اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

فواید و مضرات فعالیت در شبکه های اجتماعی

فضای مجازی برای بنده فواید و مضراتی داشته است.

و اما ابتدا مضراتش:

۱. اذیت و آزاری که از خواندن برخی نظرات و نوشتجات مزخرف و غیر منطقی دیده ام!

۲. دلخوری های ناشی از اختلاف نظر با برخی رفقا که گاهی بیش از مورد اول موجب ناراحتی و اعصاب خوردی بنده شده است!
۳. وقت زیاد گذاشتن برای نوشتن ها یا پاسخ دادن ها که اگر کنترل نشود زندگی انسان را مختل می کند.
۴. برخی اوقات حرفایی زده ام که به خوبی به آن حوزه تخصصی اشراف نداشته ام و این از آفات مهم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که در خیلی از رفقا نیز دیده ام.
۵. در اثر مراوده با برخی رفقای خودبزرگ بین و همه چیز دان که متاسفانه خودشان را در همه زمینه ها مجتهد و متخصص می دانند کمی تا قسمتی روحیه تکبر به بنده نیز سرایت کرده است.
۶. #سندروم_دریای_نیم_متری که از عوارض فعالیت در فضای مجازی است. به این معنی که به اقتضای بحث و جدل ها یا تحقیقات پراکنده در فضای مجازی در زمینه های متعددی مطالعه کرده ام ولی در اکثر حوزه ها عمیق نشده ام و صرفا به اندازه نیاز و آن هم پراکنده پیش رفته ام.
۷. #سندروم_خودشیفتگی_شبکه ای به معنی اهمیت دادن بیش از حد به تعداد _لایک و #پلاس و #کامنت و نظر مخاطبان که البته در این مورد خدا رو شکر مدت زیادی درگیر نبودم.

ولی فعالیت مجازی فواید زیادی هم داشته که برخی از آنها به قرار ذیلند:
۱. افزودن به آموخته ها و اندوخته هایم اعم از آموختن مستقیم از نوشته های دیگران یا آموختن به سبب مطالعه و تحقیقی که برای یک بحث یا  چالش در فضای مجازی انجام داده ام.
۲. فعالیت در راستای اعتقاداتم و عمل به تکلیف شرعی در حد توان که البته نمی دانم تا چه حد در این خصوص موفق بوده ام!
۳. هرگاه توانایی یا وقت یا علم کاری را در این فضا نداشته ام هم حداقل با پلاس یا لایک نقش سیاهی لشکر را برای جبهه انقلاب ایفا کرده ام!
۴. دست به قلمم بهتر شده و مطالبم به منظر مخاطبان زیادتری رسیده!
۵. در اثر مراوده با همون رفقای بنده ۵ قسمت قبل روحیه انتقادی نگریستن به همه چیز در من به وجود آمده و این موضوع موجب شده هر حرف و نوشته ای را به راحتی نپذیرم ولذا احتمال اینکه در مباحث علمی، سیاسی و یا حتی در زندگی روزمره اغوا شده یا گول بخورم کمتر شده!

علی کل حال به نظرم این تفکر اشتباه است که بگوییم ابتدا باید تمام مشکلات را مرتفع کرد و سپس قدم به این وادی نهاد بلکه درست تر آن است که بگوییم حتما باید تلاش کرد تا مشکلات را در حد توان مرتفع کنیم ولی عطف به بند ۲ فواید به هیچ وجه نباید سنگر را هم خالی کرد! 

وقت گذاشتن برای فعالیت در فضای مجازی به نظر حقیر یکی از وظایف بچه مسلمان هاست. البته در این میان ممکن است برخی اولویت های خاص خود را داشته باشند ولی به صورت پیش فرض همان است که گفتم!

10 اثر منفی و غیر قابل جبران شبکه های اجتماعی بر زندگی

فناوری ابزار مفیدی ست، اما اکثر افراد نمی‌دانند که چطور باید از آن به درستی استفاده کرد که همین مسئله می‌تواند فناوری را به ابزاری مخرب تبدیل کند. هر چقدر هم صفحه توییتر خود را دوست داشته باشید آیا واقعاً ارزش دارد که سلامتی خود را به خاطر توییت های تان به خطر بی اندازید؟ فکر می‌کنم بعد از مطالعه ۱۰ اثر منفی شبکه‌های اجتماعی بر زندگی افراد بتوانید پاسخی منطقی و معقول به این سؤال بدهید.

این مقاله را مطالعه کنید : بهترین زمان برای انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب + اینفوگرافیک

تعاملات فرد به فرد یا رو در رو را کاهش میدهد.

با استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی نه تنها وقت کم‌تری برای گذراندن با افرادی خواهید داشت که به صورت فیزیکی در اطراف شما حضور دارند بلکه دوستان و اعضای خانواده‌تان زمانی که ببینند شما به دستگاه‌های الکترونیکی، موبایل و گدجت های تان بیش از آن‌ها اهمیت می‌دهید از محبت شما نا امید شده و ناراحت خواهند شد. در نهایت هم افراد تمایل کم‌تری به صرف وقت و بودن در کنار شما خواهند داشت.

این مقاله را مطالعه کنید : فناوری گفت و گوی انسانی را نابود کرد : ۱۲ عکس برای اثبات

احساس نیاز به توجه را به شدت افزایش میدهد.

ارسال پست‌ها و استاتوس های غیرمفید و مبهم در فیس‌بوک به راحتی می‌تواند تبدیل به عادتی زننده و مخرب در زندگی افرادی شود که غالباً از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. رقابت بی‌پایان برای به دست آوردن لایک بیشتر و کامنت های متعدد می‌تواند زندگی شما را به نابودی بکشاند.

توجه شما را از اهداف زندگی واقعی منحرف خواهد کرد.

درک این موضوع که توجه بیش از حد افراد به دنیای مجازی و هویت خود در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را از رقابت در دنیای واقعی و رسیدن به اهداف مهم بازداشته بسیار آسان است. اکثر جوانان به جای اینکه با تلاش و پشتکار مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهداف عالی خود را کسب کنند ترجیح می‌دهند به فوق ستاره‌ای در دنیای مجازی و شبکه‌هایی از قبیل فیس‌بوک، توییتر و … شوند.

خطر ابتلا به افسردگی را افزایش میدهد.

با توجه به مطالعات اخیر افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌ای اعتیاد گونه دارند نسبت به افراد عادی احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می‌کنند. افرادی که قبلاً سابقه ابتلا به افسردگی داشته‌اند بیش از دیگران در معرض خطر هستند. اگر فکر می‌کنید که غمگین شده‌اید یا کمی احساس افسردگی می‌کنید بهتر است به خود استراحتی بدهید و چند روز از شبکه‌های اجتماعی و دوستان مجازی خود فاصله بگیرید.

احتمال شکست روابط موجود در شبکههای اجتماعی بیش از روابطی ست که در دنیای واقعی داریم.

از حسادت و غیرتی که در روابط موجود در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد به ندرت نتیجه مثبتی حاصل می‌شود. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد روابط بیشتر و صمیمی‌تر گزینه‌ای آسان است اما بهتر است بدانید که این گزینه آسان می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی به روابط شما در دنیای واقعی بزند. مطالعات نشان می‌دهد زمانی که یکی از زوجین بیش از حد درگیر یک شبکه اجتماعی مانند فیس‌بوک شود همسر او تمایل بیشتری برای نظارت و کنترل اعمال و رفتار او خواهد داشت که این موضوع می‌تواند منجر به بحث‌های طولانی و در نهایت مرگ رابطه شود.

استفاده بیش از حد از شبکههای اجتماعی خلاقیت افراد را نابود میکند.

طبق تجربه و به جرئت می‌گویم که شبکه‌های اجتماعی آسان‌ترین راه برای توقف رشد یا کشتن فرآیند خلاقیت در انسان است. تأثیرات منفی گشت‌وگذارهای بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی مانند زمانی ست که شما از روی بی‌فکری و بدون برنامه خاصی به تماشای تلویزیون و برنامه‌های این جعبه جادویی بپردازید. اگر تصمیم گرفته‌اید که بهره‌وری خود را افزایش دهید و از وقت خود استفاده‌ای بهینه کنید تمام اپلیکیشن های شبکه‌های اجتماعی را از همین امروز خاموش کنید.

قلدرهای فضای سایبری هنوز زنده و سرحال هستند.

مردم فکر می‌کنند در فضای مجازی هیچ محدودیتی وجود ندارد و به همین دلیل چیزهایی را که در زندگی واقعی به عنوان راز حفظ می‌کنند و کم‌تر بر زبان می‌آورند به آسانی در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند. اگر شما جزء این قبیل افراد نیستید باز هم این احتمال وجود دارد که روزی برخی از مسائل خصوصی خود را با کاربران دیگر در میان بگذارید و اگر همین الآن هم بیان حرف‌های خصوصی‌تان برای دیگران در فضای مجازی یکی از عادت‌هایتان است بهتر است همین جا تمامش کنید. آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید در اینترنت ناشناس نیستید. با وجود هکرهای و کلاه بردان حرفه‌ای که در دنیای وب پرسه می‌زنند باید همیشه مراقب امنیت خود و اطلاعات محرمانه‌تان در شبکه‌های اجتماعی باشید.

مقایسه پیوسته خود با دیگران در شبکههای اجتماعی شما را به نابودی خواهد کشاند.

شخصیت‌های دیجیتالی افراد که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد به طرز چشم‌گیری با شخصیت و هویت واقعی آن‌ها متفاوت است. بعد از چند ماه درگیر شدن با این شبکه‌ها و مقایسه خود با افراد دیگر ممکن است فکر کنید که آن‌ها از شما خیلی بهترند اما بهتر است این موضوع را همیشه به خاطر بسپارید که آن‌ها هم مانند شما یک انسان هستند و درست مانند شما از نقاط ضعف و قوت مشخصی برخوردارند.

شبکههای اجتماعی افراد را به شدت بیخواب میکنند.

نوری که از صفحه‌نمایش دستگاه‌های الکترونیکی مختلف به چشمان شما ساطع می‌شود ذهن را فریب داده و به آن القا می‌کنند که الآن وقت خواب نیست. یکی از عوامل کلیدی برای برخورداری از سلامت جسمی و روانی کامل خواب کافی ست و عوارض بی‌خوابی‌های مکرر بر هیچ‌کس پوشیده نیست بنابراین بهتر است هنگام خواب گوشی خود را در اتاق دیگری بگذارید و آن را با خود به رخت خواب نبرید.

حریم خصوصی شما را به خطر میاندازد.

در بین شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش اطلاعات افراد امری طبیعی ست و طبق افشاگری‌های اخیر اسنودن دولت‌هایی نظیر آمریکا به تمام اطلاعات افراد از جمله آدرس ایمیل، تماس‌های شما در اسکایپ و … دسترسی دارد که این امر موجب کم رنگ شدن مفهومی به نام حریم خصوصی در فضای مجازی شده است بنابراین اگر هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید باید بدانید که تنها به دولت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کمک کرده‌اید که شما را راحت‌تر به دام بی اندازند.

در پایان ذکر این نکته ضروری ست که شبکه‌های اجتماعی در کنار این اثرات منفی و مخرب فواید بی‌نظیری برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان‌ها و افراد نیز داشته است و انتخاب بعد مثبت یا منفی هر فناوری بر عهده خود کاربر است.

موبایل، اسباب بازی جدید بچه ها
بسیاری از کودکان و نوجوانان همیشه نگران این موضوع هستند که مبادا والدینشان از اطلاعات گوشی آنها باخبر شوند.
"صراط" - سرویس اجتماعی/ امروز بیشتر ما تلفن همراه را ابزاری ضروری در زندگی روزمره می دانیم و در کمتر شرایطی از آن شکایت می کنیم.
این دستگاه کوچک باعث شده در هر زمان و مکانی در دسترس باشیم. استفاده از تلفن همراه هر روز بیش از پیش در جوامع رواج می یابد و امروزه بسیاری از افراد از این پدیده نوین ارتباطی به طور مؤثر استفاده می کنند و انواع گوشی های همراه با جدیدترین فناوری ها در بازار عرضه می شود. دنیای امروز عصر تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه است. موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می دهند که نمی توان از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت؛ بلکه باید با آنها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید.
نکته قابل ذکر آن است که گرچه اثرات مثبت تکنولوژی در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست ولی در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است اثرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد. تلفن همراه امروز تبدیل به یک اسباب بازی جدید برای بچه ها شده که کارشناسان از آن به عنوان اسباب بازی خطرناک یاد می کنند.
اکثر والدین به فرزندان خود می آموزند که با افراد غریبه صحبت نکنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روی کسانی که نمی شناسند باز نکنند و اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند. همچنین آنها روی این موضوع کنترل و نظارت دارند که فرزندشان با چه کسی حرف می زند؟ با چه کسی دوست است؟ کجا می رود؟ چه کتاب و روزنامه ای می خواند؟ و... اما نمی دانند که همین نظارت، کنترل و راهنمایی را باید هنگام استفاده از تلفن همراه نیز اعمال کنند. بسیاری از والدین در مورد رایانه و بازیهای رایانه ای فرزندشان نظارت دارند ولی نسبت به تلفن همراه بی تفاوتند. با وجودی که این وسیله اگر تحت کنترل نباشد می تواند بسیار خطرناک تر از رایانه، اینترنت، تلویزیون و... باشد.

مضرات استفاده از تلفن همراه در بچه ها

آسیب جسمانی: امواج الکترومغناطیس این دستگاه برای کودکان کمتر از 10 تا 12 سال خطرناک است. هر چند که هنوز ارتباطی بین استفاده از این وسیله و ابتلا به سرطان ثابت نشده ولی تحقیقات بعضی از دانشمندان نشان داده که ارتباط احتمالی در مورد استفاده از تلفن همراه و ابتلا به برخی سرطان های مغز وجود دارد.
-مشکلات خواب: کودکان و نوجوانانی که از این وسیله استفاده می کنند در بسیاری اوقات به علت دریافت پیامک در انتهای شب بدخواب می شوند. خیلی از اوقات برای پاسخ دادن به این پیامک ها لازم است که ذهن هوشیار شده که همین امر موجب اختلال خواب می شود. همین بدخوابی و بی خوابی در عملکرد روزانه آنها تأثیرگذار خواهد بود.
-کاهش تمرکز و توجه و افت عملکرد تحصیلی: با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزانی که تلفن همراه دارند، آن را با خود به مدرسه نیز می برند و در سر کلاس درس غالباً در حال ارسال پیامک هستند از توجه به درس باز می مانند، نمرات درسی آنها کاهش می یابد و دچار افت تحصیلی می شوند. همچنین این بچه ها به علت استفاده مکرر از دکمه های گوشی از درد مفاصل و انگشتان نیز شکایت دارند.
-اضطراب و نگرانی: بسیاری از کودکان و نوجوانان همیشه نگران این موضوع هستند که مبادا والدینشان از اطلاعات گوشی آنها باخبر شوند. همین نگرانی و دلهره باعث می شود تا در مورد پیامک ها به پدر و مادر دروغ بگویند.
-اتلاف وقت زیاد: از آنجا که گوشی های تلفن همراه قابلیت دارا بودن بازی های مختلف را در خود دارد، کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی می شود و از دیگر کارهای ضروریش باز می ماند.
-در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب با سن و روحیات بچه ها: در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامک ها و بلوتوث ها مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد که ذهن کودک و نوجوان را درگیر می کند، مشغله فکری برای او ایجاد می شود و به علاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدین دچار تشویق و نگرانی می شود.
-کاهش خلاقیت: استفاده از تلفن همراه بر روی خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه آنها تأثیر منفی می گذارد.
-عدم امکان کنترل مخاطبان: کنترل و نظارت بر افرادی که کودک و نوجوان با آنها مراوده دارد امکان پذیر نیست.

راهکارهای مناسب در جهت کنترل و نظارت صحیحمتأسفانه دانش ضعیف اغلب والدین نسبت به ظرفیت های فنی گوشی، قیمت پایین سیم کارت ها، وجود سیم کارت های اعتباری و... همه نکاتی هستند که می تواند بچه ها را به قربانیان تلفن همراه تبدیل کند. اولین و مهم ترین راهکار برای مصون ماندن کودکان و نوجوانان از آسیب های تلفن همراه این است که ازابتدا زیربار خرید این وسیله نروید. وعده خرید را به پایان دوره نوجوانی یعنی بعد از 18 سالگی بدهید و از فرزندتان بخواهید تا وسیله دیگری را به جای آن ازشما بخواهد.
گاه والدین بنا به دلایلی نظیر این که فرزندشان به کلاسهای مختلف می رود و نگران او می شوند تصمیم به خرید تلفن همراه می گیرند. اگر به هر علت قصد چنین کاری دارید حتما توصیه های زیر را مدنظر داشته باشید:
1- مدت زمان استفاده را محدود کنید و بر سر ساعاتی از روز که می تواند گوشی را در اختیار داشته باشد با فرزندتان قرارداد ببندید.
2- از او بخواهید تا به هیچ عنوان تلفن را به مدرسه نبرد و در زمان انجام تکالیف نیز آن را خاموش کنید.
3- به فرزند خود بیاموزید که هر پیامک یا موضوعی که در تلفن دارد حتما درست و واقعی نیست.
4- نسبت به افرادی که با کودک یا نوجوان رابطه تلفنی دارد حتما کنترل و نظارت داشته باشید.
5- سعی کنید با امکانات و اطلاعات گوشی آشنا شوید و دراین حوزه ها آموزش ببینید.
دورماندن والدین از پیشرفت های جدید باعث ایجاد شکاف نسلی بین آنها با فرزندانشان می شود.
6-از مطالب درون گوشی اطلاع داشته باشید. زمان هایی را برنامه ریزی کنید تا بتوانید در کنار فرزندتان از پیامک ها آگاهی یابید و نسبت به محتوای آنها به بحث و مذاکره بنشینید.
7-بازی ها و سرگرمی هایی را با فرزندتان ترتیب دهید. داشتن فعالیت های مشترک این امکان را به والد می دهد که عملکردهای کودک و نوجوان را زیرنظر داشته باشد و فرصتی پیش می آید تا فرزند بسیاری از مطالب را به پدر یا مادر انتقال دهد. به علاوه می تواند نکاتی را به فرزند خود بیاموزد و از او اطلاعاتی یاد بگیرد.
8- به فرزند خود بیاموزید که دریافت و ارسال پیامک یا بلوتوث درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط هایی را که در این زمینه به کار می رود باز هم رعایت شود.
9- به او بگویید که هیچ گاه نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی را ازطریق پیامک به دیگران انتقال دهد.
10- هرگز بدون اطلاع شما با کسی که از طریق پیامک آشنا شده ملاقات واقعی ترتیب ندهد.
11- به بچه ها آموزش دهید که همان قوانینی که در ارتباطات واقعی رعایت می کنیم مانند فحش ندادن، استفاده نکردن از کلمات رکیک و طنزها و مطالب مبتذل و .... باید در مورد تلفن همراه نیز به کار گرفته شود.
12- به او یادآوری کنید که ارتباط از طریق پیامک جای دوستی های واقعی بین افراد را نمی گیرد.
سخن آخر اینکه...
ثابت شده است که هرچه استفاده از این وسیله کمتر باشد، استرس و نگرانی فرد کمتر خواهدبود و بچه ها شرایط روانی بهتری خواهندداشت. کودکان و نوجوانانی که در طول روز 3 تا 4 بار از تلفن همراه استفاده می کنند نسبت به کسانی که 15 تا 20 بار آن را به کار می گیرند شرایط روحی روانی مطلوب تری دارند، شبها بهتر می خوابند، نگرانی و استرس کمتری دارند، روند تحصیلی آنها خوب است و افراد با نشاط و با روحیه بالاتری در جامعه هستند.
مریم سادات کاظمی

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

مطمئنا چه شما معتاد به شبکه های اجتماعی یا یک کاربر ساده باشید و یا حتی کسی که تازه به فکر استفاده از این شبکه ها افتاده است؛ سوالاتی در خصوص مزایا و معایب شبکه های اجتماعی دارید. مثلا، آیا این شبکه ها بهره وری انسان را بالاتر می برد و یا فقط وقت گران بهای او را هدر می دهد؟ این شبکه ها به چه میزان امن هستند؟ بیایید پیش از آن که بر روی این شبکه ها  – چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ زمانی – سرمایه گذاری زیادی کنید از مزایای آنها در مقابل معایبشان آگاه شوید. در این مقاله آنچه که برای یک تصمیم آگاهانه باید بدانید، بیان شده است؛ با آی تی ویکی همراه باشید:

مزایای شبکه های اجتماعی

1. ارتباط جهانی

مهم نیست که شما به دنبال یکی از هم کلاسی های سابق خود باشید یا معلم اول دبستانتان، هیچ راهی سریع تر و آسان تر از شبکه های اجتماعی نیست. میشود گفت که فیس بوک، توییتر، لینکدین و مای اسپیس تقریبا شناخته ترین شبکه های اجتماعی هستند و البته وبسایت های جدید دیگری نیز هستند که به این کار اختصاص دارند. به وسیله این وبسایت ها افراد می توانند دوستان جدید پیدا کنند. روابط دوستانه و تجاری خود را گسترش دهند و با دیگران آشنا شوند.

این روابط می توانند افراد را در زمینه های مختلفی مانند موارد زیر یاری کنند:

  • ایجاد روابط عاشقانه
  • پیدا کردن شغل جدید
  • پیدا کردن دستیار
  • گرفتن و عرضه خدمات و کالا
  • حمایت شدن از سوی افراد همفکر
  • دادن یا گرفتن پیشنهادات و راه حل هایی درباره مسائل کاری و یا شخصی

از خیلی از جهات، شبکه های اجتماعی جانشینی مجازی برای روابط در دنیای واقعی به منظور رد و بدل کردن اخبار و دیگر مسائل است. نامه های کاغذی جای خود را به آواتارهایی مجازی و پیام های خصوصی در شبکه های اجتماعی داده اند.

2. اشتراک علایق

وقتی که شما در یک شبکه اجتماعی عضو می شوید؛ می توانید افرادی که سلیقه شان شبیه به خودتان است را در کنار خود بیاورید و شبکه ای از این افراد در اطراف خود بسازید. برای مثال، اگر شما طرفدار شطرنج هستید و یا به کتاب علاقه دارید؛ می توانید که افرادی که سلیقه ای مشابه با شما دارند را پیدا کنید و با آنان به تبادل اطلاعات بپردازید. چون شما به جای دنیای واقعی در یک دنیای مجازی کار می کنید این فرصت را دارید که در گروه و اجتماعات بیشتری عضو شوید. با این شبکه ها شما در هر زمان که به اینترنت دسترسی پیدا کنید می توانید دوستانتان را ملاقات کنید.

3. اشتراک لحظه ای اطلاعات 

Real-Time Information Sharing

بسیاری از شبکه های اجتماعی قابلیت پیام دادن لحظه ای دارند. این قابلیت به این معناست که شما می توانید بی درنگ با یک چت اطلاعات را منتقل کنید. این قابلیتی کاربردی برای معلمین است تا بتوانند گفت و گو در کلاس درس را تسهیل ببخشند. یک پژوهش که توسط مؤسسه جان دی (.John D) و کاترین تی مک آرتور (Catherine T. MacArthur) انجام شد نشان می دهد که شبکه های اجتماعی می توانند یک ابزار موثر برای دانش آموزان برای خود آموزی آنلاین باشند. به علاوه، اینترنت یک کتاب آنلاین نامحدود است. دیگر لازم نیست که دانش آموزان همزمان چندین کتاب از کتابخانه قرض بگیرند و با استفاده از اینترنت می توانند بسیاری از اطلاعات مورد نیازشان را بدست آورند.

مدرسه تنها جایی نیست که اشتراک سریع اطلاعات می تواند موثر باشد. مدیران و تاجران نیز در ملاقات ها و کنفرانس هایشان می توانند از شبکه های اجتماعی جهت ارائه اطلاعات به شرکت کنندگان و ارتباط با مشتریانش استفاده کنند.

4. تبلیغات رایگان

اگر شما دارای یک شرکت خصوصی هستید و نیازمند این هستید که خدمات و یا کالای خود بر سر زبان بیاندازید، راهی بهتر از فرستادن پیامتان از طریق شبکه های اجتماعی به میلیون ها انسان ندارید. مزیت اصلی این نوع تبلیغ رایگان بودن آن است. شما می توانید یک کالا، سرویس یا یک ایده را ترویج دهید زیرا شما در این کار هیچ محدودیتی به جز زمان ندارید.

5. سرعت بالای انتشار اخبار

شبکه های اجتماعی انقلابی در زمینه سرعت بخشیدن در انتقال اخبار هستند. بسیاری از خبرگذاری ها، امروزه در شبکه هایی همچون توییتر، یوتیوب و فیس بوک فعالیت دارند و اخبار را با سرعت بالایی انتقال می دهند. یک فرد به راحتی و تنها با خواندن تیتر های اصلی مطالب در این سایت ها می تواند از اخبار روز دنیا اطلاع پیدا کند. این موضوع باعث شده است کهاخبار به وسیله ها صدها شبکه اجتماعی بی درنگ و فوری به سراسر دنیا منتشر شوند.

معایب شبکه های اجتماعی

1. در معرض خطر قرار گرفتن روابط چهره به چهره

در معرض خطر قرار گرفتن روابط چهره به چهره

بزرگترین مزیت شبکه های اجتماعی دارای یک عارضه جانبی منفی است که آن را به مهم ترین عیب این شبکه ها تبدیل کرده است. این شبکه ها روابط چهره به چهره اجتماعی را کاهش و یا به کل از بین می برند. زیرا شبکه های اجتماعی به نوعی استقلال و آزادی به وجود می آورند و افراد می توانند یک دنیای فانتزی برای خود ساخته و وانمود کنند که فرد دیگری هستند.

نه گفتن، گستاخ بودن و بی توجهی به افراد وقتی که رو در رو با آنها در ارتباط هستید سخت است. اما این کار ها در شبکه های مجازی به طرز اعجاب انگیزی آسان است؛ شما به راحتی می توانید یک فرد را Unfollow یا بلاک کرده و از لیست دوستان خود حذف کنید. تنها با یک کلیک تمام مشکلات حل می شود. متاسفانه این قابلیت شبکه های اجتماعی مانع از آن می شود که افراد یاد بگیرند در دنیای واقعی چگونه مشکلات خود را حل کنند و این موضوع می تواند توانایی های افراد را در زمینه های اجتماعی پایین بیاورد.

در این رابطه، نوجوانان در معرض خطر بیشتری هستند، چراکه آنان در سنین یادگیری نحوه ارتباط با دیگران و ساختن گروه های دوستی قرار دارند. گزارشی از انجمن ملی مدارس نشان می دهد که کودکانی در این گروه سنی که از کاربران شبکه های اجتماعی هستند روزانه 41% از زمان خود را صرف فرستادن پیام می کنند در حالی که باید این وقت را صرف روابط رو در رو با هم سالان خود و تقویت مهارت های ضروری برای موفقیت در آینده کنند.

2. مزاحمت های سایبری و جرایم علیه کودکان

استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند افراد را در معرض آزار و اذیت و ارتباطات نامناسب با دیگران قرار دهد. با اینکه والدین محتوای اینترنت را برای اعضای خانواده ی خود فیلتر می کنند اما با این حال باز هم کودکان در معرض آزار های جنسی و محتوای های نامناسب هستند.

مرکز The Pew در گزارش «مزاحمت های سایبری 2010» خود می نویسد که 93% از نوجوانان 12 تا 17 ساله از اینترنت استفاده می کنند ؛ از این تعداد 63% آنها روزانه از اینترنت استفاده می کنند. این میزان استفاده زیاد از اینترنت آنها را در معرض خطرهای زیادی در زمینه مزاحمت ها و جرم های سایبری قرار می دهد.

3. جعل هویت و کلاه برداری

چه خوشتان بیاید چه نه، اطلاعاتی که شما بر روی اینترنت می فرستید می تواند در دسترس هرکسی که به اندازه کافی باهوش و زیرک باشد قرار بگیرد . اکثر سارقان تنها به مقدار کمی  اطلاعاتی ضروری از شما نیاز دارند تا با جعل هویت تان، زندگی شما را به کابوس تبدیل کنند. گزارشی در CNET نشان می دهد که 24 میلیون امریکایی اطلاعات شخصی خود را با قرار دادن در شبکه های اجتماعی در معرض خطر قرار می دهند.

4. اتلاف کننده زمان

گزارشی در Nielsen نشان می دهد که شبکه های اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای اتلاف کننده وقت هستند بطوریکه 17 % از زمان استفاده از اینترنت را بدون هیچ گونه بهره وری به خود اختصاص می دهند. گرچه بخشی از این زمان صرف انجام کارهای مهم تجاری، اجتماعی و حرفه ای می شود. البته صرف نظر کردن از بازی ها، چت و دیگر کارهای غیر ضروری و اتلاف کننده های وقت کار آسانی است. دوری کلارک (Dorie Clark) از هافینگتون پست گزارش می دهد که کاربران فیس بوک ماهانه 6 ساعت از زمان خود را در این سایت می گذرانند. این در حالی است که کاربران شبکه های اجتماعی سه برابر زمانی که به فعالیت های آنلاین دیگر مانند ایمیل زدن اختصاص می دهند را صرف این شبکه ها می کنند.

5. به خطر افتادن حریم شخصی

شبکه های اجتماعی به حریم خصوصی شما تجاوز کرده و اطلاعات شخصی تان را به شرکت های مختلف می فروشند. آیا تا به حال در فیس بوک نظری داده اید و به تبلیغاتی که مربوط به پست شماست دقت کرده اید؟ فیس بوک در سال 2011 میزان 3.8 میلیارد دلار از همین راه کسب درآمد کرده است. این میزان برای یک سایت رایگان بد نیست. پس فیس بوک و شبکه های اجتماعی دیگر، از چه راهی باید درآمد زایی کنند؟ آنها درآمد خود  را از طریق فروش تبلیغاتی که به طور خاص هدف گذاری شده اند کسب می کنند. در شبکه های اجتماعی وبسایت کالا نیست بلکه کاربرانش کالا هستند. این سایت ها از طریق فهمیدن کلمات کلیدی جست و جو شده، عادت های مرور اینترنت و دیگر اطلاعاتی که در کامپیوتر و یا پروفایل شما ذخیره شده است؛ تبلیغاتی اختصاصی برای شما ارائه می دهند. در همین حال ممکن است شما به سایت اجازه دهید تا اطلاعات تان را با منابع خارجی به اشتراک بگذارد؛ بدون اینکه تنظیماتی بری غیر فعال کردن این موضوع وجود داشته باشد. استفاده از برنامه هایی همچون Farmville نیز ممکن است اطلاعات شخصی شما را در دسترس فروشندگان قرار دهد.

آیا شبکه های اجتماعی برای جامعه مضر هستند یا خیر؟

از آنجایی که استفاده از شبکه های اجتماعی هنوز نسبتا یک فعالیت نو پاست؛ نمی توان فهمید که این شبکه ها مضر هستند یا خیر. مانند بقیه ی فعالیت های آنلاین و کلوپ های اجتماعی، انجام کارهایی چون تکالیف منزل از طریق این شبکه ها می تواند ایده خوبی باشد اما باید آگاه باشید که در حال پا گذاشتن در چه مسیری هستید. دانستن شرایط استفاده، قوانین و مقررات می تواند شما را در زمینه امنیت و حریم شخصی آگاه کند.

به فکر ایمنی و سلامت خود باشید و هرگز چیزی را به خاطر اینکه رایج است و یا همه دوستان تان در آن عضو هستند؛ قبول نکنید.در جمع بندی خوبی ها و بدی های شبکه های اجتماعی، باید بگوییم بهتر است از این شبکه ها با احتیاط و داشتن اطلاعات کافی استفاده کنید؛ چراکه در نظر نگرفتن این دو فاکتور می تواند نتایج ویرانگری به دنبال داشته باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
پنج‌شنبه 11 دی‌ماه سال 1399 ساعت 11:00 ق.ظ

عااااااااااالی:

ناشناس یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 10:29 ق.ظ

خوبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد