعهشناس
|
توانمند، جسور، توسعهگرا و تغییرطلب بودن در امور آموزشی و پرورشی،
روحیه خستگیناپذیر برای پیگیری گرفتاریهای معیشتی و مشکلات اقتصادی
فرهنگیان
|
شکستن قانونهای فرسوده آموزش و پرورش، داشتن بینش سیستمی، استفاده از
مشاوران قدرتمند و همکاری با قوههای دیگر برای حل مشکلات این وزارتخانه
|
زهره طبیبزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
|
داشتن توانایی اجرایی، آشنایی با مسائل این وزارتخانه، دارای فرهنگ دینی
|
پیگیری عملکرد وزرای قبل در آموزش و پرورش، رفع مشکلات دانشگاه
فرهنگیان، انجام اقدامات مناسب درخصوص آموزشهای فنی و حرفهای، توجه به
مسائل فرهنگی و رشد اعتقادات دینی در دانشآموزان
|
محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش در سالهای 84 تا 86
|
داشتن سابقه علمی مناسب، دور بودن از مسائل سیاسی، فردی از جنس معلمان که بتواند آرامش را به آموزش و پرورش بازگرداند
|
حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش، حل مشکلات معیشتی معلمان، خلق منابع
جدید مالی با توجه به تجربیات کشورهای دیگر، تبدیل درمانگاههای ویژه
فرهنگیان به بیمارستانهای فرهنگیان، ایجاد معاونت اقتصادی در آموزش و
پرورش
|
سیدحسین نقوی حسینی، رئیس شورای مرکزی فراکسیون فرهنگیان مجلس
|
داشتن سابقه فرهنگی، آشنایی با مسائل خرد و کلان این وزارتخانه، شتابزده عمل نکردن در انجام کارها، فردی از بدنه آموزش و پرورش
|
رسیدگی به محتوای کتابهای آموزشی پایه ششم، ادامه اجرای سند تحول و توجه به سه موضوع نیروی انسانی، محتوای آموزشی و فضا و امکانات
|
شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسائل آموزشی
|
داشتن تجربه مدیریت در سطح کلان، دارای سواد و تحصیلات آکادمیک، داشتن دیدگاههای روشن در زمینه مسایل آموزش و پرورش
|
پرهیز از عزل و نصبهای گسترده، پرهیز از انجام کارهای سلیقهای و
نمایشی، روشن کردن تکلیف سرانه دانشآموزی، روشن کردن تکلیف نیروهای
مازاد بر نیاز در مدارس، فعال کردن شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان،
تهیه طرحی قابل اجرا برای آموزش ضمن خدمت تخصصی و حرفهای معلمان، افزایش
حقوق کارکنان متناسب با نرخ تورم، اجرای طرحی عملی و قابل قبول برای
رتبه بندی معلمان، رسیدگی به وضعیت مدارس
|
اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
|
آشنایی با اصول آموزش و شناختن مشکلات این وزارتخانه، پرهیز از انجام کارهای شتابزده و بدون کارشناسی لازم
|
کارشناسی دقیق مسائل این وزارتخانه و بررسی نقاط مثبت و منفی که
طرحها میتوانند داشته باشند، بررسی مسائل بودجهای و مدیریت صحیح با
استفاده از بودجه و امکانات در اختیار
|
حسن احمدی، کارشناس مسائل آموزشی
|
آشنا با فرآیند یادگیری و آموزش، فردی منعطف و اهل مشورت نه بیتوجه به نظرهای کارشناسی دیگران
|
اعتماد کردن به نهادهای مردمی و نهادهای غیررسمی، توزیع آموزش بین
خانوادهها به طوری که آنها هم بتوانند در حوزه آموزش تصمیمگیری و
برنامهریزی کنند، ایجاد تنوع در مدارس طوری که مانند کشورهای دیگر دارای
تنوع رویکردها و سبکهای یادگیری و شیوههای بومی، محلی و ... باشیم
|
قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
|
آشنا بودن با مسائل آموزش و پرورش، با تجربه بودن، داشتن انگیزه، داشتن توانایی مدیریت و قدرت اجرایی بالا
|
استفاده از دستاوردهای وزرای گذشته و پیگیری عملکرد آنها، پیش بردن
سند چشمانداز، داشتن تعامل صحیح با مجلس، استفاده از صاحبان علم و تجربه
به دور از حب و بغضهای گروهی و جناحی، تلاش برای رفع مشکلات مالی این
وزارتخانه
|
علیرضا کمرئی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل آموزشی
|
برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، داشتن درک درست و به موقع از
زمان تصمیم گیری، برخورداری از تفکر استراتژیک و توانایی رهبری استراتژیک
|
داشتن برنامهای روشن از اهداف پیشرو، اجرایی کردن دقیق، مناسب و با
شیب ملایم سند تحول بنیادین، تشکیل تیم مدیریتی به سرعت و با اعتقاد به
سند تحول
|
حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
|
مدیری توانمند، باسابقه و نوآور
|
انجام اقدامات حساب شده، بدون شتابزدگی و با مطالعه و پژوهش، کارشناسی متون درسی، استفاده از نخبگان و رسیدگی به وضع معیشت معلمان
|
مجید ابهری، آسیبشناس و رفتارشناس اجتماعی
|
آشنا بودن با مسائل آموزش، کسی باشد که درد معلمان را لمس کرده باشد،
به واقعیتهای نظام آموزش و پرورش آگاه باشد یعنی از مدارس دارای بخاری
نفتی شینآباد تا کپرنشینان بلوچستان و تا مدارس پرزرق و برق غیرانتفاعی
شمال تهران را شناخته و نیازهایشان را بداند
|
به دور از تعارف و تبلیغ در جهت نمایش مکانیزه و اینترنتی کردن مدارس
ابتدا آموزگاران دلسوز را به کار گیرد و نیازهای مدارس ایران را بشناسد،
تدوین کتب درسی بر اساس نیازها و واقعیتهای روز و ظرفیت فکری و سنی
دانشآموزان، اضافه کردن مطالبی برای پیشگیری از اعتیاد و انواع آسیبهای
اجتماعی به کتابهای درسی
|
* حرف آخر ...با
توجه به رویکرد فعلی نمایندگان مجلس در قبال برخی از گزینه های پیشنهادی
حجت الاسلام حسن روحانی که مرزبندی شفافی با عاملان آشوب های خیابانی سال
88 تا کنون نکرده اند و اهمیت چندانی برای فتنه سال 88 به عنوان یکی از
حوادث مهم تاریخ انقلاب قائل نیستند، پیش بینی می شود نمایندگان مجلس روی
خوشی به محمد علی نجفی نشان ندهند.
توضیحات نجفی در مورد آشوب های
سال 88 می تواند دلیل محکمی برای اعتماد نکردن نمایندگان مردم در مجلس
شورای اسلامی در قبال نجفی باشد، همچنان که زهره طبیب زاده عضو کمیسیون
آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص
توضیحات نجفی در این کمیسیون، اینچنین می گوید: محمد علی نجفی در
نشست گذشتهکمیسیون آموزش، فتنه را انکار کرد و میگفت تعریف ما از فتنه
با تعریف او متفاوت است و به نوعی وجود فتنه را انکار میکرد و ظاهرا آنچه
نمایندگان به نقل از مقام معظم رهبری درباره فتنه 88 مطرح میکردند، مورد
قبول آقای نجفی نبود و ظاهرا از نظر آقای نجفی فتنهای وجود نداشته است.
حال
باید دید با توجه به سوابق سیاسی "محمد علی نجفی" و واکنش های صورت گرفته
از سوی فرهنگیان کشور نسبت به این گزینه پیشنهادی آیا نمایندگان مردم در
مجلس شورای اسلامی تصدی وزارت آموزش و پرورش را به نجفی واگذار می کنند و
یا اینکه باید منتظر گزینه ای دیگری از سوی حجت الاسلام حسن روحانی در این
وزارتخانه باشیم. باید منتظر ماند و دید دولت "تدبیر و امید" چه رویکردی را
برای وزارتخانه آموزش و پرورش اتخاذ می کند.***
1- www.mashreghnews.ir/fa/news/231698
2- www.tasnimnews.com/Home/Single/110597
3- www.tasnimnews.com/Home/Single/114946
4- www.khabaronline.ir/detail/306023/society/education