اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

خانواده اسلامی و انسانی (آسیب های خانواده) (ماهواره و تاثیرات منفی آن بر خانواده)


خانواده اسلامی و انسانی (آسیب های خانواده) (ماهواره و تاثیرات منفی آن بر خانواده)

خانواده نیز همانند سایر ارکان جامعه از اوقاتی برخوردار است که به آن ها اوقات فراغت می گویند یعنی زمانهایی که انسان در بیکاری برای تفریح و استراحت به سر می برد و از انجام تلاش های روزانه فارغ شده است.


با توجه به تفاوت اوقات فراغت این زمان با زمان های سابق و تفاوت گونه های تفریحی در این دو زمان ، شیوه ها و ابزار های متفاوتی در این باره خود نمایی می کند که هم جنبه مثبت دارند و هم جنبه منفی که هر دوی آن برای خانواده مهم به شمار می آید.


ماهواره از جمله امکاناتی است به عنوان ابزار مشترک محسوب می شود و در هر دو بخش نقش آفرینی می کند.


امروزه بر اساس اصل رقابت بین نهادها ، تلویزیون ارتباط تنگاتنگی با نظام  خانواده داشته و این رسانه تلاش می نماید تا جایگاه مهمی در هدایت و کنترل افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان داشته باشد.


جامعه&zwnjشناسان معتقدند که پایه&zwnjهای هر جامعه، ریشه در ارزش&zwnjها و نظام عقیدتی آن دارد. بنابراین برای تضعیف هر جامعه، کافی است تا فرهنگ آن را تضعیف کرد. با این کار افراد جامعه از خود بیگانه شده و بر خلاف آنچه که حقیقت فرهنگی آنها را تشکیل می&zwnjدهد، رفتار می&zwnjکنند. دشمن برای حملات فرهنگی، نیاز به ابزارها و وسایل کارآمد داشت. بنابراین همان طور که لازمه حملات نظامی ابزار و آلات جنگی است، لازمه تهاجم فرهنگی نیز وسایلی است تا گلوله&zwnjهای زهرآگین فرهنگی دشمن از ماهواره&zwnjها گرفته تا اینترنت، رادیو و توزیع کتاب&zwnjهای ضد فرهنگی و دگراندیشی به براندازی نظام&zwnjهای مخالف و تضعیف و آنها مبادرت ورزد.
می&zwnjتوان گفت خانواده کانون توجه حملات ابزارهای مدرن تهاجم فرهنگی است و با تضعیف آن بسیاری از اهداف تهاجم فرهنگی محقق می&zwnjشود. با نگاه به کارکردهای خانواده بیش&zwnjتر می&zwnjتوان به اهمیت آن توجه نمود.


آسیبهای ناشی از ماهواره:


الف) هویت زدایی از کانون خانواده:


هویت همان شخصیت فردی و اجتماعی آدمی است که برای مسلمانان در حوزه اسلام شکل گرفته است و با اخلاق و رفتار اسلامی تشکیل یافته و رشد مسلمان و ماندگاری وی نیز از همین طریق است یعن یبه خاطر هویت اسلامی است که کانون خانواده ماندگاری پیدا کرده و ارزشمند شده است.


از این رو آنچه که امروزه به سبب ماهواره در خانواده ها به عنوان آسیب رخ داده است بی هویتی خانواده است یعنی هویت اسلامی خود را و برای ملت ما هویت ایرانی را از دست می دهد و به سوی هویت غربی و غیر دینی و اباحی گری می رود.


ب) شکسته شدن حریم های اخلاقی و اسلامی:


ماهواره، موجب از بین رفتن حجاب&zwnjهای اخلاقی و دینی از بسیاری مسائل، بویژه در زمینه های جنسی و خشونت می شود. در گذشته، دنیای ناشناخته و اسرارآمیز زندگی بزرگسالان، آن&zwnjها را از کودکان و نوجوانان متمایز می&zwnjساخت. و به عبارت ساده تر، این تفکیک، بر پایه شرم استوار بود. کودکان و نوجوانان، درباره مسائل جنسی، پول، خشونت، بیماری، مرگ و نظایر آن، لب فرو می بستند؛ اما به&zwnjتدریج و با کسب آگاهی های جدید از راه ماهواره، همه آن نوع رازداری ها به فراموشی سپرده می&zwnjشود.
در اسلام اطلاع کودکان و فرزندان نسبت به رفتار های پد رو مادر در خانواده تا سنین غیر لازم نهی شده است اما حالا از طریق ماهواره و انعکاس رفتارهای مستهجن بسیاری از این حریم ها شکسته شده و حیا و شرم از خانواده می رود.


ج) بلوغ زودرس:


از دیگر پی&zwnjآمدهای دیدن چنین تصویرهایی که از طریق رسانه های ماعهواره ای به نمایش گذاشته می شود به شمار می&zwnjرود. به طور طبیعی، اگر نوجوان یا جوانی که چنین صحنه&zwnjهایی را می&zwnjبیند، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، خواهد کوشید عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. این&zwnjجاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و... پدید می&zwnjآید.
د) ترویج خشونت:


شاید بتوان یکی از آشکارترین آسیبی که با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه مان دچار آن شده ایم را ترویج خشونت دانست.


سست شدن بنیان خانواده:


از دیگر تبعات حضور بدون کنترل و حتی با کنترل ماهواره در خانواده است. ورود ماهواره به خانه را می توان به منزله ورود یک فرد نامحرم و لاابالی دانست که دوست ناباب برای فرزندان است، درصدد اختلاف افکنی بین زنها و شوهرهاست، به ناموس افراد چشم طمع دارد، دین افراد را می گیرد، مرزها و حریمهای خانواده را می شکند، به آسانی حقیقتهای سیاسی و اجتماعی را وارونه جلوه می دهد، دزد وقت افراد است و اگر بتواند حتما سری هم به کیف پول افراد خواهد زد. خرید ماهواره به منزله دعوت این فرد ناباب به منزلهاست.


بدحجابی و زنان خیابانی:


طبیعی است که وقتی در خانواده ها، بدون هیچ محدودیتی اعضای خانواده پای ماهواره می نشینند و فیلمهایی را می بینند که برای خانواده مناسب سازی نشده است، و بی حجابی در آن به عنوان یک امر عادی موج می زند، به مرور از حجاب ارزش زدایی شده و زنان خانواده ترجیح بدهند که با حجاب کم رنگ تر یا احیانا بی حجاب در جامعه حضور پیدا نمایند. این مسئله با عمومی تر شدن بی حجابی و حتی استقبال نامحرمان از حضور بی حجاب زنان در جامعه تبدیل به ایجاد فضای خودنمایی برای نامحرمان و در ادامه روند دورشدن از دیده شدن در خانواده تبدیل به پدیده زنان خیابانی  یا  شکل گیری روابط نامشروع بین افراد متأهل می گردد.


شکستن حریمهای خانواده:


وقتی افراد در برنامه های ماهواره می بینند که افراد چقدر با انزوا طلبی و حتی مقابله با افراد خانواده شان و یا حتی خیانت به آنها می توانند موفق باشند، این خانواده را به سوی اختلافات داخلی، کم اهمیت شدن نقش پدر، ایجاد اختلاف بین زوجین و دوری فرزندان از والدین می کشاند. یا در سوی دیگر وقتی که پدر و مادری به همراه پسر یا دختر جوانشان نظاره گر تصاویر فیلمی هستند که در آن یک معاشقه ولو خفیف صورت می گیرد، همین مسئله موجب از بین رفتن پرده های حجاب بین افراد خانواده و در نتیجه شکستن قبح افعال می گرددتنها خدا می داند که در خانواده ای که قبح افعال شکسته شده باشد، چه اتفاقات بدی رخ خواهد داد. حضرت علی علیه السلام در مورد حیا فرمودند "الحیاء یسدّ  فعل القبیح" یعنی حیا از انجام افعال قبیح جلوگیری می کند. و واضح است که در نبود حیا و شکسته شدن حریم خانواده چه اتفاقات شومی رخ خواهد داد.


اشاعه فحشا و بی بند و باری:
بدون شک ارایه تصویر های مستهجن و مبتذل از طریق ماهواره و نمایش آن ها یکی از عوامل گسترش بی بندوباری و به فساد کشاندن جوانان است
دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند،برای کم رنگ کردن این اعتقادات،با ایجاد خلل دراعتقادات قشر جوان،در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن آنان می کوشد
قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی ها در جامعه اسلامی هشدارمی دهد ومی فرماید:
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد،عذاب دردناکی برای آن ها در دنیا و آخرت است وخداوند می داند و شما نمی دانید
در واقع از دیدگاه و منطق قرآن،باز گو کردن زشتی ها وارایه وترویج آنها،نهی شده است؛زیرا موجب آشکار سازی زشتی ها و بر ملا شدن آن ها می شود.امام رضا می فرماید:آن کس که گناه را نشر دهد،رانده است وآن کسی که گناه را پنهان می دارد،مشمول آمرزش الهی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد