پاورپوینت حقیقت نقش عشق در ازدواج
پاورپوینت حضرت فاطمه سلام الله علیها
برای دانلود پاورپوینت اینجا راکلیک کنید
دانلود فایل پاورپوینت پاسخ به شبهات فاطمیه(pptx)
حجم فایل: ۳٫۲۱ مگابایت
خبرگزاری شبستان: تعیین زمان ظهور امام مهدی(ع) در میان شیعیان امری مردود و ممنوع بوده و امامان معصوم (ع) پیروان خویش را از این کار منع فرموده اند. با این حال در طول تاریخ –و از جمله در دوران معاصر- برخی شیعیان با تطبیق حوادث روزگار با علائم ظهور، نزدیکی ظهور را وعده می داده اند که البته از نظرگاه علمای بزرگوار شیعه تخطئه شده و مورد مذمت قرار گرفته اند. با این توصیف آیا پیشگویی ظهور امام مهدی (ع)، در میان اهل سنت نیز نمونه دارد؟ و آیا این جریان در میان غیرشیعیان نیز امری مورد توجه و استناد است؟
شاید تا چند سال قبل اگر در نقطه ای از جهان شخصی بحث مهدویت و آخرالزمان را مطرح می نمود، متصف به شیعه می گردید و توجه به این موضوع، مختص شیعیان قلمداد می شد. اما امروزه دیگر اینچنین نیست و کسی که اندکی در میان رسانه های جهانی حضور داشته باشد، از سایت ها، کتاب ها، سخنرانی ها، مقالات و ... مختلفی که در میان اهل سنت با این موضوع تولید و عرضه شده است، مطلع می گردد.
بنابراین، عجیب نیست اگر ببینیم محمد العریفی[1] مفتی معروف وهابی مسلک کتاب "نهایه العالم"[2] را با همین موضوع بنگارد و یا کتاب "End of Times and the Mahdi" از هارون یحیی شخصیت معروف ترک به زبان های متعددی ترجمه شود و یا گویندگان معروف سنی مذهب همچون عمران حسین[3]، توفیق شودری[4] و یا یاسر قاضی[5] بارها در این زمینه سخنرانی نمایند.
در این میان گروهی نیز بوده اند که حوادث کنونی را بر مطالب عنوان شده در احادیث اسلامی در مورد آخرالزمان منطبق نموده و نتیجه گرفته اند که ظهور مهدی (ع) –منجی وعده داده شده اسلامی- نزدیک است.[6] جالب آنکه برخی حتی پا را فراتر گذاشته و تاریخ خاصی را برای ظهور امام مهدی (ع) معین نموده اند. از جمله این اشخاص و گروه ها، سایت "Discovering Islam" به معنی شناخت اسلام می باشد.
این سایت که از مخاطب نسبتا خوبی نیز برخوردار است، کتابی با عنوان کتاب آخرالزمان (Endtimes Book) –به دو صورت سایتی و نسخه pdf- منتشر نموده[7] که در همین راستا تالیف گردیده است. جالب آن است که زبان اصلی این سایت انگلیسی است و امکان ترجمه به بیش از 20 زبان را به کاربر داده است. شعار آغازین سایت و کتاب چنین است: "آخرالزمان: برپایه تحلیله ای عددی و مشخص از آیات قرآن، احادیث، لغت عرب و نیز وقایع تاریخی". تحلیل کامل مطالب عنوان شده توسط این سایت وقتی وسیع می طلبد ولی به طور اجمال برخی ادعاهای صورت گرفته توسط این سایت عبارتند از:
- در دیدگاه اسلام سه شخصیت در آخرالزمان مهم و تاثیر گذارند که دو مورد از آنها (مهدی (ع) و عیسی (ع) مثبت و دیگری (دجال) منفی است.
- پیش از وقوع قیامت علائمی روی می دهد که برخی مهم و اصلی هستند و برخی جزئی. انتظار می رود علائم جزئی پیش از وقوع علائم کلی محقق شوند.
- در میان روایات ده ها علامت جزئی در آخرالزمان ذکر شده که بسیاری از آنها تاکنون محقق شده اند. تنها چند نشانه کوچک در میان علائم جزئی باقی مانده اند که تاکنون محقق نشده اند از جمله: وقوع زمین لرزه ها، بیماری ها و قحطی های فراگیر در جهان، کشف یک کوه معدن طلا در رودخانه فرات، سرسبز شدن شبه جزیره عربستان با مراتع سبز و رودخانه ها، خشک شدن دریاچه طبریه (یا جلیله) در فلسطین. این حوادث نیز همگی در حال تحقق هستند.
- بسیاری علائم جزئی دیگر که در میان کتب حدیثی شیعی نیز آمده اند محقق شده یا در حال تحقق هستند.
- پس از تحقق این علائم، نشانه های کلی ده گانه هویدا می شوند که در احادیث متعدد {که در کتب اهل سنت آمده} بدانها اشاره گردیده و عبارتند از : دود، دجال، دابه، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی بن مریم (ع)، ظهور یاجوج و ماجوج، خسوف در شرق و غرب و شبه جزیره عربستان و در انتها ظهور آتشی از یمن.
نتیجه گیری نهایی این سایت بسیار قابل توجه است؛ به نظر نویسندگان این مقالات، براساس تجزیه و تحلیل عددی ارائه شده در آن نوشتارها، آغاز رسمی آخرالزمان و ظهور امام مهدی (ع) به احتمال زیاد در سال 2015 (و یا 2016) خواهد بود و عیسی مسیح ع نیز در سال 2022 از آسمان به زمین خواهد آمد![8]
در نوشته بعدی به بازخورد این تفکر در رسانه های غربی خواهیم پرداخت.
پی نوشت ها:
1- http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamad_al-Arefe
2 - این کتاب در این آدرس موجود است. علاوه بر این العریفی خطابه هایی نیز در این موضوع دارد به عنوان مثال "علامات الساعة : المهدی و خروج المسیح الدجال"
3- دکتر شیخ عمران نزار حسین شخصیتی معروف و شناخته شده در میان مسلمانان بوده و سالها در مقر سازمان ملل مباحث اسلامی را طرح نموده است وی به طور متعدد در مورد آخرالزمان در نگاه اسلامی و نیز مهدویت سخنرانی نموده است به عنوان مثال مجموعه ده سخنرانی ایشان با عنوان "Al-Mahdi & the Return of the Caliphate" در سایتهایی همچون youtube قابل مشاهده است.
4 - شیخ توفیق شودری (Tawfique Chowdhury) فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی مدینه و مدیر مجموعه آموزشی الکوثر (alkauthar.org) و یکی از سخنرانان مذهبی در سطح بین المللی است.
5 - یکی از شخصیتهای شناخته شده و معروف اسلامی در آمریکا که در سال 2011 مجله نیویورک تایمز او را "از تاثیرگذارترین شخصیتهای مذهبی محافظه کار در میان مسلمانان آمریکایی" عنوان نمود. رک (http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ammaar_Yasir_Qadhi )
6 - در سفری که جناب عمران حسین در سال 1392 به ایران نمود، با هماهنگی صورت گرفته در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه نیز حضور یافت. نگارنده به خاطر دارد که ایشان در پاسخ به سوالات به عقیده خویش در مورد نزدیکی قریب الوقوع ظهور امام مهدی ع صریحا اشاره نمود.
7- - http://www.endtimesbook.com
8- - http://www.discoveringislam.org/end_of_time.htm
تهیه و تدوین: زهیر دهقانی آرانی
این رسانه انگلیسی که از خبرنگاران ایرانی که تحت آموزش اساتید انگلیسی قرار گرفتهاند، بهره میبرد، خط مشی مخصوص دولت انگلیس را در ارایه بعضی اخبار لحاظ میکند که موجب تردید در بیطرف بودن این رسانه میشود. یکی از خط مشیهای دولت انگلیس از دیرباز تا کنون جدایی انداختن میان مذاهب اسلامی و ایجاد تنفر آنها از یکدیگر است؛ از سوی دیگر تخریب نرم و ظریف چهره شیعه برای مخاطبان فارسی زبان نیز از دیگر برنامههای مراکز تصمیمساز انگلیس است.
داعش تروریست نیست، اما مسلمان است!
با توجه به مبحث گفته شده بعضی رویکردهای انتشار خبر در بخش فارسی زبان بیبیسی نباید باعث تعجب شود؛ یکی از پر سر و صداترین این رویکردها در رابطه با عناوینی بود که بخش فارسی زبان بیبیسی به گروه «داعش» داده بود که موجب اعتراض شدید مخاطبان این رسانه در سر تا سر جهان شد. با توجه به اینکه اکثر مسئولین کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان گروه «داعش» یا «دولت اسلامی شام و عراق» را یک گروه تروریستی خطاب میکنند اما بخش فارسی زبان بیبیسی، این گروه را با عناوینی مانند «پیکارجویان»، «دولت اسلامی»، «خلافت اسلامی»، «مخالفان» و... مینامد و اصرار عجیبی دارد که برچسب "تروریستی" بر این گروه نزند.
صادق صبا رئیس بخش فارسی بیبیسی پس از این اعتراضات فراوان مجبور شد با نوشتن یادداشت در سایت بیبیسی فارسی با عنوان « چرا بیبیسی به کسی تروریست نمیگوید؟» و همچنین حضور در شبکه تلویزیونی تحت سرپرستی خود به این اعتراضات این گونه جواب دهد:«ما موظف نیستیم که بر روی گروهها و جریانات ارزشگذاری کنیم و چون این گروهک خود را دولت اسلامیمینامد، ما هم از همان واژه برای آنها استفاده میکنیم... این موضوع جز سیاستهای کل بیبیسی است و ما از آن پیروی میکنیم.» وی همچنین افزود:« بیبیسی به هیچ گروهی تروریستی نمیگوید. مخاطبان بیبیسی میخواهند اخبار دنیا را بشنوند نه اینکه این عنوانها را بشنوند. وظیفه ما در بیبیسی این است که آن جنایت را با همه ابعادش نشان دهیم و مخاطبان قضاوت کنند که آیا آنها تروریستی هستند یا نه؟»
همین صحبتها کافی بود تا با یک جستجو در سایت اینترنتی بیبیسی به بررسی صحت آنها بپردازیم:
"ارزشگذاری" حوثیهای یمن: شورشی!
تناقض دیگر در رابطه با ادعای "بیطرف بودن" و "ارزش گذاری نکردن" بر روی گروهها را میتوان در اخبار مربوط به تجاوز عربستان به یمن مشاهده کرد. از روزهای ابتدایی تهاجم هوایی ریاض به صنعا، انتشار اخبار جهتدار به حمایت از دیدگاههای مهاجمان عربستانی از این حملات را به وضوح میشد احساس کرد.
بیبیسی فارسی با محدود کردن مردم انقلابی و مبارز یمن به حوثیها (شیعیان زیدی) و بعد برچسب «شورشی» زدن به آنها همزمان به دنبال مشروع نشان دادن اقدامات عربستان در یمن و تضعیف جریان شیعی در منطقه است. این در حالی است که تنها بخشی از جمعیت یمن را شیعیان زیدی تشکیل میدهند و عشایر، طوایف و مبارزین اهل سنت نیز جزئی از حرکت انقلابی یمن هستند که در اخبار این رسانه جایگاه خاصی ندارند و گویی حوثیهای یمن در بیبیسی شورش کردهاند و اینک این رسانه درصدد برآمده تا ضربهای متقابل بزند!
استفاده از کلمات شیعه، سنی، ترک، کرد، تاجیک، فارس، عرب و... همیشه از محوریترین کلمات بیبیسی فارسی بوده است تا جدایی و تفرقه را تبیین کند، و در رابطه با اتفاقات یمن نیز همین رویکرد را دنبال میکند و از تقابل ادعایی "مدافعان سنی" در برابر "مهاجمان شیعه" یا "شورشیان شیعی" صحبت میکند تا تنور این منازعات را داغتر از قبل کند؛ این تلاشها که در راستای اهداف دولت انگلیس است، میخواهد جنگ سردی میان ایران و عربستان به تصویر بکشد.
القاء وقوع جنگ میان "سنیها" به رهبری عربستان در یمن با "شیعیان زیدی" یا به زعم این رسانه "شورشیها شیعه" به رهبری ایران فقط یکی از مصادیق تردید در ادعای بخش فارسی زبان بیبیسی در رابطه با "بیطرفی" و "جهتدار" نبودن در انتشار اخبار است.
ما همه چیز را از زاویه خودمان میبینیم. در اینصورت تمام محیط پیرامون خود را از زاویه افقی میبینیم. حالا اگر همین محیطی که از زاویه افقی دیدهایم را از زاویه عمودی ببینیم چه اتفاقی میافتد.
حالا دیگر دیدن زمین از بالا اتفاق تازهای نیست و با دسترسی عمومی به چیزی به اسم «گوگل»، همه میتوانند محیطی را که در آن زندگی میکنند از زاویه عمودی ببینند. عکسهایی که در ادامه خواهید دید، تصویر ماهوارهای از برخی مناطق زمین هستند. اما چیزی که این مناطق را از بقیه متمایز میکند، شکل جذابی است که از بالا و فاصله دور دیده میشوند. در ادامه این تصاویر را میبینید: