اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

نصب ویندوز ایکس پی

  نصب ویندوز ایکس پی

Install Windows XP

ارور سرتیفیکیت و راه حل آن

Certificate Error during email checking

 

ترجمه با دخل و تصرف از سایت میکروسافت

اگر کامپیوتر جدید خریداری کرده اید معمولا ویندوز ایکس پی روی آن از قبل نصب شده است و نیازی به یادگیری نحوه نصب آن ندارید. اما در موارد زیر ممکن است مجبور شوید ویندوز را خودتان نصب کنید:

* هارد دیسک جدیدی خریده اید و می خواهید از دست هارد دیسک قبلی راحت شوید.
* بنا بدلایل امنیتی مثل آلوده شدن هارد دیسک کامپیوتر با ویروس‌های کامپیوتری و نرم افزارهای ناخواسته مجبور شده اید هارد دیسک خود را کاملا پاک کنید (فرمت کنید).
*  کامپیوتری خریده اید که هنوز سیستم عاملی بر روی آن نصب نشده است.
* ویندوز نصب شده بر روی کامپیوتر کهنه شده و خیلی کند شده است و احتمالاً برخی فایل های آن تغییر یافته یا خراب شده است.
* تابحال ویندوز 98 را بر روی کامپیوتر داشتید اما الان می‌خواهید سیستم عامل ویندوز ایکس پی را بر روی کامپیوتر داشته باشید.

در هر حال نصب ویندوز ایکس پی کار بسیار راحتی است که حدود 1 الی 2 ساعت طول می‌کشد و نیازی نیست که حتماً تخصص خاصی را فرا بگیرید و از این 2 ساعت فقط 30 دقیقه آن را مجبورید در کنار کامپیوتر حضور داشته باشید.

نکته : اگر قبلا بر روی کامپیوتر شما یکی از ویندوزهای 98 ، me یا 2000 بصورت نصب شده وجود دارد می‌توانید وینوز ایکس پی را بر روی ویندوز قبلی نصب کنید (به اصطلاح upgrade کنید). چگونه؟

آماده شدن برای نصب ویندوز ایکس پی

قبل از شروع به نصب ویندوز ایکس پی از وجود موارد زیر مطمئن شوید:

* سی دی ویندوز ایکس پی را دارید
* رمز مربوط به سی دی ایکس پی را دارید (معمولا در داخل سی دی و در داخل فایلی با فرمت txt وجود دارد آن رمز 25 رقمی را که ترکیبی از اعداد و حروف است در روی کاغذی با دقت و خوانا نوشته و دم دست بگذارید).
* حداقل وسایل جانبی لازم را به کامپیوتر وصل کرده اید یعنی باید صفحه کلید (برای وارد کردن رمز و پر کردن فرم های خواسته شده)، مانیتور (برای دیدن ماوقع داخل کامپیوتر و پاسخ دهی مناسب)، ماوس (برای کلیک کردن و انتخاب از بین موارد خواسته شده) و درایو سی دی (برای اجرای سی دی ویندوز ایکس پی) موجود بوده و به کامپیوتر متصل شده باشند.
* درایورهای سخت افزارها را دارید. معمولا اگر کامپیوتر شما خیلی مدل جدید نباشد ویندوز ایکس پی اغلب درایورهای لازم برای شناسایی و نصب سخت افزارها را دارد اما اگر کامپیوتر شما مدل جدید است یا سخت افزاری دارد که میدانید ویندوز ایکس پی درایور آن را ندارد باید دیسکت یا سی دی حاوی درایور آن سخت افزار را تهیه کرده و هنگام نصب ویندوز به همراه داشته باشید. درایور فایلی است که سخت افزار را به سیستم عامل معرفی کرده و نحوه کار سخت افزار را نیز تعیین می کند اگر درایوری را ندارید میتوانید قبلا یا بعد از نصب ویندوز آن را از سایت شرکت عرضه کننده، داون لود کرده و نصب کنید.
* یک تقویم سال جاری و یک ساعت که زمان را بطور صحیح نشان می‌دهد در دم دست خود بصورت آماده نگهدارید.

اگر ویندوز ایکس پی را بر روی کامپیوتر دارید اما بنا بدلایلی مجبورید آن را دوباره نصب کنید از فایل‌های شخصی و تنظیمات اعمال شده بر سیستم عامل خود باید نسخه پشتیبان تهیه کرده و در جای مطمئنی ذخیره کنید. چگونه؟ چون نصب دوباره ویندوز همه فایل‌های شما و تنظیمات اعمال شده را حذف خواهد کرد.

مراحل نصب

مراحل نصب کامل ویندوز ایکس پی حدود 2 ساعت طول می‌کشد و ما آن را در 3 مرحله توضیح می دهیم

1 - شروع نصب
2 - ادامه نصب
3 - کامل کردن نصب

مرحله 1) شروع نصب

در مرحله اول، برنامه نصب کننده فایل های ضروری را از روی CD بر روی هارد دیسک کپی میکند.
فرض اول این است که هارد دیسک شما سیستم عاملی ندارد و کامپیوتر شما به برق وصل شده است پس ابتدا دگمه روشن کننده کامپیوتر را فشار دهید به محض اینکه لامپ درایو سی دی روشن و خاموش شد دگمه درایو سی دی را فشار دهید تا باز شود و سی دی ویندوز ایکس پی را در داخل آن قرار داده و دوباره ببندید اگر درایو فلاپی دیسک خالی باشد و تنظیمات Bios نیز مناسب باشد صفحه زیر ظاهر می شود که از شما میخواهد یکی از کلیدها را فشار دهید تا با استفاده از سی دی، کامپیوتر شروع به کار کند.

Command window with prompt

یکی از کلیدها را در صفحه کلید فشار دهید تا عمل نصب شروع شود اگر این پیغام را رد کردید کامپیوتر را دوباره روشن کنید (دگمه Reboot یا Restart در زیر دگمه روشن کننده کامپیوتر واقع است).

فرض دوم این است که شما ویندوز 98 یا 2000 را دارید ویندوز موجود کار میکند و می خواهید CD ویندوز ایکس پی را از داخل ویندوز موجود اجرا کنید در این حالت نیازی به Restart کردن کامپیوتر ندارید و فقط شما باید انتخاب کنید که آیا ویندوز ایکس پی بر روی ویندوز موجود نصب شود (upgrade)؟ یا درایو پاک شده و عمل نصب بر روی درایو خالی انجام گیرد؟ ما در اینجا فرض اول را توضیح میدهیم.

با فشار دادن یکی از کلیدها، صفحه ای مانند صفحه زیر ظاهر می شود در این مرحله نمی‌توانید از ماوس استفاده کنید و باید انتخاب های خود را از طریق صفحه کلید انجام دهید. در هر حال شما سه گزینه در اختیار دارید:

اگر کلید Enter را فشار دهید عمل نصب ویندوز شروع می شود (پس این کار را بکنید)
اگر کلید R را فشار دهید عمل ترمیم ویندوز که یک کار تخصصی است شروع می‌شود.
اگر کلید F3 را فشار دهید به معنی انصراف از نصب ویندوز می‌باشد.

Windows XP Professional Setup page

با فشار دادن کلید Enter وارد صفحه جدیدی می شوید که مقررات قانونی مربوط به استفاده از ویندوز ایکس پی را به زبان انگلیسی به شما نشان می‌دهد نیازی به خواندن ندارید!! همه به این جا که رسیدند موافقت خود را با فشار دادن کلید F8 اعلام نموده و رد می شوند.

Windows XP Licensing Agreement page

قبل از انجام این مرحله باید بدانید که اگر روی هارد دیسک خود (برای اینکه اشتباهاً پاک نشود) و مخصوصاً در روی درایو c اطلاعاتی دارید حتما باید از آنها نسخه پشتیبان گرفته باشید چون درایو c حتما و درایوهای دیگر اشتباها ممکن است پاک شوند و فایل های شما ازبین بروند.

در این مرحله شما میتوانید درایوی را که میخواهید ویندوز را در آن نصب کنید ایجاد کرده و یا انتخاب کنید.3 گزینه در اختیار دارید که انتخاب یکی از آنها ضروری است و این کار از طریق صفحه کلید انجام میگیرد:

اگر هارد دیسک شما از قبل استفاده شده است و درایوهایی روی آن تعریف شده است پس میتوانید درایو C را که معمولا در بالاترین موقعیت نشان داده می شود با فشار دادن کلید Enter انتخاب کنید گزینه فعال در داخل کادری سفید رنگ نشان داده می شود و اگر درایو های دیگر را برای نصب ویندوز در نظر گرفته اید میتوانید با کلیدهای بالابر و پایین بر بر روی آن رفته و برای انتخاب گزینه فعال، کلید Enter را فشار دهید

اگر درایوی را حذف کرده اید (به پاراگراف بعدی توجه کنید) و یا اگر هارد دیسک شما هنوز پارتیشن بندی نشده است در داخل کادر سفید رنگ معمولا فضای پارتیشن بندی نشده (Unpartitioned space) ظاهر میشود و با فشار دادن کلید Enter آن را انتخاب میکنید.

برای استفاده از فضای پارتیشن بندی نشده ابتدا باید درایو جدیدی بسازید برای این کار  کلید C را فشار دهید.

برای حذف درایوی که در حالت انتخاب شده قرار دارد می توانید ار کلید D استفاده کنید.

Windows XP Professional Setup, partitioned and unpartitioned space page

اگر میخواهید درایو ویندوز را تغییر دهید میتوانید با فشار دادن کلید ESC به صفحه قبلی برگردید و درایو دیگری را انتخاب کنید.

وقتی درایو مورد نظر را با فشار دادن کلید ENTER انتخاب کردید به صفحه بعدی می روید در این صفحه نوع فرمت را برای درایو انتخاب می‌کنید. 4 نوع فرمت کردن برای درایو مورد نظر پیشنهاد شده است (در این تصویر البته) روند نصب، کاری هوشمندانه است و اگر شرایط نصب تفاوت داشته باشد گزینه های موجود نیز متفاوت خواهد بود مثلا اگر درایوی را انتخاب کنید که از قبل خالی شده و فرمت شده است در این مرحله گزینه دیگری در اختیار شما قرار میگیرد که با انتخاب آن شما از برنامه نصب کننده میخواهید به فرمت درایو مورد نظر کاری نداشته باشد و ویندوز را نصب کند. در هر حال فرمت NTFS خوب است اما ویندوزهای 98 و پایین تر و همچنین اکثر برنامه های تحت DOS این درایو را شناساسیی نکرده و نشان نمیدهند و انتخاب آن بعدا مشکل و محدودیت هایی را ایجاد میکند اگر مجبور نیستید که NTFS را انتخاب کنید پس حتما فرمت FAT را انتخاب کنید دو تا از گزینه ها FAT را پیشنهاد می‌کند که یکی سریع (Quick) و دیگری با دقت و وقت بیشتر است روی گزینه دوم یا چهارم رفته و با فشار دادن کلید Enter آن را انتخاب کنید (تصویر زیر).

Windows XP Professional Setup page with Format the partition using the NTFS file system selected

فرمت کردن روندی است که درایو مورد نظر را از نظر وجود فایل های خواسته یا ناخواسته پاک میکند سپس فایل های ویندوز در یک زمینه کاملا پاک شده (و عاری از ویروس و نرم افزارهای مخرب دیگر) کپی می شوند اگر از بدون خش بودن CD ویندوز یا از کیفیت کاری درایو CD مطمئن هستید این مرحله را که حدود 20 الی 30 دقیقه طول میکشد میتوانید به خوردن چایی و یا تنفس هوای تازه صرف کنید.

اگر CD ویندوز خش داشته باشد یا درایو CD کیفیت پایینی داشته باشد ممکن است عمل برداشت از روی CD و کپی کردن روی درایو با مشکلاتی همراه باشد اگر عمل خواندن از یک فایل روی CD با مشکل مواجه شود پیغامی ظاهر شده و با اعلام نام فایل گم شده از شما میخواهد گزینه هایی را انتخاب کنید می توانید Retry را فشار دهید تا تلاش مجددی صورت گیرد اما اگر مشکل برطرف نشد Ignore را فشار دهید در این صورت از شما می پرسد که آیا مطمئنید که این فایل را نمی خواهید Yes را انتخاب کنید تا عمل نصب ادامه پیدا کند نام فایل اعلام شده را به دقت یادداشت کنید تا در صورت نیاز آن را از منابع دیگر پیدا کرده و در محل مناسب خود قرار دهید.

تجربه مولف: ممکن است فایل های گم شده اهمیت چندانی نداشته باشند ولی بهتر است این فایل ها را از پوشه ویندوز نصب شده بر روی کامپیوترهای دیگر پیدا کرده و کپی کرده و در محلی مشابه با محل مبدا در کامپیوتر مقصد کپی نمایید.

Windows XP Professional Setup Please wait while Setup formats the partition page

مرحله 2) ادامه نصب

وقتی برنامه نصب کننده همه فایل های لازم را کپی کرد مرحله اول کار نصب تمام شده است و کامپیوتر شما خودبخود restart می‌شود از این لحظه به بعد قادر خواهید بود از ماوس نیز استفاده نمایید.

قابلیت های ویندوز ایکس پی برای زبان ها و مناطق و سخت افزارهای مختلف پیش بینی شده است و همه فایل های کپی شده بر روی هارد برای اجرای ویندوز لازم نیستند این فایل ها فعلا بصورت «دانه های تسبیح پاره شده» فعلاً ارتباطی با هم ندارند و طی این مرحله از نصب، ویندوز بر اساس نیازهای شما پیکر بندی می شود

در ادامه، صفحه Regional and Language Options ظاهر می شود. تنظیمات این صفحه برای کپی شدن فایل های مربوط به زبان فارسی از روی CD به روی هارد لازم است اگر چه این تنظیمات را بعد از نصب نیز میتوانید انجام دهید اما توصیه می شود در همینجا آنها را انجام دهید چون اگر بعدا انجام دهید باید CD ویندوز را دوباره پیدا کرده و در CD-ROM قرار دهید.

ابتدا روی دگمه Details کلیک کنید و دایره خالی مربوط به install right to left Lenguages را انتخاب نمایید و Apply را کلیک کنید تا فایل های لازم برای استفاده از زبان فارسی را روی هارد کپی نماید سپس OK را کلیک نموده و دگمه Customize کلیک کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید. وقتی از انتخاب های خود مطمئن شدید دگمه Next را کلیک کنید تا به صفحه بعدی وارد شوید.

Regional and Language Options page

صفحه بعدی تحت عنوان Personalize Your Software میباشد در کادر خالی جلوی Name نام خود را و در کادر خالی جلوی Organization نام اداره خود را تایپ کنید در انتخاب کلمات آزاد هستید اما باید بدانید برخی برنامه های نصب شده در مواقع مورد نیاز آنها را بطور اتوماتیک در داخل فرم های خاصی پر میکنند. وقتی تایپ مناسب را انجام دادید دگمه Next را کلیک کنید.

Personalize Your Software page

پنجره بعدی تحت عنوان Your Product Key میباشد. در اینجا رمز 25 حرفی را که از داخل CD ویندوز یادداشت کرده اید به ترتیب در خانه های خواسته شده وارد میکنید امکان copy & paste در اینجا وجود ندارد و حتما باید از طریق صفحه کلید آنها را تایپ کنید. هم در موقع یادداشت کردن رمزها و هم در مورد تایپ کردن آنها دقت نمایید. وقتی رمز را وارد کردید دگمه Next را کلیک کنید.

Your Product Key page

اگر اشتباهی در وارد کردن رمز وجود داشته باشد ادامه نصب غیر ممکن می شود و باید با استفاده از دگمه Back برگشته و رمز را بطور صحیح وارد نماییدو

صفحه بعدی تحت عنوان Copmuter Name and Administrator Password میباشد.

در این صفحه در جلوی Computer Name نامی را برای کامپیوتر خود انتخاب میکنید اگر کامپیوتر شما عضوی از یک شبکه میباشد این نام برای استفاده از امکانات شبکه بکار خواهد رفت برای نام از فاصله یا نقطه نمیتوانید استفاده کنید.

کادر مربوط به Administrative password را نیز پر کنید این رمز در اختیار هرکس باشد میتواند احاطه کامل بر تنظیمات ویندوز داشته باشد و فراموش کردن آن به معنی از دست دادن کنترل بر تنظیمات ویندوز است و مشکل ایجاد میکند رمز تایپ شده را برای اطمینان باید مجدداً در کادر پایینی نیز تایپ کنید این رمز را حتما یادداشت کرده و در جای مطمئنی نگهداری کنید.

مولف: برای کامپیوترهای اداری که چند کاربر بر روی ویندوز کار میکنند و مدیریت ویندوز تحت اختیار فرد مسئول میباشد گذاشتن رمز مدیریتی ضروری است اما برای کامپیوترهای شخصی در خانه می تواند بعدا مشکل ساز باشد چون بکررات دیده شده این رمز فراموش میشود و تسلط بر کامپیوتر نیز مختل میشود بنابر این می توانید محل رمز خالی بگذارید و دگمه Next را کلیک کنید.

Computer Name and Administrator Password page

پنجره بعدی برای تنظیم کردن گزینه های روز و ماه و سال و ساعت میباشد.
در کادر Date & Time با استفاده از تقویم سال جاری روز ماه و سال صحیح را انتخاب کنید و با استفاده از ساعتی که دارید ساعت کامپیوتر را نیز میزان کنید.
با کلیک کردن روی مثلث کناری، در کادر Time Zone جستجو کرده و Tehran (برای ایرانیان) را انتخاب کنید. در زیر Time Zone علامت چک را از داخل مربع موجود بردارید. حال دگمه Next را کلیک کنید.

وقتی این علامت انتخاب شده باشد بعدها کامپیوتر خودسرانه و براساس نور محیط زمان کامپیوتر را تغییر میدهد و تنظیماتی را که شما انجام داده اید دگرگون می کند لذا نویسنده توصیه می کند این مربع را از حالت انتخاب خارج نمایید.

Date and Time Settings page

صفحه بعدی تحت نام Networking Setting‌ میباشد گزینه Typical setting از قبل انتخاب شده است و دگمه Next را کلیک کنید.

Networking Settings page

در صفحه بعدی تحت نام Workgroup or Computer Domain میباشد تنظیمات موجود را قبول نموده و فقط دگمه Next را کلیک می کنید.

Workgroup or Computer Domain page

 مرحله 3) کامل شدن نصب ویندوز

در انتهای مرحله دوم کامپیوتر مجددا خودبخود Restart می شود.

در ادامه نصب، کادر محاوره ای ظاهر شده و اعلام میکند که ویندوز میخواهد رزولوشن صفحه نمایش را بطور اتوماتیک تنظیم کند OK را کلیک کنید.

Display Settings dialog box

سپس کادر محاوره ای زیر ظاهر میشود (و رزولوشن صفحه مناسب سازی شده است) در اینجا نیز OK را کلیک کنید.

Monitor Settings dialog box

نهایی سازی نصب ویندوز صورت می گیرد و صفحه Welcome to Microsoft Windows ظاهر می شود Next را کلیک کنید.

Welcome to Microsoft Windows page

در صفحه بعدی که Help protect your PC نام دارد توصیه ویندوز این است که گزینه اول انتخاب شود اما ما ایرانی ها چون نسخه های اورجینال ویندوز را استفاده نمی کنیم این گزینه مشکل ساز است لذا در اینجا گزینه دوم یعنی Not right now را انتخاب کرده و Next‌ را کلیک می کنیم.

اگر نسخه نصب شده از ویندوز، اصل بوده و دارای رمز های معتبر میباشد و اتصال از طریق شبکه اداری یا خانگی امکان پذیر میباشد انتخاب این گزینه موجب اتصال به اینترنت شده و فایل های جدید و بروز شده برای ویندوز از سایت میکروسافت اخذ می شود. هشدار!!!: انتخاب این گزینه هنگام نصب ویندوزهای غیراصل باعث غیرفعال شدن ویندوز توسط سایت میکروسافت شده و عدم کارائی بعدی آن را سبب میگردد!!!!

Help protect your PC page

اگر گزینه دوم را انتخاب کرده و Next را کلیک کنید پنجره Ready to activate Windows ظاهر می گردد. در اینجا نیز برای ویندوزهای غیراصل باید گزینه دوم را انتخاب کرده و Next را کلیک کنید.

Ready to activate Windows? page

پنجره بعدی REady to register with Microsoft میباشد در اینجا نیز گزینه دوم را انتخاب کرده و Next را کلیک کنید.

Ready to register with Microsoft? page

پنجره بعدی Who will use this computer میباشد میتوانید اسامی کاربران کامپیوتر را در خانه های خالی وارد کنید (توصیه نمی شود چون این کار بعداً نیز در صورت نیاز قابل انجام است) اما حداقل باید یک نام را وارد کنید این نام نباید کلمه Administrator باشد. سپس Next را کلیک میکنید.

Who will use this computer? page

مراحل نصب ویندوز پایان یافته است ویندوز از شما تشکر میکند در اینجا دگمه Finish را در پایین صفحه کلیک کنید.

Thank you! page

کامپیوتر آماده استفاده است.

نکته: هنگام استفاده از اینترنت ویندوز شما خودسرانه به سایت میکروسافت وصل میشود و اگر ویندوز شما اصل نباشد ویندوزتان غیرفعال میشود لذا روش های اصل سازی ویندوز را باید یاد گرفته و ویندوز خود را فعال کنید تا مشکلات بعدی برای کامپیوتر و شما پیش نیاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد