اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

شبهه و سوال پیرامون عید نوروز

شبهه و سوال پیرامون عید نوروز

یکی از اساسی‌ترین شبهات  درباره عید نوروز این است  که آیا ائمه (علیهم السلام) در رابطه با عید نوروز روایاتی را مطرح کرده‌اند یا نه؟

روایت اول:

مرحوم شیخ صدوق (ره) در من لا یحضره الفقیه، جلد 3، صفحه 300، حدیث 4073 روایتی را نقل می‌کند:

أتی علی (علیه السلام) بهدیة النیروز، فقال (علیه السلام): ما هذا؟ قالوا: یا أمیر المؤمنین! الیوم النیروز، فقال (علیه السلام): إصنعوا لنا کل یوم نیروزا.

خدمت أمیر المؤمنین (علیه السلام) یک هدیه روز نوروز آوردند و آن حضرت فرمود: این چیست؟ گفتند: ای أمیر المؤمنین! امروز روز نوروز است. حضرت فرمود: (اگر قرار است هدیه بیاورید) شما هر روز را برای ما نوروز قرار بدهید.

وسائل الشیعة (چاپ آل البیت) للحر العاملی، ج 17، ص 288

یعنی هر روزتان نوروز باد. أمیر المؤمنین (علیه السلام) نه تنها مخالفتی با عید نوروز نکرده است، بلکه تائید عملی و قولی هم فرموده‌اند.

روایت دوم:

مرحوم محدث نوری (ره) در مستدرک الوسائل، جلد 6، صفحه 154، حدیث 6679 روایتی از أمیر المؤمنین (علیه السلام) نقل می‌کند که فرمود:

الیوم لنا عید و غدا لنا عید و کل یوم لا نعصی الله فیه فهو لنا عید.

امروز برای ما عید است و فردا هم عید است و هر روزی که ما خدا را معصیت نکنیم، آن روز عید است.

پیام این روایت این است که اگر کسی در شب عید نوروز یا روز عید نوروز به بطالت و لهو و لعب و گناه و معصیت بگذراند، نه تنها روز عید نیست، بلکه روز بدبختی و مصیبت برای اوست.

روایت سوم:

مرحوم شیخ طوسی (ره) در مصباح المتهجد از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند و روایت از معلی بن خنیس است. در این روایت آمده است:

إذا کان یوم النیروز فاغتسل و البس أنظف ثیابک و تطیب بأطیب طیبک و تکون ذلک الیوم صائما، فإذا صلیت النوافل و الظهر و العصر، فصل بعد ذلک أربع رکعات، تقرأ فی أول کل رکعة فاتحة الکتاب و عشر مرات «إنا أنزلناه فی لیلة القدر» و فی الثانیة فاتحة الکتاب و عشر مرات «قل یا أیها الکافرون» و فی الثالثة فاتحة الکتاب و عشر مرات «قل هو الله أحد» و فی الرابعة فاتحة الکتاب و عشر مرات المعوذتین و تسجد بعد فراغک من الرکعات سجدة الشکر و تدعو فیها یغفر لک ذنوب خمسین سنة.

وقتی روز نوروز شد، غسل کن و پاکیزه‌ترین لباس‌هایت را بپوش و بهترین عطرهایت را استفاده کند و این روز را روزه بگیر و وقتی نماز ظهر و عصر و نوافل را خواندی، یک نماز 4 رکعتی هم بخوان و در رکعت اول، سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره قدر را بخوان و در رکعت دوم هم سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره کافرون و در رکعت سوم هم سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره توحید و در رکعت چهارم هم سوره فاتحة الکتاب و ده مرتبه سوره ناس و فلق را بخوان و بعد از نماز هم سجده شکر بجا بیاور و در سجده دعا کن تا خداوند گناهان 50 سالت را بیامرزد.

مصباح المتهجد، ص 790 ـ وسائل الشیعة (چاپ آل البیت) للحر العاملی، ج 8، ص 173

این نشان می‌دهد که ائمه (علیهم السلام) نه تنها نسبت به عید نوروز مخالفتی نداشتند، بلکه تشویق هم داشتند و غسلی هم برای این روز معین کرده‌اند و فقهاء ما طبق همین روایات، غسل در عید نوروز را یکی از غسل‌های مستحبی دانسته‌اند.





a aaa, [17.03.17 11:05]
[Forwarded from a aaa]
❤️هفت سین قران که درموقع تحویل

 سال تلاوت میکنیم
 
☘1 ⇦سلامُ علی آلِ یس

☘2 ⇦سلامٌ علی اِبراهیم

☘3⇦سلامُ عـَلی موُسی و هارون

☘4 ⇦سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر
 
☘5⇦سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین

☘6⇦سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها

 خالدین

☘7 ⇦سلامٌ قولاً مِن رَب الِّرحیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد